Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

EnkeltlÄter, eller hele skiva?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

EnkeltlÄter, eller hele skiva?

Post by OJTheViking »

Leste nettopp igjennom en online anmeldelse av den nye Judas Priest-skiva. Anmelderen skrev der bl.a. at denne skiva kaller tilbake til en tid hvor man lyttet til hele skiva som ett stort, musikalsk uttrykk. Antar at han mente at alle lÄtene pÄ en skive er med pÄ Ä skape et helhetsinntrykk, at alle lÄtene samlet blir sitt eget univers akkurat pÄ den skiva.

Det fikk meg til Ä undre litt ... for meg virket jo dette logisk fra fÞr av. Men nÄ som der finnes sÄ mange digitale mÄter Ä anskaffe seg musikk pÄ, er det vel ikke et automatisk selvfÞlge at alle gjÞr dette nÄ til dags. Man kan lett kjÞpe én lÄt fra en skive pÄ Amazon eller iTunes osv, og laste den ned.

Men begynner ikke det egentlig Ä nÊrme seg en slags topp-40 listepop-mentalitet? Joda, selv metalband hadde single-utgivelser fÞr i tiden ogsÄ, der en lÄt ble solgt som en hit, men pÄ den tiden virket det pÄ en mÄte som at en single var mer som en promo til den fullstendige platen. At de ga ut en single for Ä si "dette er et eksempel pÄ vÄr kommende skive; liker du denne, kommer du til Ä like resten, sÄ lÞp og kjÞp."

Slik har det ikke alltid vÊrt i popmusikk, i hvert fall ikke ut ifra det inntrykket jeg har fÄtt. Der er det én eller to lÄter som skal vÊre det store, nye vidunderet fra en artist, og resten av skiva er mer som fyllmateriale. Og sÄnn sett er det nok forstÄelig at enkelte folk foretrekker Ä kjÞpe den ene lÄten digitalt og laste den ned, slik at de kan ignorere resten av skiva til popartisten.

SÄ da bare lurte jeg pÄ om dette egentlig har blitt mer vanlig innenfor metalluniverset ogsÄ? Hva foretrekker dere? Holder det Ä kjÞpe/laste ned en og annen lÄt fra et metallband, eller foretrekker dere fortsatt Ä lytte igjennom en hel skive om gangen og danne dere et helhetsinntrykk derav? Og selv om en single blir gitt ut som hit'en fra en ny skive, fÞler dere at den ene lÄten kan ende opp med Ä bli styrket eller svekket av resten av skiva?

P.S.: Her er forĂžvrig anmeldelsen jeg henviser til, i tilfelle noen ville lese:
http://www.classicrockrevisited.com/sho ... hp?id=1321

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Her er det som det alltid har vÊrt - skivene spilles i sin helhet med unntak av vorspiel, hvor det gjerne blir ei lÄt eller to fÞr noe anna smekkes pÄ. Og kun fysisk format, dvs. cd'er for min del.

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: àčàžšàžŁàčŒàč€àžàž™
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Kommer an pÄ situasjon og kommer an pÄ album. Men stort sett enig med Marken her. Tror ogsÄ at hele konseptet med album er gradvis dÞende, da det er basert pÄ fysiske formater.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Enig med Marken. Spiller kun hele album her i huset, og kun pÄ CD. Unntaket er, som han nevner, nÄr det en sjelden gang er fest, kanskje 1 gang i Äret. Da blir det litt "greatest hits", men fortsatt kun CD, og bare jeg som setter pÄ. Lar da ikke fulle folk behandle platene mine. Den enkeltlÄt/spilleliste-mentaliteten som er nÄ om dagen, er helt hÄplÞs. Mulig jeg er gammeldags, men jeg mener et album er et kunstverk som er satt sammen for Ä nytes fra fÞrste til siste spor. Ved Ä bare spille enkeltlÄter mister man helheten og en viktig del av lytteopplevelsen.
Image

User avatar

Invictus
Rocker
Rocker
Posts: 527
Joined: 30 Dec 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Invictus »

Som herrene over her. Skiver spilles av i cd-spiller fra start til slutt. Gamaldags og fint!


notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »

SpÞrs veldig pÄ hvilket band det er snakk om. Orker ikke Ä pine meg gjennom kjedelige lÄter om jeg ikke mÄ.

User avatar

BlackMage
Poser
Poser
Posts: 429
Joined: 02 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BlackMage »

Hele skiver, men hopper over Changes nÄr jeg hÞrer pÄ Vol 4.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Begge deler! Ingen vits Ä sette lokk pÄ seg selv.

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

I all hovedsak hele plater her i huset med unntak av vorspiel.
I bilen synes jeg det er stas Ä ha en omfattende spilleliste med kun kremlÄter pÄ random. Frisker opp kjÞreturen en hel del.

KjĂžper ikke/laster ned musikk digitalt.
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Hele skiver nÄr jeg har tid og ork, enkeltlÄter nÄr jeg ikke har det. Ganske enkelt, ser ingen grunn til Ä ha et ufravikelig prinsipp pÄ noe sÄ banalt.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Varierer. Men har en tendens til Ä hÞre hele plata nÄr jeg hÞrer pÄ LPer. CDer i litt mindre grad, og pÄ streaming gÄr det over skog og hei med skipping og sjonglering.


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Alt til sin tid, men det gÄr helt klart mest i hele skiver, til tross for at jeg for det meste bruker MP3. Men det spilles enkeltlÄter titt og ofte mellom slaga, ogsÄ mekkes det en playlist med "sommerlÄter" som funker feiende flott ute i sola.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Litt sjanger- og humÞravhengig for mitt vedkommende. Det hender ogsÄ at jeg brenner ut egne redigerte versjoner av skiver som er bra, men som uheldigvis inneholder krisedÄrlige lÄter.

