Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Hvilken bok leser du?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken bok leser du?

Post by dauinghorn »

Hypp på å lese den NOFX-boka. Tror fetteren min har den, må låne!

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

I, Claudius av Robert Graves. Sjef!

User avatar

meifumado
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 21 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by meifumado »

Siste nummeret av Vinduet har mykje Roma og keisarstoff.

The Power of the Dog og The Cartel av Don Winslow

Knall krimbøker om framveksten av kartelene i Mexico og narkokrigen fra slutten av Vietnamkrigen fram til i dag. Gudfaren nivå.

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

Holder på med Friedrich Nietzsche - Slik taler Zarathustra.
Skal lese mer fra ham etterhvert, neste bok er Om våres dannelses-institusjoners fremtid.

Blir to bøker med K.Hamsun - Pan Victoria og Mysterier

Neste etter der blir K.O.Knausgård - Min Kamp 1.

:-D
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

The Fishermen av Chigozie Obioma. Mørk og j****g liten roman om en familietragedie hos en relativt velstående familie i Nigeria på 1990-tallet.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

The extraordinary voyage of Pytheas the Greek - The man who discovered Britain av Barry Cunliffe og Myten om den evige tilbagekomst av Mircea Eliade.
Min signatur er elendig.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Blitt mye bøker i sommer, mye krim.

Lest de 5 første Jussi Adler bøkene i avdeling Q serien, helt kurrant og lettlest krim.

Dostojevski - Idioten, syns denne ble litt vel tørr. Får kanskje lese den igjen om noen år.

Maleren fra Shang Hai - helt grei roman, men Kina er vel ikke helt på topp av mine interesser

Holder nå på med Emperor serien til Conn Iggulden, artig bøker da - selv om det er tatt mye historiske friheter tipper jeg.

User avatar

ConnorMcCloud
Poser
Poser
Posts: 313
Joined: 11 Aug 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ConnorMcCloud »

Stalpi - Stefan Spjut
Gauphosta - Bjørnar Bergem

User avatar

Welhaven
Poser
Poser
Posts: 457
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Welhaven »

Leser En Sjøens Helt, første bind. Har ca tredve bøker på vent, så det er vel bare å pøke på.
<b>Exeloume på Facebook-></b> http://listn.to/exeloume (news, bio, musikk, reviews osv)
Wimp: http://wimp.no/album/6182208
Bandcamp: http://exeloume.bandcamp.com/
Myspace: www.myspace.com/exeloumethrash


drgz
Rocker
Rocker
Posts: 780
Joined: 23 Apr 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by drgz »

Siste jeg leste var "Digging Up Mother: A Love Story" av Doug Stanhope. j****g festlig biografi. For en legende. HILL HILL.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Akkurat ferdig med I am Pilgrim. Kjøpt for 49 kr på salg, heldigvis...

Nå, Galveston av Nic Pizzolatto (true detectiive).

Ellers har jeg ca 20 Wilbur Smith romaner på vent. Kjøpte ca 25 bøker brukt, men tviler på at jeg orker å lese alle. Veldig opp og ned på kvaliteten.

User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

Antonzen wrote: Holder nå på med Emperor serien til Conn Iggulden, artig bøker da - selv om det er tatt mye historiske friheter tipper jeg.
Vurderer å byrje på desse. Djenghis Khan-serien var veldig bra.

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

Antonzen wrote: Holder nå på med Emperor serien til Conn Iggulden, artig bøker da - selv om det er tatt mye historiske friheter tipper jeg.
Gadd bare å lese den første, den slo meg som en fantasyroman som bare lånte en del navn fra historien.

Kan heller anbefale "Masters of Rome"-serien til Colleen McCullough. Spesielt de par-tre første bindene som følger Gaius Marius og Lucius Cornelius Sulla som hovedpersoner.

User avatar

meifumado
Beliebe
Beliebe
Posts: 9
Joined: 21 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by meifumado »

Både når det gjelder Djengis Khan og Roma hadde eg heller lasta ned Dan Carlin sine podcaster, dei kostar ikkje så mykje og den nyaste om Gallerkrigane med Cæsar i hovudrolla er gratis.

