Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Alternativbransjen,Ă„ndemaning og generell kvakksalveri

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Alternativbransjen,Ă„ndemaning og generell kvakksalveri

Post by Kjellvete »

http://www.dagbladet.no/2014/01/06/spor ... /31132628/

Ser ikke ut til at dette ga noen sĂŠrlig effekt utover det Ă„ slippe Ă„ ha familien rundt seg den siste tiden + en litt tynnere lommebok.

- Jeg hÄper selvfÞlgelig Ä leve lengst mulig. Jeg har lagt meg inn pÄ hotell, for Ä vÊre helt isolert og for Ä fÞlge et opplegg. Jeg prÞver Ä kjempe ut kreften, selv om det ikke er gitt meg hÄp, sier BÞhn til VG.

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

http://vtb.no/vis.php?id=6405

Fornuften seirer noenlunde i Fyresdal. OrdfĂžreren der er nemlig ravende loco.

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Han bosniske tullingen og pyramiden sin. Jebus.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Og alle undersÄttene hans. Jebus.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Topic author
Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Troverdig opplegg ja

http://www.dagbladet.no/2014/02/01/nyhe ... /31554720/

DÞr litt inni meg nÄr jeg ser url-en

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Rintrah
Poser
Poser
Posts: 466
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rintrah »

Eg er overraska over at Åndenes makt er det mest sette programmet pĂ„ TVN. Men, jo, kanskje er underhaldningsverdien stĂžrre enn eg innser.

Image
http://morgenbladet.no/boker/2014/ved_s ... itenskapen

Fenomenet Åndenes makt fĂžrer en indirekte Ă„ndskamp pĂ„ lavkulturelt nivĂ„.

KOMMENTAR

Åndenes makt, TVNorges hverdagsspiritistiske realityserie, avsluttet i hĂžst sin Ă„ttende sesong. Med seertall pĂ„ rundt en halv million – hvilket gjĂžr det til kanalens mest populĂŠre program – har fortellingene om hjemsĂžkte hus i by og bygd tilkjempet seg en plass i den kollektive bevisstheten, langt hinsides den trofaste menigheten av new age-entusiaster som holder hjulene i gang pĂ„ landets engleskoler og alternativmesser. For et Ă„r siden inviterte Trygdekontoret programleder Tom StrĂžmnĂŠss og klarsynte Lena Ranehag til Ă„ sondere atmosfĂŠren hjemme hos en tydelig utilpass Thomas Seltzer, og med det tok programmet det endelige steget inn i den allmennkulturelle varmen.

Nylig utga StrĂžmnĂŠss Åndenes makt. Jakten pĂ„ det uforklarlige, hvor han sammenfatter noen tanker rundt sine ni Ă„r i uforklarlighetsbransjen. Boken er i hovedsak viet gjenfortellinger av episoder som har vĂŠrt viktige for programmets utvikling og programlederens egne oppfatninger av det hinsidige, illustrert med bilder av kunstferdig anrettede bruskasser og andre rekonstruerte bevis pĂ„ Ă„ndenes fremferd. Og selv om ikke StrĂžmnĂŠss legger for dagen noe stĂžrre litterĂŠrt talent, formidler boken disse sakene pĂ„ en langt mer effektiv og troverdig mĂ„te enn tv-programmet noensinne har vĂŠrt i stand til – eller hatt ambisjoner om.

For det som mer enn noe annet definerer Åndenes makt, det som gjĂžr programmet til en slik fascinerende stĂžrrelse, og som altsĂ„ har sikret det denne besynderlige posisjonen i den norske offentligheten, er at det er et program det er umulig Ă„ ta pĂ„ alvor. Selv hvis vi ser bort fra realitysjangerens kontinuerlig reforhandlede kontrakt med publikum, er Åndenes makt et program som formelig tigger om Ă„ bli latterliggjort og mistenkeliggjort. Bruken av filmatiske virkemidler er bĂ„de overtydelig og klĂžnete; det formelpregede programformatet forhindrer effektivt ethvert snev av genuin mystikk; og hva gjelder stil og fremtreden – evnene har jeg ingen forutsetning for Ă„ uttale meg om – oppfyller den oversanselig begavede Lilli Bendriss klisjĂ©bildet av mellomkrigstidens spiritistiske sjarlataner til punkt og prikke.

Det eneste som holder programmet sammen er StrĂžmnĂŠss’ vennlige, skeptisk vurderende blikk, som hele veien minner bĂ„de publikum og deltagere pĂ„ at dersom noen forsĂžker Ă„ fĂžre ham eller seerne bak lyset, stĂ„r det helt og holdent for deres egen regning. De fleste episoder av Åndenes makt fĂžlger samme formel: StrĂžmnĂŠss og hans kamerateam oppsĂžker et hus hvor det er rapportert om uforklarlige fenomener, og intervjuer menneskene som har opplevd disse opptrinnene. De mest oppsiktsvekkende hendelsene rekonstrueres. Deretter saumfarer en av programmets klarsynte bygningen, og rapporterer sine funn, hvorpĂ„ det hele ender med at den klarsynte gjeter et antall Ă„nder inn i en – for publikums del usynlig – sĂžyle av lys.

