Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Platebutikkens død.

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Re: Platebutikkens død.

Post by MikkelRev »

M-77 wrote:Har vi to bruktbutikker nå? Samleren og hvem andre?
Hollendergaten var den andre jeg tenkte på, men den er altså nedlagt?
Er ikke heelt oppdatert.
Finnes/fantes også en platebutikk på Oasen i Fyllingen.

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

MikkelRev wrote:Apollon har utvidet med bar.
Apollon er f**n meg et dritbra konsept. Kjøpte vel noe der mot slutten av min tid i Bergen, men som bar var det enda bedre. Beste stedet å møtes for en øl eller to med kompiser, og f.eks. diskutere hva som er beste plata som tilfeldigvis står i et rack. Bra ølutvalg også.

Rockline blir savnet, men nok fornuftig å legge ned. Formet store deler av musikksmaken min i ungdommen, godt hjulpet av @kongen her inne som jobba der gjennom hele 90-tallet. Salem's Lot, @yngve? :D
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

MikkelRev wrote:
M-77 wrote:Har vi to bruktbutikker nå? Samleren og hvem andre?
Hollendergaten var den andre jeg tenkte på, men den er altså nedlagt?
Er ikke heelt oppdatert.
Finnes/fantes også en platebutikk på Oasen i Fyllingen.
Har Ole i Hollendergt også lagt inn årene? Der fikk jeg tak i original Swirl "Ballad of a Peaceful Man" av Gravy Train - ikke sant det @M-77 - samt progbøkene Tapestries of Delight og Scented Gardens of the Mind.
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

For bruk/nye/innbytte/salg av cd/vinyl gjelder fortsatt Neseblod og Rock´n Roll i akersgata..

Ellers har man Tiger og The Garden som har nyere ting.

Veit det ligger noen flere i omerådet trondheimsveien, en på løkka og en i brugata... samtlige av disse selger alt mulig annet skit også, som blader, vhs, dvd, postkort, p***o, møbler, husartikler etc. Haha.. salig sørpe...har dog funnet en og annen plate der. Lang tid mellom hver gang.
:-D

Kan hende man fortsatt finner platekompaniet på Oslo City, Storo og Nationaltheateret..
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Er vel fem-seks år siden Hollendergaten forsvant så det er bare Samleren igjen av bruktbutikker i Bergen. Den er til gjengjeld blant landets beste bruktbutikker. Kommet inn en ny deleier der nå som satser skikkelig.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.


Æsel
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 01 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Æsel »

Aftermath er en j****g fin butikk. Bare så synd at det er så insane mye stash der inne at en ALDRI finner det en egentlig er på utikk etter, men ender opp med å kjøpe noe dritt type "kjekt å ha" i stedet. Vet ikke noe om utvalget til Big Dipper eller hvadenåheter, ettersom jeg handler CD kun. Platekompaniet har tydeligvis mer eller mindre sluttet med backkatalog, så nå er det kun nettsjapper jeg finner noe som helst i, bortsett fra de gangene en har satans flask og får rasket med seg CD-samlinga som en eller annen livstrøtt stakkar har donert til Fretex.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

User avatar

yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

Post by yngve »

Vorax wrote:
yngve wrote:Rockline, en oldtimer i Kristiansand, stenger dørene på øyeblikket, de har opphørssalg nå. Begynte å handle der når jeg flyttet hit i 88, så vemodig, men samtidig er det jo et faktum at når kundemassene uteblir forsvinner poenget med å ha butikk.
Jeg hadde meg alltid en tur innom der når jeg var på besøk i kristiansand. Nå er det vel kun Platekompaniet igjen hos dere også, og den ligger vel på sørlandssenteret.
Jepp, mange glemmer den, alle tror at det ikke er platebutikker, men det er en helt ok sjappe det. Men greia er vel at de fleste bestiller på nett, da er det ikke liv laga dessverre.
SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

Post by yngve »

fantomas wrote:Rockline blir savnet, men nok fornuftig å legge ned. Formet store deler av musikksmaken min i ungdommen, godt hjulpet av @kongen her inne som jobba der gjennom hele 90-tallet. Salem's Lot, @yngve? :D
Rockline var kult det, flinke til å selge demoer for band. Noe humørsyk gammel sjef som i sin tid gikk inn for å drepe vinylen, ca 91 :) Men det tok seg opp på slutten. Dog, det er noe i det med at platebutikker dessverre ikke kan leve av musikk, at de blir mer film- og spillsjapper. Fint for meg, digger både musikk, film og spill :)
SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

brodie
Belieber
Belieber
Posts: 70
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by brodie »

fantomas wrote: Rockline blir savnet, men nok fornuftig å legge ned. Formet store deler av musikksmaken min i ungdommen, godt hjulpet av @kongen her inne som jobba der gjennom hele 90-tallet. Salem's Lot, @yngve? :D
Enig, har og "vokst opp" på Rockline siden tidlig 90tall. Har fortsatt å handle der helt til slutten, men spesielt metalutvalget har blitt litt mindre aktuelt etter at kongen slutta(det var vel så sent som i 2010).