Boka Gallerkrigane av Cæsar er også knall, og om ein vil lese fleire originalkjelder så har
Polyb: Romas vei til verdensherredømme har nylig kommet ut i Kanon-serien. Den dekker særlig dei puniske krigane. Ceterum censeo Carthaginem esse delendam!

Starta nett på Camille Paglia sin Sexual Personae: Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, som verkar knall

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Ja, Conn Iggulden bøkene er vel mer fantasybøker, satt i en historisk kontekst. Ikke helt ulikt det Ken Follett er en mester på. Kan være gøy det, hvis man ikke er ute etter en historie time.

User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

meifumado wrote:Både når det gjelder Djengis Khan og Roma hadde eg heller lasta ned Dan Carlin sine podcaster, dei kostar ikkje så mykje og den nyaste om Gallerkrigane med Cæsar i hovudrolla er gratis.
Dan Carlin er bra.

Når det gjelder originalkilder til klassisk historie er det vel lite som er mer lesverdig enn Xenophons Anabasis. En styrke på ca. ti tusen greske leiesoldater deltok på feil side i en persisk tronfølgekrig fire hundre år før Kristus -- de vant et slag men tapte krigen (siden tronpretendenten de sloss for ble drept). Så sto de der, rett i nærheten av Baghdad, omringet av hele det fiendtlige og enorme perserriket, uten andre fordeler enn at de var godt bevæpnet og hadde en nokså fleksibel kommandostruktur... eneste mulighet til overlevelse var å spasere nordover helt til de greske koloniene ved kysten av Svartehavet, gjennom vanskelig terreng fullt av sosialt mistilpassede fjellfolk, mens de hele veien ble jaget av den persiske hæren og plaget av diverse andre problemer. Så da gjorde de akkurat det. Xenophon var en av offiserkorpset i denne styrken og skrev ned sin førstehåndsskildring, som altså er overraskende god underholdning til å være 2400 år gammel.

User avatar

Mordekai
Po
Po
Posts: 197
Joined: 01 Nov 2004, 00:00
Location: Tigerstaden
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mordekai »

Fyller ut samlingen av Jules Verne-bøker jeg ikke leste da jeg var 10-12 år. Holder nå på med En Reise Til Jordens Indre. Foreløpig synes jeg beskrivelsene av de lusne forholdene på Island på 1800-tallet er best. j****g sytete han hovedpersonen.
Det er forskjell på å HØRE på metal, og å VÆRE metal.

Salt i såret gir ro i sjelen.

Image

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Smuglere av Arthur Omre - lettlest sak om forbudstiden og smuglere i Oslo. Artig nok

Løvenes Kamp og Der friheten rår av Ken Follett - helt greie bøker, men også lett forglemmelige.

User avatar

Skofnung
Belieber
Belieber
Posts: 25
Joined: 02 Apr 2015, 15:15
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Skofnung »

Gjorde meg ferdig Bunny Munros død (Death of Bunny Monro) for litt siden, og vil driste meg til å si at Nick Cave som forfatter muligens er det beste jeg har lest. Liker egentlig ikke å lese oversettelser fra engelsk, men klarte ikke å stoppe når jeg først hadde begynt... Dog ikke fullt så bra som Eselet Så Herrens Engel (And the Angel Saw the Ass).

Jobber meg igjennom American Gods for øyeblikket, men kjeder meg litt. Håper det tar seg opp etterhvert.

User avatar

Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Mordekai wrote:Fyller ut samlingen av Jules Verne-bøker jeg ikke leste da jeg var 10-12 år. Holder nå på med En Reise Til Jordens Indre. Foreløpig synes jeg beskrivelsene av de lusne forholdene på Island på 1800-tallet er best. j****g sytete han hovedpersonen.
Jeg prøvde bla annet å finne Den hemmelighetsfulle øya for ca ti år siden, men fant kun en komprimert utgave på 120 sider eller noe. Fant den til slutt i arkivet på Haugesunds bibliotek og da bestod den av to gamle bind, men det hadde vært kjekt å fått tak i flere. Jeg ser nå at flere av bøkene ble gitt ut i 2015. Vet du om dette er komplette bøker?

Denne for eksempel er kun på 191 sider https://www.bokklubben.no/SamboWeb/prod ... ktId=74701, mens fransk versjon er på 250.

Locked Previous topicNext topic