Gitt estetikken og det totale fravĂŠret av empiri er det nĂŠrliggende Ă„ tenke at Åndenes makt er et program som ikke er egnet til annet enn Ă„ bekrefte publikums eksisterende oppfatninger av hvorvidt det «finnes mer mellom himmel og jord» eller ikke. I en tid hvor de materialistiske ateistene er mer hĂžyrĂžstede og kampvillige enn noensinne, og millennier med filosofisk spekulasjon glatt avfeies dersom berĂžringsflaten med religion og overtro vurderes som for stor, er sjansen lik null for at denne formen for gammelromantisk spiritisme skal overbevise noen pĂ„ vitenskapelig grunnlag.

NĂžkkelen til programmets gjennomslagskraft ligger da ogsĂ„ i at det konsekvent unnlater Ă„ lete etter bevis for at de rapporterte uforklarlighetene er reelle. StrĂžmnĂŠss pĂ„peker helt korrekt at slike bevis uansett ville ha begrenset verdi: «La oss si at vi fikk en hendelse pĂ„ tape. Kunne vi ha stolt pĂ„ at det var autentisk? Ville det ikke fortsatt vĂŠrt like lett Ă„ insistere pĂ„ at det var konstruert?» OgsĂ„ han synes Ă„ vĂŠre klar over at selv de mest ugjendrivelige bevis pĂ„ eksistensen av Ă„nder og gjenferd ville fortone seg som hjelpelĂžs kitsch i hendene pĂ„ Åndenes makt-produsentene.

En gylden regel nĂ„r det gjelder Ă„ forstĂ„ reality-tv, er at programkonseptene alltid er mindre gjennomtenkt enn man som seer innbiller seg, samtidig som produsentene som regel er langt mer intelligente enn man fĂ„r inntrykk av. Det er derfor nĂŠrliggende Ă„ tro at Åndenes makt har valgt sin tilnĂŠrming som en dyd av ren produksjonsteknisk nĂždvendighet snarere enn noen virkelig dyptloddende tanker om verdien av subjektive erfaringer. Likevel er det nettopp dette som er konseptets store, tilfeldige genistrek: Fordi det ikke fremsetter sine pĂ„stander pĂ„ vitenskapelig grunnlag kan vitenskapen heller ikke tilbakevise dem med noen stĂžrre autoritet.

Dersom vi reduserer programmet til dets grunnleggende bestanddeler, handler det om mennesker som fĂžler et uforklarlig ubehag i bestemte situasjoner og sammenhenger, og som derfor fĂ„r hjelp av en spesialist til Ă„ overkomme – eller i verste fall leve med – sine plager. Velger vi Ă„ se gjennom fingrene med realitysjangerens utilitaristiske omgang med fakta og programformatets behov for Ă„ presse alle historier inn i samme mal, er det ikke noen stĂžrre grunn til Ă„ be-tvile disse erfaringene.

UtenpÄ dette i utgangspunktet relativt tradisjonelle human interest-skjelettet har programmet imidlertid klistret en romantisk og intuitivt forstÄelig kosmologi som bÄde kan leses som fiksjon, new age-filosofi og utilrÄdelig selvutlevering fra personer som ikke vet bedre.

I den grad Åndenes makt er et betydningsfullt fenomen, er det som et uttrykk for at den polariserte dikotomien vitenskap/overtro oppleves som en stadig mer utilstrekkelig modell for Ă„ forstĂ„ det spenn av verdensanskuelser mennesker i vĂ„r tid mĂ„ forholde seg til. Vi nordmenn lever som kjent ikke bare i et land hvor balansen mellom materialistisk fornuft og ulike religiĂžse oppfatninger for tiden utfordres av en Ăžkt flyt av mennesker og ideer over grenser som tidligere utgjorde betydelige barrierer: Vi holder oss ogsĂ„ med et kongehus hvis prinsesse frivillig har gitt avkall pĂ„ sine offentlige plikter til fordel for Ă„ innvie betalende kunder i den moderne shabby chic-esoterikkens vidunderlige verden.

Det er betegnende – om enn muligens ikke pĂ„ den mĂ„ten man instinktivt forestiller seg – at en sĂ„ stor del av dagens norske nyreligiĂžsitet utspiller seg pĂ„ en arena som er definert av voksne kvinner med god Ăžkonomi og en estetisk sensibilitet som tenderer mot kitsch og lavkultur. Denne sfĂŠren er i stor grad skjermet for de prinsipielle debattene mellom ateister og – hovedsakelig – kristne som i de senere Ă„r igjen er blitt et hyppig innslag i mediene, og utgjĂžr dermed en fruktbar grobunn for fremveksten av tankesystemer som ikke forholder seg til Ă„ndskampens etablerte regler.

