Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Life after death

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Life after death

Post by Kjellvete »

Med siste nyheten om at Manowar snart legger ut pĂ„ siste reis sĂ„ har jeg havnet litt i det filosofiske hjĂžrnet. Det tynnes i rekkene og det ene sjangerdefinerende bandet etter det andre gir seg. Mötley CrĂŒe ga seg ved nyttĂ„r.Black Sabbath og Twisted Sister er ute pĂ„ sin siste runde nĂ„. B-laget til AC/DC halter rundt i Europa as we speak. Lemmy og Dio og mange flere er borte. Band og helter som "alltid" har vĂŠrt der er nĂ„ borte eller pĂ„ vei bort.
Dette er stÄa i dag.
Er kjempenes tid over? Hvem stÄr klare til Ä bÊre fanen videre? Trenger vi de? Savner vi de?
Stor fare for Ä havne i gamlisfella her men det fÄr sÄ vÊre.
Hvordan ser sÄ scenen ut om vi gÄr 5 Är fremover? Sannsynligvis har enda flere kjemper gitt seg eller blitt spist opp av kreft. Det fylles ikke tilstrekkelig pÄ bakfra til Ä dekke tapene slik jeg ser det. Dagen Maiden og Metallica ogsÄ pakker sammen sÄ bestÄr toppen av Sabaton og Volbeat #-o
NÄ er heldigvis undergrunnen ytterst levende og spennende men denne trÄden handler om toppene og kjempene,hva de har tilfÞrt og hva de etterlater seg.
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Vi gamliser mÄ bare ta innover oss at heltene vÄre blir eldre og at noen av dem dÞr, enten p.g.a. usunn livsstil, alderdom eller en kombinasjon, eller at de trekker seg fra scenen p.g.a. demens, sviktende sanser eller fordi de Þnsker mer tid sammen med oldebarna. Musikken lever uansett evig, og for de som gidder Ä utforske litt er det et helt arkiv av kvalitetsmusikk fra de siste fem tiÄrene Ä sette seg inn i. Det blir litt trangsynt Ä sutre over at kjempenes frafall er musikkens undergang. Selv om kjempene forsvinner fra konsertscenen er det nok av potente yngre band som kan fÞre arven videre. Ønsker du retromusikk kan du fÄ det, Þnsker du mer innovativ musikk skorter det heller ikke pÄ artister.

Naturligvis trist at folk faller fra og 2016 har vÊrt et drittÄr i sÄ mÄte.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

torjo wrote: Det blir litt trangsynt Ă„ sutre over at kjempenes frafall er musikkens undergang. Selv om kjempene forsvinner fra konsertscenen er det nok av potente yngre band som kan fĂžre arven videre.
Musikkens undergang frykter jeg ikke pÄ noe som helst vis. Det finnes en enorm bredde av kvalitetsband der ute men jeg ser ikke noen av de fylle f.eks Valle Hovin om 10 Är. Satt litt pÄ spissen sÄ ser jeg ikke band der ute som samler folket pÄ samme viset som f.eks Black Sabbath,Iron Maiden og Metallica der alt fra ihuga BM-fans til mannen i gata kan ha lengre samtaler om de forskjellige epokene til banda. Jeg klarer ikke Ä forestille meg at In Flames,Volbeat eller Sabaton skal kunne klare Ä fylle det rommet.
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Du kan ha rett i det, men er det egentlig sÄ ille om arenakonsertenes tid er forbi? En konsert med fÊrre enn 8,000 tilskuere har mer sjarm enn en med 30,000+. Litt off-the-point er forresten Valle Hovin (nÄr du nevner den) en drittarena som forsterker ryggplager og frembringer generell irritasjon. Kanskje er det et tap om revisor Gundersen ikke fÄr diskutert hovedriffet til "Symptom of the Universe" med folkehÞgskulestudent Skallebank, men vi har da internettfora hvor de kan mÞtes. Band som fyller stadionarenaer om ti Är finnes helt sikkert, men kanskje ikke innen hardere former for rock.

