Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Ban user funksjon

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Positivt eller negativt?

Positivt
25
38%
Negativt
40
62%
 
Total votes: 65
User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Det kalles ikke sensur. Det Ă„ fjerne folks meninger er sensur.

sensur -en, -er
1 gransking av skriftstykke, film e.l. og fjerning av eventuelle (moralsk) anstĂžtelige avsnitt, scener: utĂžve sensur / underkaste noe sensur / vĂŠre under sensur; filmen slapp ikke gjennom sensuren / strĂžket av sensuren


Fjerner jeg en post fra en eller annen trÄd hvor det stÄr "kdjfgkjkgj", sÄ er det ikke sensur.

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Runar wrote:Det kalles ikke sensur. Det Ă„ fjerne folks meninger er sensur.

sensur -en, -er
1 gransking av skriftstykke, film e.l. og fjerning av eventuelle (moralsk) anstĂžtelige avsnitt, scener: utĂžve sensur / underkaste noe sensur / vĂŠre under sensur; filmen slapp ikke gjennom sensuren / strĂžket av sensuren


Fjerner jeg en post fra en eller annen trÄd hvor det stÄr "kdjfgkjkgj", sÄ er det ikke sensur.

DÄrlig ordbok. SprÄkrÄdets ordbok sier fÞlgende, uten at det samtykker hverken med deg eller meg. Men aller minst deg.

sensu'r m1 (besl med sensor, eg 'sensors embete')
1 (stats)kontroll med aviser, bĂžker, filmer o l films- / ikke slippe gjennom s-en
2 bedĂžmmelse av skriftlig el. muntlig prĂžve til eksamen s-en faller tre uker etter eksamen / vĂŠre tilfreds med s-en

Du mener altsÄ at en rapport om militÊre hemmeligheter som er offentliggjort, men hvor strategiske detaljer ikke er offentliggjort, ikke er sensurert? Eller at en reportasje om en rettssak hvor navn og bilder er sladdet eller gjort om ikke er sensur? Tror nok du mÄ lÊre deg Ä se pÄ sensur litt stÞrre enn i videoklubben.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Hvordan klarer du Ă„ tolke meg dithen?

Man kan sensurer bort meninger, informasjon, propaganda osv.
Men ikke svada.



Kunnskapsforlagets ordbĂžker er forĂžvrig best.

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Runar wrote:Hvordan klarer du Ă„ tolke meg dithen?

Man kan sensurer bort meninger, informasjon, propaganda osv.
Men ikke svada.



Kunnskapsforlagets ordbĂžker er forĂžvrig best.

Jeg tolka det dithen fordi du skrev

Det kalles ikke sensur. Det Ă„ fjerne folks meninger er sensur.

At du nÄ har moderert deg (haha) til

meninger, informasjon, propaganda osv.

tar jeg som et tegn pÄ at du er lÊrevillig. Bra, Runar! Bare Ä spÞrre om det skulle vÊre noe mer som var uklart.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Det er fordi jeg snakket om boardet her.

Å fjerne en grov scene fra en film er jo ikke en mening, men like fullt ut sensur.

Men da er vi enige. Flotte saker!

User avatar

luzi
Belieb
Belieb
Posts: 8
Joined: 13 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by luzi »

Å banne brukere fra trĂ„der kommer nesten garantert til Ă„ fĂžre til hets. Er derimot enig med KFD at man bĂžr kunne slette poster fra brukere i egne trĂ„der. Kan kanskje fort skli ut det ogsĂ„, men det bĂžr jo vĂŠre en mĂ„te Ă„ overvĂ„ke det smĂ„tt pĂ„.
I ain't short, I'm funsized!

milligram design | bartificial | earth, ween & wire | last.fm

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Onkel Ond wrote:NĂ„ er du bare vanskelig Stian :P
Hvis folk som er pÄ besÞk hos deg oppfÞrer seg dÄrlig vil du ikke ha dem der, samme retten til Ä bestemme over eget "hus" vil selvfÞlgelig Scream magazine ha.

Eller for Ă„ si det enklere: man driver ikke med "sensur" hver gang man tĂžmmer kjĂžkkenbosset.

User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

KjÊre kverulanter. Det finnes minst to beslektede betydninger av "sensur". Den ene er Ä ta et uttrykk og stemple det med uÞnsket i visse sammenhenger, hold det unna folk (eller barn). Her finner vi for eksempel pressesensur eller aldersgrense pÄ filmer. Den andre er Ä ta en eksamensbesvarelse og stemple den med for eksempel laudabel eller bedriten. Begge deler innebÊrer en bedÞmmelse man gjÞr i kraft av autoritet, men skulle ikke behÞve vÊre redaktÞr for Ä skjÞnne forskjellen.

