Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Sortering av samling

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Warchief_Thor
Belieber
Belieber
Posts: 78
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sortering av samling

Post by Warchief_Thor »

Bruker rateyourmusic for å holde styr på hva jeg har i samlinga, så da jeg skulle sortere vinyl etter flytting i fjor så gikk jeg bare inn der og så på min egen samling siden den viser utgivelsene alfabetisk og kronologisk. Starter man først å gjøre unntak enten det er black sabbath-relasjoner eller bay area thrash fra 85-90 så blir det bare rot.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Warchief_Thor wrote:Starter man først å gjøre unntak enten det er black sabbath-relasjoner eller bay area thrash fra 85-90 så blir det bare rot.
Jeg begynner å se den mer og mer, ja. Tror nok heller jeg får finne et annet system når det gjelder å ha oversikt over hvilken band/artister som er i sammenheng med hverandre, og så får samlinga bare være alfabetisk.

Det eneste unntaket jeg kan tenke meg, er når et band har skiftet navn, men på alle mulige måter ellers er nøyaktig det samme bandet. Noen nevnte at Heaven & Hell kan stå sammen med resten av Black Sabbath, for eksempel. Det er jeg enig i. Et annet eksempel, er at Lamb Of God het Burn The Priest på sin første utgivelse, men jeg hadde satt BTP sammen med resten av LOG-diskografien.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Hører ikke Lamb of God sammen med Anselmo i søpplekassen?

Forøvrig enig at når et band skifter band kan det være aktuelt å sette de sammen i hylla.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Antonzen wrote:Hører ikke Lamb of God sammen med Anselmo i søpplekassen?
Dette er vel strengt tatt en tråd om hvordan man sorterer den musikken man liker, ikke hva slags musikk er bra eller ikke. Både Anselmo og LOG har dog uansett en plass i min hylle.

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Problemet er at det er en ganske flytende grense på når et band som skifter band er et nytt band, og når det er samme bandet. M-A er konsekvent med at nytt navn = nytt band. Ofte er det ikke bare navnet som skifter, men også litt endring i besetningen, ny logo og gjerne en liten stilendring.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

MikkelRev wrote:Problemet er at det er en ganske flytende grense på når et band som skifter band er et nytt band, og når det er samme bandet. M-A er konsekvent med at nytt navn = nytt band. Ofte er det ikke bare navnet som skifter, men også litt endring i besetningen, ny logo og gjerne en liten stilendring.
Samtidig står det tydelig oppført i M-A når et band har skiftet navn. Burn The Priest-profilen har statusen 'Changed name', og der står at deres aktivitetsperiode 1999-nåtid er under navnet Lamb Of God, med link til den nye profilen. Og på Lamb Of God-profilen står det både i bio'en og informasjonen om aktive år at de startet som Burn The Priest, med link til gamleprofilen. Da er det likevel indikert at det på alle andre måter er det samme bandet. Ny logo, utskifting av medlemmer og stilforandring kan skje innenfor samme bandnavn uten at det anses som et nytt prosjekt, så akkurat det er for meg et litt vinglete argument. Burn The Priest er Lamb Of God og vice versa, så de kan stå sammen på hylla.

Rage Against The Machine minus Zack de la Rocha pluss Chris Cornell blir Audioslave. Pantera minus Philip Anselmo pluss David Allan Coe blir Rebel Meets Rebel. DETTE er reelle nye band, for de har hatt som intensjon å la Audioslave og Rebel Meets Rebel være sine helt egne prosjekter. Men at Ozzy Osbourne, Tony iommi, Geezer Butler og Bill Ward gikk sammen som Polka Tulk, deretter Earth, og til slutt Black Sabbath, betyr ikke at de har vært i tre band sammen. De har var et band som i fellesskap prøvde å etablere seg selv, riktignok mens et par andre musikere forsvant underveis, og prikken over i'en var at de forandret navn til Black Sabbath, etter en låt de allerede hadde skrevet ferdig mens de fortsatt het Earth.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

fytti fitto



Jeg tror ikke noen får sove før påskemysteriet "Skal g//z/r sorteres med Black Sabbath eller Fear Factory?" er oppklart.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Tenebres wrote:Jeg tror ikke noen får sove før påskemysteriet "Skal g//z/r sorteres med Black Sabbath eller Fear Factory?" er oppklart
Det er ikke store mysteriet. Det er Geezer sitt prosjekt, med Burton C. Bell som innleid vokalist. Og det sorteres under G.

