Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Science or religion?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Science (logic) or religion (not as logic)

Science
68
86%
Religion
11
14%
 
Total votes: 79
User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Science or religion?

Post by DOH »

Rintrah wrote:

@Kill.f**k.Die. Ja, det er vel lettare å kritisere kritikken (æh…) når ting er på avstand. Det er klart at det er lettare å forsvare krassare midler om til dømes eit familiemedlem har vikla seg inn i ein eller annan usunn kult. Det er difor eg synest Dawkins fungerer mykje betre som nyateist i USA enn i Skandinavia. Det er fornøyeleg å sjå han og dei øvrige horsemen i debattar, men ein må ta eit steg tilbake og forestille seg same debatten foregå på norsk. Då hadde ting stilt seg annleis. I den grad vi har slike polariserte debattar i Noreg, er det stort sett humanistar som møter islamistar. Og det er ekkelt nok. Og som du seier, verda er mindre og internett større. Ting endrar seg. Islamismen er ein større og større trussel. Det kan godt hende vi må vere føre var og vere flinkare til å ta det vonde med rota. Men så var det dette med menneskerettar og slike ting som vi er så flinke til her i nord…

DOH wrote:
Rintrah wrote:

vi som ikkje er ungdom lengre har komme oss vidare frå diskusjonen om det finst ein gud eller ikkje. Vi bør vere ferdig med dette no. Ingen kan bevise at det finst ein gud, men heldigvis er det sjeldan diskusjonen om religionen si rolle i Noreg i dag dreier seg om etterlysning av bevis.

Hva mener du her, hvorfor bør/hvordan kan vi være ferdige med dette? Og hva mener du vi heller bør diskutere?

Mener du at man skal gå bort fra den prinsipielle diskusjonen og heller diskutere mer jordnære aspekter rundt religionens samfunnsrolle, og sånn sett ha større mulighet for å få konstruktive resultater? Eller hva mener du egentlig?

Ja, sånn omlag. Mange av oss som byrja gjere seg opp ei meining om religion i ung alder stilte først spørsmål om jomfrufødsel, ei 6000 år gamal jord, evolusjon versus Adam og Eva, og slike heilt konkrete ting. I dag er det hellar sjeldan vi treng peike på at kristendomen tek feil på desse områda. Dei aller fleste kristne i Noreg nyttar forteljingane bibelen som bilete, og tolkar ikkje tekstane ordrett. Folk med ei kristentru er fysikarar, legar og lærarar, utan at det nødvendigvis er noko motseiing i dette, eller at det verkar inn på arbeidet deira. Dei nyttar trua si som ei moralsk rettesnor, dei prøver å respektere folk rundt seg, leve godt, halde fine kyrkjelege seremoniar, hjelpe andre – utan å meine at ein må steine kona si om ho har funne på noko ugagn, eller leve i konstant frykt for å havne i h*****e.

Difor meiner eg at det er litt barnsleg å klistre sitat frå Dawkins på eit artig bilete, som fortel noko om at jorda faktisk er eldre enn 6000 år. Det er greit, det der. Vi veit det. Det er meir interessant å snakke om religiøs praksis sett opp mot menneskerettar og slike saker. Meir verdidebatt, mindre «hæ hæ, saklig at Maria var jomfru!»

(Igjen med forbehold om berettiga kritikk der det trengst.)

Du finner hele spennet av forskjellige typer kristne. Det er ikke sånn at alle de gamle svovel-kristne har blitt moderne og reflekterte fysikere, leger og lærere. Det står fortsatt, og popper til stadighet opp nye, inngrodde bedehus på hver bidige knaus oppetter Vestlandet og i landet forøvrig, med gammeldagse holdninger og tolkninger av Bibelen. Disse folkene har også stemmerett...

Den ene diskusjonsformen utelukker ikke den andre, men de forskjellige kristne må møtes med individuelt tilpasset motstand.

Jeg synes det blir helt feil å avfeie latterliggjøringen av ekstreme religiøse tanker som umoden og utdatert når verden fortsatt er full av den ondskapen. Har du bodd for lenge i storbyene, gut?


