Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Hard rock og metal-litteratur/oppslagsverk

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
AOR Guru
Belieber
Belieber
Posts: 46
Joined: 26 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hard rock og metal-litteratur/oppslagsverk

Post by AOR Guru »

Musikk er mer enn bare lyd. For oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk finner mye spennende i de skrevne media om band, artister og sjangere vi liker.
I denne tråden ønsker jeg KUN å ta med bøker og hefter innen hard rock og metal som tar for seg et band eller en artists historie, oppslagsverk og billedbøker.

Hva har du selv, og hva vil du anbefale til oss andre? Eller er du på leting etter noe, så skriv det her så kanskje noen andre kan hjelpe.

Selv har jeg noen bøker i hylla:

Biografier:
"Hekta - Ronni Le Tekrø - Et Liv I Rock" [av Stein Østbø, 2007, bok + CD/DVD]
"Kiss - Behind The Mask" [av David Leaf og Ken Sharp, 2003]
"Mötley Crüe - The Dirt" [2001]
"Europe - Den Stora Rockdrömmen" [av Anders Tengner og Michael Johansson, 1987]
"Journey" [av Robyn Flans, 1984]

Oppslagsverk:
"The Heaviest Encyclopedia Of Swedish Hard Rock And Heavy Metal Ever!" [av Janne Stark, 2013, bok+CD]
"The Encyclopedia Of Swedish Hard Rock And Heavy Metal - Volume II" [av Janne Stark, 2002, bok+CD]
"The Encyclopedia Of Swedish Hard Rock And Heavy Metal 1970-1996" [av Janne Stark, 1996, bok+CD]
"Hardt Og Fort (Rock og pop i Trondheim i 1970- og 80-årene)" [av Terje Nilsen, 2009]
"Beat Og Piggtråd (Trondheim i 1950- og 60-årene)" [av Terje Nilsen, 2007]
"Norsk Pop & Rock Leksikon (Populærmusikk i hundre år)" [av Jan Eggum, Bård Ose og Siren Steen, 2005]
"Kiss Alive Forever - The Complete Touring History" [av Curt Gooch og Jeff Suhs, 2002]
"Rock Report's Melodic Rock Bible - Part 4: S-Z" [av Chris Lambert, 2001]
"Rock Report's Melodic Rock Bible - Part 3: M-S" [av Chris Lambert, 2000]
"Rock Report's Melodic Rock Bible - Part 2: E-L" [av Chris Lambert, 1999]
"Rock Report's Melodic Rock Bible - Part 1: A-E" [av Chris Lambert, 1998]
"Skiens Rocke Historie" [av Jørn R. Andersen og Dag Magne Andersen, 1998]
"Planke-Rock Fra Plankeby'n (Fredrikstad og omegns rockehistorie gjennom 30 år)" [av Kim Hjardar, 1986]
"HM A-Z - The Ultimate Heavy Metal Encyclopedia" [av Paul Suter of Kerrang! Magazine, 1985]

Billedbøker:
"Judas Priest HM Photo Book" [1984]

Om noen kjenner til bøker om lokal musikk-historie som tar for seg rock, hard rock og metal så kom gjerne med tips. Som dere kan se ut ifra lista over så har jeg bøker om Trondheim, Fredrikstad og Skien. Men skader ikke med litt oppdatert historie/oppslags-bøker særlig på de to siste.


User avatar

War Pig
Belieber
Belieber
Posts: 118
Joined: 16 Jul 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Age: 43

Post by War Pig »

Har vel de som "alle" har lest.

White Line Fever - Lemmy
The Dirt - Mötley Crüe
Slash

White Line Fever er jo veldig underholdende, med mange artige anekdoter. Satt ved siden av Kjell Magne Bondevik på Kastrup og leste i denne. Fikk skjeve blikk over brilleglassene da jeg humra godt av et eller annet i boka.

The Dirt kan også anbefales for de som ikke har lest den. Det var faktisk så ille på 80-tallet som ryktene vil ha det til.

