Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Nye sjangere i doom-forumets beskrivelse?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Bytte?

Ja, nok pjatt om liksom doom.
33
62%
Nei, synth og opera er bra, Sabbath er tull
7
13%
Når f**n ble Scream et demokrati?
13
25%
 
Total votes: 53
User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Phoncible wrote: hovedpoenget mitt er at jeg ikke ser hvorfor akkurat doom skulle få sitt eget lille hjørne..?

Fordi det er doom som diskuteres her inne. Opera osv, er det jo et enda snevrere publikum for så hvorfor det som faktisk diskuteres må vike for noe som nesten aldri diskuteres skjønner jeg ikke.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Jeg vil våge å påstå at doom er en såpass avvikende sjanger på de fleste punkter; og at den også har såpass mange variabler innenfor seg selv at den kan utfylle et helt forum kun når man ser på underkategoriene alene. Jeg mener at å sette goth-metal og symfonisk metal i samme bås blir som å sette glam/power metal sammen med f.eks ekstrem thrash metal. Det kan kanskje være fullt av liv og energi, men akk; jeg kan ikke se for meg den dagen Rhapsody eller Wig Wam diskuteres side om side ved for eksempel Sarcofago eller Revenge.

Saken er egentlig av en ganske relevant karakter, siden større aktivitet innenfor doom-forumet er ikke meg imot; og at en strengere satsing på doom generelt kun kan bidra til å øke dette.
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

Dirant wrote:
Phoncible wrote: hovedpoenget mitt er at jeg ikke ser hvorfor akkurat doom skulle få sitt eget lille hjørne..?

Fordi det er doom som diskuteres her inne. Opera osv, er det jo et enda snevrere publikum for så hvorfor det som faktisk diskuteres må vike for noe som nesten aldri diskuteres skjønner jeg ikke.

skjønte ikke hva du mente her..?

gimpen;
mener at det å sammenligne goth med doom er mer som å sammenligne speed metal med thrash. de kan ha sine likheter, og kan være vilt forskjellige..

tipper meningen om den ideelle foruminndelingen hadde vært forskjellig for hver bruker. syns den er grei nå, holder et nogenlunde nøytralt nivå som gjør forumet lett å bruke for hvem som helst. ingen som får særbehandling og ingen som blir stua vekk..
Digitus Impudicus!

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Men som vi ser av pollen er jo brorparten av brukerne som er innom doom-forumet enig i at et bytte trengs. Så da er det jo ikke én enkelt som får viljen sin, men flertallet av brukerne av det gitte forumet. Og det er litt besynderlig at det ikke doom-forumet er spesielt tilrettelagt for doom.

Forresten hadde jo postene om Opera\goth osv blitt posta på doom-metal uansett, poenget er ikke å dytte de ut, men å omprioritere ettersom de mest aktive her som regel diskuterer ordentlig doom.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

alle 9 brukerne? :P hadde sikkert greid å stemme goth ut av heavy metal også, hvis det var det det gikk på.

nuvel, styr på! det har ikke et øre å si for meg, bare syns det blir feil
Digitus Impudicus!

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Stemte jeg og da, ettersom noen faktisk leser disse pollene. Kan ikke fatte og begripe hva Nightwish, Within Temptation og den slags har med doom å gjøre. Da får de i så fall kalle hele greia noe annet enn doom.

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Phoncible wrote:alle 9 brukerne?

Og så? Når det er få aktive brukere og de som faktisk er det er enige...
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Olsen
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Olsen »

Trenger ikke en drøss undersjangre av doom, men skill gjerne ut Symfo og det der.

User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

Dirant wrote:
Phoncible wrote:alle 9 brukerne?

Og så? Når det er få aktive brukere og de som faktisk er det er enige...

*poke* ;)

hva gjør forresten alle goth/opera-trådene her da, hvis det bare er doomere innom?
Digitus Impudicus!

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Phoncible wrote:
Dirant wrote:
Phoncible wrote:alle 9 brukerne?

Og så? Når det er få aktive brukere og de som faktisk er det er enige...

*poke* ;)

hva gjør forresten alle goth/opera-trådene her da, hvis det bare er doomere innom?

Det er det vi vil få en slutt på :P

Hehe, neida. Og såå mange er det vel heller ikke.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Jønsberg
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 01 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Jønsberg »

Jeg ønsker kun å styrke aktivitet i doom forumet. Ved å fjerne unødvendig/upassende "fjas", så tror jeg det vil aspirere til en økning. Pluss at jeg personlig synes det er et øyesår, sånn rent bagatellemessig, hoho.
Escape from those rotten body
It's creation of death, can do nothing
Full of lusts, can't feel sins
Cast you a golden magic! Baphomet!
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Tror ikke det kommer til å forandre noe. Flertallet vil nå fremdeles foretrekke enten "megatøff ekstremmetall på 360bpm" eller progressiv homofili. Det er mye ukjent i doom-sjangeren, mye variert, og mye interessant. Men det er få som gidder å prøve.

Edit: jeg mener dessuten at mye som faller hovedsaklig i doom-kategorien hører også til extreme-metal, bl.a. pga vokalen.

