Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Klubbkonserten - et dĂžende fenomen?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Klubbkonserten - et dĂžende fenomen?

Post by Stian »

Dette er tema i "bransjen" om dagen. Ble minnet pÄ det nÄ da jeg sÄ Witchtrap ble flyttet (fra en optimistisk scene, men lell). Hva tror dere?

http://www.ballade.no/sak/klubbmarkedets-sorti/


User avatar

carburetor
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 25 Jun 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by carburetor »

Er det i Oslo i vÊrt fall. Er jo et greit antall konserter pr Är, men folk mÞter stort sett ikke opp. Sist bevist pÄ krater fest. NÄ er det jo sinnsykt dyrt Ä gÄ ut i Norge generellt da og alko lover pÄ kanten til det vannvittige. PÄ Accept var det ca 1000, bedre en sist dem var her, men rundt om i europa er konsertene stort sett utsolgt. Gjerne pÄ steder som er stÞrre en rockefeller og pÄ ukedager.


User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Hadde mÞte med en arrangÞr igÄr som stilte seg undrende til hvordan Laudata Nex Magicka klarte Ä selge ut, og sÄ fort. Her i byen er det bortimot umulig Ä bekke 100 i oppmÞte, og da bÞr bandet enten ha en stor vennekrets eller ha vÊrt pÄ Vg-lista i noen uker/mnd. HÄplÞs situasjon og jeg misunner ingen venues som prÞver Ä livnÊre seg pÄ dette. Sinnsykt utakknemlig jobb.

MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Det er selvsagt ikke et dÞende fenomen. Det er bare det at markedet er sÄ mettet nÄ at jeg skjÞnner ikke at ting gÄr rundt i det hele tatt. Om jeg sjekker Facebook-invitasjonene kan jeg velge mellom MICHAEL MONROE + Thundermother (S) + Bloodlights (Oslo) @ Vulkan Arena, SHINING + DEATHCRUSH ( Support: Imaginator) | TORSDAG 16. OKTOBER | MUSIKKFLEKKEN, LAUDATA NEX MAGICKA Vol. 1, SUiCiDE BOMBERS - Meet & Greet. White, Lande, Bonnet with Come Taste The Band. Special guest ECLIPSE,
DJ EINZ SHOWS NO MERCY, Cannibal Corpse @ Vulkan Arena - Oslo, Norway og GBOB Norway - Round.

8 arrangementer Ä velge mellom altsÄ og jeg orker bare en av de. Folk drar kanskje bare ut en gang eller to i mÄneden, sÄ da skjÞnner jeg veldig godt at det blir dÄrlig oppmÞte pÄ mye. Witchtrap-konserten er vel klasseeksempelet pÄ et band som ikke trekker folk. Nesten ingen har hÞrt om de, de spiller pÄ en torsdag, Vulkan er altfor stort for et sÄ lite band og 200,- blir for mye for at folk kommer for Ä sjekke bandet ut. Kul booking, men dÞmt til Ä gÄ i underskudd.

Om ting roer seg ned, tror jeg ting gÄr mer til normalt med fÊrre konserter og bedre oppmÞte.


User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

Det ble jo en overdose i tiden med Club Maiden. Og det er mye nÄ for tiden, i tillegg til festivalene.

Jeg tror nok dette vil regulere seg selv. Eventuelt at det blir trumfet helt igjennom, den greia om at hver enkelt musiker i et band skal ha minimum 4100 for Ă„ spille. Tenker 16.400 til fire stykker i et ukjent band fra Chile hadde lĂžnnet seg, ja...


User avatar

tyand
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 20 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by tyand »

Et stort problem, slik jeg ser det i Oslo, er at tilbudet rett og slett er for bra. Det stÄr ikke pÄ bookinga eller antall klubber/steder Ä spille pÄ, som det nÊrmest er overflod av. Skoen trykker hos et publikum som ikke strekker til pÄ alle plasser og/eller har blitt blasert fordi "ja ja, jeg kan jo se de igjen neste mÄned". For et par uker siden hadde hovedstaden 1349, Discharge, Kvelertak og hÞstsabbat pÄ samme kveld - pÄ forskjellige scener.

Ok, hadde et lÞsningsorientert poeng her, men nÄ skal jeg se breaking Bad, fÞrste episode, sesong 4. DÞnn!

(Hint: Der har dere problemet i essens; Jeg gidder ikke gÄ pÄ konsert fordi det skjer alltids noe igjen i morgen - med en nytt band som antageligvis kommer tilbake igjen innen kort tid eller et band jeg allerede har sett ti ganger fÞr.)

That secret Path leads the Ahran to mental woe unspeakable; woe for the dead, and helpless pity for the men of Karmic sorrow; the fruit of Karma Sages dare not still.

