Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Heimebryggjartråden

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Heimebryggjartråden

Post by Presticide »

Rintrah wrote:

Heimebryggjartråden!

Tiltredes!

Jeg var på vestbrygg i dag og kom hjem med en boks ravfarget maltekstrakt samt en kilo røykmalt. I løpet av de neste dagene skal jeg koke en heftig einerlåg, og muligens tilsette en del pors + hva annet som sømmer seg. Nå har jeg dessuten vekt, så da kan jeg kanskje dokumentere urtetilsetninger uten å bruke hulmål også.
Mitt fremste problem er gjær: Jeg har vært altfor slapp med å høste og ta vare på gjæren, derfor må jeg nydyrke på bunnfallet jeg har. Da er det enklest å ta fra ciderdunken den oppstod i, men jeg kan også høste fra bunnen av en mjøddunk jeg har til klaring. Det siste involverer mest arbeid, men er jo allerede på kultivasjonens vei.

Evt. har jeg en krukke av husgjæren innerst i kjøleskapet, men den er så gammel at jeg bryter kulturminneloven av å holde på den. Dessuten husker er jeg usikker på hvor jeg fikk den fra (den lager god mjød, forøvrig). Hva ville gjærguruen Bluegrot ha gjort?

Image

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Det spørs hvor lenge bunngjæren har ligget. Selv ville jeg begynt å topphøste gjær. Da må du legge brygging av brygg nr 2 til når brygg nr 1 stormgjærer og skummer i toppen. Dynk et norgesglass og en oppvaskhanske i sprit. Samle opp masse av det fine og brune skummet som ligger øverst. Dette er gjær som er på sin høyde i livet. Det er den sterke gjæren. Dersom du bruker den om igjen og høster det øverste fra det brygget, og det øverste fra det brygget, ja da hadde tilogmed Hitler blitt stolt over din eugeniske prosess.


User avatar

Ivers
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 12 Dec 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ivers »

Gjærguru BlueGrot og humleekspert Presticide, har dere prøvd å brygge øl rett på flaske? Har blitt fortalt at dette skal være mulig, men er usikker på hvordan prosessen ville foregått. Er det fett eller vil det gi avsmak hm? Har aldri brygget, men virker moro.

Flere bilder i denne tråden!

Big McLargehuge

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Vent litt jeg må bareHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH.


User avatar

Ivers
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 12 Dec 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ivers »

Avsmak, der altså.

Big McLargehuge

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Hvordan skal det foregå? Åpen gjæring/gjærlås? Dritmye svinn på 1.5 liter. Korker du igjen så lager du en livsfarlig bombe (true fact).


User avatar

Ivers
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 12 Dec 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ivers »

Har ikke peiling på hvordan dette skulle foregå, derfor jeg undret. Fadern har fortalt flere historier der han i barndommen har korket igjen og tettet brenneapparat. Eksplosjoner på loftet og nedbrente garasjer, mindre kult.

Big McLargehuge

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Brenneapparat? Det gjærer ikke i sprit, derfor dannes det heller ikke CO2. Eksplosjonen kommer nok fra antent etanol, noe man skal være maks uheldig for å få til.


User avatar

Ivers
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 12 Dec 2010, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ivers »

Garasje full av alkoholdamp i båtbyggermiljøet på Smøla. Garantert rullings i bildet.

Big McLargehuge


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Det er bunnfall i mjøden som har stått lagret på flaske siden i fjor sommer, så nå er det frem med kaffefilter og gjæringskar.

Min signatur er elendig.

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Hvor varmt står den? Kan være gjæren felles ved kulde. Mjødgjær er notorisk tregt med å gi seg.


User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Elsker tråden allerede.

Ivers wrote:

Gjærguru BlueGrot og humleekspert Presticide, har dere prøvd å brygge øl rett på flaske? Har blitt fortalt at dette skal være mulig, men er usikker på hvordan prosessen ville foregått. Er det fett eller vil det gi avsmak hm? Har aldri brygget, men virker moro.

Dette er vel ikke ideelt med mindre du er en uteligger som bor i container og brygger med en primus. I min "Taxi Driver" fase, når jeg levde i en knøttliten hybel ved Dreggen pleide jeg å gjøre små testbrygg som var så små, og under ekstremt lite kontrollerte forhold. Der laget jeg f. eks øl med erter, brygget på myse og saccharifiserte byggkorn med mitt eget spytt.