Slash-biografien var veldig interessant, fram til perioden der Guns rakna. Utover derfra, ble det litt langdrygt, synes jeg.

Har også en om Led Zeppelin, The Origin of the Species. Den er skrevet på så sinnsykt innfløkt erkebritisk at den ble rett og slett for tunglest for meg. Orka bare noe få kapitler.


User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Noen oppslagsverk jeg har hatt (svært varierende) nytte av opp gjennom:

Image

Image

Image

Ellers ble leksikonet til Frode Øien og den A-Z-greia som var med i Metal Hammer fillelest. Rundt 1990 kanskje? Mulig jeg fortsatt har de.

Holdt på å glemme den kanskje beste - Malc MacMillans oppslagsverk om NWOBHM.



JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Tok et kjappt blikk på hylla nå, så her kommer en liten liste over bøker. Ikke alle er bra, så har kommentert.

Walk This Way - Aerosmith (den beste Aerosmith boka og der The Dirt har tatt rammeverket sitt fra. Aerosmith boka står fram som litt mer troverdig og der Motley kun fokuserer på den utsvevende livsstilen, har Aerosmith med litt om platene og musikken også... uten at de står noe tilbake for Motley på festingen).

Does The Noise In My Head Bother You?- Steven Tyler (Godt skrevet biografi som er verdt å få med seg. Blir mye av det samme som Walk This Way, men om man ikke leser de rett etter hverandre vil man ha stor glede av begge to)

I Am Ozzy - Ozzy Osbourne (Har ennå ikke møtt noen, Ozzy/Sabbath fan eller ikke, som ikke digger denne boka. Funker like godt som julegave til den små-rocka tanta di, som til en fan. Boka er litt lettfattlig på samme måte som White Line Fever og andre korte bioer, men allikevel enormt underholdene med mange gode historier og en godt sammensydd fortelling ellers. Boka's ekstra pluss er at, om du kjøper den på engelsk, høres det ut som det er Ozzy som prater mens du leser. Det er ett eller annet med setningbygging og ordbruk som er helt Ozzy. I tilegg hjelper det på troverdigheten at han har en litt mer moderat engelsk måte å fortelle om livet sitt på)

It's So Easy - Duff McKagan (kanskje den beste av eks GNR medlemmenes biografier. Duff er reflektert og flink til å fortelle og får også ekstra pluss fordi han har klart å skape suksess med livet sitt også etter GNR... og det handler mer om hans egen instilling enn noe annet. Uansett forfriskende å lese)

Slash - Slash (liten vits å si så mye om dette. En god bok. Er visst en del faktafeil der, men framstår uansett som ganske ærlig fortalt og godt skrevet)

My Appetite For Destruction - Steven Adler (Skal man ha GNR trainwreck boka er det denne man går for. Mye kortere enn Slah og Duff bøkene, dårligere skrevet og sikkert full av feil. Hadde sjansen til å spørre Davy Vain om en del av Roadcrew tingene som står der og fikk bekreftet at det ikke hang på grep. Uansett er dette både en underholdende og trist bok om en trommis som hadde alt, mistet alt og sank dypere enn noen av de andre medlemmene. Utover det er boka's pluss at, siden Steven ikke var med i GNR så lenge, har han et litt annet perspektiv på en del av de tidlige tingene, som ikke er farget av senere suksesser.

Reckless Road - Marc Canter (Mark er Slash's venn og denne boka skulle egentlig være en kronologisk fotobok med bilder av GNR fra starten og fram til de dro på den første turneen med AFD. Det er den også, men Marc har fyllt på med litt småfortellinger og resultatet er en fabelaktig bok, som ikke bare gir et fantastisk innblikk i hele den tidlige GNR historien, men som også gir det beste innblikket som hittil er gitt ut i bokform av hvordan Hollywood på 80 tallet fungerte... Boka er sef å anbefale for GNR fans, men også fans av noen av de andre banda fra denne tiden da det er sånn de hadde det alle sammen)

Shut Up & Give Me The Mic - Dee Snider (en overaskende godt skrevet, underholdende og "annerledes" bok i rocke-bio sammenheng. Historien til TS er jo ganske unik og i tilegg var de aldri noe utpreget party band. Dee er ærlig om egne tabber og suksesser og man blir kjent med mannen i løpet av boka. Mest for fansen, men en god bok uansett).

