Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Virgin Steele - Nocturnes of helllfire and damnation.

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Virgin Steele - Nocturnes of helllfire and damnation.

Post by Vorax »

Ny lÄt fra den kommende skiva: https://youtube.com/watch?v=Di-vXNwOOGI


Image

Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Fellesanmeldelse i neste Scream.
Image

User avatar

Judas
Belieber
Belieber
Posts: 87
Joined: 18 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Judas »

Har alltid hatt litt sansen for vokalen til den Allmektige Fis, men her er han bare en parodi pÄ seg selv. Grei lÄt, stort sett parodisk.

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Hva f**n er det med Virgin Steele og produksjon? Helt utrolig stusselig.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Udunpute wrote:Hva f**n er det med Virgin Steele og produksjon? Helt utrolig stusselig.
FornĂžyde selv ihvertfall:
Edmund: Guys the new album is incredible. I love the real natural sound you achieved. Please tell me something about the sessions and the recording approach.

David: Thanks very; very much for your kind words
I most certainly appreciate them. Yes we wanted a more organic, natural sounding album. We wanted it to sound like a live onstage album
I personally am a big fan of albums like Led Zeppelin’s Physical Graffiti and well
all their albums especially the first 2, plus all the Queen stuff. I love the huge room sounding toms on those Works. I tried to get more of a live feel than a studio vibe for the album, and I wanted to capture the sweat and the noise that occurs when songs get royally fired up. I wanted to try and capture passion and a sense of urgency, and try to bring forth the essential essence of what these songs were saying. I wanted Burning Sword, Fire-Breathing Magick

http://www.virgin-steele.com/news.html


Emalaith
Belieber
Belieber
Posts: 18
Joined: 07 Apr 2014, 23:35
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 35

Post by Emalaith »

Judas wrote:Grei lÄt, stort sett parodisk.
Jeg har landet her selv, dessverre. Mye glefsing, hvining og uling. Synd, denne sangen ville absolutt vĂŠrt hĂžrbar med en syngende sanger.

User avatar

Invictus
Rocker
Rocker
Posts: 527
Joined: 30 Dec 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Invictus »

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=OA6e3xdpoYg[/BBvideo]

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=l5D3jqp0Mjg[/BBvideo]

LÄter mer rett pÄ sak disse tre lÄtene enn det meste pÄ de to forrige skivene, og det kan fort bli et pluss. MÄ nok si meg litt enig angÄende vokalen til Defeis. Den er nok ikke helt som den var pÄ sitt beste pÄ nittitallet, men synge kan mannen fortsatt.

Ellers spent pÄ fellesanmeldelsen. Antar NÞrsterud (som har peil pÄ bra musikk) gir en god karakter, og ymse fra resten av gjengen...

Bonus:

Sjefen lager Penne of the Fearless!

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?t=938&v=e2HrndyKNi8[/BBvideo]

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

SkjÞnner meg ikke helt pÄ denne skiva. Det er jo bare pesing, hvining og uling. Det var tendenser til dette sist gang ogsÄ men den gang plaget det meg ikke. Jeg har spilt igjennom skiva en gang og det er to, kanskje tre brukbare lÄter. Resten er dvaskt og slapt. Alt lÄter sÄ nedpÄ og uforlÞst. Jeg hÞrer tillÞp til gode melodi og vokallinjer, men de fÞlges ikke opp og jeg klarer ikke Ä forstÄ hvordan Defeis tenker. Det hjelper heller ikke at store deler av skiva lÄter som en baladesamling. Det frister ikke med gjenhÞr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Defeis har tydligvis samme problem som Rock'n Rolf.