Johnny Tombthrasher wrote:

Det er bunnfall i mjøden som har stått lagret på flaske siden i fjor sommer, så nå er det frem med kaffefilter og gjæringskar.

Dette er en av grunnene til at jeg venter urimelig lenge med å flaske mjød. På den andre siden hender det at jeg fyller ei flaske helt med gjærslo for videre oppbevaring.

Image

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Har satt mye "bra" skvip/pipp/dunder/sats på flaske i mine unge år!

Måtte ventileres ofte om man ikke ville ha gutteromsskapet fult av eplebiter, pyveske, og gjærstank.

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

BlueGrot wrote:

Hvor varmt står den? Kan være gjæren felles ved kulde. Mjødgjær er notorisk tregt med å gi seg.

Flaskene står i kjelleren, så det er varierende temperatur i rommet. Så ja, det kan komme av de lavere temperaturene nå i høst.

Min signatur er elendig.

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Dette minner meg på at alle heimebryggjarar her må pønske ut noko lurt til skjenkestovesjå 2014. Det er viktig at det vert… eksotisk.


User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

MerkwiwiduR (sur?) gruit ale
Image
Volum: 10 liter
Korn og malt:
1kg røykmalt (håndknust for anledningen)
1,5kg Amber LME, Brewferm
80g lettristet havregryn

Tilsetninger:
Einerkvister {Forhåndskokt låg som meskevann
50g pors {To deler: 35g 60 min. > 15g 10 min. Så rett i dunken.
10g knuste einebær {60 min.
15g røsslyng {kokt 1 minutt i litt vann, så rett i karet på fjerde dag i gjæring

Gjær: Ulvik II* og Ulvik I**

*Villgjærkultur høstet fra upasteurisert eplemost. Den ble først brukt på en "grog" i høst, og da la jeg merke til noe pussig med skummet. Først fryktet jeg at det kunne være acetobacter - men det luktet ikke vondt og drikken er idag klar og drikkelig, om enn litt plattere enn jeg hadde håpet på. Det er forøvrig å vente at gjæren oppfører seg rart, i og med at den er vill - og sikkert inneholder haugevis av ulike mikroorganismer. Siden den funka greit valgte jeg å videreføre den til et annet brygg, og merket en tilsvarende hvit film på toppen av starteren.
Bluegrot foreslo at det var brettanomyces, en type villgjær som trives med epler. Prøvesmakte startkulturen; luktet ikke ille, smakte ikke kjipt. Sa dermed har jeg med vitende vilje infisert mitt eget brygg, nice. Satser på at det funker.

Oppdatering: Tilsatt Ulvik I, formodentlig, som er en annen villgjær - men som ikke viser de samme sporene av lugubre kulturen som nummer to. Nå kjemper skal de to få kjempe om herredømme i gjærkaret.

Image

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Kjempe! Men eineren, vil ein ikkje ha den i koken, heller enn i mesken?


User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Er tradisjon å einer i mesk, og jeg tror det er lurt. Barken gir nok av en del tanniner ved kok.


User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

I mye moderne brygging ville kanskje dette vært det riktige, men Blugroþ spekeþ þe truþ. Jeg trakk forøvrig einerlågen i evige timer før jeg i det hele tatt tenkte tanken på å meste malten.

Image

User avatar

Topic author
Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

For både labour og leisure pløyer jeg gjennom Odd Nordlands "Brewing and Beer Traditions in Norway", og jeg må si det er lenge siden jeg så festligere bok.
Ikke bare er den full av høyst interessant tradisjonskunnskap og detaljerte skildringer av teknikker og begreper, men den er stappfull av ting som ville fått de fleste teknisk-moderne bryggere til å sette vørteren i halsen. F. eks at enkelte bygder helte kokende vann over malten istedenfor å meske, eller bent frem kokte mesken - som jo virker temmelig sløsende på malten - der andre bygder kunne unngå koking.
Selvfølgelig er den jo også stappfull av riter, skikker, bondekultur og folkelige forestillinger som får det til å svimle helt for meg. Her og der finnes det ting med ganske åpenbare røtter i de tidligste tekstkildene våre, som fra et faglig ståsted er temmelig interessant.

Image

Locked Previous topicNext topic