Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Fantomas' og evilbananas arkeologitråd

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fantomas' og evilbananas arkeologitråd

Post by evilbanana »

Jeg? Regner ikke meg jeg kan henge så mye da, må "networke". :/

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Jeg vurderer det klart @Hege. Må sjekke kalenderen for morradagen.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

evilbanana wrote:

Jeg? Regner ikke meg jeg kan henge så mye da, må "networke". :/

Regna med du skulle dit, men regna også med at du skulle være arrangør og mingle med fagfolket og sånt. :)


User avatar

Admiral NOX
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 21 Feb 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Admiral NOX »

Mye spennende på raseforskningsfronten om dagen. Marie Cachets autistiske visjoner om europeeren som neanderthalens etterkommer nærmer seg oppfyllelse:

Forskere: Europeernes lyse hud er arv fra neandertalerne

  • Neandertalernes DNA er godt kartlagt. DNA-et til de forskjellige folkegruppene av dagens mennesker er godt kartlagt. Og nå foreligger sammenligningen. Den viser at det er vi europeere som bærer med oss mest DNA fra neandertalerne

http://www.kureren.no/artikler/41330

Image
The modern world will not be punished. The modern world is the punishment. -NG Davila

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Trolig verdens best bevarte tøystykke er funnet på en av de mest spennende stedene i Tyrkia, steinalderbyen Çatal Höyük. 9000 år. Temmelig imponerende.
http://www.hurriyetdailynews.com/centur ... sCatID=375

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Jeg tipper verdens best bevarte tøystykke (i motsetning til høystykke) er noe som nettopp er kommet ut av produksjonslokalet.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

arkeologiske høystykke, din amøbe.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Mener du fortsatt at det er verdens best bevarte tøystykke fra arkeologisk kontekst? Tipper det finnes bedre bevarte stykker mange andre steder. Liker at det står "Centuries-old" - dvs. bare NITTI centuries old.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Jeg siterer Ian Hodder: "This is a first in the world and one of the best preserved examples.”

Så legger jeg bevisbyrden over på deg å finne noe eldre. Fra arkeologisk kontekst.

Edit: ikke at dette er noe kampsak for meg altså. Biter av lin og hamp er ikke min bosniske solpyramide akkurat. Men, Hodder og co. har en riiiimelig awesome site.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

evilbanana wrote:

Jeg siterer Ian Hodder: "This is a first in the world and one of the best preserved examples.”

Så legger jeg bevisbyrden over på deg å finne noe eldre. Fra arkeologisk kontekst.

Åja, men det tror jeg da ikke. Faktisk så er jeg rimelig sikker på det ikke finnes noe eldre i samme stand. Men det er fortsatt ikke verdens best bevarte tøystykke fra arkeologisk kontekst, slik du skrev. Kan ikke se jeg har motsagt Ian Hodder her. Also, "One of the best preserved examples" er rimelig vagt. Kan henvise til siten, til selve grava, til ze world, til neolittisk kontekst etc.

edit: Syns du jeg er vrien? Det var forsøk på spøkefull påpekning av at du hadde skrevet "Verdens best bevarte..", noe jeg trodde var blingsing, men du mente det altså tydeligvis.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Oi, nei det var telefonen min som bytta eldst med best.

Damn you autocorrect etc. Skjønte ikke helt hva du krangla om der.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Men da så. You have witnessed a gathering of archaeologists. Collective noun: An ARGUMENT of archaeologists.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Så kan vi tolke om hva Apple faktisk mener med at eldst = best. Er de et gubbevelde?

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Freudian slip. Ev. de mener det kanskje, men vil aldri innrømme det utad, og du fikk et sjeldent innblikk i deres EGENTLIGE mentalitet.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

I så fall har de selvsagt helt rett.