Kiss & Sell - CK Lendt (Skrevet av en av Kiss' accountants. Lenge siden jeg har lest den så husker ikke alle detaljene, men han var med fra ganske tidlig og lenge. Boka er ikke noe drittslengings bok, men den gir allikevel en motvekt mot alt det preprogrammerte promopratet som alltid kommer i Kiss' offesielle saker. Han skriver ærlig og man får en god behind the scenes look fra en som faktisk var behind the scenes i mange år og i tilegg jobbet med bandet's penger. Skal du kun lese 1 Kiss bok, kjøper du kanskje ikke denne, men har du allerede lest en og skal lese en til, kjøper du heller denne enn noen annen.)

Crazy From The Heat - David Lee Roth (Er man stor fan av Van Halen eller David Lee Roth's solo karriere blir denne boka en gedigen skuffelse. Den tar for seg veldig lite om musikk eller noe annet artistisk og bruker nesten like mye plass på ferie-historier o.l. Allikevel en del artige historier i den, så om man f.eks plukker den opp for 79,- på Platekompaniet er den verdt det)

No Regrets - Ace Frehley (Akkurat som mannen er denne boka litt lazy. Den er på under 300 sider og de første 100 +- handler om barndommen og tiden før Kiss. Sånn sett blir balansen litt skev og det er flere skiver han ikke nevner engang. Veldig synd hvis man er Kiss, og Ace, fan. Boka er absolutt verdt å få med seg om man er fan, men ikke forvent deg noen høydare. Den er langt bedre enn Gene Simmons half-assed crap og det at den er ute av balannse og en del av de tingene fansen lurer på ikke blir nevnt engang, gir jo også et innblikk i Ace som person, men boka burde allikevel vært en del bedre.)

Make Up To Break Up - Peter Criss (Selv om de færreste har Peter som sitt favorittmedlem av Kiss er allikvel dette den beste biografien noen av medlemmene hittil har kommet med. Den er godt skrevet, fint balansert og er innom det aller meste av det man har lurt på opp igjennom åra. Den gir også et godt innblikk i hvordan Peter er som person og selv om han, som alle andre som gir ut bioer, prøver å spille opp nice guy siden sine, lyser en del andre ting sterkt igjennom også. Moro, avslørende og godt skrevet)

Sting In The Tail - W.A.S.P. (Uoffesiell biografi og den eneste boka som er skrevet om W.A.S.P. Må unngåes for enhver pris! De fleste på forumet kunne skrevet en bedre bok. Den er dårlig skrevet, det er lite ny informasjon, de gangene han har intervjuet medlemmer av bandet blir man helt mnatt av hvor dårlige spørsmål han stiller..... der andre uofesielle bioer ofte er skrevet av rocke skribenter/musikk journalister, er denne skrevet av en fanboy, som ikke er vidre flink)

The Heroin Diaries - Nikk Sixx (En stund siden jeg leste denne, men husker at boka er skrevet i dagbokform og tar for seg 1 kalenderår fra julaften til julaften. Tror det er 86-87 det er snakk om, men mulig det var 85-86 også. Boka starter med at Nikki skyter heroin og sovner under juletreet og slutter med akkurat det samme. I mellomtiden har han stort sett kjørt speedballs og sittet i skapet på soverommet sitt med ladd våpen og hatt noia.... seriøst... boka blir veldig repetativ og klaustrofobisk etter en stund, og også kjedelig. Man skal være rimelig die hard Motley fan for at det skal være noe vits å lese denne. Selv likte jeg de par sidene det stod om noe av låtskrivingen til GGG skiva. Resten var ganske kjedelig. En ting som også trekker ned Motley litteratur en del er at de ikke evner å juge så man tror på dem. Tok ikke mange ukene etter at The Dirt var ute før løgnene/feilene i den begynte å rakne og på samme måte ristet jeg litt oppgitt på hodet av denne når Nikki reforteller Sid Vicious og Dee Dee Ramone historien på nytt med seg selv i hovedrollen... den med dassvann i sprøyta... men er man blod-fan, så hvorfor ikke lese den)

