Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Nye sjangere i doom-forumets beskrivelse?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Bytte?

Ja, nok pjatt om liksom doom.
33
62%
Nei, synth og opera er bra, Sabbath er tull
7
13%
Når f**n ble Scream et demokrati?
13
25%
 
Total votes: 53
User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Runar wrote:Poenget med dette forumet er ikke at det nødvendigvis skal være et Doom-forum, men jeg måtte ha et navn på forumet og da falt valget på det eldste og mest respektable genren.

Linken mellom doom og goth forklarer Stian fint her i tråden.

Jeg er ikke intresert i at doom skal ha et helt eget forum for seg selv. Dette er jo det forumet som brukes minst, så det blir jo litt småkomisk om det skal ha eget forum.
Da burde f.eks black metal heller ha eget forum.

Det største problemet er egentlig at da må de andre genrene enten ha et eget forum eller dyttes inn i de andre forumene.

Problemet med disse bandene under dette forumet er at noen av de passer under heavy metal-forumet, mens andre passer under ekstrem metal-forumet.
Så det er et h*****e å plassere disse riktig.

Det beste er kanskje å skifte navn på dette forumet, så folk skjønner at forumet ikke kun har noe med doom å gjøre. Men jeg har ingen ideer på hva det skulle være.

Ideen er ikke å dytte ut sjangerene som alt står der fra forumet, men å få med Stoner doom, trad. doom og Drone med i beskrivelsen siden det er dette som diskuteres mest der. Det reises hele tiden spørsmål om hvorfor doom skal ha sitt eget forum. Jeg vil heller kontre med å spørre hvorfor Opera Metal skal ha sitt eget forum når brukerne meget sjeldent snakker om det, men derimot ofte diskuterer stoner doom ol. Særlig med tanke på at doom alt har sitt eget forum, bare at det utifra beskrivelsen ikke skal diskuteres doom der.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Stian wrote:
Runar wrote: Linken mellom doom og goth forklarer Stian fint her i tråden.

Javel?

Forøvrig kan forumet fjernes. Ikke noe der som ikke kan taes under heavy metal uansett.
Mente Gladøks.

Mye doom og goth passer bedre under ekstrem metal.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Dirant wrote:
Runar wrote:Poenget med dette forumet er ikke at det nødvendigvis skal være et Doom-forum, men jeg måtte ha et navn på forumet og da falt valget på det eldste og mest respektable genren.

Linken mellom doom og goth forklarer Stian fint her i tråden.

Jeg er ikke intresert i at doom skal ha et helt eget forum for seg selv. Dette er jo det forumet som brukes minst, så det blir jo litt småkomisk om det skal ha eget forum.
Da burde f.eks black metal heller ha eget forum.

Det største problemet er egentlig at da må de andre genrene enten ha et eget forum eller dyttes inn i de andre forumene.

Problemet med disse bandene under dette forumet er at noen av de passer under heavy metal-forumet, mens andre passer under ekstrem metal-forumet.
Så det er et h*****e å plassere disse riktig.

Det beste er kanskje å skifte navn på dette forumet, så folk skjønner at forumet ikke kun har noe med doom å gjøre. Men jeg har ingen ideer på hva det skulle være.

Ideen er ikke å dytte ut sjangerene som alt står der fra forumet, men å få med Stoner doom, trad. doom og Drone med i beskrivelsen siden det er dette som diskuteres mest der. Det reises hele tiden spørsmål om hvorfor doom skal ha sitt eget forum. Jeg vil heller kontre med å spørre hvorfor Opera Metal skal ha sitt eget forum når brukerne meget sjeldent snakker om det, men derimot ofte diskuterer stoner doom ol. Særlig med tanke på at doom alt har sitt eget forum, bare at det utifra beskrivelsen ikke skal diskuteres doom der.
Tar ikke med subgenre av subgenre. Alle subgenre av doom diskuteres selvsagt under doom.
Opera metal skal selvfølgelig ikke ha et eget forum, ei heller doom.

User avatar

Johnny Jackal
Belieber
Belieber
Posts: 85
Joined: 13 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Johnny Jackal »

Runar wrote:
Dirant wrote:
Runar wrote:Poenget med dette forumet er ikke at det nødvendigvis skal være et Doom-forum, men jeg måtte ha et navn på forumet og da falt valget på det eldste og mest respektable genren.

Linken mellom doom og goth forklarer Stian fint her i tråden.