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

Men sorterer man etter G//Z/R eller Geezer? Navnet varierer på skivene, men hos meg sorteres det som Geezer.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Alfabetisk etter band/artist, i all hovedsak. Kronologisk innenfor artistene. Dio på D, Alice Cooper og King Diamond på hhv A og K da dette er bandnavn også. Elton John har jeg på J. Artikkel teller selvsagt ikke, Beatles kommer på B, osv. Michael Schenker Group og McAuley Schenker Group samles som MSG. Ellers når artistnavn er en del av et bandnavn, som Lou Gramm Band og Edgar Broughton Band, setter disse på hhv L og E, da det er bandnavn, og ikke soloartist-navn.
Image

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

Affen wrote:Ellers når artistnavn er en del av et bandnavn, som Lou Gramm Band og Edgar Broughton Band, setter disse på hhv L og E, da det er bandnavn, og ikke soloartist-navn.
Da ender du for eksempel opp med å ha Steve Morse og Steve Morse Band på to forskjellige steder i hylla. Her holder jeg meg til å sortere som Steve Morse, og altså settes alt på M.

Et videre spørsmål er hva folk gjør med Joan Jett i forhold til Joan Jett & The Blackhearts, eller Bruce Springsteen i forhold til Bruce Springsteen & The E Street Band. Selv setter jeg alt kronologisk på henholdsvis Jett og Springsteen, uavhengig av backingband eller ei.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

steinman wrote:Men sorterer man etter G//Z/R eller Geezer? Navnet varierer på skivene, men hos meg sorteres det som Geezer.
Jeg synes det er kurant å anse det som Geezer. GZR og G//Z/R er mer som alternative stavemåter i så måte.

Det blir litt som bandnavn med tøddel. Jeg tror det kan være akseptabelt å anse ö og ü som O og U, slik at f.eks. Motörhead da kommer før Motorpsycho.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

steinman wrote:
Affen wrote:Da ender du for eksempel opp med å ha Steve Morse og Steve Morse Band på to forskjellige steder i hylla. Her holder jeg meg til å sortere som Steve Morse, og altså settes alt på M.

Et videre spørsmål er hva folk gjør med Joan Jett i forhold til Joan Jett & The Blackhearts, eller Bruce Springsteen i forhold til Bruce Springsteen & The E Street Band. Selv setter jeg alt kronologisk på henholdsvis Jett og Springsteen, uavhengig av backingband eller ei.
Enig i at artist navn og tilsvarende bandnavn kan stå sammen, og kronologisk, da det ellers bare hadde blitt rot. Som noen påpekte hadde det da ellers også blitt A for Alice Cooper bandet, og C for artisten Alice Cooper.

I tillegg hadde man fått problemer med hva skulle stå hvor når det gjaldt Devin Townsend, The Devin Townsend Band og Devin Townsend Project. Hvis et band er oppkalt etter bandlederen, synes jeg man uansett kan sortere det etter navn. Så etter den mest vanlige sorteringsmåten ifølge artistnavn, hadde jeg da ansett det som på sinn plass å sortere alt under T for Townsend, og kronologisk.

Om noen foretrekker å sortere etter fornavnet (A for Alice, D for Devin, B for Bruce), synes jeg det ikke skader heller, men da kan alt fortsatt stå samlet/kronologisk; B for Bruce Springsteen, B for Bruce Springsteen & The E Street Band, og så videre.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

steinman wrote:
Affen wrote:Ellers når artistnavn er en del av et bandnavn, som Lou Gramm Band og Edgar Broughton Band, setter disse på hhv L og E, da det er bandnavn, og ikke soloartist-navn.
Da ender du for eksempel opp med å ha Steve Morse og Steve Morse Band på to forskjellige steder i hylla. Her holder jeg meg til å sortere som Steve Morse, og altså settes alt på M.