I et klima hvor stadig flere fĂžler et press om Ă„ velge side i en slik enten/eller-debatt, er det selve det fundamentalt latterlige ved Åndenes makt som gjĂžr det mulig for rasjonelle mennesker Ă„ akseptere programmet og dets historier som en relativt oppriktig formidling av menneskelige erfaringer. Dersom en prinsippfast materialist skulle finne pĂ„ Ă„ kjenne seg igjen i Åndenes makt, er ikke det sĂ„ farlig, ettersom det uansett bare er tull – bare et dumt TVNorge-program.

Åndenes makt handler ikke om Ă„ ta opp kampen med vitenskapen sĂ„ mye som det handler om Ă„ bygge en arena for diskusjon som er sĂ„ anekdotisk, absurd og emosjonelt fundert at den synes vitenskapen fullstendig uvedkommende. Programmets appell skyldes det faktum at selv moderne rasjonalister pleier Ă„ ha minst to tanker i hodet samtidig nĂ„r de betrakter og tolker verden, og jo mindre slike ulike forklaringsmodeller overlapper, jo bedre gĂ„r de overens.

Og hvis man nÄ en gang skal begynne Ä pirke borti materialismens hegemoniske skrÄsikkerhet, er ikke dette noen dum mÄte Ä gjÞre det pÄ. Vitenskapen har ennÄ til gode Ä konstruere en teori som kan hamle opp med lett underholdning.


User avatar

Ukjent
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 01 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Ukjent »

Åndenes Makt er hysterisk morsomt.

Livet er kort til Ă„ bli surt

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

fantomas wrote:

Han bosniske tullingen og pyramiden sin. Jebus.

For et latterlig opplegg. Alle vet jo at Lyderhorn er verdens hĂžyeste pyramide!

Image

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

Ja det er ikke sĂŠrlig til fjell iallefall.

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Oh no you DIDN'T!

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Etter amerikansk definisjon et fjell, etter engelsk og norsk ikke. De som vil kan bry seg.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:


notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »

Er vel etter vestlandsk definisjon et fjell ogsÄ.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Sogningen virker litt skeptisk. Det er tross alt under 400 meter hĂžyt.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:


notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »

Sogningene tar det jo helt ut i det ekstreme, med f.eks. Storehaugen (1169 moh.).


User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Husker jeg ekstremvoida da KB ledet an bilturen fra TDF, vi hadde kjÞrt hÞyt opp pÄ fjellet, og jeg fÞlte vi var pÄ toppen, sÄ stod det f**n meg enda et fjell i det fjerne. Et fjell pÄ fjellet. Alt var tÄke og jeg bare ventet pÄ Ä se en Shoggoth ramle ut i vÄr retning.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

notafan wrote:

Sogningene tar det jo helt ut i det ekstreme, med f.eks. Storehaugen (1169 moh.).

De har da Store SkagastÞlstind pÄ 2405 moh.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:


notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »

Tomas wrote:
notafan wrote:

Sogningene tar det jo helt ut i det ekstreme, med f.eks. Storehaugen (1169 moh.).

De har da Store SkagastÞlstind pÄ 2405 moh.

Vet det, var og sÄ pÄ den i sommer. Er navnet Storehaugen jeg reagerer pÄ. En tinde er jo et skikkelig fjell.


User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Jeg syns det er moro Ä tenke at Rintrah og BG kjÞrte for Ä fÄ med seg Tour de France.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Kjellvete wrote:

http://www.dagbladet.no/2014/01/06/spor ... /31132628/

Ser ikke ut til at dette ga noen sĂŠrlig effekt utover det Ă„ slippe Ă„ ha familien rundt seg den siste tiden + en litt tynnere lommebok.

- Jeg hÄper selvfÞlgelig Ä leve lengst mulig. Jeg har lagt meg inn pÄ hotell, for Ä vÊre helt isolert og for Ä fÞlge et opplegg. Jeg prÞver Ä kjempe ut kreften, selv om det ikke er gitt meg hÄp, sier BÞhn til VG.

Alle jeg kjenner som har daua av kreft (kjipt nok 3 personer) har svidd av mer eller mindre kroner pÄ lignende. Heldigvis ikke et opplegg som innebÊrer isolering, som er utrolig mongo.
I noen tilfeller er det Ä prÞve "siste utvei" gjennom dette noe som kan lette de siste ukene for noen sÄ skal ikke sable ned hele greia, men det finnes tilfeller der folk har slutta med livsforlengende behandling for Ä drive med dette og det er jo rimelig kjipt....

Alternativbransjen burde ta seg en bolle, sammen med resten av overtropakket.

:moon:

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

SpÄkoner siktet for skattebedrageri

http://www.dagbladet.no/2014/04/23/nyhe ... /32945389/

(Burde vel strengt tatt vĂŠre:
SpÄkoner siktet for bedrageri)

Image

Locked Previous topicNext topic