England's Dreaming - Jon Savage (Er man interessert i britisk 77 punk, er dette det definitive verket. Det krever at man orker mer enn 139 sider, for boka er ganske lang, men i tilegg evner den å spole tiden skikkelig tilbake og man får med seg hele overblikket av samtidien mens man leser. Den handler absolutt mest om Sex Pistols, men det var jo også de som var førende for scena. En av de beste musikkbøkene jeg har lest).

Please Kill Me - Legs McNeil & Gillian McCain (Tar for seg New York scena på tidlig 70 tallet med New York Dolls, Ramones etc. Hele boka er skrevet i direkte sitater fra Iggy Pop og alle de andre som er med, men den er allikevel godt skrevet og godt bygget opp. Fokuserer også mest på fest og sjokkhistoriene, som gjør at den er interessant for de som ikke er blodfans også)

Commando - Johnny Ramone (Akkurat som mannen er dette en kort og konsis bok. Nærmest en barnebok for voksne)

Let's put the X in Saxx!

User avatar

Topic author
AOR Guru
Belieber
Belieber
Posts: 46
Joined: 26 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AOR Guru »

LeifK wrote:

Ellers ble leksikonet til Frode Øien

Har du dette leksikonet, ? Skulle gjerne lånt det og plyd igjennom det om mulig.
Hvis ingen her på boardet har det og vil selge det da?

LeifK wrote:

og den A-Z-greia som var med i Metal Hammer fillelest. Rundt 1990 kanskje?

Den har jeg også. Glemte helt av det. Men jeg har dog ikke permen (eller hva det var) som du kunne bestille i tillegg.


User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Usikker på om jeg har det, eller om jeg har kasta det. Det fikk ganske hard medfart, og var ikke innbundet på best tenkelig måte. Skal ta en kikk.


User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

LeifK wrote:

A-Z-greia som var med i Metal Hammer.

Den var bilag til Metal Hammer fra august 1990 til januar 1991. Har den komplett, men den første delen kjøpte jeg for 10 kroner i ei bruktsjappe i Markveien i Oslo flere år etter. Bærer preg av å ha blitt oversatt fra nederlandsk til engelsk. Et sted dukker det opp en hel nederlandsk setning.

Kommer sterkere tilbake i denne tråden. Det har etter hvert blitt en del rock- og metallitteratur gjennom 25 års samling. Men Frode Øiens leksikon mangler jeg.

Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Det er heller ikke noe "must", for å si det slik. Håper jeg ikke fornærmer Øien når jeg sier at det var temmelig overfladisk. Til hans forsvar var det på langt nær den samme tilgangen på info om band den gang som nå.


User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Den Metal Hammer greia hadde jeg også, men den ble så sliten at den er kasta for tre-fire år siden.

"Ye Olde Metal" serien til Martin Popoff, der han intervjuer mer eller mindre kjente (helst det siste) hårdrockare fra 70-tallet er slett ikke så verst. Han har gitt dem ut som "1968-1972", "1973-1975", "1976", "1977" og "1978".

Jeg har også de Iron Pages bøkene Kringen nevner over (US Metal vol. 1-3). De ga også ut "Heavy Metal Made in Germany" og "Heavy Metal aus Osteuropa" som jeg har lest fra perm til perm og fremdeles slår opp i fra tid til annen. En del av beskrivelsene av plater og vurderingene er latterlige, men det er likevel verdifull info. Iron Pages hadde også en bok som heter "The Australian Metal Guide" som er bra for å bruke som oppslagsverk.

McMillans NWOBHM leksikon er i en helt egen klasse, selv om han selv ikke er helt fornøyd og jobber med en andreutgave for å prøve å komplettere. For fans av NWOBHM er også John Tuckers "Suzie Smiled" å anbefale som en personlig erindring.

