Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Sortering av samling

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
OJTheViking
Belieber
Belieber
Posts: 109
Joined: 29 Jun 2014, 00:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 42

Re: Sortering av samling

Post by OJTheViking »

steinman wrote:
OJTheViking wrote:Det er jo egentlig bare den fĂžrste skiva som kom ut under Joans eget navn
En liten korrigering, "The Hit List" er heller ikke kreditert The Blackhearts.
Riktig. I stand corrected.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

OJTheViking wrote:
steinman wrote:Men sorterer man etter G//Z/R eller Geezer? Navnet varierer pÄ skivene, men hos meg sorteres det som Geezer.
Jeg synes det er kurant Ä anse det som Geezer. GZR og G//Z/R er mer som alternative stavemÄter i sÄ mÄte.

Det blir litt som bandnavn med tĂžddel. Jeg tror det kan vĂŠre akseptabelt Ă„ anse ö og ĂŒ som O og U, slik at f.eks. Motörhead da kommer fĂžr Motorpsycho.
SpĂžr du meg er det helt meningslĂžst Ă„ alfabetisere Motörhead som "MotĂžrhead". TĂždlene er bare til pynt. Hvordan man alfabetiserer f.eks. tysk Ă€, ö og ĂŒ er en annen sak. Det er ikke uvanlig Ă„ alfabetisere det som hhv. 'ae', 'oe' og 'ue', men man kan ogsĂ„ velge Ă„ ignorere tĂždlene og alfabetisere som a, o og u. Ö kan muligens i dette tilfelle alfabetiseres som Ăž, og Ă€ som ĂŠ.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Kommer litt an pÄ hos meg iallfall.

ÀnglagÄrd sorterer jeg under "a", sÄnn at skivene stÄr lett tilgjengelig og mindre bortgjemt.
Àlgarnas trÀdgÄrd sorterer jeg under "Ê", fordi det er skiver jeg spiller lite og dermed ikke trenger Ä stÄ lett tilgjengelig.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Svensk Ă€, ö og Ă„ alfabetiseres pĂ„ samme mĂ„te som dansk og norsk etter z, men de har en litt annen rekkefĂžlge. Jeg har ÄnglagĂ„rd etter Zappa og ZZ Top-platene. Ásmegin har jeg pĂ„ Å.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Etter Ä ha lest gjennom denne trÄden konkluderer jeg med at grensen mellom platesamling og psykiatri er hÄrfin!

Mitt system for LPer:
Norsk: Alfabetisk og kronologisk
Utenlandsk: Alfabetisk og kronologisk
Spesialavdeling for: Vertigo spiral, RCA NEON og Nepentha
Residualavdelingen: Bokser og ukurante format.

Spesialtilfeller med varierende bandnavn plasserer jeg der det passer meg best.

Cder sortert slik:
Norsk black metal: Alfabetisk og kronologisk i hyllen
Alt annet: Pappesker pÄ loftet.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

M-77 wrote:Etter Ä ha lest gjennom denne trÄden konkluderer jeg med at grensen mellom platesamling og psykiatri er hÄrfin!
Hahahaha!
torjo wrote:Svensk Ă€, ö og Ă„ alfabetiseres pĂ„ samme mĂ„te som dansk og norsk etter z, men de har en litt annen rekkefĂžlge. Jeg har ÄnglagĂ„rd etter Zappa og ZZ Top-platene. Ásmegin har jeg pĂ„ Å.
Det vet jeg, men jeg foretrekker et slags populÊrprioritetsjangersystem med tilpasset alfabetisering og sideordnet emneplassering. Det ville passet meg veldig dÄrlig Ä ha ÀnglagÄrd innerst og helt nederst ved gulvet i platehylla. SÄnn som jeg har det nÄ stÄr de aller fleste favoritter i primetime hylleplassering samtidig som ting som lÞst slekter pÄ hverandre med egen avdeling (RPI og Zappa f.eks) er i umiddelbar nÊrhet til hverandre.

