Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Nye features

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Nye features

Post by MikkelRev »

Dette er noen av de mange nye funksjonene.
UCP=User Control Panel.

[anchor=styles][/anchor]
Board styles
(=offisielt navn, aka design/theme/template/skin/stil) bestemmer utséendet. Hvilke funksjoner som er tilgjengelig, er også til en viss grad avhengig av hvilken stil man bruker. For å endre stil, gå til UCP->Board preferences->My board style.
Artodia Mobile og Shadow Lite er de som er mest "clean" og med minst funksjonalitet. Velg disse hvis du vil ha minst mulig "dill dall". Artodia Mobile er som det ligger i navnet, best på mobil. Prosilver-baserte styles (Artodia Air: Red, Cooperative, IDLaunch_Black, proglass_red og shadow_lite) er mer eller mindre responsive. Dvs. at de skal tilpasse seg nettbrett og mobil. Subsilver-baserte styles (ggValentine, Rainbow Pearl og subsilver2) er ikke det, og er ubrukelige på mobil.

[anchor=ranks][/anchor]
Posts count og ranks
Når man har nådd et visst antall poster, vil man oppnå en ny rank. Ranktittelen står under brukernavnet. Poster i Off-Topic forumene + Old Topics blir ikke regnet med! Jepp, du leste riktig. Du får ikke "Metal Head"-status av å skrive 5000 poster i svadatråder ;) Ranken har forøvrig ingen praktisk betydning.

[anchor=mobili][/anchor]
Mobili
Med forumets mobilfunksjoner, kan du f.eks. lese og poste på forumet fra mobilen, få push-varsler fra forumet på mobilen din og poste bilder fra bildene på mobilen eller fra mobilkameraet rett på Screamforumet uten å måtte kopiere URL'er. Sjekk denne tråden.

[anchor=bilder][/anchor]
Legge inn bilder
Legge inn bilder fra datamaskinen, fra nettet, fra mobiltelefonen eller fra mobilkameraet er enklere enn noensinne. Det finnes flere metoder:

  • Bruk img-BBcoden.

    Code: Select all

    [img]http://www.domain.com/image.jpg[/img]
  • Bruk Upload attachment og velg en fil fra datamaskinen din.

  • Imageplay.net. Klikk på "Add image(s) to post" og velg en fil fra datamaskinen din.

  • Insert image. Klikk på Image-ikonet og skriv inn URL'en til bildet.

  • Imageshack. Klikk på Image-ikonet og velg et bilde fra datamaskinen din eller fra nettet.

  • Imgur Image. Embed et album fra Imgur.

    Code: Select all

    [imgur]http://imgur.com/path/to/album/embed[/imgur]
  • Instagram Image. Embed et bilde fra Instagram.

    Code: Select all

    [instagram]http://instagram.com/p/identifier/[/instagram]
  • Mobilapp. Har du smartphone med Tapatalk eller Forum Runner, kan du poste bilder rett fra mobilen eller mobilkameraet.

[anchor=usertag][/anchor]
User Mention / User Tag
Du kan kan gjøre en user mention ved å sette @ foran follower-navnet til brukeren. Follower-navnet står bak brukernavnet i topics med en @ foran, og i profilen til brukerne. Skriver man

Code: Select all

@ConroyBumpus

i en post, vil den nevnte brukeren bli varslet. Det går også an å tagge folk på brukernavnet istedetfor follower-navnet ved å bruke tag-bbcoden:

Code: Select all

[tag]Runar[/tag]

.

Merk at systemet skiller mellom store og små bokstaver, og er en vanlig løsning på hvorfor mange user mentions ikke fungerer. Hvis du skriver
@ etterfulgt av første bosktav i nicket, skal det dukke opp en autocompletion-boks.

Ønsker man ikke meldinger for dette, kan det skrus av i UCP->Board preferences->Edit posting defaults->Tags notification method og UCP->Follower->Notifications.

[anchor=friends][/anchor]
Friends & Foes
UCP->Friends & Foes
"Friends enable you quick access to members you communicate with frequently. If the template has relevant support any posts made by a friend may be highlighted."

"Foes are users which will be ignored by default. Posts by these users will not be fully visible. Personal messages from foes are still permitted. Please note that you cannot ignore moderators or administrators."

[anchor=polls][/anchor]
Polls (avstemninger)
Nye poll-features er:

  • Options per user - folk kan avgi flere stemmer.

  • Allow re-voting - folk kan ombestemme seg.

  • Posting compulsory - folk poste før man stemmer.

Merk at dersom du legger til eller fjerner noen av valgene i en poll, vil alle stemmene bli resatt til 0!

BBCodes
Det har kommet mange nye BBCodes. F.eks. embedding av media fra youtube, soundcloud, bandcamp, last.fm, spotify, ebay og imgur, ebay, amazon, maps, og bbcoder for spoiler, metal-archives, diverse skriftdekor osv. Avhengig av style, vil du enten få opp simpel eller avansert editor. Med avansert editor, vil du se ikoner for alle BBCodene. Bruk denne tråden for å teste nye BBCodes og andre features.
Obs! vær forsiktig med å endre skriftfarger. Folk bruker forskjellige forumstyles og bakgrunnsfarger, og fargen som ser bra ut på din forumstyle vil kanskje være uleselig hos andre. (Jeg vurderer å deaktivere skriftfarger).

[anchor=twitter][/anchor]
Oppdateringer på Twitter
Dersom du har en Twitter-konto, kan du følger brukeren @screamweb. Da vil du få oppdateringer når det kommer nye innlegg på Scream Webzine, Facebook og Twitter. Den kan også sées på forsiden.