(Selv om redaktĂžren av "Forskning" ikke gjorde det, da han akket seg over at et forskningsetisk utvalg svingte uetisk-stempelet over BjĂžrn Lomborgs famĂžse makkverkbok.)
«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

OK, slettefunksjon ser ut som kan vĂŠre risikablet.

Men noe som hadde vÊrt bra med en slik bannefunksjon er om moderatorer/adm kunne se pÄ trÄdtittelen om noen er bannet, og inni trÄden se hvem som er bannet fra trÄden. PÄ den mÄten er det lettere Ä fÞlge med pÄ 1. hvem som stadig bannes og 2. hvem som stadig banner.

Tror det kan ha en beroligende effekt.
Image

User avatar

necronomicon
Belieber
Belieber
Posts: 71
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by necronomicon »

Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Image

User avatar

CreepingDeath
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by CreepingDeath »

Stian wrote:
Runar wrote:
Stian wrote:
Runar wrote:
inferno wrote:Uff nei. Sensur er ikke koslig, selvom de som hadde blitt banned/utestengt av en trÄd er dickheads, ellei i verste fall Hel. Hehe..Folk fÄr si hva de mener, synes jeg....
Det er ikke det som er sensur, mister.
Sensur vil si fjerning av noe som er anstĂžtelig.

Svada er ikke anstĂžtelig. Det er ugress.

Det er vel en definisjon du har laget selv, i beste fall.
Niks, noe ordboken min forteller meg.

Skriver jeg i en trĂ„d som omhandler Gorgoroth; – StĂ„tt noe pĂ„ ski i det siste da Stian, sĂ„ er det svada og Ă„ fjerne det er ikke sensur.

Feil. Å radere ut anstĂžtende stoff er moralsk sensur. Det finnes allikevel flere andre typer sensur, som er like mye sensur. Ethvert forsĂžk pĂ„ Ă„ overstyre ytringsfriheten mĂ„ tolkes som sensur. Og jeg er i utgangspunktet mot, spesielt i sĂ„ lite risikofylte sammenhenger som et diskusjonsforum pĂ„ internett.
Du vil da fortsatt ha full ytringsfrihet pÄ off-topic hvis vi tar utgangspunkt i det eksempelet som Runar drar frem.
Kiss my shiny metal ass!!

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

necronomicon wrote:Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Det er ikke lov. Misbrukt slÄr tilbake mot en selv.

Boardet er heller ikke her for underholdningens skyld, selv om de fleste har misforstÄtt akkurat det.

User avatar

necronomicon
Belieber
Belieber
Posts: 71
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by necronomicon »

Runar wrote:
necronomicon wrote:Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Det er ikke lov. Misbrukt slÄr tilbake mot en selv.

Boardet er heller ikke her for underholdningens skyld, selv om de fleste har misforstÄtt akkurat det.

Det jeg mener med kjedelig er at diskusjonene her er enten for usaklige og tamme uansett. Det nytter ikke Ä stenge ute folk fra en trÄd, da det lager enda mindre diskusjon...
Image

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

necronomicon wrote:
Runar wrote:
necronomicon wrote:Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Det er ikke lov. Misbrukt slÄr tilbake mot en selv.

Boardet er heller ikke her for underholdningens skyld, selv om de fleste har misforstÄtt akkurat det.

Det jeg mener med kjedelig er at diskusjonene her er enten for usaklige og tamme uansett. Det nytter ikke Ä stenge ute folk fra en trÄd, da det lager enda mindre diskusjon...

Hva man nÄ enn mener om ordningen: mÄlet er ikke Ä fjerne meninger man misliker, men poster fra folk som driter i temaet. Dermed er det kurant Ä lire av seg hva man mener om rase, men hvis man bare skriver "mordi", "pramzn", "Bra du vet det da" etc. etc. sÄ er det helt legitimt Ä banne.
Image

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

necronomicon wrote:
Runar wrote:
necronomicon wrote:Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Det er ikke lov. Misbrukt slÄr tilbake mot en selv.

Boardet er heller ikke her for underholdningens skyld, selv om de fleste har misforstÄtt akkurat det.

Det jeg mener med kjedelig er at diskusjonene her er enten for usaklige og tamme uansett. Det nytter ikke Ä stenge ute folk fra en trÄd, da det lager enda mindre diskusjon...
Poenget med funksjonen er Ä fjerne det usakelige, altsÄ svadaen som dukker opp. Ikke de som diskuterer seriÞst.
Brukerene vil ikke fÄ mulighet til Ä stenge ute de som diskuterer seriÞst.

User avatar

necronomicon
Belieber
Belieber
Posts: 71
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by necronomicon »

Kill.f**k.Die. wrote:
necronomicon wrote:
Runar wrote:
necronomicon wrote:Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Det er ikke lov. Misbrukt slÄr tilbake mot en selv.