Jeg er ikke intresert i at doom skal ha et helt eget forum for seg selv. Dette er jo det forumet som brukes minst, så det blir jo litt småkomisk om det skal ha eget forum.
Da burde f.eks black metal heller ha eget forum.

Det største problemet er egentlig at da må de andre genrene enten ha et eget forum eller dyttes inn i de andre forumene.

Problemet med disse bandene under dette forumet er at noen av de passer under heavy metal-forumet, mens andre passer under ekstrem metal-forumet.
Så det er et h*****e å plassere disse riktig.

Det beste er kanskje å skifte navn på dette forumet, så folk skjønner at forumet ikke kun har noe med doom å gjøre. Men jeg har ingen ideer på hva det skulle være.

Ideen er ikke å dytte ut sjangerene som alt står der fra forumet, men å få med Stoner doom, trad. doom og Drone med i beskrivelsen siden det er dette som diskuteres mest der. Det reises hele tiden spørsmål om hvorfor doom skal ha sitt eget forum. Jeg vil heller kontre med å spørre hvorfor Opera Metal skal ha sitt eget forum når brukerne meget sjeldent snakker om det, men derimot ofte diskuterer stoner doom ol. Særlig med tanke på at doom alt har sitt eget forum, bare at det utifra beskrivelsen ikke skal diskuteres doom der.
Tar ikke med subgenre av subgenre. Alle subgenre av doom diskuteres selvsagt under doom.
Opera metal skal selvfølgelig ikke ha et eget forum, ei heller doom.

Det er da ikke snakk om at Opera metal skal ha sitt eget forum?
Det er snakk om at det har for lite til felles med Doom til at det kan komme under den kategorien. Opera metal kunne blitt plassert under heavy metal, de få gangene det blir diskutert. Grunnen til at vi klager er fordi det står Opera metal osv under Doom forumet, hvorfor ikke bytte ut dette med Traditional Doom, Stoner doom osv..

Dirant!

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Runar wrote:Tar ikke med subgenre av subgenre.

Neivel, så det er derfor gothic metal som er en subgenre av death doom som er en subgenre av original doom er med?

Når utviklingen rent kronologisk går sånn her: "Trad. doom -> death doom -> goth doom"

Så er det underlig at ikke Trad. doom kan være paraplysjangeren.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor doom i det hele tatt er en egen sjanger. Thrash klarer seg jo fint under extreme, og glam under hard rock, så hvorfor ikke doom bare er under heavy metal er ulogisk for meg.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Dirant wrote:
Runar wrote:Tar ikke med subgenre av subgenre.

Neivel, så det er derfor gothic metal som er en subgenre av death doom som er en subgenre av original doom er med?

Når utviklingen rent kronologisk går sånn her: "Trad. doom -> death doom -> goth doom"

Så er det underlig at ikke Trad. doom kan være paraplysjangeren.
Gothic metal er da ingen subgenre av death doom.
Det er liten tvil om at gothic metal stiller seg som egen genre i dag.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Stian wrote:Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor doom i det hele tatt er en egen sjanger. Thrash klarer seg jo fint under extreme, og glam under hard rock, så hvorfor ikke doom bare er under heavy metal er ulogisk for meg.
Helst skulle ikke det forumet som i dag har navnet doom blitt kalt doom.
Problemet var at de genrene som er i det forumet var vanskelig å plasere under de andre forumene.
Doom som Candlemass passer fint under heavy metal, mens f.eks doom som Runemagick passer best under extreme-forumet.
Alle de genrene som var vanskelig å plasser dyttet jeg inn i det såkalt doom-foumet.

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Runar wrote:
Stian wrote:Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor doom i det hele tatt er en egen sjanger. Thrash klarer seg jo fint under extreme, og glam under hard rock, så hvorfor ikke doom bare er under heavy metal er ulogisk for meg.
Helst skulle ikke det forumet som i dag har navnet doom blitt kalt doom.
Problemet var at de genrene som er i det forumet var vanskelig å plasere under de andre forumene.
Doom som Candlemass passer fint under heavy metal, mens f.eks doom som Runemagick passer best under extreme-forumet.
Alle de genrene som var vanskelig å plasser dyttet jeg inn i det såkalt doom-foumet.

Er vel bare å kalle det "other genres" eller noe, da? Da får Idol-folka popforumet sitt også, haha!