"Rockpages.gr conducted an exclusive interview with Frank Gilchriest (RIOT, VIRGIN STEELE, HOLY MOTHER), in which he revealed that he is no longer a member of VIRGIN STEELE after a 20-year career with them. Gilchriest underlined that he didn't play on the last VIRGIN STEELE record "Nocturnes of Hellfire and Damnation"as the band's leader David DeFeis decided to use instead a drum machine. The interview will be published within the week but here's the excerpt: Rockpages.gr: You told me a few days ago that you didn’t play on the new Virgin Steele album. Would you like to elaborate a little bit more on that? Why did David DeFeis decide not to use your drumming skills this time around? Frabk Gilchriest: I think that is a question more for Dave. I haven't recorded anything with them in over five years. I offered to record all or at least part of the CD in my studio for free, where I recorded the Riot V CD and other projects but he was not interested. I was really disappointed in his decision. When I pressed him further on this issue, he told me he could do just as good and less costly a job by playing the drums himself with his piano using drumming software and his computer. In fact, he told me that a quadriplegic could play the drums as good as anyone else these days because of advances in technology. Nothing against quadriplegics, but seriously? He also stated he wanted to do the drums himself so that if the CD is a great success, he can take all the glory or if the CD is a failure, he can take all the blame. You may notice that on the new release and bonus tracks that the software drums are more prominent in the mix, whereas on the recordings that I played real drums on, the drums are buried. Recording drums is a serious art form. On the early Virgin Steele classic albums, the drums sounded amazing and were upfront in the mix because the band recorded in a professional studio with a competent engineer. “Invictus” came the closest to my true sound but even that recording was lacking due to the incompetence of the engineer who hated heavy metal and never recorded a heavy metal album before aside from the Virgin Steele ones. He was a hip hop engineer and had no idea what do to do with loud pounding drums. After “Invictus,” Dave took control of the recording process and the drum recordings and mixes got progressively worse until I was replaced by a drum machine [...] I will no loner be playing with VIRGIN STEELE."


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Invictus
Rocker
Rocker
Posts: 527
Joined: 30 Dec 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Invictus »

Det smerter Ä lese hva Gilchriest sier her. Noe sÄ stusselig. Mistenkte i grunnen at mannen var ute da jeg titta igjennom bookleten til den nye skiva og sÄ at han ikke hadde bidratt. Han spilte vel knapt pÄ den forrige heller, sÄ det kom jo ikke som noen bombe, men at David heller foretrekker Ä programmere trommene er beyond me...

Ellers mÄ jeg si meg forelÞpig ganske enig i hva du skriver om skiva, Vorax. Vokalen har dessverre gradvis blitt dÄrligere de siste Ära, men den har ikke plaga meg pÄ noen mÄte tidligere heller. Hovedproblemet nÄ er at Defeis overdriver vokalen i for stor grad. Et eksempel pÄ det er denne fryktelig lyse lyden han lager innimellom. Skiva skal fÄ en del runder til, men for Þyeblikket er dette en skuffelse. FÊlt Ä si det!

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Skiva har vokst seg til godkjent. Bortsett fra noe bunnfall sÄ holder skiva et jevnt ok nivÄ, men det er ingen lÄter som nÄr opp pÄ en VS topp 20 liste. Likevel utmerker spor 1-5 samt The Plague and the fire og tittelsporet som godt over middels hÞydepunkt. Ellers er produlsjonen som vanlig under par og trommene er dessverre programerte. PÄ den positive siden sÄ virker det som Edward Pursino har fÄtt mer spillerom enn pÄ de to siste skivene og bÄde gitarlyd og spilling er langt bedre. Alt i alt sÄ kan jeg med mye godvilje gi skiva en sterk treer/svak firer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Jeg klarer sÄ vidt Ä tvinge frem en treer her. Vokalen er, som andre nevner, helt pÄ jordet. Produksjonen er skrekkelig. LÄtene er daffe og stort sett uinteressante. NÄr jeg tenker meg om blir det ikke mer enn en toer.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Dette bandet er dessverre dÞdt og har vÊrt det en stund nÄ.
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

MARDVK wrote:Dette bandet er dessverre dÞdt og har vÊrt det en stund nÄ.
Selv om jeg finner godlÄter pÄ begge de siste skivene, sÄ er jeg enig. Visions of eden er derimot bra, bortsett fra de sure gitarene til Defeis da.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Tidenes musikkvideoer! Jeg dauerImage



Begge er nye, tro det eller ei.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Invictus
Rocker
Rocker
Posts: 527
Joined: 30 Dec 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Invictus »

De videoene der mÄ jo vÊre de trveste, kvlteste metalverdenen har sett. :wink:

Har du forresten hĂžrt reutgivelsen av Visions of Eden, Vorax? Remixa og remastra versjoner. Vurderer anskaffelse, siden den utgivelsen trengte en oppgradering av lyden.

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Invictus wrote:De videoene der mÄ jo vÊre de trveste, kvlteste metalverdenen har sett. :wink:

Har du forresten hĂžrt reutgivelsen av Visions of Eden, Vorax? Remixa og remastra versjoner. Vurderer anskaffelse, siden den utgivelsen trengte en oppgradering av lyden.
Jeg liker skiva veldig godt og remixen skal i hus. Jeg har kun hÞrt disse to lÄtene med ny lyd og det lÄter absolutt bedre, men gitarene er fortsatt sure og trommelyden er fÊl.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Locked Previous topicNext topic