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: àčàžšàžŁàčŒàč€àžàž™
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Lurer pÄ hvordan denne karen sorterer sin samling

http://www.deephouseamsterdam.com/man-s ... raigslist/

Han fÄr ihvertfall nok Ä gjÞre om han skifter sorteringssytem.

User avatar

hateyou
Belieber
Belieber
Posts: 153
Joined: 21 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by hateyou »

Jeg har alt etter fÞrste bokstav i navnet. Heaven og Hell pÄ H og Black Sabbath pÄ B, Van Halen pÄ V og David Lee Roth pÄ D osv... Betyr ikke noe for meg om de er nÊrmest samme bandet eller ikke.

User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: àčàžšàžŁàčŒàč€àžàž™
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

hateyou wrote:Jeg har alt etter fÞrste bokstav i navnet. Heaven og Hell pÄ H og Black Sabbath pÄ B, Van Halen pÄ V og David Lee Roth pÄ D osv... Betyr ikke noe for meg om de er nÊrmest samme bandet eller ikke.
Jepp, sÄnn er det her ogsÄ, enkelt og greit. Eneste unntaket er vel at Othyrworld stÄr sammen med Sacred Blade siden de to er tilnÊrmet samme band.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

:?: :hiding:

Jeg har brukt noen timer denne sÞndagen pÄ Ä vurdere om jeg skal slutte med den enkle alfabetiske og kronologiske lÞsningen som jeg har brukt i alle Är og heller gÄ over til sjanger, alfabetisk, kronologisk. PrimÊrt for Ä gjÞre det lettere Ä finne musikk jeg har lyst til Ä hÞre pÄ.

Vurderer fĂžlgende kategorier:

Klassisk
Metal
Jazz/pscyh/prog/folk
pop/rock

Samt en egenhylle for de 20-30 nyinnkjĂžpte plater.

Det er ett hardt liv.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Siterer meg selv fra side 1. Like greit Ä gÄ all inn nÄr du fÞrst skal over pÄ et framifrÄ system som sjangersortering er.
Har hatt dette systemet siden 11.10.11, altsÄ rett over 5 Är og det holder stand.

VonMĂŒnchhausen wrote:Majoriteten av cd-ene stĂ„r i kasser med fĂžlgende emnekoder:
Black Metal
Death Metal
Sludge
Prog
Funeral Doom
Doom Metal
Extreme Metal
Rock
Italoprog
Årets
Pop/Trip-hop
Klassisk
Favoritter
Lite spilt 1, 2, 4 og 6
Jazz, Blues
Zappa

+ de cd-ene som ikke stÄr i kasser er sortert ut fra stemning/sjanger, sÄ Nick Cave og Tom Waits og andre som jeg har fler enn tre skiver av stÄr samlet pÄ den mÄten. PJ Harvey sto f.eks sammen til venstre for Cave og sÄ har jeg Waits til hÞyre, siden Harvey er nÊrmere Cave enn Waits, men Harvey ble flyttet tilbake til hovedkategori ROCK da jeg solgte noen av skivene jeg hadde av henne. Band som har byttet sjanger underveis var problematisk til Ä begynne med, men de er nÄ brutt opp. SÄ gammel Anathema stÄr sortert under nordeuropeisk death metal (overordnet death/doom) i andre rekke sortert bak Norden (som er ordnet ut fra tid og geografisk tilhÞrighet, sÄ Immortal, Mayhem, Emperor stÄr sortert der, mens Throne of Katarsis og andre nyere nordiske band er kun sortert etter hovedsjanger sammen med resten av verden), mens nyere Anathema befinner seg i Rock-avdelingen. Arcturus er for meg en norsk band som hÞrer til 90-talls Black Metal, sÄ de stÄr sortert sammen med de andre tidligere norske bandene. Sverige er ogsÄ skilt ut geografisk. Andre norske band som er vanskelig Ä kategorisere er ogsÄ samlet i norden-kategorien, som ogsÄ innbefatter noen Death Metal-band (Aeternus og BRT), mens Obliteration, Execration etc.. sorteres under nyere Death Metal.
Og sÄ har jeg to hyller med innkjÞp i kronologisk orden, sÄnn at jeg alltid vet hva de siste 50-70 skivekjÞpene er.

