Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Er venom og mercyful fate Blackmetal?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Fassek
Poser
Poser
Posts: 243
Joined: 14 Nov 2013, 17:58
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Er venom og mercyful fate Blackmetal?

Post by Fassek »

For å ta stilling til dette vil jeg kun si att det ikke hersker tvil (i hvertfall for min egen del) om at venom er black metal. ikke bare på grunn av den tunge og aggressive musikken de spilte på sine tre første album, men også de på grunn okkulte tekstene og det ekstreme imaget som de ga. dette er det jeg ser som definisjonen på black metal, riktig musikk, riktig utstråling og riktig tekst. selv om de aller fleste band har styrt unna lydbildet til venom etter at bathory debuterte, så burde det sies att bathorys stil er bathorys egen sak. skjønt at de aller fleste band nå til dags låter som bathory, så er det ikke annet en enkel feiltolkning av hva black metal egentlig er. hva blasphemy, hellhammer eller one tail, one head? de låter ikke som bathory, men det rår ikke tvil om at dette er black metal.

Når det kommer til mercyful fate så har jeg fortsatt vansker med å begripe at noen kan kalle dem for black metal, samtidig som vedkommende vil nøle ovenfor å kalle venom det. hadde det ikke vært for at king diamond hadde hatt sin ikoniske ansiktsmaling og sine "sataniske" tekster så hadde de sikkert ikke blitt regnet som mer enn Danmarks svar på heavy load.

Image

User avatar

Mordo
Belieber
Belieber
Posts: 137
Joined: 04 Dec 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mordo »

Rintrah wrote:

Du meiner vel kanskje at Ghost ikkje er black metal heller?

Det stemmer.

MikkelRev wrote:

Konsensus blant de skumle sortkledde satanrockerne er at black metal ikke kan ha kristne tekster. Derfor kalles band som høres ut som black metal, men har kristne tekster, for unblack metal. Og dermed har vi to sjangre som er bl.a. basert på tematikk. Er flere sjangre der lyrikk/tematikk er en viktig bestanddel vedsiden av hvordan musikken høres ut. Epic Metal, White Metal, gospel, folkemusikk, etc.

Vet at det er populært å kalle kristen black metal 'unblack' men for meg blir det bare tåpelig, for slik jeg ser det må lyrikk/tema/image alltid være underordnet selve musikken. Hele poenget med å kategorisere musikk er jo for å ha referansepunkter og dermed lettere kunne navigere mellom de ulike sjangrene. Om jeg ser et band klassifisert som black metal, så forventer jeg åpenbart et band som høres ut som black metal, og ikke heavy metal, hvor enn mye corpsepaint de bruker.

Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Helt enig med Mordo over her. Latterlig å la tekstinnhold være mer avgjørende for sjanger enn selve musikken. Running Wild og Mercyful Fate har ALDRI spilt black metal!

Image

User avatar

Johnny Bravo
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 16 Nov 2013, 00:40
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Bravo »

Jeg vet ikke hva slags Gummitarzan-ører du benytter deg av når du utsettes for ondskap. At "The Return....." skal arkiveres under "rølperock" er jo feil nok, men den partiske historieforfalskningen kan du hvertfall spare deg for.
Rock'n'Rolf har jo selv innrømmet i opptil flere intervjuer at han vræka alle gitarene sine før studioet var satt opp og måtte spille inn "Gates to Purgatory" med onde besvergelser og pentagram.

OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Affen wrote:

Helt enig med Mordo over her. Latterlig å la tekstinnhold være mer avgjørende for sjanger enn selve musikken. Running Wild og Mercyful Fate har ALDRI spilt black metal!

Problemet ditt er at du tenker kun 1-dimensjonelt (sjekk første posten min i denne topicen hvis du lurer på hva jeg mente med det). Ville Manilla Road, Armored Saint og Anvil blitt kalt power metal om det hadde vært nytt idag? Ville Led Zeppelin blitt kalt metal?

Og det har heller aldri blitt sagt at tekstinnholdet er mer avgjørende for sjangeren enn selve musikken, slik som du hevder. Det er kun snakk om at man må se sjangrene i perspektiv. Ikke alt hvitt pulver er melis.


User avatar

Pandora
Poser
Poser
Posts: 205
Joined: 09 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Pandora »

Synes dette er ganske så åpenbart: Celtic Frost, Bathory, Venom, Mercyful Fate utgjør den første bølgen av black metal på åttitallet. En slags proto-black metal som er forløperen til den andre bølgen på begynnelsen av nittitallet med Darkthrone, Emperor, Burzum og Mayhem. Ferdig snakka.


User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Uansett helt uenig med deg, Mikkel.

Og jeg gjorde nylig et intervju sjøl med Rock'n'Rolf der jeg spurte om det med black metal ift debuten, og han syns det var en komisk sammenligning. De spilte heavy metal, og sammenligna den sataniske imagen med at Christopher Lee spilte Dracula - det var bare en image, et skuespill.

Slayer har da masse sataniske tekster på de tidligere skivene, men det er ingen (med vettet i behold) som kaller det black metal. Slayer spiller og spilte thrash.

Eller hva med et band som Coven? Musikalsk låt de som Jefferson Airplane, men fordi de var tidlig ute med s***n-image, så burde man ifølge enkektes "logikk" kalle dem black metal da...?

Image

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Enig i at Venom og Bathory kan kalles proto bm, men ikke Mercyful Fate. Musikalsk er det jo ingen likheter mellom MF og de andre bandene, og musikken MÅ være avgjørende for hva musikken skal kalles!