User avatar

RKKB
Rocker
Rocker
Posts: 682
Joined: 16 Nov 2013, 07:08
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 52

Post by RKKB »

tyand wrote:

Ok, hadde et lÞsningsorientert poeng her, men nÄ skal jeg se breaking Bad, fÞrste episode, sesong 4. DÞnn! [/size]

Jeg kan fortelle deg hva som skjer, sÄ kan du konsentrere deg om det lÞsningsorienterte poenget. :twisted:


User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: PĂžle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Selv om alle ikke kan vĂŠre Kai M. eller Geir B. er nok ikke klubbkonserten et dĂžende fenomen. I alle fall ikke innenfor nisjesjangerene.
Hva som skjer med hipsterband som tror de er store fordi de er ukas urĂžrt og krever 50.000 for en klubbkonsert i Vikna, kunne jeg ikke ha brydd meg mindre om.


User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Etter Ă„tte Ă„r i konsertjungelen i Oslo flytta eg til Bergen – noregs nest stĂžrste by – og plutseleg var sĂ„ godt som alle former for nisjeverksemd kun eit svakt ekko, og noko ein mĂ„ setje seg pĂ„ flyet for Ă„ komme til. Smale Beyond the Gates og no delvis Blastfest fĂŽrer Bergen med kvalitetsmetall to gonger i Ă„ret, men resten av dagane er det lite av sjĂ„ av eit vitalt undergrunnsmetalmiljĂž Ă„ finne her, som det er i Oslo. Det verkar Ă„ vere ei hĂ„plaus sak Ă„ fĂ„ satt opp konsertar som demoband, for ein kan kun rekne med ei handfull venner, bekjente og dedikerte fans vil dukke opp, noko som er alt for lite til Ă„ gjere det Ăžkonomisk forsvarleg Ă„ opne dĂžrene. Og dĂ„ snakker eg ogsĂ„ om smĂ„ band som speler gratis. Det er fĂ„ scenar som vil ha noko Ă„ gjere med band som ikkje garantert trekk mange kundar, og slik vert ein virvla inn i ein vond sirkel der korkje arrangĂžrar eller band er villeg til Ă„ strekke seg sĂŠrleg langt.

Mykje av grunnen trur eg er at det rett og slett er for lite folk her. For fÄ som er interessert i akkurat den undersjangeren av metall. Ein skal jo ikkje mÄtte fÞle seg skuldig fordi ein vel Ä ikkje dra pÄ ein tysdagskonsert med eit turnérande black metal-band nÄr ein eigentleg er mest interessert i heavy metal.

Denne uvissa hos arrangÞrar, utestader og artistar fÞrer naturleg nok til at det er mykje tryggare pÄ alle mÄtar Ä konsentrere avviklinga av konsertar til stÞrre festivalhelger, der ein kan samle alt arbeid, risiko og vinst. Dette er rein forbrukaradferd, og heilt logisk.

Men dette er dÄ ikkje noko nytt fenomen. Har det ikkje alltid vore slik? Ein kan ikkje vente Ä finne det same tilbodet pÄ Stord som i Oslo. Men kanskje er det no to nye faktorar som gjer det vansklegare Ä arrangere konsertar, ogsÄ i hovudstaden:

  1. Kanalar for Ä finne, diskutere, tilrÄ og oppdage ny musikk er mykje meir tilgjengeleg i dag enn tidlegare.
    Internett modnast og blir folkeleggjort. Ein sjekker ikkje berre ut band som er tilrÄdd av ein storebror av ein kompis, eller fordi ein har sett eit tÞft plateomslag i den lokale butikken. Ein trÄler forum, lytter seg opp pÄ Spotify og Wimp og finn i mykje stÞrre grad enn tidlegare musikk ein likar. Dette fÞrer igjen til at ein kanskje skjerpar musikksmaken sin, og likar eit smalare utval av artistar enn tidlegare.

  2. Det er mange fleire artistar.
    Demokratiseringa av innspelingsteknologien kan vere bÄde positiv og negativ. Vi har utvilsomt fÄtt fleire ubetydlege band fordi det er lett Ä spele inn ei plate pÄ laptopen sin heime, men vi har dÄ ogsÄ fÄtt fleire spanande artistar pÄ banen som elles aldri ville hatt moglegheiten til Ä spele inn idéane sine. Dette gjer igjen mykje med spesialisering og utval. Ein differensierer seg stadig, og det oppstÄr endÄ fleire undersjangrar, med solide, men smÄ fanbasar.

Fordi det er meir av alt, vil ein kanskje kun gÄ pÄ konsertar som verkeleg treff ein? DÄ er det ikkje rart at klubbkonsertar med artistar utanfor den umiddelbare interessesfÊren ikkje lokkar.


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Men det har da aldri vÊrt sÄ mange konserter, innenfor metal i hvert fall, som nÄ? Da jeg flyttet til Oslo i 1996 var det en del og man dro pÄ det som var Ä fÄ med seg. Jeg tok det som var om det sÄ var Odium, DÞdheimsgard, Edguy, Cradle of Filth eller We spilte ingen rolle, jeg dro pÄ det som var av metal fordi jeg ville sjekke ut nye ting. Men mange band tok veien utenom Norge og blant annet Scream arrangerte en god del bussturer til Sverige og Tyskland for Ä se band som aldri spilte i Norge slik som Blind Guardian, Gamma Ray, Manowar og Iron Maiden. NÄ har jeg ikke sjanse til Ä dra pÄ halvparten engang, om jeg vil eller ei, da det er sÄ mye som kolliderer. SÄ jeg er overhode ikke bekymret for klubbkonsertene selv om mange trekker lite med folk.