Et videre spørsmål er hva folk gjør med Joan Jett i forhold til Joan Jett & The Blackhearts, eller Bruce Springsteen i forhold til Bruce Springsteen & The E Street Band. Selv setter jeg alt kronologisk på henholdsvis Jett og Springsteen, uavhengig av backingband eller ei.
Steve Morse Band har jeg på S, da jeg ikke har noe av Steve Morse som soloartist. Joan Jett & The Blackhearts står på J, samme med f.eks Joe Perry Project. Springsteen har jeg ingenting med, og kommer ikke til å skaffe det heller.
Image

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

Affen wrote:Joan Jett & The Blackhearts står på J, samme med f.eks Joe Perry Project.
Men hvor står da Joan Jett uten The Blackhearts? Står disse skivene et annet sted? Eller velger du å unngå problemet, slik du har gjort med Steve Morse, og ikke kjøper Joan Jett, Lou Gramm eller Joe Perry uten navngitt "backingband"?
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

steinman wrote:
Affen wrote:Joan Jett & The Blackhearts står på J, samme med f.eks Joe Perry Project.
Men hvor står da Joan Jett uten The Blackhearts? Står disse skivene et annet sted? Eller velger du å unngå problemet, slik du har gjort med Steve Morse, og ikke kjøper Joan Jett, Lou Gramm eller Joe Perry uten navngitt "backingband"?
Jeg har ingenting med de nevnte artistene utenom de bandnavnene. Jeg har ei skive med hver av de nevnte, henholdsvis Up Your Alley, The Lou Gramm Band og Let the Music Do the Talking. Så det er ikke noe problem. JJ har jeg aldri kicka på, og kommer neppe til å kjøpe noen andre skiver, da Up Ypur Alley er den eneste jeg egentlig har likt. Lou Gramm solo har jeg heller ikke tatt av på, men om jeg noengang kjøper Joe Perry sine soloskiver, havner de under P for Perry. Joe Perry Project er uansett et band.

For deg som skrev åpningsposten her forresten, det må da være både håpløst og poengløst å sette soloskiver og relaterte band etter "hoved"-artisten? Skal Rainbow stå etter ELF, Deep Purple, eller Black Sabbath da, for eksempel? Skal Ozzy stå etter Black Sabbath, og må i såfall Black Label Society og Pride & Glory stå etter Ozzy igjen? Nei, det nytter ikke å gjøre det sånn. Poenget med et soloprosjekt er jo ofte å gå bort fra det man gjør i hovedbandet. Hos meg står alt på sine respektive plasser. Steve Rothery solo f.eks, står på R, ikke etter Marillion. Yellow Matter Custard står på Y, og ikke etter Neal Morse.

Flying Colors står på F. Hadde vært umulig å skulle sette det etter hovedmennenes respektive prosjekter - hva skulle man valgt? Neal Morse? Spock's Beard? Dixie Dregs? Dream Theater? Endochine? Steve Morse Band? Deep Purple? Transatlantic?
Image

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

Affen wrote:
steinman wrote:
Affen wrote:Joan Jett & The Blackhearts står på J, samme med f.eks Joe Perry Project.
Men hvor står da Joan Jett uten The Blackhearts? Står disse skivene et annet sted? Eller velger du å unngå problemet, slik du har gjort med Steve Morse, og ikke kjøper Joan Jett, Lou Gramm eller Joe Perry uten navngitt "backingband"?
Jeg har ingenting med de nevnte artistene utenom de bandnavnene. Jeg har ei skive med hver av de nevnte, henholdsvis Up Your Alley, The Lou Gramm Band og Let the Music Do the Talking. Så det er ikke noe problem. JJ har jeg aldri kicka på, og kommer neppe til å kjøpe noen andre skiver, da Up Ypur Alley er den eneste jeg egentlig har likt. Lou Gramm solo har jeg heller ikke tatt av på, men om jeg noengang kjøper Joe Perry sine soloskiver, havner de under P for Perry. Joe Perry Project er uansett et band.
Siden du velger å ro deg unna problemstillingen stiller jeg et hypotetisk spørsmål. La oss si at du faktisk var blodfan fan av Joan Jett, Lou Gramm eller Bruce Springsteen, hvordan ville du da løst det?
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