For de som er videre interessert i 70-talls heavy musikk anbefales "Demons, fairies and wailing guitars" (Chelled) som kom ut for litt siden. Interessant gjennomgang av 100 obskure artister fra perioden 1968-76. Videre kan "Hard Rock Anthology 1968-1980" (Meyer) og "Encyclopedie du Hard-rock des Seventies" (Protat) anbefales til spesielt interesserte. Sistnevnte er, som tittelen antyder, på fransk.

"Even s***n wears leather"

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Her er mitt rockebibliotek. Jeg tar med "hele skiten", også mainstream rock og progressiv rock. Sistnevnte er uansett en sjanger som ikke er off topic i Screamsammenheng. Jeg har ordnet oversikten alfabetisk etter forfatter, og delt inn i tre kategorier etter malen [forfatter/redaktør, årstall, tittel, forlag, sidetall].

Oppslagsverk, plategjennomganger og plateregister

ASBJØRNSEN, Dag Erik (2000): Scented Gardens of the Mind – A guide to the golden era of progressive rock (1968-1980) in more than 20 European countries. Borderline Productions, Wolverhampton, England, UK. 548 sider.
BAKKE, Asbjørn (2013): Rockens Største og Beste – og noen av de verste. Cappelen Damm, Oslo, Norge. 680 sider.
BENSON, Joe (1988): Uncle Joe’s Record Guide: Hard Rock – The First Two Generations. Selvpublisert, Glendale, California, USA. 286 sider.
BERELIAN, Essi (2005): The Rough Guide to Heavy Metal. Rough Guides Ltd., London, England, UK. 410 sider.
BERGAN, Jon Vidar (2006): Store Rock- & Popleksikon. Kunnskapsforlaget, Oslo, Norge. 1219 sider.
CLIFFORD, Mike (konsulent, 1986): The Illustrated Handbook of Rock. Salamander Books, London, England, UK. 272 sider.
DeCURTIS, Anthony & James HENKE, med Holly GEORGE-WARREN (redaktører, 1992): Rolling Stone Album Guide. Random House, New York, NY, USA. 838 sider.
EGGUM, Jan, Bård OSE & Siren STEEN (2005): Norsk Pop & Rockleksikon – Populærmusikk i Hundre År. Vega Forlag, Oslo, Norge. 616 sider.
HOUNSOME, Terry (1994): Rock Record 6 – The Directory of Albums & Musicians. Rock Researcher Publications, Sarnau, Wales, UK. 393 sider + register.
JASPER, Tony & Derek OLIVER (1991): The International Encyclopedia of Hard Rock & Heavy Metal. Sidgwick & Jackson Ltd., London, England, UK. 448 sider.
JEFFRIES, Neil (redaktør, 1993): The Kerrang! Direktory of Heavy Metal. Virgin Publishing Ltd., London, England, UK. 248 sider.
JOYNSON, Vernon (1998): The Tapestry of Delights – The comprehensive guide to British music of the beat, R&B, psychedelic and progressive eras 1963-1976 (3rd edition). Borderline Productions, Wolverhampton, England, UK. 723 sider.
LARKIN, Colin (1997): The Virgin Encyclopedia of Eighties Music. Virgin Publishing Ltd., London, England, UK. 512 sider.
LARKIN, Colin (1997): The Virgin Encyclopedia of Seventies Music. Virgin Publishing Ltd., London, England, UK. 512 sider.
LARKIN, Colin (1999): The Virgin Encyclopedia of Heavy Rock. Virgin Publishing Ltd., London, England, UK. 512 sider.
LUCKY, Jerry (1998): The Progressive Rock Files. Collector’s Guide Publishing, Burlington, Ontario, Canada. 304 sider.
OSE, Bård & Ove MELLINGEN (1995): Rockens Giganter. Telemarksavisa AS, Skien, Norge. 104 sider.
POPOFF, Martin (2003): The Collector’s Guide to Heavy Metal – Volume 1: The Seventies. Collector’s Guide Publishing, Burlington, Ontario, Canada. 344 sider.
POPOFF, Martin (2005): The Collector’s Guide to Heavy Metal – Volume 2: The Eighties. Collector’s Guide Publishing, Burlington, Ontario, Canada. 432 sider.
POPOFF, Martin (2007): The Collector’s Guide to Heavy Metal – Volume 3: The Nineties. Collector’s Guide Publishing, Burlington, Ontario, Canada. 520 sider.
POWELL, Mark (1992): Prophets & Sages – An Illustrated Guide to Underground and Progressive Rock 1967-1975. Cherry Red Books, London, England, UK. 391 sider.
REES, Dafydd, Luke CRAMPTON, med Barry LAZELL (redaktører, 1989): Guinness Book of Rock Stars. Guinness Publishing, Enfield, England, UK. 560 sider.
ROBBINS, Ira A. (redaktør, 1997): The Trouser Press Guide to '90s Rock. Fireside – Simon & Schuster, New York, NY, USA. 846 sider.
ROMANOWSKI, Patricia, Holly GEORGE-WARREN & Jon PARELES (redaktører, 1995): The New Rolling Stone Encyclopedia of Rock & Roll. Fireside – Simon & Schuster, New York, NY, USA. 1120 sider.
SHARPE-YOUNG, Garry (2007): Metal – The Definitive Guide. Jawbone Press, London, England, UK. 495 sider.
STRONG, Martin C. (1998): The Great Metal Discography. Canongate Books, Edinburgh, Skottland, UK. 384 sider.
VAN DEN HEUVEL, Hans (redaktør): The Definitive Hard Rock & Heavy Metal Encyclopedia - utgitt som bilag til Metal Hammer 1990-91. Rock Team Publishing and Productions, London, England, UK. 351 sider

