Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Sortering av samling

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sortering av samling

Post by steinman »

marsu wrote:
MikkelRev wrote:Også har man dilemmaet med Ozzy Osbourne. Skal man plassere det på O for Ozzy, eller O for Osbourne?
Førsteskiva setter man på B for Blizzard of Ozz. Resten setter man på S for Sharon. :P
Her må det også en vurdering til, for "Diary Of A Madman" kan vel også karakteriseres som ei Blizzard Of Ozz-plate.
marsu wrote:Loaf, Meat
Denne fete mannen plasserer jeg på M, selv om man absolutt kan tolke det som for- og etternavn. Nå sto det riktignok Meatloaf på mannens første album, og det kan jo forsvare en plassering på M. Det er vel uansett mest normalt å plassere ham på M, og jeg har vel aldri sett en platelanger som har plasser mannen under L.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams


elo
Belieber
Belieber
Posts: 26
Joined: 27 Nov 2013, 09:36
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by elo »

Tilfeldig rekkefølge løser alle problemer

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg har mistet fullstendig kontroll. Har gitt opp å sortere alfabetisk, så jeg hiver bare band i nogenlunde like sjangere sammen, da selvfølgelig kronologisk individuelt.
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

steinman wrote:Jeg får en følelse av at Black Sabbath er "hovedprosjektet" ditt, og da kan det selvfølgelig til en viss grad fungere å samle alt som er relatert der på ett sted i hylla.
Ja, Black Sabbath blir på en måte kjernen som de forskjellige artistene gikk videre fra. Ozzy startet opp solokarrieren sin etter å ha blitt sparket, Dio startet sitt band etter at han sluttet, og Tony Iommi, Geezer og Bill Ward sine sologreier er jo ansett som sideprosjekter utenom/etter Sabbath. Skjønt, så har man jo i Dio sitt tilfelle det faktum at han kom fra Rainbow før Sabbath, og fra Elf før Rainbow igjen da. Og når det gjelder Ozzy sin diskografi, får man igjen en underkategori via Zakk Wylde/Black Label Society.

Så dette hadde i så fall funket kun om man samlet sammen alle disse tingene på sitt eget sted i hylla, litt separat fra resten.
steinman wrote:Dette problemet vil selvfølgelig også være der om du skal samle alt Black Sabbath-relatert, for Gillan er jo ikke med på alt Deep Purple, Eric Singer er ikke med på alt Kiss, Neil Murray er ikke med på alt Whitesnake, og Ronnie James Dio er ikke med på alt av Rainbow.
Akkurat her kommer vi til det punktet hvor jeg blir litt selektiv igjen. Ozzy er jo ikke med på alt av Sabbath heller, så det er på en måte noe man hadde måttet ignorere. Slik jeg hadde sett på det, var at Rainbow startet med Ronnie James Dio som vokalist, så da henger derfor Sabbath og Rainbow sammen. Dio selv har skapt et knutepunkt mellom de to bandene og sin egen solokarriere ved at han på konserter har sunget både sine egne låter, og covret Sabbath- og Rainbow-låter fra sin tid i bandene.

I tillegg: Gillan er som du sier ikke riktig så vesentlig i Sabbath-sammenheng, så da hadde jeg heller f.eks. satt soloskivene hans i sammenheng med Deep Purple. Når det gjelder Rainbow, så hadde man potensielt hatt en liten over gang der. Rainbow var jo Ritchie Blackmore's rosjekt i hovedsak, etter at han var ute av Deep Purple. Så Rainbow kunne f.eks. settes i sammenheng med Deep Purple, men siden Dio var den første vokalisten til Rainbow, kan det også settes i sammenheng med Black Sabbath.

Det er en litt komplisert historikk der, generelt sett, fra 70-tallet, for alle disse musikerne drev jo og hoppet frem og tilbake mellom hverandres band. Ikke bare de store vokalistene, men en bassist her, en trommis der, osv. Cozy Powell har jo trommet for Rainbow, Sabbath, Whitesnake, Schenker, etc, og det hadde blitt svært rotete å organisere en samling etter hans tromming. Så da hadde man som sagt måttet være litt selektiv i så måte.