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

brodie wrote:
fantomas wrote: Rockline blir savnet, men nok fornuftig å legge ned. Formet store deler av musikksmaken min i ungdommen, godt hjulpet av @kongen her inne som jobba der gjennom hele 90-tallet. Salem's Lot, @yngve? :D
Enig, har og "vokst opp" på Rockline siden tidlig 90tall. Har fortsatt å handle der helt til slutten, men spesielt metalutvalget har blitt litt mindre aktuelt etter at kongen slutta(det var vel så sent som i 2010).
Det merka jeg også. Siste gang jeg var innom, det var vel i fjor sommer, fant jeg ingebring av interesse.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

MARDVK wrote:Platekompaniet er jo bare p**s. Kan finne noe i byen av og til, og det er helt ok om man vil ha en nyhet på dagen den er ute(gjelder kun populære artister), men til alt annet er de ubrukelige om det ikke gjelder filmer og spill.
Synes Platekompaniet (i hvert fall de to i Trondheim) er p**s når det gjelder film også. De har masse bra inne i selve webshoppen, men finner nesten aldri noe av det i butikkene. Pluss for en del gode tilbud, dog.
Purity comes when death is all.


notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »


User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Morkenstubbe wrote: Veit det ligger noen flere i omerådet trondheimsveien, en på løkka .
Lucky Eddie og Spøk og Spenning. De er ikke så verst de om man har tålmodighet til å lete noen timer.

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

"Casuals" kjøper ikke musikk, mens dedikerte platesamlere ofte har bedre alternativ på nett. Da sitter man igjen med gamlinger og spontankjøpere og slikt er det vanskelig å basere business rundt, dessverre.

Tror Apollon var fornuftige som startet bar i tillegg. Jeg handler mindre skiver der enn før, men jeg ønsker heller at den fortsetter å eksistere i denne formen enn at den forsvinner helt. Ellers synes jeg Tiger, Big Dipper og liknende i Oslo er bra saker, men kan skjønne at det ikke er marked for slike butikker i mindre byer.

Rockline i Kristiansand vil bli savnet. Alltid kult å handle et par album på sørlandsferie, har gjort mange bra kjøp der opp igjennom.
ROCK!

User avatar

Welhaven
Poser
Poser
Posts: 457
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Welhaven »

Bruker Big Dipper når jeg først handler musikk i butikk.
<b>Exeloume på Facebook-></b> http://listn.to/exeloume (news, bio, musikk, reviews osv)
Wimp: http://wimp.no/album/6182208
Bandcamp: http://exeloume.bandcamp.com/
Myspace: www.myspace.com/exeloumethrash

User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »

Plateloftet på grønland (oslo) er fett. Har kjøpt mye rare og sjeldne saker der opp gjennom. Får alltid kaffe og. Shadowland la jo opp nå nylig og, kjipt.

User avatar

Runar
Rocker
Rocker
Posts: 763
Joined: 06 May 2003, 00:00
Location: Oslo
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contact:

Post by Runar »

Foss wrote:Plateloftet på grønland (oslo) er fett. Har kjøpt mye rare og sjeldne saker der opp gjennom. Får alltid kaffe og. Shadowland la jo opp nå nylig og, kjipt.
Plateloftet var nytt for meg. Hvor ligger det og har de nettadresse. Finner lite når jeg googler.

User avatar

Lugubriel
Rocker
Rocker
Posts: 642
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lugubriel »

Kommer veldig snart en nyhet på denne fronten jeg tror vil være gledelig for mange her inne 8)
Image

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

M-77 wrote:Er vel fem-seks år siden Hollendergaten forsvant så det er bare Samleren igjen av bruktbutikker i Bergen. Den er til gjengjeld blant landets beste bruktbutikker. Kommet inn en ny deleier der nå som satser skikkelig.
Kva med den i Marken, sel ikkje dei plater?

Apollon er ein bra og solid platebar i Bergen. Oppdatert og kul gjeng, og vinylen har ein sentral plass. Men det er ikkje bare bare å drive platesjappe i desse dagar. Det har vel vore fleire dugnadsprosjekt for å redde platebutikk-delen av sjappa. Baren derimot, går strålande. Eg trur idéen er slå saman desse to selskapa (om nokon kan fortelle meir om dette, kjør på). Som bar og møtepunkt er Apollon heilt suveren. MYKJE godt øl på tapp og flaske, sentral plassering og god trafikk.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Rocade ja. Den hadde jeg glemt. Rar butikk med litt kristen profil. Tror de tar inn bruktvinyl i blant.
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

Locked Previous topicNext topic