Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Klubbkonserten - et dĂžende fenomen?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Klubbkonserten - et dĂžende fenomen?

Post by steinman »

Mye av problemet ligger nok mye i at det er alt for mange artister/band der ute i dag, blant annet fordi alle kan fÄ "gitt ut" musikk. Videre er det ogsÄ et problem at musikk har blitt bruk og kast pÄ Spotify, WiMP osv, der folk ikke lenger bruker tid og energi pÄ musikk, men i stedet konsumerer i full fart pÄ vei mot de neste toukersstjernene.

The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Jeg sluttet helt Ä gÄ pÄ konserter etter jeg oppdaget "YouTube" hvor jeg kan se sjuminuttersklipp av gamle Nightwish-gigs i 240p.

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Antall publikummere pÄ klubbkonserter er noe som gÄr i bÞlger. NÄ har bÞlgen vÊrt nedadgÄende i mange Är desverre.
Dette er ikke bare et "storby" eller Norge problem. Nedover i Europa merker de akkurat det samme og steder som fÞr hadde ok besÞkte konserter nesten hver dag, har nÄ bare konserter i helgene, mens andre legges ned. Det samme er det i USA.
SĂžrAmerika, tror jeg derimot fortsatt er ganske bra.

Det kan nok vÊre mange grunner til dette, devaluation of music, mange artister osv osv, men mest av alt avhenger det av hvor keene 18 - 27 Äringer (de som er mest ute pÄ by'n) er pÄ Ä gÄ pÄ klubbkonserter og Ä sjekke ut band de ikke kjenner sÄ godt.
Har mest erfaring fra Oslo selv, men husker godt at det pÄ fÞrste halvdel av 90 tallet var en nedgangskurve da ogsÄ.
Steder som Elm Street, som startet friskt som en live scene, hadde tatt bort scenen og droppet konsertbookingen, fordi de hadde bedre besÞk uten konserter. Mot midten av 90 tallet tok det seg opp, Elm startet sÄ smÄtt med konserter igjen de ogsÄ pÄ den lille scenen i hjÞrnet bakerst i lokalet.

SÄ steg kurven gradvis og fikk en skikkelig boost rundt 2002 - 2004 da alle kidsa som hadde lest The Dirt skulle ut Ä sjekke rock'n'roll og metal band. Plutselig var det en helt ny skare publikummere som, sammen med de gamle som ikke hadde slutta Ä gÄ pÄ byen ennÄ, gjorde at publikumstallet Þkte. Elm bygget til og med opp den stÞrre scena si igjen.

Det var drÞssevis av konserter pÄ alle klubbene i Oslo mot slutten av 90 tallet og utover ogsÄ.
So What/Garage, Last Train, Elm Street, Mono, Gamla osv osv osv hadde gigger i bÞtter og spann med utenlandske band, sÄ vel som Silver, Bronco Busters, Hellride, Trashcan Darlings, Abusers, Gluecifer, Turboneger, sÄ markedet var ikke akkurat glissent for en som var gira pÄ Ä gÄ pÄ konsert da heller.

Det spÞrs vel om det kanskje er mer som ligger bak denne gangen, siden publikumsantall er sÄpass nede og har vÊrt det sÄ lenge, men trender snur sÄ er naturlig Ä tenke at det kommer en generasjon kids som vil pÄ klubbkonserter igjen.
Let's put the X in Saxx!

User avatar

Nudua
Belieber
Belieber
Posts: 119
Joined: 13 Jul 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Nudua »

Kan man ogsÄ diskutere hvordan man mÄler populariteten til et band? Var det enklere fÞr, nÄr det var et mÄlbart fysisk platesalg der lytterne ble kjent med hele albumet?

En annet, svÊrt irriterende moment, nÄr band idag stort sett lever av konsertinntekter og salg av merchandise: "Nei, vi tar bare kontant". Dette gjerne hos drevne konsertarrangÞrer, og opplevd hos Blastfest og Union Scene. Idag har man SnappOrder, Cashless, iZettle, Vipps osv osv.. Tenk nytt, og gjÞr det enkelt Ä hÄve inn penger.
Image


JonathanSaxx
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 17 Apr 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by JonathanSaxx »

Nudua wrote:Kan man ogsÄ diskutere hvordan man mÄler populariteten til et band? Var det enklere fÞr, nÄr det var et mÄlbart fysisk platesalg der lytterne ble kjent med hele albumet?
Var helt klart lettere fÞr og platesalg ble brukt som indikator pÄ hvor store scener de lokale promoterne skulle plassere band pÄ, men for klubbkonserter's del tror jeg dette alltid har gÄtt pÄ magefÞlsen. Jeg har ihvertfall ikke hÞrt om klubber som har sjekka platesalg fÞr de booker band pÄ et sted som tar kanskje opptil 300 pers, men sef mulig det har forekommet. De vanligste parameterne da, som nÄ, er vel om det er noe sÊrlig interesse for bandet blandt de som vanker pÄ klubbene, hvor mye de eventuelt trakk sist de spilte i samme byen, om de har hatt presse, om de har ny skive ute etc.

Innenfor hard rock og metal har jeg fÞlelsen av at det meste av fansen fortsatt sjekker ut hele albumet, med mindre det er snakk om virkelig store band som har holdt pÄ lenge (Motley Crue etc), men, bortsett fra Iron Maiden, spiller jo sÄnne band nesten bare de samme hitsa hver gang uansett. Hos pop publikummet er det nok betraktlig mindre album-lytting, men det var det ogsÄ tidligere da stÞrstedelen av publikum kun hadde hÞrt hittene pÄ radioen og Absolute Music.
Nudua wrote:En annet, svÊrt irriterende moment, nÄr band idag stort sett lever av konsertinntekter og salg av merchandise: "Nei, vi tar bare kontant". Dette gjerne hos drevne konsertarrangÞrer, og opplevd hos Blastfest og Union Scene. Idag har man SnappOrder, Cashless, iZettle, Vipps osv osv.. Tenk nytt, og gjÞr det enkelt Ä hÄve inn penger.
Absolutt! Irriterer meg ogsÄ. Mange band bruker disse lÞsningene, men overrasker meg ofte hvem som ikke gjÞr det (W.A.S.P. pÄ Union scene f.eks). NÄ er det vel bandet og ikke arrangÞren som mÄ stÄ for disse lÞsningene og det er kanskje noe av grunnen til at de store og mellomstore banda ikke har det pÄ stell, da de kanskje ikke har satt seg inn i de forskjellige lÞsningene i forskjellige land.
En annen sak er jo at cash = svarte penger, mens betalingsordninger vil si at du mÄ skatte av det og plutselig sitter igjen med veldig lite.
Let's put the X in Saxx!

Locked Previous topicNext topic