Vinyler er noe ala samme opplegget. Har sortert etter Black, Death, 70-tallet, moderne og klassisk.

Pluss at jeg har egne esker med "vurderes solgt" og "til salgs.

Dette systemet funker helt storveis.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Herregud... hvor stor er samlingen? Det der hÞrtes j****g innviklet ut... Her er det kun alfabetisk pÄ artist og sÄ kronologisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Autisme er ogsÄ en hobby!
Purity comes when death is all.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Vorax wrote:Herregud... hvor stor er samlingen? Det der hÞrtes j****g innviklet ut... Her er det kun alfabetisk pÄ artist og sÄ kronologisk.
Ligger vel pÄ rundt 2700-2900 objekter, alt inkludert. Funker faktisk storveis. Det eneste som er litt knot er de to hyllene hvor cd-ene stÄr dobbelt. Da mÄ jeg fÞrst dra ut en hÄndfull for Ä fÄ tilgang de som stÄr bak, men i grunn er det ogsÄ temmelig uproblematisk.

Alt er lett tilgjengelig og det er fort gjort Ä dra boksene ut av hylla. De stÄr med rygg opp og det er mye lettere Ä surfe gjennom enn Ä mÄtte stÄ med hodet pÄ skrÄ gjennom hele seksjonen og ende opp med Ä ligge pÄ gulvet for Ä kikke pÄ de nederste hyllene. Og det gir fullstendig mening Ä sjangersortere nÄr man kommer over et visst antall cd-er.

Er jeg gira pÄ noe prog, sÄ er det faktisk temmelig Älreit Ä ha proggen samlet pÄ ett sted og slippe Ä mÄtte gÄ gjennom samtlige cd-er til enhver tid.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

LÄnte et hus i Stavanger via AirBnb i sommer. Huset viste seg Ä tilhÞre en Black Metal-musiker jeg ikke skal nevne navn pÄ, men som selv har par plateutgivelser pÄ samvittigheten. Han hadde en liten og sÞt platesamling bestÄende av noen hundre LPer. Det var imidlertid noe som var fryktelig, fryktelig galt med samlingen uten at jeg umiddelbart sÄ hva det var.

Litt ut pÄ kvelden gikk det heldigvis opp for meg. Det viste seg nemlig at platene var sortert etter fargen pÄ ryggen slik at det var en seksjon for plater med sort rygg (mye BM), en seksjon med hvit rygg, en med rÞd, en med blÄ og til sist en "regnbue"-seksjon. Kunne ikke se noe umiddelbart system innad i fargegruppene, men samlingen bestod interessant nok av alt fra klassisk BM til Sigvart Dagsland og bedehusmusikk (i respekt for huseier sine regler tok jeg ikke ut noen plater for nÊrmere inspeksjon).

Vedder en tier pÄ at det er konemor som tar beslutninger der i huset :-)
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

VonMĂŒnchhausen wrote:
Vorax wrote:Herregud... hvor stor er samlingen? Det der hÞrtes j****g innviklet ut... Her er det kun alfabetisk pÄ artist og sÄ kronologisk.
Ligger vel pÄ rundt 2700-2900 objekter, alt inkludert. Funker faktisk storveis. Det eneste som er litt knot er de to hyllene hvor cd-ene stÄr dobbelt. Da mÄ jeg fÞrst dra ut en hÄndfull for Ä fÄ tilgang de som stÄr bak, men i grunn er det ogsÄ temmelig uproblematisk.

Alt er lett tilgjengelig og det er fort gjort Ä dra boksene ut av hylla. De stÄr med rygg opp og det er mye lettere Ä surfe gjennom enn Ä mÄtte stÄ med hodet pÄ skrÄ gjennom hele seksjonen og ende opp med Ä ligge pÄ gulvet for Ä kikke pÄ de nederste hyllene. Og det gir fullstendig mening Ä sjangersortere nÄr man kommer over et visst antall cd-er.