User avatar

ZNDN
Belieber
Belieber
Posts: 25
Joined: 27 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ZNDN »

Talk about Doom Metal, Gothic Metal, Opera Metal & Symphonic Metal. <--- Skinnfrakk-brukere hele gjengen, så da er det like så greit å ha det slik som det er :D

User avatar

Gladøks
Belieber
Belieber
Posts: 162
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gladøks »

Dirant wrote:Noen av oss lurer på om vi skal gå inn for å endre beskrivelsen av doom-forumet ettersom vi føler at det ikke diskuters så mye av det som står beskrevet, men mer om ordentlig doom, ettersom det tross alt er et doom-forum.

Nå er det:

Talk about Doom Metal, Gothic Metal, Opera Metal & Symphonic Metal.

Men vi vil endre den til noe Allah:

Doom Metal:
Talk about Trad.Doom, Stoner Doom, Sludge Doom, Funeral Doom, Death-Doom & Drone Doom.


Hva tror folket?

Folket (folket, det er meg) lurer på hva gothic metal-band som Tristania og Theatre of Tragedy skal klassifiseres som i denne suppa her?
Eläkööt supikoirat!


Æsel
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 01 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Æsel »

Forby diskusjoner om band etter 1969. Bare "Black Sabbath" er doom. Resten er bare kristne posers.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Gladøks wrote:
Dirant wrote:Noen av oss lurer på om vi skal gå inn for å endre beskrivelsen av doom-forumet ettersom vi føler at det ikke diskuters så mye av det som står beskrevet, men mer om ordentlig doom, ettersom det tross alt er et doom-forum.

Nå er det:

Talk about Doom Metal, Gothic Metal, Opera Metal & Symphonic Metal.

Men vi vil endre den til noe Allah:

Doom Metal:
Talk about Trad.Doom, Stoner Doom, Sludge Doom, Funeral Doom, Death-Doom & Drone Doom.


Hva tror folket?

Folket (folket, det er meg) lurer på hva gothic metal-band som Tristania og Theatre of Tragedy skal klassifiseres som i denne suppa her?

Gothic Doom? Symphonic Doom? Damedoom? :)

Hva f**n er Drone Doom forresten?

User avatar

Gladøks
Belieber
Belieber
Posts: 162
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gladøks »

Dirant wrote:Forresten hadde jo postene om Opera\goth osv blitt posta på doom-metal uansett, poenget er ikke å dytte de ut, men å omprioritere ettersom de mest aktive her som regel diskuterer ordentlig doom.

Det er en forskjell på å omprioritere og å tie i hjel.

Jeg ser at få egentlig diskuterer NWOBHM på heavy metal-forumet - tror du ikke det hadde blitt j****g populært om vi hadde bedt Runar fjerne den fra forumdefinisjonen?
Eläkööt supikoirat!

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

Gladøks wrote:
Dirant wrote:Forresten hadde jo postene om Opera\goth osv blitt posta på doom-metal uansett, poenget er ikke å dytte de ut, men å omprioritere ettersom de mest aktive her som regel diskuterer ordentlig doom.

Det er en forskjell på å omprioritere og å tie i hjel.

Jeg ser at få egentlig diskuterer NWOBHM på heavy metal-forumet - tror du ikke det hadde blitt j****g populært om vi hadde bedt Runar fjerne den fra forumdefinisjonen?
Her er det en forskjell ved at New wave of british HEAVY METAL hører hjemme på HEAVY METAL-forumet, mens symphonic metal ikke har noenting med doom å gjøre.

Er det virkelig for gæli at DOOM-forumet skal omfatte sjangere med DOOM i navnet?


Edit: Bah, mener selvfølgelig at Black metal hører hjemme på Extreme metal-forumet selv om det ikke har Extreme i navnet. Forskjellen er at Black Metal regnes som extreme, mens Symphonic metal ikke regnes som doom. Ikke i mitt nabolag ihvertfall.
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Topic author
Dirant
Poser
Poser
Posts: 358
Joined: 11 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Dirant »

ZNDN wrote:Talk about Doom Metal, Gothic Metal, Opera Metal & Symphonic Metal. <--- Skinnfrakk-brukere hele gjengen, så da er det like så greit å ha det slik som det er :D

Hvorfor det?
Non-rising body from the grave showing new reality
What I am, what I want, I'm only after death

User avatar

Gladøks
Belieber
Belieber
Posts: 162
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Gladøks »

Dirant wrote:Edit: Bah, mener selvfølgelig at Black metal hører hjemme på Extreme metal-forumet selv om det ikke har Extreme i navnet. Forskjellen er at Black Metal regnes som extreme, mens Symphonic metal ikke regnes som doom. Ikke i mitt nabolag ihvertfall.

Jeg veit ikke hvor du bor henne, men i mitt nabolag er det opplagt at gothic metal-sjangeren vokste fram fra deathdoom-sjangeren på midten av 90-tallet, og at de står såpass nære hverandre at flere endog velger å kalle 90-tallets deathdoom-band (som MDB osv..) for gothic metal-band. Nok av band har også veksla mellom disse sjangrene, jfr. Paradise Lost som starta opp med deathdoom, og som deretter gikk gradvis over til gothic metal.

Det at du ikke liker gothic metal-sjangeren er nå så, men derfra til å foreslå å fortie den fordi den "ikke er årntli doom, azz", blir litt drøyt.
Eläkööt supikoirat!

Locked Previous topicNext topic