Boardet er heller ikke her for underholdningens skyld, selv om de fleste har misforstÄtt akkurat det.

Det jeg mener med kjedelig er at diskusjonene her er enten for usaklige og tamme uansett. Det nytter ikke Ä stenge ute folk fra en trÄd, da det lager enda mindre diskusjon...

Hva man nÄ enn mener om ordningen: mÄlet er ikke Ä fjerne meninger man misliker, men poster fra folk som driter i temaet. Dermed er det kurant Ä lire av seg hva man mener om rase, men hvis man bare skriver "mordi", "pramzn", "Bra du vet det da" etc. etc. sÄ er det helt legitimt Ä banne.

Jo. Men det at folk er ustrukturerte nok til Ă„ gjĂžre slikt allerede, sier litt om at man virkelig ikke bĂžr legge en ban-funksjon i hendene deres (meg inkludert).
Image

User avatar

Topic author
Onkel Ond
Rocker
Rocker
Posts: 539
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by Onkel Ond »

necronomicon wrote:
Kill.f**k.Die. wrote:
necronomicon wrote:
Runar wrote:
necronomicon wrote:Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Det er ikke lov. Misbrukt slÄr tilbake mot en selv.

Boardet er heller ikke her for underholdningens skyld, selv om de fleste har misforstÄtt akkurat det.

Det jeg mener med kjedelig er at diskusjonene her er enten for usaklige og tamme uansett. Det nytter ikke Ä stenge ute folk fra en trÄd, da det lager enda mindre diskusjon...

Hva man nÄ enn mener om ordningen: mÄlet er ikke Ä fjerne meninger man misliker, men poster fra folk som driter i temaet. Dermed er det kurant Ä lire av seg hva man mener om rase, men hvis man bare skriver "mordi", "pramzn", "Bra du vet det da" etc. etc. sÄ er det helt legitimt Ä banne.

Jo. Men det at folk er ustrukturerte nok til Ă„ gjĂžre slikt allerede, sier litt om at man virkelig ikke bĂžr legge en ban-funksjon i hendene deres (meg inkludert).
Godt poeng!
Det er fÞrst og fremst holdningen til folk det mÄ gjÞres noe med, sÄnn det er nÄ blir det bare mer gnÄling hvis brukere fÄr rett til Ä banne/slette poster.

Edit: At noen faktisk klarer Ä bli utestengt for spamming av spamtrÄden sier vel det meste :lol:
Welcome to Hell, now get off my doorstep
A bottle of wine and a bucket of blood

User avatar

Porcus
Belieber
Belieber
Posts: 141
Joined: 30 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Porcus »

Onkel Ond wrote:At noen faktisk klarer Ä bli utestengt for spamming av spamtrÄden sier vel det meste :lol:

Cheezuz, hva har dere drevet med mens jeg var borte? :wink:
«Det er trist, men sant, en jazzbande bestaaende av fire negre og ett menneske maatte altsaa til for aa skape den intense kaféstemning, som vi liker aa kalle 'europeisk'.»
– Dagbla', 1921

01d sk001 screamboard

User avatar

necronomicon
Belieber
Belieber
Posts: 71
Joined: 24 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by necronomicon »

Runar wrote:
necronomicon wrote:
Runar wrote:
necronomicon wrote:Barnslig. Lage en trÄd om rasisme og stenge ute alle rasistene. Fargerik diskusjon. Not.

Og feigt.

Det er kjedelig nok her fra fĂžr.
Det er ikke lov. Misbrukt slÄr tilbake mot en selv.

Boardet er heller ikke her for underholdningens skyld, selv om de fleste har misforstÄtt akkurat det.

Det jeg mener med kjedelig er at diskusjonene her er enten for usaklige og tamme uansett. Det nytter ikke Ä stenge ute folk fra en trÄd, da det lager enda mindre diskusjon...
Poenget med funksjonen er Ä fjerne det usakelige, altsÄ svadaen som dukker opp. Ikke de som diskuterer seriÞst.
Brukerene vil ikke fÄ mulighet til Ä stenge ute de som diskuterer seriÞst.

Men om dere alikevel mÄ fÞlge med pÄ at folk som ikke fortjener det ikke blir utestengt fra trÄden; kan ikke heller dere stenge ute folk?
Image

User avatar

snokslam
Poser
Poser
Posts: 210
Joined: 12 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by snokslam »

Porcus wrote:
Onkel Ond wrote:At noen faktisk klarer Ä bli utestengt for spamming av spamtrÄden sier vel det meste :lol:

Cheezuz, hva har dere drevet med mens jeg var borte? :wink:

kort oppsummert: et par ĂŒbersvĂŠre bilder som ikke bare var irriterende, men ogsĂ„ fikk endel brukeres maskiner til Ă„ gĂ„ i stĂ„
Digitus Impudicus!

Locked Previous topicNext topic