Image

User avatar

Pandora
Poser
Poser
Posts: 205
Joined: 09 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Pandora »

Affen wrote:

Enig i at Venom og Bathory kan kalles proto bm, men ikke Mercyful Fate. Musikalsk er det jo ingen likheter mellom MF og de andre bandene, og musikken MÅ være avgjørende for hva musikken skal kalles!

Jo, det musikalske uttrykket er. Kall det atmosfære, feeling eller hva som helst.


User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Atmosfære og feeling har lite å stille opp med ift riff, sound, rytmikk, osv. Kall meg rar, men det jeg mener det musikalske er mer avgjørende for musikken enn "stemning". Jeg har f.eks aldri oppfatta MF som spesielt ondt, jeg har alltid sett på tekstene deres som småkomisk pubertalt opprør.

Image

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Enig med Affen.


User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

Er ikke enig med Affen.

THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Jeg opplever klam, ond og ekkel stemning når jeg hører DDE, ergo er DDE black metal.........!?

Image

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Ser ut til at Affen har rett her.

Venom, Celtic Frost og Bathory er proto-bm. Mercyful Fate, Slayer og Running Wild er ikke i nærheten engang. Man kan ikke la tekster avgjøre hvilken sjanger man spiller. Amon Amarth og Stormwarrior er for eksempel ikke viking metal bare fordi de synger om vikinger.

Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Pandora wrote:

Synes dette er ganske så åpenbart: Celtic Frost, Bathory, Venom, Mercyful Fate utgjør den første bølgen av black metal på åttitallet. En slags proto-black metal som er forløperen til den andre bølgen på begynnelsen av nittitallet med Darkthrone, Emperor, Burzum og Mayhem. Ferdig snakka.

Og hvor plasserer du band som Master's Hammer, Root, Tormentor, samt greske og sør-amerikanske band som spilte black metal på slutten av åttitallet?

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Pandora
Poser
Poser
Posts: 205
Joined: 09 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Pandora »

M-77 wrote:
Pandora wrote:

Synes dette er ganske så åpenbart: Celtic Frost, Bathory, Venom, Mercyful Fate utgjør den første bølgen av black metal på åttitallet. En slags proto-black metal som er forløperen til den andre bølgen på begynnelsen av nittitallet med Darkthrone, Emperor, Burzum og Mayhem. Ferdig snakka.

Og hvor plasserer du band som Master's Hammer, Root, Tormentor, samt greske og sør-amerikanske band som spilte black metal på slutten av åttitallet?

Jeg vil si at de er inspirert av de første bandene, og kan regnes innunder samme bølge. Man kan selvfølgelig dele det inn i enda flere kategorier, og si at Root, Tormentor etc. er inspirert av pionerene og er derfor den andre bølgen og de norske banda er den tredje som igjen er inspirert av både Bathory, Root, Tormentor og Venom.


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Pandora wrote:
M-77 wrote:
Pandora wrote:

Synes dette er ganske så åpenbart: Celtic Frost, Bathory, Venom, Mercyful Fate utgjør den første bølgen av black metal på åttitallet. En slags proto-black metal som er forløperen til den andre bølgen på begynnelsen av nittitallet med Darkthrone, Emperor, Burzum og Mayhem. Ferdig snakka.

Og hvor plasserer du band som Master's Hammer, Root, Tormentor, samt greske og sør-amerikanske band som spilte black metal på slutten av åttitallet?

Jeg vil si at de er inspirert av de første bandene, og kan regnes innunder samme bølge. Man kan selvfølgelig dele det inn i enda flere kategorier, og si at Root, Tormentor etc. er inspirert av pionerene og er derfor den andre bølgen og de norske banda er den tredje som igjen er inspirert av både Bathory, Root, Tormentor og Venom.

Så da var du ikke helt "ferdig snakket" likevel :^o

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Pandora
Poser
Poser
Posts: 205
Joined: 09 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Pandora »

M-77 wrote:
Pandora wrote:
M-77 wrote:
Pandora wrote:

Synes dette er ganske så åpenbart: Celtic Frost, Bathory, Venom, Mercyful Fate utgjør den første bølgen av black metal på åttitallet. En slags proto-black metal som er forløperen til den andre bølgen på begynnelsen av nittitallet med Darkthrone, Emperor, Burzum og Mayhem. Ferdig snakka.

Og hvor plasserer du band som Master's Hammer, Root, Tormentor, samt greske og sør-amerikanske band som spilte black metal på slutten av åttitallet?

Jeg vil si at de er inspirert av de første bandene, og kan regnes innunder samme bølge. Man kan selvfølgelig dele det inn i enda flere kategorier, og si at Root, Tormentor etc. er inspirert av pionerene og er derfor den andre bølgen og de norske banda er den tredje som igjen er inspirert av både Bathory, Root, Tormentor og Venom.

Så da var du ikke helt "ferdig snakket" likevel :^o

:hand:


User avatar

Topic author
Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

my work here is done. 8-) :banana-ninja:

Var det eller som lagde en ganske bra faq om dette en gang?

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

Johnny Bravo
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 16 Nov 2013, 00:40
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Bravo »

Jeg syns ikke tekstene og imaget, og hvor vidt artistene selv tar dette så dritseriøst er relevant så lenge musikken er tilstrekkelig råtten og dødelig i seg selv. Venom til og med "Possessed" er ren ondskap samme hvor mye bandet vil det eller ikke. Til og med "Temples of Ice" sitter på en kirkebrenner i form av "Acid".
Det er nivåer på ondskapen, men førstebølge-slemheten kan helt i orden tangere feltene mellom hva en forbinder som heavy- og black metal.
Jefferson Airplane og DDE spiller ikke metal og høres ikke onde ut.

OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

Locked Previous topicNext topic