steinman wrote:
Affen wrote:
steinman wrote:
Affen wrote:Joan Jett & The Blackhearts står på J, samme med f.eks Joe Perry Project.
Men hvor står da Joan Jett uten The Blackhearts? Står disse skivene et annet sted? Eller velger du å unngå problemet, slik du har gjort med Steve Morse, og ikke kjøper Joan Jett, Lou Gramm eller Joe Perry uten navngitt "backingband"?
Jeg har ingenting med de nevnte artistene utenom de bandnavnene. Jeg har ei skive med hver av de nevnte, henholdsvis Up Your Alley, The Lou Gramm Band og Let the Music Do the Talking. Så det er ikke noe problem. JJ har jeg aldri kicka på, og kommer neppe til å kjøpe noen andre skiver, da Up Ypur Alley er den eneste jeg egentlig har likt. Lou Gramm solo har jeg heller ikke tatt av på, men om jeg noengang kjøper Joe Perry sine soloskiver, havner de under P for Perry. Joe Perry Project er uansett et band.
Siden du velger å ro deg unna problemstillingen stiller jeg et hypotetisk spørsmål. La oss si at du faktisk var blodfan fan av Joan Jett, Lou Gramm eller Bruce Springsteen, hvordan ville du da løst det?
Det var ikke jeg som ble stilt spørsmålet, men ville likevel skyte inn at Joan Jett er et litt spesielt eksempel siden det er bokstaven J uansett. Et mer spesifikt spørsmål er vel om man setter Joan Jett & The Blackhearts under "Je" eller "Jo". Det er jo egentlig bare den første skiva som kom ut under Joans eget navn, så da virker det som at enkelte her inne hadde satt den under "Je" for "Jett, Joan" og så hadde resten av diskografien til Joan Jett & The Blackhearts havnet under "Jo".

Men jeg personlig hadde satt alt på samme sted. Tar man kronologien i betraktning, kommer vel den første skiva under "Jett, Joan", men da er det vel andre som synes det hadde vært sært med "Jett & The Blackhearts, Joan". Så jeg hadde da bare satt rubbel og bubbel under "Jo" for "Joan Jett/Joan Jett & The Blackhearts". Jeg er uansett en person som hadde gått etter forbokstav uansett; B for Black Sabbath, E for Elvis Presley, etc. Kun "The" hadde blitt ignorert.

Angående det jeg tidligere har skrevet angående navneskifte, så tar jeg i så fall i betraktning hva bandet er mest kjent som. Siden jeg nevnte Lamb Of God, hadde jeg plassert "Burn The Priest"-skiva sammen med resten av Lamb Of God-diskografien under L.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

steinman wrote:
Affen wrote:
steinman wrote:
Affen wrote:Joan Jett & The Blackhearts står på J, samme med f.eks Joe Perry Project.
Men hvor står da Joan Jett uten The Blackhearts? Står disse skivene et annet sted? Eller velger du å unngå problemet, slik du har gjort med Steve Morse, og ikke kjøper Joan Jett, Lou Gramm eller Joe Perry uten navngitt "backingband"?
Jeg har ingenting med de nevnte artistene utenom de bandnavnene. Jeg har ei skive med hver av de nevnte, henholdsvis Up Your Alley, The Lou Gramm Band og Let the Music Do the Talking. Så det er ikke noe problem. JJ har jeg aldri kicka på, og kommer neppe til å kjøpe noen andre skiver, da Up Ypur Alley er den eneste jeg egentlig har likt. Lou Gramm solo har jeg heller ikke tatt av på, men om jeg noengang kjøper Joe Perry sine soloskiver, havner de under P for Perry. Joe Perry Project er uansett et band.
Siden du velger å ro deg unna problemstillingen stiller jeg et hypotetisk spørsmål. La oss si at du faktisk var blodfan fan av Joan Jett, Lou Gramm eller Bruce Springsteen, hvordan ville du da løst det?
Ror meg ikke unna, og for å besvare spørsmålet ditt, selv om jeg trodde det kom fram i forrige post, så endrer det seg i sånne tilfeller. Neal Morse Band står på M, etter Morse, Neal. Hadde jeg hatt masse Joan Jett, hadde det stått på Je for Jett. Men når jeg kun har de skivene som har bandnavn, velger jeg å sette det på bandnavn. Joan Jett & The Blackhearts står forøvrig allerede på Je, når jeg tenker meg om. Men Lou Gramm Band står på L, ikke på G.
Image

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

OJTheViking wrote:Det er jo egentlig bare den første skiva som kom ut under Joans eget navn
En liten korrigering, "The Hit List" er heller ikke kreditert The Blackhearts.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

Locked Previous topicNext topic