Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Heimebryggjartråden

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Re: Heimebryggjartråden

Post by BlueGrot »

En kompis av meg kokte malten for å lage øl. Det ble interessant.



Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Kokmalt er alltid best.

Min signatur er elendig.

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Har 2 fat!


User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Fat? Tømme, liksom?


User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

2x 19 liter cornelius


User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

Endeleg brygging att etter ein lengre pause. Fint å lytte til vinyl og brygge av og til, så det blir nok regelmessig brygging framover. Hadde heilt gløymd at det tar så lang tid med mesking og vasking av utstyr. Det er ei god kjensle å setje brygget til gjæring og høyre plopping frå gjærlåsen når eg traktar kaffi morgonen etter.

Brygget er ein slags kopi av Kinn Pilgrim.

Image

Image


User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

BlueGrot wrote:

2x 19 liter cornelius

Keg party!


User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Det er stas! Er det eit slags gryte-i-gryte-opplegg du har der? Gryte med silbotn for mesking?


User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

Rintrah wrote:

@Voidhanger Det er stas! Er det eit slags gryte-i-gryte-opplegg du har der? Gryte med silbotn for mesking?

Det stemmer. Beer Brew 30 (generasjon 1). Har isolert den med eit liggeunderlag. Praktisk og plassbesparande system. Vørterkjøler inkludert. Meir info: http://www.olbrygging.no/products/beer- ... nerasjon-3


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Må få meg noe sånt. Virker vanvittig gøy å holde på med.


User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Voidhanger wrote:
Rintrah wrote:

@Voidhanger Det er stas! Er det eit slags gryte-i-gryte-opplegg du har der? Gryte med silbotn for mesking?

Det stemmer. Beer Brew 30 (generasjon 1). Har isolert den med eit liggeunderlag. Praktisk og plassbesparande system. Vørterkjøler inkludert. Meir info: http://www.olbrygging.no/products/beer- ... nerasjon-3

Digg! Det har vore tregt med bryggjing her i huset i det siste, men ambisjonane veks jo.


User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

I går gikk jeg over til et større kaliber, med såkalte "kinnflasker" og større kapsler (29mm). Første gikk brillefint, så klarte jeg å knuse tre flasker pga. et totalmongo flaskeapparat (sånn jævel i rød plast). Måtte jury-rigge med noe papirdrit for at metallet ikke skulle sodomere flaskehalsen. Utrolig at det faktisk funket.

Da slo det meg at dette ikke kommer til å være siste gang den flaskeren svikter. Neste gang vil det selvsagt gå til h*****e kvart på ti torsdag kveld, uten noe som helst von om frelse. Ergo = bordkorker neste.

Image

User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Presticide wrote:

MerkwiwiduR (sur?) gruit ale
Image
Volum: 10 liter
Korn og malt:
1kg røykmalt (håndknust for anledningen)
1,5kg Amber LME, Brewferm
80g lettristet havregryn

Tilsetninger:
Einerkvister {Forhåndskokt låg som meskevann
50g pors {To deler: 35g 60 min. > 15g 10 min. Så rett i dunken.
10g knuste einebær {60 min.
15g røsslyng {kokt 1 minutt i litt vann, så rett i karet på fjerde dag i gjæring

Gjær: Ulvik II* og Ulvik I**

*Villgjærkultur høstet fra upasteurisert eplemost. Den ble først brukt på en "grog" i høst, og da la jeg merke til noe pussig med skummet. Først fryktet jeg at det kunne være acetobacter - men det luktet ikke vondt og drikken er idag klar og drikkelig, om enn litt plattere enn jeg hadde håpet på. Det er forøvrig å vente at gjæren oppfører seg rart, i og med at den er vill - og sikkert inneholder haugevis av ulike mikroorganismer. Siden den funka greit valgte jeg å videreføre den til et annet brygg, og merket en tilsvarende hvit film på toppen av starteren.
Bluegrot foreslo at det var brettanomyces, en type villgjær som trives med epler. Prøvesmakte startkulturen; luktet ikke ille, smakte ikke kjipt. Sa dermed har jeg med vitende vilje infisert mitt eget brygg, nice. Satser på at det funker.

Oppdatering: Tilsatt Ulvik I, formodentlig, som er en annen villgjær - men som ikke viser de samme sporene av lugubre kulturen som nummer to. Nå kjemper skal de to få kjempe om herredømme i gjærkaret.

Kan nevne etter flaskeseansen at det var ingen sanselige spor etter brettanomyces i dette brygget, så åpenbart har en sterk og edel stamme tatt kontrollen. Med en OG på 1,053 og en FG på 1,026 burde det vel bli 3,5%, sånn omtrent. Det kan jeg leve med. Faller vel inn i kategorien mungåt.

Image

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Presticide wrote:

Faller vel inn i kategorien mungåt.

Det trenger da absolutt ikke være noe minus. Ypperlig nachspieløl.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Absolutt. Synd at det ble så mye svinn. Jeg skal fortsette med å foredle oppskriften.

Image

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Kjekt med lavere prosent. Da kan man drikke masse. Tipper IPAen vi tok knekken på var rundt 4%.


User avatar

Espen
Rocker
Rocker
Posts: 660
Joined: 13 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Espen »

The lime of the ancient marinade.

User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Kveldens forsøk: 2x5L mjød.
Samme gjær, samme honningvolum (2,5kg), ulike typer honning i hver av dunkene.

Det ble litt uhøytidlig og halvvegs mot sin hensikt. Poenget var at det skulle være en type honning i hver dunk. Ved nærmere ettersyn viste det seg at jeg ikke hadde nok av det ene slaget så da kunne jeg enten produsere mindre eller gjøre det svakere. Ingen av delene var aktuelle.

Honningen fikk jeg på tilbud fra Lerøy men var sikkert drøy nok i pris for det om. Sånn det står til nå blir den ene dunken ren rapshonning og andre en kombinasjon bestående av 1kg mørk tysk skogshonning (hvorfor er den så ekstremt mørk tør jeg ikke spekulere på) og 1,5kg sydfransk honning av noe slag med en merkelig parfymert (lavendel? rosmarin??) aroma.

Image

User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Man må bare drite i gjærstopp og la gjæren gjøre jobben sin etter min erfaring. Bare pump på med honning til den griner.

Image

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

No må eg ut av grøfta. Ein ny vår snart! Må komponere noko lyst og frisk til vårsola. Kanskje det vert bryggjing laurdag. Vurderer ein IPA med rug. Eller kanskje noko innanfor sekkebetegnelsen saison. Kanskje litt kveite. Held det nok enkelt med både malt og humle, og ingen tilsetjingar. Skal flytte bryggeriet til sentrum, blir spanande å sjå kva det har å seie for gjæringstilhøva. Det har ikkje vore heilt optimalt slik vi har hatt det (for varmt), og vi lurer på om det er grunnen til at mange av øla vi har bryggja har hatt dei same svakhetane. Ein lys og enkel øl vil jo ikkje leggje skjul på noko, så dette vert spanande.


Locked Previous topicNext topic