Historiske bøker, sjangerbøker, temabøker m.m.

BERTI, Jim & Durrell BOWMAN (redaktører, 2011): Rush and Philosophy. Open Court, Chicago og La Salle, Illinois, USA. 321 sider.
HARRIGAN, Brian & Malcolm DOME (1983): Encyclopedia Metallica. Bobcat Books, London, New York, Sydney, Tokyo, Köln. 93 sider.
KRISTIANSEN, Jon “Metalion” (2011): The Slayer Mag Diaries. Bazillion Points, New York, NY, USA. 720 sider.
LAMBE, Stephen (2011): Citizens of Hope and Glory – The Story of Progressive Rock. Amberley Publishing, Stroud, England, UK. 192 sider.
MACAN, Edward (1997): Rocking the Classics – English Progressive Rock and the Counterculture. Oxford University Press, New York, NY, USA. 290 sider.
MARSH, Dave & James BERNARD (1994): The New Book of Rock Lists. Sidgwick & Jackson Ltd., London, England, UK. 600 sider.
MELTZER, Richard (1987, oppr. 1970): The Aesthetics of Rock. Da Capo Press Inc., New York, NY, USA. 346 sider.
MOYNIHAN, Michael & Didrik SØDERLIND (1998): Lords of Chaos – The Bloody Rise of the Satanic Metal Underground. Feral House, Venice, California, USA. 358 sider.
OLSEN, Per Kristian, Asbjørn BAKKE & Sigrid HVIDSTEN (2009): Norsk Rocks Historie. Cappelen Damm, Oslo, Norge. 398 sider.
REM, Håvard (2010): Innfødte Skrik. Schibsted, Oslo, Norge. 312 sider.
STUMP, Paul (1997): The Music’s All That Matters – A History of Progressive Rock. Quartet Books, London, England, UK. 384 sider.
TUCKER, John (2006): Suzie Smiled…The New Wave of British Heavy Metal. Independent Music Press, Church Stretton, England, UK. 223 sider.
WALSER, Robert (1993): Running with the Devil – Power, Gender and Madness in Heavy Metal Music. Wesleyan University Press, Hanover, New Hampshire, USA. 222 sider.
WEINSTEIN, Deena (2000): Heavy Metal – The Music and Its Culture. Da Capo Press Inc., New York, NY, USA. 352 sider.