Dersom du har Twitter-appen for mobil, kan du følge med på omtrent alt som rører seg på Scream-nettet fra mobilen din.

[anchor=diverse][/anchor]
Noen andre nye nyttige og unyttige features

  • Sett fødselsdag, kjønn og favorittsjanger. UCP->Profile.

  • Gravatar for avataren/profilbilde ditt dersom du har en Gravatar-konto. UCP->Profile->Edit avatar

  • Word censoring. Håndterer ufine ord i folks poster. UCP->Board preferences->Edit post notification options->Enable word censoring.

  • Bump topic. Du kan "bumpe" din egen tråd dersom den er over 10 dager gammel ved å klikke "Bump topic".

  • #hashtags.

  • Kontakte brukere via Skype. Mer info her

  • Follow users, gir deg Twitter-funksjonalitet rett inn på boardet. Sjekk profilen din for mer om dette, og UCP->Follower for å endre innstillinger for det.

  • Embedde kart fra Google Maps (og andre karttjenester?) med media-bbcoden

Dersom du finner noen feil på forumet, er det stor fordel om du oppgir hvilket board style du bruker.
Ellers, RTFM og FAQ


User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

Foes are users which will be ignored by default. Posts by these users will not be fully visible.

Hvordan fungerer dette i praksis?

Linken til tråden for å teste ut BBCode funker ikke.


User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Du ser at (navnet) han har skrevet, men ikke hva (teksten) han skrevet frem til du trykker på en link. Det er jo bare å eksperimentere med å foe noen, også unfoe de etterpå når savnet etter å lese postene deres blir for stort.


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Gravatar?


User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Antonzen wrote:

Gravatar?

hva med det?
http://nb.gravatar.com hvis du spør hva det er.


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Ett sted som gjør at mine avatarer blir likt på alle forum jeg er? I see...


User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Ja, både forumer, blogger og andre nettsider. Har aldri prøvd det selv.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Et nytt feature jeg har lagt merke til er at dersom man trykker på en link åpnes denne i samme vindu som forumet. Altså forlater man forumet. Dette er noe jeg tenker de aller fleste vil sette umåtelig stor pris på.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Konsensus i HCI og web usability guides er at linker skal åpnes i samme vindu og ikke i et nytt vindu. Vil man åpne i nytt vindu eller fane, så styrer man det lett selv i nettlesren, og dermed er det brukeren som bestemmer hva han vil.
Eks: https://managewp.com/should-you-open-li ... ew-windows og http://mrwweb.com/the-worst-practice-cycle/


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

De retningslinjene er fullstendig meningsløse når det gjelder et forum. Til og med du må da skjønne såpass.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

En webside er en webside. Står ingen steder at forum er unntak fra slike retningslinjer, og er en grunn til at utviklerne av phpBB har valgt å følge best practices-guider. Men om det er mange andre som roper etter automatisk åpne linker i nytt vindu/fane, så skal jeg se om jeg gidder å endre det.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Du har helt rett. Når jeg trykker på en link her på forumet så er det jo fordi jeg ønsker å forlate forumet. Tullete av meg å glemme det.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Bruker konsekvet ctrl+lmb så dette er ikke en problemstilling for meg.

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Jeg kjenner til det trikset, men jeg bruker det ikke konsekvent når jeg blar meg rundt på forumet. En fane per klikk blir liksom litt i meste laget, selv for meg.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Eg og gjer det slik, på absolutt alt eg besøker. Vil eg halde meg i den aktive fanen, cmd-klikker eg lenker til nye faner. Internett-standard, for f**n.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

På det gamle forumet ble eksterne linker åpnet i ny fane. Rimelig praktisk på et forum. Men kanskje folk finner det mer praktisk å trykke inn en knapp før man klikker på en link. Ikke vet jeg.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

zsan9 wrote:

Fint med similar topics!

Ja, det tenkte jeg også, men synes nå at det hadde vært mer praktisk hvis trådene det nylig hadde nylig blitt postet i var der heller.

Dessuten savner jeg følgende fra det gamle boardet lett tilgjengelig etter siste post på hver side av en tråd:

Image

Jeg trykket som regel på "Scream Magazine Forum Index", tilsvarende "Board Index" her, og på den måten kunne man kjapt navigere seg videre, her blir det litt mer knoting, så det hadde det vært stas å få.

Og når man så kommer til Board Index, så hadde det vært fint om knappene "View your posts" og spesielt "View new posts" hadde vært lettere tilgjengelige, sånn at man nesten kan trykke på de i blinde. Tenker da at de enten ligger helt ytterst i den linja de ligger på nå, eller om de kunne fått separate plasser og kanskje stå under hverandre, slik at man ikke kan ta feil av de. Når man surfer forumet er det praktisk at ting kan gå fort og uten å måtte tenke og lete etter riktig knapp. På det gamle forumet hadde disse en brukbar plassering oppe til høyre, håper på noe lignende her også. Strømlinjeforming og effektivitet ftw, jeg er tilhenger av minst mulig scrolling og leting etter disse mest brukte navigeringsknappene. De bør være høyst tilgjengelige, kanskje kan til og med "view new posts" og "view your posts" være tilgjengelige nederst på hver side i trådene sammen med "Board Index", så slipper man å gå innom "Board Index" hver gang, da blir det faktisk mer effektivt enn det det gamle forumet var.


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Da har jeg lært noe nytt - at man ikke må høyreklikke og "åpne i ny fane" :)


User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Den flytende toolbaren oppi der som Tomas gaula seg til som en liten drittunge var j****g irriterende.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

Jeg elsker den! Løste jo det jeg maste om også. Nydelig!


Locked Previous topicNext topic