Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Cirith Ungol

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Cirith Ungols ĂŒber-mesterverk:

Frost and Fire
13
33%
King of the Dead
21
53%
One Foot in Hell
2
5%
Paradise Lost
4
10%
 
Total votes: 40
User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Cirith Ungol

Post by Affen »

Har skikkelig kick pÄ CU for tida. Alle skivene er sÄ fantastisk stemningsfulle og har sÄ fabelaktige lÄter! Syns de har fÄtt alt for lite oppmerksomhet, da de er et av de beste og mest originale metal bandene i historia. Sammenlignes ofte med Manilla Road av en for meg uforstÄelig grunn. MR er et band jeg aldri har kicka pÄ, mens CU traff meg fra fÞrste gang jeg hÞrte King of the Dead.
Har stort sett spilt Paradise Lost i hele kveld. Deilig skive! Mest typisk tung CU metal av det relativt streite slaget, men hardrock lÄta Go It Alone er og helt fantastisk! Nesten popa til CU Ä vÊre, men pÄ en glimrende mÄte. Og med Tim Bakers sÊregne vokal blir det klassisk Cirith Ungol uansett!
Sliter litt med Ă„ velge favoritt da jeg som sagt elsker alle 4 skivene. Har og samlinga Servants of Chaos (rare, unreleased, live, etc), men tar ikke den med i pollen.

Jerry Fogle - R.I.P.!
Image

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

f**n, blir ikke enig med meg sjÞl hvilken som skal fÄ min stemme! Har vanvittig kick pÄ Paradise Lost, men samtidig fÞles det litt feil Ä stemme pÄ den da hverken Jerry Fogle eller Flint er med pÄ den...ikke for det, Jim Barraza spiller nydelig som fÄ pÄ gitaren, men Jerry Fogle var en unik gitarist...Hmmm, fÄr sove pÄ om det blir King of the Dead eller One Foot in Hell.
Image

User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Kult band, men selvsagt ikke like bra som Manilla Road. Har du hĂžrt den nye tribute-skiva?

User avatar

aeldagrim
Belieber
Belieber
Posts: 33
Joined: 20 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by aeldagrim »

leifk wrote:Kult band, men selvsagt ikke like bra som Manilla Road. Har du hĂžrt den nye tribute-skiva?

Tributeskive til Manilla Road eller Cirith Ungol? Vet jaffal at dem driver og mekker ei tributeskive til fĂžrstnevnte...

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Frost and Fire er favoritten her. Herlig oldschool-fĂžlelse hele plata igjennom.

User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

aeldagrim wrote:
leifk wrote:Kult band, men selvsagt ikke like bra som Manilla Road. Har du hĂžrt den nye tribute-skiva?

Tributeskive til Manilla Road eller Cirith Ungol? Vet jaffal at dem driver og mekker ei tributeskive til fĂžrstnevnte...

Snakka om CU her. Anmeldt i nye Scream

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

leifk wrote:Kult band, men selvsagt ikke like bra som Manilla Road. Har du hĂžrt den nye tribute-skiva?

Ikke hĂžrt tribute skiva nei...

Har hÞrt gjennom alle 4 skivene nÄ, og da alle de 3 siste er like bra (liker Frost and Fire og, men den er ikke like sterk som de neste), mÄ jeg gi min stemme til King of the Dead av den enkle grunn at det var den fÞrste jeg hÞrte, og som fikk meg frelst pÄ CU. d***n for et band! CU burde for f**n vÊrt med i den ultimate metal trÄden...

np Cirith Ungol - One Foot in Hell
Image

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Dette er jo ikke enkelt da. De er stort sett like bra, selv om produksjonen og delvis miksen pÄ den siste var litt feil for bandet. Det mÄ vel bli... Frost and fire, siden Affen ikke liker den like godt som de andre :wink:

Grunnen til at Manilla Road og CU sammenlignes er vel fÞrst og fremst at begge er episke metal band fra 80-tallet. Min erfaring er dessuten at hvis man liker det ene liker man ogsÄ det andre. Tror faktisk Affen er den fÞrste jeg har hÞrt som liker CU men ikke MR.

