Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Hipster Svartmetall

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hipster Svartmetall

Post by Johnny Tombthrasher »

BiggusD wrote:
Johnny Tombthrasher wrote:
BiggusD wrote:Fenriz og de andre som lagde BM på tidlig nittitall har ikke nødvendigvis rett angående dette. De var midt oppe i det selv, og da er det vanskelig å være uhildet.

Ikke det at jeg anser meg selv som en uangripelig autoritet på dette. Det bør ikke noen av dere gjøre heller. Hvis disse tingene hadde vært udiskuterbare, hadde de ikke blitt diskutert i tiårsvis.

For å være imøtekommende, kan jeg strekke meg så langt at jeg kan være enig i at dette er flisespikkeri i den forstand at forskjellene mellom de låtene som Fenriz har plukket ut er relativt små. Det er metal, det er ekstremt (tatt samtiden i betraktning) og de bruker stort sett de samme instrumentene på omtrent samme måte. Den største forskjellen er vokalen; fra "hair metal" Mercyful Fate via "tøff i trynet thrash-ralling" til "skrik fra graven" Bathory.
Hvorledes var de uhildet? Med tanke på sin egen musikk eller musikken de var inspirert av?
Lot Fenriz seg lure av sin oppfatning av hva black metal var?
Hva hvis ettertiden hadde sett på 'Transilvanian Hunger' som death metal; hadde den da vært det?
Du hevder at Fenriz tok feil; da kan vel du og jeg også gjøre det? Er dette et slags 'hvem overvåker overvåkerne'-tilfelle? Hvem har rett? Kan noen ha rett?
"[..] men tviler på at han og resten av gutta satt på gutterommet og snekret låter fordi at de nå skulle lage "Black Metal"".
Jeg anbefaler deg å se denne.

Min signatur er elendig.

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Mercyful Fate er "hair metal", altså. Godt man stadig lærer noe nytt.
Purity comes when death is all.

User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »

Vet ikke om denne har blitt posta før?

[BBvideo 560,340][/BBvideo]


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

Johnny Tombthrasher wrote:
BiggusD wrote:
Johnny Tombthrasher wrote:
BiggusD wrote:Fenriz og de andre som lagde BM på tidlig nittitall har ikke nødvendigvis rett angående dette. De var midt oppe i det selv, og da er det vanskelig å være uhildet.

Ikke det at jeg anser meg selv som en uangripelig autoritet på dette. Det bør ikke noen av dere gjøre heller. Hvis disse tingene hadde vært udiskuterbare, hadde de ikke blitt diskutert i tiårsvis.

For å være imøtekommende, kan jeg strekke meg så langt at jeg kan være enig i at dette er flisespikkeri i den forstand at forskjellene mellom de låtene som Fenriz har plukket ut er relativt små. Det er metal, det er ekstremt (tatt samtiden i betraktning) og de bruker stort sett de samme instrumentene på omtrent samme måte. Den største forskjellen er vokalen; fra "hair metal" Mercyful Fate via "tøff i trynet thrash-ralling" til "skrik fra graven" Bathory.
Hvorledes var de uhildet? Med tanke på sin egen musikk eller musikken de var inspirert av?
Lot Fenriz seg lure av sin oppfatning av hva black metal var?
Hva hvis ettertiden hadde sett på 'Transilvanian Hunger' som death metal; hadde den da vært det?
Du hevder at Fenriz tok feil; da kan vel du og jeg også gjøre det? Er dette et slags 'hvem overvåker overvåkerne'-tilfelle? Hvem har rett? Kan noen ha rett?
"[..] men tviler på at han og resten av gutta satt på gutterommet og snekret låter fordi at de nå skulle lage "Black Metal"".
Jeg anbefaler deg å se denne.

Kom ikke så godt frem det jeg ville si der: det jeg ville frem til var at inspirasjonskildene hans ikke satte seg ned og lagde Black Metal. Jeg vet ikke helt når betegnelsen BM ble "allment akseptert". I 92 var det jo allerede tydeligvis det. Men Bathory i 86?