User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

Trenger ikke gå lengre enn til forumet. satte vel fyr på platesamlingen fordi den var demonisk eller ett eller annet.

Image

User avatar

Topic author
fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Han var vel ikke helt i vater på noen måter. Kunne like gjerne blitt hanka inn av scientologer som kristenfundamentalister. Hadde en del konspirasjonsteorier i knotten, såvidt jeg kan huske?

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Ojsann! Jeg kan skrive side opp og side ned om hvor mye den fyren har misforstått. Men jeg tror det holder å kalle ham kristen. Eller idiot. Det første forutsetter det andre.
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Han reproduserer jo hele lista av hvilke punkter ved vitenskapen som blir misforstått av religiøse.

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Hva noen "tror" er for meg totalt irrelevant og uinteressant.

User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

Shrinebuilder wrote:Hva noen "tror" er for meg totalt irrelevant og uinteressant.
Troen eksisterer ikke i et vakuum. Folk handler stort sett deretter, og det får følger også for oss andre.
Image

User avatar

Screamer
Belieber
Belieber
Posts: 13
Joined: 18 Jul 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Post by Screamer »

Kill.f**k.Die. wrote:
Shrinebuilder wrote:

Hva noen "tror" er for meg totalt irrelevant og uinteressant.

Troen eksisterer ikke i et vakuum. Folk handler stort sett deretter, og det får følger også for oss andre.

Image


User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

Dawkins er over alt i dag, men er det en grunn til at jeg blir sitert her?

Image

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Dawkins begynner å bli en kjip moralist, og nærmer seg å bli patriark etter den tweeten å dømme.

:moon:

User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Bedre å tie om abort når man blir spurt da, ja. Retard.

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

På ingen måte, men å svare kategorisk gjør at han framstår slik. Turd

:moon:

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Bija wrote:

Bedre å tie om abort når man blir spurt da, ja. Retard.

Spørre en evolusjonær biolog om abort. Bli overrasket over svaret.


User avatar

Kill.Fuck.Die.
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kill.Fuck.Die. »

DJGADD wrote:

Dawkins begynner å bli en kjip moralist, og nærmer seg å bli patriark etter den tweeten å dømme.

Dette er ikke noe han burde brukt Twitter til, men han gav en mer utførlig forklaring.

http://richarddawkins.net/2014/08/abort ... witterwar/

Image

De aller fleste norske kvinner, som har fått tidlig ultralyd og som mistenker at de har et foster med Downs, gjør uansett det han anbefaler. Så jeg forstår meg egentlig ikke på denne moraliseringen over Dawkins.

Image

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Har lest den ja, og den bedrer selvsagt bildet noe.

Mitt problem ligger ellers i at en som har viet ekstremt mye av sin til å sloss mot gamle gubber med ferdige løsninger bør vokte seg for å bli en gamling med ferdige løsninger, nedskrevet i bok eller ikke. Dawkins har veldig mange tilhengere som grenser mot tilbedelse.

Abort handler uansett mye om den enkeltes følelser, også i Dawkins lykkeregnskap.

Jeg har ellers ingen problemer med at folk sjekker for downs og evt velger abort. Antar de som ikke ville valgt abort i de fleste tilfeller dropper testen også.

:moon:

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Pat Robertson er som kjent en meget konservativ southern baptist. Men her skal han ha kred for å ta avstand fra "creation science":

[BBvideo 560,340][/BBvideo]

Image

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

13:37 Flertall for at RLE blir KRLE
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget innstiller om at religion, livssyn og etikk (RLE) blir erstattet med kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE). Ap, SV og Sp stemte imot forslaget.

User avatar

Medicinmannen
Rocker
Rocker
Posts: 1013
Joined: 20 Feb 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Medicinmannen »

Bugge wrote:Image
Har Affen gått bort og blitt gjenfødt som bikkje?
Purity comes when death is all.

Locked Previous topicNext topic