Hvis man elsker Cirith Ungol bÞr man ta en lytt til FALCON. Greg Lindstrom fra CU er med i bandet og de har flere lÄter som ligger i samme gate som CU. Tim Baker savnes selvsagt, men skiva er meget bra. Den har dessuten Bobby Liebling med pÄ en hyllestlÄt til Phil Lynott og en coverlÄt av BANG!

leifk wrote:
Kult band, men selvsagt ikke like bra som Manilla Road. Har du hĂžrt den nye tribute-skiva

Den tribute skiva har faktisk med Shelob's Lair fra Falcon skiva. OK tribute, men fÄ av gruppene som er med klarer Ä gjÞre skikkelig rett for seg.
"Even s***n wears leather"

User avatar

norseman
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by norseman »

Veldig veldig bra band. King of the Dead er soleklar vinner her. En av 80tallets stÞrste samlinger av vinnerlÄter. Episk, tungt og veldig sjarmerende, med en vokal de fleste trenger tilvenningstid pÄ. Er og enig i knuthulhu's konklusjon at de aller aller fleste som liker C.U. ogsÄ vil like M.R.
'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

User avatar

Goatfog
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 29 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Goatfog »

Flott band, som jeg fĂžrst oppdaga i fjor. LĂ„ter som "Nadsokor", "Blood and Iron", og "Chaos descends" er vinnere i min bok. men trur jeg liker "Frost and Fire" best.

Men kom det ikke en CU-skive pÄ 90-tallet ogsÄ? (tenker da ikke pÄ paradise lost). Fins det ikke flere enn 4 skiver av bandet?

Og Manilla Road ER bedre forĂžvrig, men det er en helt annen prat.
"It's still real to me, damn it!"

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Goatfog wrote:Flott band, som jeg fĂžrst oppdaga i fjor. LĂ„ter som "Nadsokor", "Blood and Iron", og "Chaos descends" er vinnere i min bok. men trur jeg liker "Frost and Fire" best.

Men kom det ikke en CU-skive pÄ 90-tallet ogsÄ? (tenker da ikke pÄ paradise lost). Fins det ikke flere enn 4 skiver av bandet?

Og Manilla Road ER bedre forĂžvrig, men det er en helt annen prat.


Det kom en 2CD antologi ved navn Servants of Chaos for ikke sÄ mange Är siden. Den mÄ man ogsÄ ha, selv om lydkvaliteten er variabel. Den inneholder blant annet demolÄter fra sÄ langt tilbake som '79.
"Even s***n wears leather"

User avatar

MikkelMus
Belieber
Belieber
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2006, 00:00
Location: come 2 me!
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Norway

Post by MikkelMus »

knuthulhu wrote:Det kom en 2CD antologi ved navn Servants of Chaos for ikke sÄ mange Är siden. Den mÄ man ogsÄ ha, selv om lydkvaliteten er variabel. Den inneholder blant annet demolÄter fra sÄ langt tilbake som '79.

Den kom i 2001, og den inneholder lÄter fra sÄ langt tilbake som '78 faktisk. Den er selvfÞlgelig et must etter man har skaffet seg de fire ordinÊre album. Mest alternative versjoner av sanger som er pÄ albumene, men ogsÄ noen som er helt ekslusive for denne, som f.eks. den herlige Eyes. En lÄt som heter Obsidian skulle egentlig ha vokal, men ble vÊrende instrumental. Er utrolig spent hvordan den hadde vÊrt med vokal.

Cirith Ungol blir bÄde sammenlignet med Manilla Road og Mercyful Fate, bÄde pga det episke og av kult-statusen. Men jeg synes at Black Sabbath med AC/DC-vokal er en minst likegod beskrivelse.

Jeg liker alle albumene (har ikke hÞrt One Foot In Fire enda), pÄ hversin mÄte. De er alle forskjellige:

Frost And Fire: den mest minimalistiske, simple, mest old-school. Tittelsporet er CU-lÄten som jeg oftest fÄr pÄ hjernen. Da gÄr den bare ikke vekk.

King Of The Dead: Veldig variert plate, siden den har bÄde de heavy og raske lÄter og doom-tingene. Mitt fÞrste CU-platekjÞp, og er den mest representative og kanskje den beste begynner-platen. Min stemme gikk til KOTD

One Foot In Hell: Klart den heavieste og mest power-metal aktige album. War Eternal herifra var den fÞrste lÄten jeg hÞrte (fra en mp3), og som pirret min nysgjerrighet. Jeg ble helfrelst pÄ den lÄten.... growlingen pÄ slutten minnet meg om en av King Diamond's mange stemmer.