Image

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

En festlig artikkel om fargepersepsjon in antikken:
http://www.abc.net.au/radionational/pro ... re/5267698

Visste dere for eksempel at grekere mente at brun var tre-farget, ikke at tre var brun-farget, at Homer er antatt å være fargeblind på grunn av at han stort sett beskriver farger i gråskala eller at purpur, som var fargen brukt i romerske senatorers togaer, er utvunnet av knuste snegler og luktet såintenst og j****g at stanken hang igjen i plagget og var umulig å få bort. Cæsar og Cicero lukta ergo heslig da de sprada rundt på Forum.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

Det er faktisk temmelig interessant. Tilsvarende er også opplegget i f. eks urgermansk, men det er jo bare naturlig at det er sånn i utgangspunktet. Kulturer som er først og fremst muntlige vil ofte se abstrakte ting gjennom det fysiske og håndgripelige. Et rektangel er for eksempel "husformet" osv.

Image

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Sist jeg sjekka var det grekerne som fant opp legevitenskapen, demokratiet, geometrien og filosofien bl.a. De burde være i stand til mer abstrakt tenking (no offence, urgermanere)
Men det er jo helt mal-apropos.

Det er derimot kjent at ting i antikken var ganske mye mer fargesprakende enn vi har en oppfatning om idag. De fleste hvite marmortempler og statuer har bl.a vært bemalte i ganske sprakende farger, blant annet mye rødt.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Presticide
Belieber
Belieber
Posts: 43
Joined: 27 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Presticide »

evilbanana wrote:

Sist jeg sjekka var det grekerne som fant opp legevitenskapen, demokratiet, geometrien og filosofien bl.a. De burde være i stand til mer abstrakt tenking (no offence, urgermanere)
Men det er jo helt mal-apropos.

Nyansert. Det har vel ikke så mye med kapasitet å gjøre som det har med selve verdensanskuelsen. Folk med ulike språk oppfatter tid og rom og fargenyanser på ulike vis. Men om det skulle dreid seg om dannelse er jeg tilbøyelig til å si at det klassiske verdensbildet som overtok ved kristningen virker temmelig straight-forward sammenlignet med det som regjerte før. Der det kristne, og i videre forstand klassiske, stilidealet og verdensbildet favoriserer klarhet og kongruens favoriserte sistnevnte konsekvent og systematisk inkongruens. Det kan man se både i billedkunsten (som blir stadig mer klar og ukomplisert utover vikingtiden) men også i hvordan man i skaldekvadene klarer å sette ord på verden rundt seg. Vannskillet er såppass stort at man kan bruke kognitiv psykologi til å datere skaldediktene, selv om det ikke nødvendigvis gjør oss klokere på dette ultravoidne verdensbildet.

Dessuten er det ikke som om verdensbildet som fødte gresk filosofi spratt ut av jorden i Mykene; visse forestillinger og metaforer kan man jo spore blant de eldste tradisjonene i hele Eurasia, og det er vel temmelig gjengs aksept om at i alle fall et fnugg av dette er arv fra eldre indoeuropeiske grunnideer. Ting som at stoff alltid kommer av og blir til stoff, samspill mellom opposisjonspar osv. Fra Hesiod til Rigveda (også senere forestillinger om prakrti er interessante i denne sammenheng) og Voluspå.
Til slutt må det også være sagt at bare fordi kultur X er den første til å skriftfeste Y, er det jo åndsvakt å dermed hevde at verden utenfor Imperium X var et åndelig svart hull - og at alle med lignende ideer nødvendigvis fikk det fra den. Det er en ganske vanlig feilslutning, i særegenhet i HF-vitenskaper hvor filologisk metode er utbredt. Et godt eksempel er det at Odin i treet liksom må være tatt fra Jesus på Korset - selv om de nærmeste parallellene til myten finnes i uheldigvis muntlige kulturer i sibir.

Veit det var et sidespor, men tenkte det var verd å følge opp.

Image

User avatar

Topic author
evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Håper du tok fjollete tonen jeg bedrev oppi der, jeg er helt enig med det du skriver her. Lest Jens Braarvig (med forbehold om feilstavelse her)? Han skriver mye om religioner og religionsrelativisme ihht det du skisserer på slutten her.

Det jeg helt seriøst burde prøve å få frem var at med den tradisjonen for filosofisk tekning grekerene hadde, og var stolt av å drive med, er jeg pussig overrasket over at fargeteori ikke har fått mer plass.

hehe, blunk blunk, hehe

Image

Locked Previous topicNext topic