Han sier jo også at BM ikke var en egen, unik musikkstil på åttitallet. Samtidig kaller han alle de bandene for Black Metal. Vet ikke helt, jeg, da er han jo både for og i mot å kalle Venom og Mercyful Fate for Black Metal.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Nei, på 80-tallet hørtes ikke all black metal ut som Darkthrone gjorde i 1993, men det gjorde heller ikke all black metal fra Norge eller resten av verden i 1993 - det er poenget.
Black metal har aldri kun vært synonymt med Transilvanian Hunger, Hvis Lyset Tar Oss, De Mysteriis Dom Sathanas, In The Nightside Eclipse og The Shadowthrone; disse fem låter jo ikke helt likt heller.
Til og med black metal-en fra Norge spriket i sitt musikalske uttrykk; slik black metal alltid har gjort.
Min signatur er elendig.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Det må simpelthen ikke være tremolo-riffing og blast beats i black metal for at det skal være black metal.
Min signatur er elendig.

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Immortal er kanskje ikke black metal heller? De har jo selv omtalt det som holocaust metal.
Purity comes when death is all.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

I bunn og grunn fronter et syn der norske black metal-bands utgivelser i perioden 1992-1994 satte standarden for, og definerte genren black metal.
Min signatur er elendig.

User avatar

AwayTr
Poser
Poser
Posts: 204
Joined: 20 Feb 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by AwayTr »

Johnny Tombthrasher wrote:I bunn og grunn fronter et syn der norske black metal-bands utgivelser i perioden 1992-1994 satte standarden for, og definerte genren black metal.
Den tabloide tolkninga av black metal der altså.
Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

På Under a Funeral Moon, kopierte Darkthrone Bathory. Retro black metal, liksom.
Min signatur er elendig.


Turid
Belieber
Belieber
Posts: 59
Joined: 31 Jul 2014, 21:57
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Turid »

a series of movements that match the speed and rhythm of cake


Topic author
BiggusD
Belieber
Belieber
Posts: 121
Joined: 21 Aug 2014, 21:06
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 46

Post by BiggusD »

Johnny Tombthrasher wrote:I bunn og grunn fronter et syn der norske black metal-bands utgivelser i perioden 1992-1994 satte standarden for, og definerte genren black metal.
"Standarden for" er jo å ta litt hardt i. Er klar over at de ikke var først ute.

"Definerte" må også modereres litt. Jeg vil heller si definerte tydeligere. Før 92-94 (såkalte first wave) var jo sjangeren "all over the place", tydeligvis. Etterpå langt mer ensrettet.

Dere er vel enige i den observasjonen?

Dette forutsetter så klart at man ikke tar med musikk som tydelig er inspirert av BM når man definerer den som en sjanger. Slik som Deafheaven, Windir og Kvelertak. Disse har mange elementer i seg fra BM, men er vel henholdsvis Post-Black Metal, Folk (black) Metal og Black n' roll? Eller?

Velvel, som sagt er det jo ikke verdens ende noe av dette her. Sjangerdiskusjon. Hvis jeg skal forklare noen som ikke har hørt det, hva det er, går det vel i den standard wikipedia-definisjonen - men at det er mye forskjellig også. Viktigste momentet er at det er en "reise" man må ta selv. 25 år siden gikk det mest i Black Sabbath, Maiden og Metallica for min del. Første albumene i ekstremmetallsjangeren som jeg kjøpte var, så vidt jeg husker, Sepultura - Chaos A.D, Coroner - Grin, Opeth - Morningrise, Amorphis - Tales from the Thousand Lakes. Windir - Soknardalr og Ulver - Bergtatt. Husker jeg lyttet til Darkthrone - Panzerfaust og flere andre BM-album men falt ikke helt i smak. Det tok tid før jeg begynte å lytte til Black Metal. Lyttet mye til Mgla og Throne of Katarsis det siste året, men samtidig hører jeg ikke lenger på noen annen metal i det hele tatt.

Jeg har forøvrig aldri lyttet kun til Black Metal (eller metal for den del), slik det antas her.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »


User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »



Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Kvelertak har ingenting med black metal å gjøre.
Min signatur er elendig.

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

Make Screamforumet Great Again.
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Jeg holder på! Hører på Slayers første nå.
Min signatur er elendig.

User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »

Johnny Tombthrasher wrote:Kvelertak har ingenting med black metal å gjøre.
Dette bandet har jeg hørt en plate av. Det var veldig tomt? Litt som om det er laget for å f.eks passe perfekt i en snowboardfilm eller liknende, men det funket dårlig alene. De er muligens Jackass svart metall.


Turid
Belieber
Belieber
Posts: 59
Joined: 31 Jul 2014, 21:57
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Turid »

Kvelertak = Stadionrock
a series of movements that match the speed and rhythm of cake

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Turid wrote:Kvelertak = Stadionrock
Kvelertak mikser inn det meste, også elementer fra black metal.

Locked Previous topicNext topic