Til syvende og sist går det vel an å gjøre som følger... all musikken jeg eier på CD har jeg også på mp3. Av økonomiske grunner har jeg egentlig litt mer på mp3 da, men det er utenom poenget. Jeg kunne alltids ha fått i både pose og sekk ved at jeg organiserer CDene alfabetisk (pluss at hver diskografi naturligvis er kronologisk), men så sorterer jeg i tillegg etter relasjoner i forskjellige digitale playlister.
steinman wrote:Det enkleste blir å gjøre som meg, ha relasjonene i hodet, og skivene alfabetisk. Men, det forutsetter vel kanskje at du ikke bruker hodet til noe annet enn musikk, og jeg har hørt noen utrolige rykter om at det finnes folk der ute som også har andre interesser.
Ja, det er visst enkelte folk som driver med et par andre ting også. Jeg inkludert, til tross for at jeg er musiker selv. Og siden jeg interesserer meg for så pass mye og variert musikk som jeg gjør, blir det til slutt litt vanskelig å huske absolutt alle detaljene. Og så er jeg akkurat nok OCD og liste-nerd til at en slik oversikt hadde vært en betryggelse.
steinman wrote:Utover de ordinære band/artist-skivene har man selvfølgelig så diverse artister, soundtracks, tributeskiver, musikaler osv. Sånt setter jeg alfabetisk i enden av samlinga. Her har jeg riktignok tatt ut Jim Steinman-musikalene, og satt de sammen med soloskiva hans. Dermed er jeg litt inkonsekvent der.
Jeg gjør det samme selv, spesielt i mp3-samlinga mi. Der kommer Various Artists i en kategori for seg selv - jeg skiller til og med mellom tribute-skiver og andre VA-prosjekter - men sortert kronologisk. Soundtracks er også sortert i sin egen kategori, også kronologisk. Der har man dog en snedig overgang: Jeg tar det fra VA tribute-skiver, til VA-sideprosjekter/VA-soundtracks, og avslutter med sountracks/scores fra komponister. Unntaket er om et band har stått for en soundtrack alene; det setter jeg i sammenheng med bandets diskografi (eskempel: "Maximum Overdrive" av AC/DC, "Dune" av Toto). I CD-hylla er det dog litt av den samme tankegangen som regjerer, vil jeg tro.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

elo wrote:Tilfeldig rekkefølge løser alle problemer
Re-sortert annenhver uke - av noen andre, så blir det en overraskelse og en leken utfordring for eieren av samlingen hver gang man skal finne noe.

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

OJTheViking wrote:Til syvende og sist går det vel an å gjøre som følger... all musikken jeg eier på CD har jeg også på mp3. Av økonomiske grunner har jeg egentlig litt mer på mp3 da, men det er utenom poenget. Jeg kunne alltids ha fått i både pose og sekk ved at jeg organiserer CDene alfabetisk (pluss at hver diskografi naturligvis er kronologisk), men så sorterer jeg i tillegg etter relasjoner i forskjellige digitale playlister.
I MP3-avdelingen har jeg et eget system for "genre". Pop, rock, metal, osv er uinteressant, for alt er musikk. Derimot har jeg mine egne "genre" som knytter sammen noen av de for meg viktigste relasjonene, og dermed merkes musikk med blant annet Steinman, Kiss, TNT, Adams, Beatles, Arjen, Toyah, Queen, ZMR, Dio, Ozzy, Idol, Maiden, Springsteen, Cooper, a-ha, Ulke, Müller, Duran og GNR.

Dette fungerer for eksempel sånn at The Beatles, Paul McCartney, John Lennon, George Harrison, Ringo Starr, Wings, Plastic Ono Band, The Traveling Wilburys, og alt annet et eller annet Beatles-medlem er med på er merka med "Beatles". Sånn sett er det for eksempel enkelt å merke de Electric Light Orchestra-låtene som Harrison eller Starr er med på, og få disse opp sammen med alt annet Beatles-relatert, uten at det skaper krøll i ELO-avdelingen.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Enkelt & greit alfabetisk så kronologisk, the Beatles på B, Ozzy Osbourne på osb og King Diamond på K.

Vurderer dog å sortere klassisk for seg selv etterhvert.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Veadtuck wrote:den eneste anledningen til at de ikke kalte seg Black Sabbath var at de ikke ville at folk
skulle tro at det var den Ozzy-fronta versjonen av Black Sabbath (som fortsatt eksisterte under denne tiden).
Det var nok ikke den eneste anledningen, nei. Ozzy og Sabbath hadde riktignok gjort en reunion i 98', med påfølgende liveskive som inneholdt 2 nye studioalbum. Og Sabbath skilte riktignok ikke offisielt lag med Ozzy i ettertid, så det lå hele veien i luften en mulighet for et videre samarbeid en eller annen gang i fremtiden. Men Ozzy drev dog med sine soloutgivelser, så hele Sabbath-med-Ozzy-epoken var igjen litt satt på vent, selv om de iblant spilte på Ozzfest.