Edit: Tror hardrock/metal-band fortsatt vil kunne nyte Ă„ spille for store festivalpublikum et godt stykke inn i framtida.
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Kommer ikke til Ä savne arenakonsertene jeg. Kan egentlig ikke komme pÄ noe verre sted enn Valle Hovin nÄr det kommer til konsertsteder. Selv synes jeg ikke toppnivÄet innen metal/hard rock-konserter bÞr vÊre stÞrre enn Spektrum.
Festivaler er selvsagt et kapittel for seg der selv de merkeligste band spiller for 50.000 pÄ et jorde i Tyskland,sÄ jeg ser ikke noe som kommer til Ä endre pÄ det med det aller fÞrste.
Man kan jo selvsagt hÄpe med frafallet fra toppene at metal blir litt mindre stuerent igjen og man slipper unna konsertgjengerne som er der kun for Ä hÞre den ene sangen de kan og sÄ skravler og tar selfies resten av konserten
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Knut Schreiner har ved flere anledninger skrevet om den stadig voksende coverband-scenen. Kanskje om 10-20 Är vil det komme flere innenfor metalen ogsÄ som forsÞker Ä gjenskape den autentiske opplevelsen av et band fra en spesifikk periode i karrieren. Innen proggen finnes det slike eksempler. Spesielt musikken til Genesis og Pink Floyd. Det har forsÄvidt vÊrt en tendens innen den tyngre musikken ogsÄ, at man legger ut pÄ turnéer hvor de framfÞrer gamle album i sin helhet. NÄ vet ikke jeg helt hvor vellykka det alltid er...

User avatar

Johnny Bravo
Poser
Poser
Posts: 337
Joined: 16 Nov 2013, 00:40
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Bravo »

Hvor mye trekker band som Black Veil Brides og Bring Me the Horizon? Om de drar mye folk er det vel sÄnne band som kommer til Ä vÊre pÄ arenaer mer enn ti Är fremover. Det mÄ da vel vÊre det en gjennomsnittlig tenÄring som driter i rock ville beskrevet som "tung musikk" fremfor eldre band som tradisjonelt regnes som metal.
OBS! - https://www.youtube.com/watch?v=FOuPoHOFGuc

DREKKA MERE - DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA MER!
DREKKA DREKKA DREKKA MER!

User avatar

GullbrĂžd
Belieber
Belieber
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2013, 13:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by GullbrĂžd »

Kjempenes tid er nok ikkje forbi, men dei nye kjempane er vel heller Ä finne i andre sjangre enn rock og metall. Til dÞmes R&B og den slags (Beyoncé, Kanye West osv blablabla).
Signatur

User avatar

Nils BarvÄg
Poser
Poser
Posts: 321
Joined: 09 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by Nils BarvĂ„g »

In the long run, we're all dead.

Kultur er ferskvare. Basert pÄ hvor lite kunst som defineres som "tidlÞs"og som hentes fram i ettertid, sÄ har jeg en fÞlelse av at metal mer eller mindre dÞr ut med gullgenerasjonen (oss). Vi fÄr nyte hele greia sÄ lenge vi er i live og ikke bekymre oss altfor mye om framtida.
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

User avatar

Wraith
Rocker
Rocker
Posts: 874
Joined: 03 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Wraith »

Jeg foretrekker uansett smÄ klubbkonserter med fete band. Rockefeller er stort nok for meg. Jeg har ikke vÊrt pÄ en stor stadiumkonsert siden Maiden pÄ Valle Hovin i '08, og jeg savner det ikke. Selvsagt er det kjedelig for mindre fremadstormende band som fÄr fÊrre og fÊrre muligheter til Ä vise seg fram til stÞrre publikum via oppvarmingsjobber for store band, for de er stort sett flinke til Ä ta med seg smÄ og lokale band, disse gamlisene. OgsÄ er det sikkert kjipt for den yngre fansen som aldri fÄr sett de virkelig store live, men vi som er gamle nok til Ä ha hatt muligheten til det fÄr bare leve pÄ minnene ettersom kjempene vandrer inn i natten. HÄper dog Ä fÄ sett Iron Maiden en gang til fÞr de (eller jeg)tar kvelden.
Vi dĂžde ikke... Vi har aldri levd.

Locked Previous topicNext topic