Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Heimebryggjartråden

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Re: Heimebryggjartråden

Post by BlueGrot »

Absolutt.


User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

evilbanana wrote:

Ja vi vurderer noe sånt som den pakken til rundt 3000-lappen. Med det utstyret vi har nå får vi ikke kontrollert temperaturen adekvat nok til å drive med mesking synes vi. Men jeg er ikke helt med på at man MÅ ha en kladons til 13000. Variablene er gøy, man får mer mestringsfølelse når man har gjort alt selv. Men antar det er litt som grilling vs sous vide.

Altså, jeg sier ikke man MÅ ha en Speidel til 13.000 for å brygge øl, tvert i mot.
Men fordelene om man synes det er en grei investering er:

Den krever ikke mye plass, i motsetning til mange andre hjemmebryggerier som krever en eget meskekar etc. (Det slipper du jo med BIAB). Med Speidel så mesker du og koker i samme kar.

Det korter ned bryggetiden om man ønsker å være effektiv fordi man kan dille med alt det andre man skal gjøre mens det meskes - vasking av gjæringskar, rehydrere gjær. Dog er man nødt til å røre litt i mesken en gang i blant for å sikre godt utbytte, vårt utbytte ble mye bedre etter vi begynte å gjøre det.

Den sørger for jevn temperatur gjennom hele bryggeprosessen, og kan programmeres til 5 meskesteg om nødvendig.
Man kan fint brygge uten å programmere, vi driter stort sett i programmeringen på øl som skal meskes på en temperatur (eks. 66 grader i 90 minutter).
Om man programmerer så kan man også legge inn når man skal putte i humle, det er strengt tatt bare en stoppeklokke, men det er greit nok om man først har en.

Men når det kommer til selve bryggeprosessen så er ikke den så forskjellig fra BIAB og andre bryggemetoder og du får egentlig ingenting gratis av en Speidel, men den hjelper deg med å sørge for korrekt temperatur og at du ikke må være så årvåken på hva stekeplata står på, eller at du får for varierende mesketemperatur.

Image

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Selv om en speidel gir kjempegod temperaturkontroll så er det ingen grunn til å vente til man har lignende kontroll før man går over til all grain. Varm opp meskevann til 70 grader-ish. Hiv oppi maltmengde på ca 4kg. Etterjuster med varmt og kaldt vann utover. Etter varmtvannet har varmet opp meskekaret er det sjelden at temperaturen endrer seg mer enn 1-2 grader utover de 90 minuttene man mesker, dersom man isolerer. Isolasjon lager man ved å dekke et liggeunderlag fra clas med et førstehjelpsteppe. Koster maks 200.-

Den største fordelen med speidel er at man kan spise en god middag uten å holde den med oppsyn. Utover det er å sjekke termometeret hvert kvarter en liten pris å betale for å brygge et øl.


User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Er nødt til å klare meg uten termometer, så her sitter jeg liksom bare og analyserer dampen og bruker sansene. I går klarte jeg dog å glemme ut kjelen, og endte opp med å koke to kilo malt...

Image

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Ha ha, stadig stabilt hos Presticide!

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

Første runde med brygging i morgen.
Spent på den!

EDIT PIAF: Det koker nå.
Image

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Slik å forstå at hvis man kjøper en slik:

http://www.bryggselv.no/products/nybegynner-sett-25l

og en slik

http://www.olbrygging.no/products/beer- ... nerasjon-3

Så har man alt man trenger for å komme igang?

User avatar

hauepine
Belieber
Belieber
Posts: 14
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by hauepine »

Ja. Jeg har et bratbergsett. Mange mener det er bedre enn beerbrew. Men jeg har ingen erfaring med beerbrew.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Takk for tips!

User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

BB30v3 er flotte greier det! Mykje for pengane. Servicen frå olbrygging.no er også særs god. Er det noko som ryker har du ein ny del i posten i løpet av eit par dagar.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Har sendt mail til olbrygging.no med forespørsel på en pakkepris med alt hva jeg trenger.

Antonsen American Pale Ale står snart på menyen.


anna
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by anna »

Nesten tom for øl i boden. Har tre gjæringskar, så tenkte å kjøre 3X3 brygg i løpet av de neste ukene. Skriver handleliste nå, men mangler to. Forslag?
Hittil: Hveteøl lakrisrot, hveteøl solbær, hveteøl appelsin, hveteøl sitrongress og ingefær, honningporter, harvest pale ale og IPA. Vurderer også en porter med solbær og en med lakrisrot, men vil egentlig ha noe plain allround-øl. Noe single hop kanskje?

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Single hop er egentlig kuriositet for å smake en humles særpreg. Ut fra det du har brygget tidligere vil jo kanskje 2 spenstige brygg og en helt plain sommerlig pale ale for å leskes være kurant. Gjerne litt rød malt?

User avatar

Böh!
Rocker
Rocker
Posts: 730
Joined: 10 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Böh! »

Porter med syrlege bær er digg. Eg minnast framleis Schous' porter med tranebær. Mmm!
Sent from my Acer Aspire using Bulgorttalk

Image


anna
Infant
Infant
Posts: 2
Joined: 03 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by anna »

Endte opp med disse:
Hveteøl lakrisrot, hveteøl solbær, hveteøl appelsin, hveteøl sitrongress og ingefær, honningporter, harvest pale ale, IPA, solbærporter og barleywine.

Juhu!

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Eg fantaserer om å brygge ein blonde IPA i helga. Hm.

Locked Previous topicNext topic