User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

Dirant wrote:
Neivel, så det er derfor gothic metal som er en subgenre av death doom som er en subgenre av original doom er med?

var ikke poenget med denne tråden at bl.a. gothic metal ikke hadde noe med doom å gjøre?
Digitus Impudicus!

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Stian wrote:
Runar wrote:
Stian wrote:Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor doom i det hele tatt er en egen sjanger. Thrash klarer seg jo fint under extreme, og glam under hard rock, så hvorfor ikke doom bare er under heavy metal er ulogisk for meg.
Helst skulle ikke det forumet som i dag har navnet doom blitt kalt doom.
Problemet var at de genrene som er i det forumet var vanskelig å plasere under de andre forumene.
Doom som Candlemass passer fint under heavy metal, mens f.eks doom som Runemagick passer best under extreme-forumet.
Alle de genrene som var vanskelig å plasser dyttet jeg inn i det såkalt doom-foumet.

Er vel bare å kalle det "other genres" eller noe, da? Da får Idol-folka popforumet sitt også, haha!
Jo, i utganspunktet. Hadde bare ikke sett så teit ut med "other genres".

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Runar wrote:
Dirant wrote:
Runar wrote:Tar ikke med subgenre av subgenre.

Neivel, så det er derfor gothic metal som er en subgenre av death doom som er en subgenre av original doom er med?

Når utviklingen rent kronologisk går sånn her: "Trad. doom -> death doom -> goth doom"

Så er det underlig at ikke Trad. doom kan være paraplysjangeren.
Gothic metal er da ingen subgenre av death doom.
Det er liten tvil om at gothic metal stiller seg som egen genre i dag.


Gladøks wrote:...er det opplagt at gothic metal-sjangeren vokste fram fra deathdoom-sjangeren på midten av 90-tallet, og at de står såpass nære hverandre at flere endog velger å kalle 90-tallets deathdoom-band (som MDB osv..) for gothic metal-band. Nok av band har også veksla mellom disse sjangrene, jfr. Paradise Lost som starta opp med deathdoom, og som deretter gikk gradvis over til gothic metal.

Runar wrote:
Stian wrote:
Runar wrote: Linken mellom doom og goth forklarer Stian fint her i tråden.

Javel?

Mente Gladøks.

Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Det er en del av utviklingen ja. Og mange band befinner seg fremdeles i grenseland mellom goth og doom. Men i dag har vi en ren genre som er gothic metal.

Samtidig som gothic metal ble utviklet fra death doom-bandene der spesielt Paradise Lost og Amorphis gikk i spissen, så har vi også en klar utvikling fra goth rock-genren fra 80-tallet med band som Bauhaus og Sister of Mercy som innspirasjonskilder.

Ergo: gothic metal er ingen subgenre av doom.

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

At f.eks Thorr's Hammer kan plasseres under extreme metal, med visse forbehold, kan jeg si meg enig i.
Men for eksempel ekstremiteter som Thergothon mener jeg ei er egnet til den delen, siden dette absolutt er noe eget.
Trad, Stoner, Sludge og Drone doom mener JEG så absolutt ikke bør plasseres under heavy metal, men i sin tur bli hva hele doom-forumet "dreier seg om", sammen med funeral og sånn for ordens skyld også det man kaller death/doom.

Gotisk metal, Nightwish og slikt bør heller omplaseres til respektable heavy/power fora.
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Gimp wrote: Gotisk metal, Nightwish og slikt bør heller omplaseres til respektable heavy/power fora.
Nightwish er overhode ikke presentativ for gothic metal-genren. Kun i villedende tankegang kan man sette bandet i denne genren.

Gothic metal-bands derimot, som Penumbra, Tristania, Sins of thy Belowed, Gothic Sex, Sirenia, Trail of Tears, Theatre Des Vampires, Lacrimosa, Mourning Beloveth o.s.v. passer heller svært dårlig under heavy/power-fora, som du kaller det.

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Go home to Darkdate.

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

kommaet imellom "gotisk metal" og "Nightwish" var ment for å adskille de to partene. Gotisk metal som en del, "Nightwish og sånn" som en annen. Nightwish bringer meg inn på powermetal/diskotek traktene
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Hva med "goth/pretensious/angst/fashion/teen" forum :roll:
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

Gimp wrote:Hva med "goth/pretensious/angst/fashion/teen" forum :roll:

greit navn det, doom passer jo også godt inn!
Digitus Impudicus!

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Finnes sikkert allerede, sjekk www.opeth.com .

Locked Previous topicNext topic