I mellomtiden endte Dio og Iommi opp med å begrave stridsøksen etter samleskiven "The Dio Years" der de møttes for å lage tre flunka nye spor til samleskiva. De fikk blod på tann og ville lage et helt nytt album sammen, men da satte Sharon seg på bakbena (til tross for at Iommi for lengst hadde sikret seg rettighetene til Sabbath-navnet). Ozzy og Sabbath hadde som sagt aldri offisielt skilt lag, og det ble dermed ansett dithen at Ozzy var fortsatt vokalisten i Sabbath på den tiden, og Sharon fikk igang et søksmål bare for å være vrang. Iommi og Dio trakk på skuldrene, og ble enige om at "jaja, de får sitte der med Sabbath-navnet sitt da, så kan vi bare kalle oss Heaven & Hell i stedet for, etter kongeskiva vi ga ut i 1980." Bare for å unngå en masse unødvendig trøbbel.

Så det var ikke Dio/Iommi som var redde for misforståelser, det var Sharon som ville kontrollere navnet og sikre Ozzy den maktposisjonen.

User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

Uansett hvem som kranglet med hvem så er Heaven & Hell Black Sabbath i alt unntatt navnet.
Men nå kommer vi ikke lenger, så lar dette ligge og lar tråden gå tilbake til det som den egentlig handler om.
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Veadtuck wrote:Uansett hvem som kranglet med hvem så er Heaven & Hell Black Sabbath i alt unntatt navnet.
Nettopp, det er jeg enig i. Og min kommentar var absolutt ikke på noen måte et forsøk på å nekte på at de ER Sabbath. Som Dio selv sa den gangen: "Det spiller uansett ingen rolle; vi kunne ha kalt oss Chopped Meat, og folk vil fortsatt se på det som Sabbath med Dio." Og det er jeg som sagt enig i selv.

Mente bare å korrigere deg litt på grunnen til at de kalte seg noe annet. Men ellers er jeg med på å holde seg til hovedsaken i denne tråden ja ;)

User avatar

Grimgor
Belieber
Belieber
Posts: 59
Joined: 25 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Grimgor »

Sorterer etter sjanger seff. j****g mongo og uaktuelt at jeg gidder ha Santana ved siden av Sarcofago.

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Gjør det enkelt: sortér samlinga etter totale spillelengd på hver utgivelse. Om to forskjellige utgivelser tilfeldigvis har nøyaktig samme lengd, sorterer man etter høyeste bandmedlem. Platåsko teller ikke.

User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

En liten ting bare. Tributeplater setter jeg sammen med bandet som tributen gjelder. Er jeg ensom om det ?
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Veadtuck wrote:En liten ting bare. Tributeplater setter jeg sammen med bandet som tributen gjelder. Er jeg ensom om det ?
Jeg ser poenget til en viss grad. Når jeg opprinnelig hadde det systemet mitt om at Black Sabbath, Ozzy, Dio, etc. tilhørte samme gruppe, satte jeg også Nativity In Black-skivene sammen i den gruppen. Når jeg etter hvert skal re-organisere samlingen min, vet jeg dog ikke helt om det kommer til å bli slik. Da blir det nok heller mer som jeg sa i en tidligere kommentar, at slikt havner under Various Artists.

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Grimgor wrote:Sorterer etter sjanger seff. j****g mongo og uaktuelt at jeg gidder ha Santana ved siden av Sarcofago.
Blir fort kaos om du har mange sjangre. I tillegg er jeg ingen fan av å splitte opp band på forskjellige steder fordi de har forskjellige gjort forskjellige stiler. F.eks. Ulver og Bathory.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Grimgor wrote:Sorterer etter sjanger seff. j****g mongo og uaktuelt at jeg gidder ha Santana ved siden av Sarcofago.
Kjøp en Saraya-plate så slipper du å ha Santana ved siden av Sarcofago.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Jeg sorterer alle plater som Phil Anselmo er med på i søppelkassen.

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Veadtuck wrote:En liten ting bare. Tributeplater setter jeg sammen med bandet som tributen gjelder. Er jeg ensom om det ?
Havner i avdelingen for samleplater her
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Post by OJTheViking »

Tenebres wrote:Jeg sorterer alle plater som Phil Anselmo er med på i søppelkassen.
Humor er en komplisert ting.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

OJTheViking wrote:
Tenebres wrote:Jeg sorterer alle plater som Phil Anselmo er med på i søppelkassen.
Humor er en komplisert ting.
Haha ja, det kan du definitivt si.


UP THE HORNS! \m/

Locked Previous topicNext topic