Biografier og selvbiografier

ARNESON, Steinar (1985): Thunder Road – En Beretning om Bruce Springsteen. Villrose Norsk Forlag, Sandefjord, Norge. 77 sider.
BANASIEWICZ, Bill (1988): Rush – Visions: The Official Biography. Omnibus Press, London, New York, Sydney, Køln. 96 sider.
CLARKE, Ross (1992): Led Zeppelin – Breaking and Making Records. Kingsfleet Publications, Oxted, England, UK. 224 sider.
COLE, Richard, med Richard TRUBO (1992): Stairway to Heaven – Led Zeppelin Uncensored. Harper Collins Publishers, New York, NY, USA. 391 sider.
COLLINS, Jon (2010): Rush - Chemistry. Helter Skelter Publishing, London, England, UK. 282 sider.
DANIELS, Neil (2010): The Story of Judas Priest – Defenders of the Faith. Omnibus Press, London, New York, Paris, Sydney, København, Berlin, Madrid, Tokyo. 328 sider.
DAVIS, Stephen (1985): Hammer of the Gods – The Led Zeppelin Saga. Ballantine Books, New York, NY, USA. 359 sider.
DAVIS, Stephen (2010): LZ-’75 – The Lost Chronicles of Led Zeppelin’s 1975 American Tour. Fourth Estate, London, England, UK. 217 sider.
DOLAN, Mark (2012): Bruce Springsteen – Et Liv med Rock ‘n’ Roll. Norsk oversettelse på Libretto Forlag, Oslo, Norge. 424 sider.
DOME, Malcolm (1995): AC/DC – The World’s Most Electrifying Rock ‘n’ Roll Band!. Virgin Books, London, England, UK. 251 sider.
IOMMI, Tony, med TJ LAMMERS (2011): Iron Man – My journey through heaven and hell with Black Sabbath. Simon & Schuster, London, New York, Sydney, Toronto, New Delhi. 383 sider.
KILMISTER, Lemmy, med Janiss GARZA (2003): White Line Fever. Pocket Books/Simon & Schuster, London, England, UK. 306 sider.
LEWIS, Dave (1983): Led Zeppelin – The Final Acclaim. Babylon Books, Manchester, England, UK. 144 sider.
MARSH, Dave (1981): Born to Run – The Bruce Springsteen Story. Dell Publishing Co., New York, NY, USA. 300 sider.
MARSH, Dave (2007): Bruce Springsteen på Scenen. Norsk oversettelse på Aller Forlag, Oslo, Norge. 344 sider.
McIVER, Joel (2009): Justice for All: The Truth About Metallica. Omnibus Press, London, New York, Paris, Sydney, København, Berlin, Madrid, Tokyo. 410 sider.
McIVER, Joel (2011): Sabbath Bloody Sabbath. Omnibus Press, London, New York, Paris, Sydney, København, Berlin, Madrid, Tokyo. 402 sider.
NICKSON, Chris (1995): Soundgarden. St. Martin’s Griffin, New York, NY, USA. 228 sider.
POPOFF, Martin (2004): Blue Öyster Cult – Secrets Revealed!. Metal Blade Records Inc., Simi Valley, California, USA. 193 sider.
POPOFF, Martin (2006): Black Sabbath – Doom Let Loose. ECW, Toronto, Ontario, Canada. 355 sider.
PUTTERFORD, Mark (1994): Philip Lynott – The Rocker. Castle Communications, Chessington, England, UK. 308 sider.
TANGYE, David & Graham WRIGHT (2005): How Black Was Our Sabbath. Pan Books, London, England, UK. 237 sider.
THOMPSON, Dave (2004): Smoke on the Water – The Deep Purple Story. ECW Press, Toronto, Ontario, Canada. 400 sider.
WALL, Mick (2008): A Biography of Led Zeppelin – When Giants Walked the Earth. Orion Books, London, England, UK. 534 sider.
WELCH, Chris (1988): Black Sabbath. Bobcat Books, London, New York, Sydney, Køln. 96 sider.
WELCH, Chris (2000): Close to the Edge – The Story of Yes. Omnibus Press, London, New York, Sydney. 295 sider.
WILKINSON, Paul (2007): Rat Salad: Black Sabbath – The Classic Years 1969-1975. Pimlico Random House, London, England, UK. 240 sider.

Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

JonathanSaxx wrote:

It's So Easy - Duff McKagan (kanskje den beste av eks GNR medlemmenes biografier. Duff er reflektert og flink til å fortelle og får også ekstra pluss fordi han har klart å skape suksess med livet sitt også etter GNR... og det handler mer om hans egen instilling enn noe annet. Uansett forfriskende å lese)

Men du verden så kjedelig det ble å lese om treningsnarkomanen Duff. Der måtte jeg faktisk bla over flere sider, mens jeg satt og tenkte "begynn med dop igjen for f**n, for dette er j****g uinteressant".

The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

steinman wrote:
JonathanSaxx wrote:

It's So Easy - Duff McKagan (kanskje den beste av eks GNR medlemmenes biografier. Duff er reflektert og flink til å fortelle og får også ekstra pluss fordi han har klart å skape suksess med livet sitt også etter GNR... og det handler mer om hans egen instilling enn noe annet. Uansett forfriskende å lese)

Men du verden så kjedelig det ble å lese om treningsnarkomanen Duff. Der måtte jeg faktisk bla over flere sider, mens jeg satt og tenkte "begynn med dop igjen for f**n, for dette er j****g uinteressant".

Hehe... joda, etter at man også har lest skiveriene hans i Seattle post osv er man jo godt kjent med denne delen av mannen og begynner sikkert å bli litt lei, men da jeg leste boka koste jeg meg med hele boka. Synes det var forfriskende med en bok bio der man ikke straighter seg opp litt over midtveis og har kjempesuksess med bandet etterpå... Duff valge skolegang og familieliv og hans personlige suksess og utvikling ligger der og det står det respekt av, men sikkert ikke alle som synes det er fett.

Uansett, har de fleste bioer partier som ikke er like spennende.

Let's put the X in Saxx!

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

LeifK wrote:

Holdt på å glemme den kanskje beste - Malc MacMillans oppslagsverk om NWOBHM.

Da var den bestilt!

knuthulhu wrote:

"Encyclopedie du Hard-rock des Seventies" (Protat)

Denne fant jeg som pdf-fil på nettet. Virker som en grei og oversiktlig bok som tar for seg mange obskuriteter i tillegg til de kjente, men en rask sjekk avdekket mange feil når det gjaldt årstall for plateutgivelser. Det mest graverende jeg fant var imidlertid påstanden om at Motörhead er amerikansk. Sånne feil svekker en boks troverdighet stort, så det vil sikkert være greit å dobbeltsjekke opplysningene i den med andre kilder.

Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

The Collector's Guide to Heavy Metal: Volume 2: The Eighties
by Martin Popoff
http://www.amazon.com/The-Collectors-Gu ... 1894959310

Når ble denne boken originalt utgitt? Infoen øverst sier November 1, 2005, men anmeldelsene under går tilbake helt til 1998. Er 2005-utgaven kanskje en ny utgave?

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Boken som kun tar for seg 80-tallet kom i 2005, men i 1997 ga han ut en bok som var titulert The Collector's Guide to Heavy Metal som tok for seg hele historien. De har tydeligvis tatt med anmeldelser av denne.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Skjønner. Fulgte CDen med i 1997-boken også?

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Vet ikke.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Ok.

User avatar

Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Har nøyaktig to metal-relaterte bøker:
The Sound of the Beast: The Complete Headbanging History of Heavy Metal
og
Black Metal: Evolution of the Cult

Begge to interessante nok. Hver gang jeg blar i en av dem bare må jeg sette på noe bra metal på anlegget.
Image

Locked Previous topicNext topic