Paradise Lost: virker som dette er enten den beste eller vĂŠrste av fans flest. Ihvertfall den mest varierte og mest eksperimentelle (iforhold til CU). The Troll er orgasme.

Jeg har forresten begynt pÄ en CU side pÄ Wikipedia..... fiks gjerne pÄ den, for den er helt elendig for Þyeblikket:

http://no.wikipedia.org/wiki/Cirith_Ungol_%28band%29

User avatar

Stille_vann
Belieb
Belieb
Posts: 8
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stille_vann »

KjÞpte King of the Dead her om dagen. Var nyfiken pÄ ka disse karene leverte. Joda, platen er bra den, men den mÄ helt klart jobbes med. Har gitt den 6 - 7 runder i spilleren, og fÞler at voksepotensialet fremdeles er der.
Er det mulig?

User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Liker faktisk Paradise Lost skiva best. LĂ„ter som Fallen Idols og Chaos Rising er knall.

User avatar

Topic author
Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Eon wrote:Liker faktisk Paradise Lost skiva best. LĂ„ter som Fallen Idols og Chaos Rising er knall.

Jepp, kanonskive! 8)
Image

User avatar

MikkelMus
Belieber
Belieber
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2006, 00:00
Location: come 2 me!
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Norway

Post by MikkelMus »

Eon wrote:Liker faktisk Paradise Lost skiva best. LĂ„ter som Fallen Idols og Chaos Rising er knall.
Du glemte det geniale trollet.

Bassist Greg Lindstrom er nÄ i Falcon og bÞr sjekkes ut av CU entusiaster.
Noen som vet noe om de andre medlemmene? Har Tim Baker feks gjort noe musikalsk utenfor CU?

HĂ„per comeback kommer snart, trenger en ny CU LP! :)
Slik jeg har forstÄtt det, er de fortsatt interessert i Ä drive musikk hvis bare de fÄr en god deal. De hadde jo egentlig aldri sluttet. De ble bare lei og irritert av Restless Records som lurte de.

Image

Sjekk linkene under:
Cirith Ungol @ Wikipedia.no
Falcon (post-Cirith Ungol)

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

MikkelRev wrote:
Eon wrote:Liker faktisk Paradise Lost skiva best. LĂ„ter som Fallen Idols og Chaos Rising er knall.
Du glemte det geniale trollet.

Bassist Greg Lindstrom er nÄ i Falcon og bÞr sjekkes ut av CU entusiaster.
Noen som vet noe om de andre medlemmene? Har Tim Baker feks gjort noe musikalsk utenfor CU?

HĂ„per comeback kommer snart, trenger en ny CU LP! :)
Slik jeg har forstÄtt det, er de fortsatt interessert i Ä drive musikk hvis bare de fÄr en god deal. De hadde jo egentlig aldri sluttet. De ble bare lei og irritert av Restless Records som lurte de.

Image

SÄvidt jeg forstÄr er Tim Baker ikke en gang interessert i Ä medvirke til gjenutgivelser av platene. Han vil helst glemme hele greia. Ganske trist nÄr du tenker pÄ at han er en av de beste vokalistene i metal gjennom alle tider.

Sjekk linkene under:
Cirith Ungol @ Wikipedia.no
Falcon (post-Cirith Ungol)
"Even s***n wears leather"

User avatar

MikkelMus
Belieber
Belieber
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2006, 00:00
Location: come 2 me!
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Norway

Post by MikkelMus »

Fete og offisielle T-skjorter selges av Greg Lindstrom selv pÄ ebay.com (ikke .uk): link her
Vurderer sterkt Ä skaffe meg en. FÄr ogsÄ med en overraskelse :)
"I will include some other CU goodies with your order. "

User avatar

MikkelMus
Belieber
Belieber
Posts: 12
Joined: 30 Aug 2006, 00:00
Location: come 2 me!
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Norway

Post by MikkelMus »

Noen som har hĂžrt noe med Titanic, Greg og Roberts fĂžrste band?

PS alle CU fans! En uutgitt lÄt med Neal Beattie (CUs fÞrste sanger) pÄ vokal, We Know You're Out There, pÄ http://www.myspace.com/cirithungol
Cirith Ungol | Revelation | Bloodstar | Demon Flight | Nigro Mantia | Tales of Medusa | Blitzkrieg | Trespass


Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

j****g bra band! Stemmer "One Foot In Hell" i dag, men mulig det hadde blitt noe annet i morgen....bare snop i diskografien jo!

Locked Previous topicNext topic