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

HÞrer alltid metallalbum i sin helhet og det er svÊrt sjeldent jeg skipper lÄter. De lÄtene jeg av og til skipper er som regel ihjelspilte lÄter som ogsÄ finnes pÄ samtlige live-album, som f.eks. Run To The Hills. Jeg eier veldig fÄ album med direkte dÄrlige lÄter jeg ikke gidder Ä hÞre. Hvis jeg ikke skulle ha tid til Ä fullfÞre et album, starter jeg albumet der jeg slapp senere. Det er ogsÄ sjeldent jeg setter pÄ en enkeltlÄt.

NÄr det gjelder andre sjangre som popmusikk gÄr det som regel alltid i enkeltlÄter. Har vel aldri hÞrt et pop-album i sin helhet.
Hvilken Judas Priest-lÄt er mest populÊr i Lofoten?

Diamonds And RĂžst

User avatar

Nils BarvÄg
Poser
Poser
Posts: 321
Joined: 09 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by Nils BarvĂ„g »

Lyttevaner endres nÄr teknologien endrer seg, og digitalisering av platesamlinga har fÞrt til noe mer fokus pÄ enkeltlÄter.

Ved vinyl-spilling konsentrerer jeg meg alltid om hele album, som i "gamle dager".
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

User avatar

Dick Hardy
Poser
Poser
Posts: 251
Joined: 11 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 35

Post by Dick Hardy »

Spiller ogsÄ kun album i sin helhet. Det kan ha noe med at jeg tilhÞrer siste del av kassettgenerasjonen (hjemme hos oss fikk vi ikke CD-spiller fÞr midt pÄ 90-tallet), sÄ da hÞrte man selvsagt platene i sin helhet. Har aldri sett noen grunn til Ä endre pÄ dette. Det er tross alt en grunn til at oppbygning og lÄtrekkefÞlge er som den er.
Image

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Til tross for at det var jeg som startet trÄden, har jeg visst ikke kommentert noe om dette selv.

Som noen har sagt, sÄ varierer det for min del ogsÄ. Jeg foretrekker Ä i det minste eie fysiske eksemplarer av album til de fleste band jeg hÞrer pÄ, spesielt/i hvert fall de jeg virkelig digger. Her gÄr det i CDer, men det er mest fordi jeg ikke har LP-spiller; kanskje jeg etter hvert skaffer meg en for Ä samle pÄ LPer ogsÄ.

Likevel fÞler jeg det er praktisk Ä ha en digital versjon av skivene. NÄr jeg har kjÞpt en CD, sÄ ripper jeg den inn pÄ maskina for Ä ha lÄtene tilgjengelig som mp3. Jeg kan ogsÄ kjÞpe/laste ned musikk digitalt, men er da mer opptatt av fullstendige diskografier heller enn bare enkeltlÄter eller enkeltskiver. Digitale gjennomlyttinger er iblant for meg som en slags "smaksprÞve" av et band jeg ikke kjenner sÄ godt, og om jeg virkelig faller for musikken deres, er jeg mer troende til Ä kjÞpe fysiske versjoner av albumene deres.

De digitale kopiene foretrekker jeg Ä ha som mp3-musikk lagret pÄ maskina, med en vedlagt jpg av platecoveret og en txt-fil med alle sangtekstene; en mappe for hvert band, alle skivene til bandet i hver sin undermappe, sortert i kronologisk rekkefÞlge - alt dette heller enn Spotify. Jeg har dog en Spotify-konto da madammen iblant liker Ä lytte igjennom ting derfra.

En annen "fordel" med det digitale arkivet er at jeg finner og legger til bonuslÄter fra "deluxe editions", "japan editions" osv. Disse bonuslÄtene har jeg ikke alltid pÄ de fysiske versjonene av CDene jeg eier; det kommer an pÄ nÄr og hvordan de ble anskaffet.

NÄr det gjelder gjennomlytting, sÄ har jeg ogsÄ en tendens til Ä lytte igjennom komplette album, spesielt hvis jeg driver med noe, f.eks. husarbeid, eller at jeg sitter og skriver pÄ noe, osv. I tillegg, nÄr det gjelder skriving, pleier jeg Ä lytte igjennom fullstendige diskografier i kronologisk rekkefÞlge. Hvis jeg vil ha bakgrunnsmusikk nÄr jeg leser eller spiller videospill e.l., sÄ kan det hende at jeg setter playlista pÄ tilfeldig rekkefÞlge. I slike tilfeller kan det komme en og annen lÄt som jeg skipper hvis jeg ikke fÞler for Ä lytte til den akkurat der og da.

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Stian wrote:Varierer. Men har en tendens til Ä hÞre hele plata nÄr jeg hÞrer pÄ LPer. CDer i litt mindre grad, og pÄ streaming gÄr det over skog og hei med skipping og sjonglering.

User avatar

Dundrix
Belieber
Belieber
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Dundrix »

FÞr var "Children of the Damned" favorittlÄta mi fra The Number of the Beast, men nÄ er det "The Prisoner".* DERFOR er det greit Ä ha hele skiva. SÄnn.


* Kun for Ă„ illustrere. Egentlig liker jeg "Invaders" best.
Dirant wrote:Riffet i "Walk" dreier seg om alt.

User avatar

Sleeping Villager
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 18 Mar 2013, 20:57
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Sleeping Villager »

Heile skiva


Sent from my iPad using Tapatalk

Locked Previous topicNext topic