User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Jan Roger i Zone arrangerte da en hel del bra metalgigs opp gjennom forrige tiÄr, med mye bra bÊn, men som tidligere nevnt her sÄ gÄr det jo ad dundas nÄr folk ikke gidder Ä mÞte opp. Kudos igjen til Orleh og BlÊst.

Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

User avatar

Topic author
Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Det Ole gjÞr riktig er Ä trekke NOK bra band i relativt samme sjanger i ei mÞlje. Det er klart folk valfarter for Ä se 6-10 av de hotteste undergrunnsbanda innen black metal, og det skader aldri at band og venue er norsk heller. Black metal er den eneste sjangeren som har sÄ sterk standing at den trekker folk i stort monn til tross for hvor dyrt det er.

PrÞv Ä arrangere Mare med ett eller annet lavbudsjett lokalt oppvarmingsband som heter LIKFØLGE eller noe pÄ en torsdag, sÄ tenker jeg smilet til the giant Q-tip ogsÄ fÄr en brems. Og det er den type klubbkonserter som sliter.

SÄ Ole gjÞr det helt riktige; Tilpass tilbudet etter etterspÞrselen. Et prinsipp sÄ gammelt og enkelt at de fÊrreste bryr seg om det, og heller arrangerer Waysted eller Leviticus pÄ GamperÊva Grendehus og sÄ ikke skjÞnner noenting nÄr det bare mÞter opp 37 kompiser og slektninger.


User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Kan det tenkes at folk rett og slett begynner Ă„ bli gamle og at konserter nedprioriteres for pizza med familie og endelĂžse timer med Breaking Bad og andre TV-serier i sofaen? NĂ„ har jeg egentlig ikke peiling, men er dagens ungdom nevneverdig interessert i tradisjonell metal og black metal?

Selv har jeg vÊrt pÄ en konsert siste fem Är og kan ikke si at jeg savner formatet nevneverdig. Fulle folk, dÄrlig lyd og en helsikes varme. Tar meg heller en tur i skogen!

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

M-77 wrote:

Kan det tenkes at folk rett og slett begynner Ă„ bli gamle

Det fÞdes nye mennesker pÄ daglig basis.

Knugende knyttnever av negativ energi


Æsel
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 01 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Æsel »

haha, jeg ville i hvert fall hvalfartet til GamperÊva Grendahus for Ä se en konsert, den plassen mÄ jo vÊre kanon uansett hvem som spiller. Torsdag 20. tror jeg jeg skal ta meg en tur pÄ byscenen og se om jeg fÄr bennÊr, har tross alt ikke sett Mayhem pÄ, tja, i hvert fall 7-8 Är nÄ.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

User avatar

entheogen
Belieber
Belieber
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by entheogen »

Kjellvete wrote:
M-77 wrote:

Kan det tenkes at folk rett og slett begynner Ă„ bli gamle

Det fÞdes nye mennesker pÄ daglig basis.

Joda, men hvor mange av dem liker 80/90-tallsmetall?


User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Flere enn for ti Ă„r siden? Bare en wild guess.


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Ja, faktisk. PÄ midten av 90-tallet spilte Cannibal Corpse pÄ Rockefeller for litt over hundre mann. Senere igjennom 2000-tallet pÄ John Dee for nesten 400. NÄ nylig pÄ Vulkan for cirka 700. SÄ det gÄr riktig vei 
 for Cannibal Corpse i hvert fall. For det er som Stian skriver at man mÄ tilpasse tilbudet etter forespÞrselen. Det er trender innenfor musikk ogsÄ, og et band som er kjempepopulÊrt for to Är siden er ikke nÞdvendigvis det i dag og omvendt. Det handler ikke om at folk skal stÞtte opp, men Ä gi folk det tilbudet de har lyst til Ä dra pÄ.


User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

I Grimstad er det noen ildsjeler som arrangerer et knippe konserter i Ă„ret pĂ„ et sted som tar rundt 300 pers. De har blant annet hatt band som Overkill,UDO,Doro og Fish. Andre band som kunne vĂŠrt aktuelle innenfor budsjettene der borte nekter Ă„ komme til Grimstad fordi hotellene ikke har nok stjerner og spisestedene ikke er flotte nok. Å bo pĂ„ hotell i Arendal er helt uaktuelt da det er drĂžyt 15 minutter unna med bil noe som er kortere enn det Hove-artistene har.
Om klubbkonsertene skal leve sÄ er det nok bÄde managere og band der ute ogsÄ som bÞr gÄ i seg selv.
Dream Evil spiller der 22. november som eneste norgeskonsert,bare for Ă„ nevne det i samme slengen

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Du vet like godt som meg at det er drĂžyt 20 minutter unna, ikke 15.


Locked Previous topicNext topic