Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Klubbkonserten - et døende fenomen?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Klubbkonserten - et døende fenomen?

Post by Kjellvete »

Da kjører du omvei og/eller moped

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Kjellvete wrote:
M-77 wrote:

Kan det tenkes at metal- folk rett og slett begynner å bli gamle

Det fødes nye mennesker på daglig basis.

Sånn da din pedantiske slafsefittefaen!

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Er da massevis av unge folk på metal-konserter. Får også ofte spørsmål om mulighet for verge på Inferno.

Men det er da virkelig ikke noe problem å trekke folk til metal-konserter heller da. Bare bandet har noen tilhengere så.


User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

M-77 wrote:

Kan det tenkes at folk rett og slett begynner å bli gamle og at konserter nedprioriteres for pizza med familie og endeløse timer med Breaking Bad og andre TV-serier i sofaen? Nå har jeg egentlig ikke peiling, men er dagens ungdom nevneverdig interessert i tradisjonell metal og black metal?

Selv har jeg vært på en konsert siste fem år og kan ikke si at jeg savner formatet nevneverdig. Fulle folk, dårlig lyd og en helsikes varme. Tar meg heller en tur i skogen!

Kjenner meg igjen. Tidligere gikk jeg på alt, nå går jeg kun på det som er bra. Jeg storkoser meg fremdeles på både konsert og festival, men med full jobb og to unger så må prioriteringene bli annerledes. Johnny og karmøygeddongjengen har gjort en kjempejobb med tilbudet her i Haugesund og jeg har inntrykk av at både små og store eventer går tålig bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk


User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Slett


User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Runar wrote:

Er da massevis av unge folk på metal-konserter. Får også ofte spørsmål om mulighet for verge på Inferno.

Men det er da virkelig ikke noe problem å trekke folk til metal-konserter heller da. Bare bandet har noen tilhengere så.

Da er jo alt som det skal være.

Sent from my iPhone using Tapatalk


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Vorax wrote:
Runar wrote:

Er da massevis av unge folk på metal-konserter. Får også ofte spørsmål om mulighet for verge på Inferno.

Men det er da virkelig ikke noe problem å trekke folk til metal-konserter heller da. Bare bandet har noen tilhengere så.

Da er jo alt som det skal være.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo … vel, også at konserten ikke kolliderer med fire andre konserter samme dag. Noe som faktisk ofte er et problem her i Oslo.


User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Problemet er nok ett mettet tilbud. Da jeg bodde i bergen var det toppen ett par interessante metal konserter hvert halvår. Likevel var det så og si alltid dårlig oppmøte.

Sent from my iPhone using Tapatalk


User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Mengden konsert i Oslo er helt klart et problem for arrangører men potensielt gull for publikum selvsagt, og jeg merker sjøl at tanken om at jeg sikkert får sett de snart uansett gjør at jeg "glemmer" å prioritere lokale eller i det hele tatt norske band. Noen norske band kunne kanskje med fordel gjort seg litt mer kostbare også, selv om jeg skjønner at unge ivrige vil spille så ofte som mulig.

Folk konsumerer helt ville mengder musikk, og uansett hvor mye jeg vil lar det seg ikke gjøre å prioritere alt. Siste uka i november spiller Swans, Deathprod, Mono, Deathtrap, Dysmorfic, Doom, Aborted, Exhumed, Miasmal + diverse andre fordelt på 5 gigs. Hadde jeg bodd i på bygda ville disse konsertene fordelt på ett år trolig være tidenes konsertår, i Oslo er det en litt heftig uke.

Markedet skal vel liksom regulere dette over tid, men det er så mange som er villige til å tape penger på å arrangere konserter samt at enkelte arrangører har heavy offentlige spenn at reguleringa blir litt skeiv.

Artister som krever hotellovernatting med enkeltrom, flybilletter, ivrig raider, honorar på noen tusen og % av eventuelt overskudd etter å ha vært B-lista på P3 er det ingen som trenger å booke.

:moon:

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Hvilke konsertarrangører er det som sitter med sugerør i statskassa?


User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Opptil flere såkalte kulturhus, ungdomsklubber og mange festivaler får god støtte. Puber og reelle klubber får aldri noe, med mindre de driver med jazz eller klassisk.

:moon:

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Vi prater om metalkonserter på et metalforum og så kommer du drassende med kulturhus, ungdomsklubber og snobbekultur? Nevermind then... for lettvint argumentasjon og "begrunnelse" for påstanden din.


User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

VonMünchhausen wrote:

Vi prater om metalkonserter på et metalforum og så kommer du drassende med kulturhus?

Og hvor spilte dere sist dere var i Arendal om jeg tør spørre? :wink:

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Fnis. Det er rikelig med metalkonserter på kulturhus rundt forbi, og det er selvsagt andre steder som også har støtte i forskjellige former, type Union Scene i Drammen, torlig Betong uten at jeg kjenner detaljer. Ingenting galt i støtte for min del da det åpenbart fører til flere og gode konserter, men det gjør det selvsagt vanskelig for bygdeplasser uten støtte og arrangere og øker trolig honoraret for en del typer artister.

:moon:


doomed
Belieber
Belieber
Posts: 147
Joined: 06 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by doomed »

Runar wrote:

Er da massevis av unge folk på metal-konserter. Får også ofte spørsmål om mulighet for verge på Inferno.

Men det er da virkelig ikke noe problem å trekke folk til metal-konserter heller da. Bare bandet har noen tilhengere så.

Vel, det kommer jo helt an på. Å arrangere konsert med et kjent metall band i bygde Norge feks, er ikke det samme som å arrangere i Oslo.



notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »

Bedre kundegrunnlag på bygda om skal man tro tråden her.



doomed
Belieber
Belieber
Posts: 147
Joined: 06 Apr 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by doomed »

notafan wrote:

Bedre kundegrunnlag på bygda om skal man tro tråden her.

Et "mellomstort" norsk metallband som drar på Norges turne feks 10-12 steder kan kjapt oppleve glisne saler enkelte steder. Så det er ikke heeelt slik som Runar skriver at det "virkelig ikke er noe problem å trekke folk til metall konserter".


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Jeg snakket om Oslo. Jeg har for lite grunnlag og erfaring fra andre steder enn Oslo til å uttale meg.

Det lille jeg har lagt merke til er at det varierer noe veldig i bygdenorge. Noen steder er det et godt miljø for hard rock, men på andre steder er det ingen som liker ordentlig musikk.


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Det er sikkert noen folk her inne med enda mer konserterfaring fra det ganske land her inne enn meg, men generelt er mitt inntrykk at det egentlig er ganske bra oppmøte ut fra hva en kan forvente de aller fleste steder.

doomed wrote:
notafan wrote:

Bedre kundegrunnlag på bygda om skal man tro tråden her.

Et "mellomstort" norsk metallband som drar på Norges turne feks 10-12 steder kan kjapt oppleve glisne saler enkelte steder. Så det er ikke heeelt slik som Runar skriver at det "virkelig ikke er noe problem å trekke folk til metall konserter".

Sannsynligvis allmennkunnskap, men: finn lokale band (i samme sjanger) som er blodfan av det mellomstore norske metallbandet og book dem som support. De krever litt innsats, men vel verdt det.


User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Det er tydeligvis ikke bare innenfor rock og metal at dette er en tendens. I hvert fall i Bergen:
http://www.ba.no/puls/article7685860.ece

ROCK!

Locked Previous topicNext topic