Er jeg gira pÄ noe prog, sÄ er det faktisk temmelig Älreit Ä ha proggen samlet pÄ ett sted og slippe Ä mÄtte gÄ gjennom samtlige cd-er til enhver tid.
Ikke dumt. Men det mest imponerende mÄ jo vÊre seksjonen der du sorterer pÄ stemning. Jeg vil tippe det kan vÊre noe problematisk for andre Ä finne frem der, hehe.

Jeg er helt med pÄ at det kan vÊre fordelaktig Ä sortere etter sjanger/undersjanger. Jeg har det ofte sÄnn at jeg fÄr kick pÄ et band eller sjanger som kan vare i noen uker og da er det jo ypperlig Ä ha alt samlet.

Jeg bruker benno hyllene til ikea pÄ cd'er, men nÄ er det stappfullt og ikea har fjernet hyllen fra sortimentet. Det er trist.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Hehe, blir nok litt lÞselig basert pÄ mr. sin lÞsning tenker jeg. Ser helt klart fordelen med Ä dele opp f.eks metal i flere sjangere, tror jeg skal prÞve det selv - men noe annet enn alfabetisk i underkategoriene tror jeg blir for komplisert.Har samlingen inne pÄ discogs, sÄ er litt lettere Ä eksperimentere der enn Ä flytte rundt i hyllene. Er primÊrt vinylen jeg skal sortere, CDene stÄr stort sett Ä stÞver i hylla - har alt rippet lossless.

Egen hylle for nyinnkjĂžpte plater er ett must.

Er sikkert noe manisk over dette, men samtidig veldig gÞy. GjÞr det sikkert lettere Ä finne noe Ä hÞre pÄ etter stemning.

Image

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Hai faiv! De fÄ som er autistiske nok av metalinteresserte kompiser, og som har vÊrt innom og myst, har klikket mer mongo over at skivene til f.eks anathema og ulver ikke stod samlet og hvordan "Norden"-avdelingen delvis trumfer subsjanger (mens geografisk lokasjon ikke blir tatt hensyn til konsekvent) enn at de f.eks. finner Jeff Buckley, PJ Harvey, Nick Cave, Tom Waits, Screamin Jay Hawkins ved siden av hverandre. (Kan jo vÊre at de driter i de sistnevnte artistene da.)

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

M-77 wrote:LÄnte et hus i Stavanger via AirBnb i sommer. Huset viste seg Ä tilhÞre en Black Metal-musiker jeg ikke skal nevne navn pÄ, men som selv har par plateutgivelser pÄ samvittigheten. Han hadde en liten og sÞt platesamling bestÄende av noen hundre LPer. Det var imidlertid noe som var fryktelig, fryktelig galt med samlingen uten at jeg umiddelbart sÄ hva det var.

Litt ut pÄ kvelden gikk det heldigvis opp for meg. Det viste seg nemlig at platene var sortert etter fargen pÄ ryggen slik at det var en seksjon for plater med sort rygg (mye BM), en seksjon med hvit rygg, en med rÞd, en med blÄ og til sist en "regnbue"-seksjon. Kunne ikke se noe umiddelbart system innad i fargegruppene, men samlingen bestod interessant nok av alt fra klassisk BM til Sigvart Dagsland og bedehusmusikk (i respekt for huseier sine regler tok jeg ikke ut noen plater for nÊrmere inspeksjon).

Vedder en tier pÄ at det er konemor som tar beslutninger der i huset :-)
Haha!

Er kanskje i samme kategorien mennesker som kjÞper bÞker med fin rygg pÄ bruktbutikken for Ä fylle hyllene i stua. Innhold er irrelevant.
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

BlackMage
Poser
Poser
Posts: 429
Joined: 02 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BlackMage »

Exen insisterte pÄ Ä sortere bÞkene vÄre etter hÞyde. Klikka vinkel.

Locked Previous topicNext topic