Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Tidenes norske idrettsprestasjon

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tidenes norske idrettsprestasjon

Post by DOH »

Nå som Magnus Carlsen er i ferd med å bli verdensmester i sjakk snakkes det om at dette kan være den største norske idrettsprestasjonen noensinne. Stemmer det, eller det bare lett å si det akkurat nå siden vi står midt oppe i det?

Hva med Bjørn Dæhli, Johan Olav Koss og håndballjentene? Hva med fotball-landslaget som slo Brasil i en tellende kamp i VM '98?
Mange glemt, hvilke andre bør trekkes frem?

Jeg for min del synes langrenn og de fleste vinteridretter ikke når helt opp, fordi det er nisjeidretter som kun en håndfull land interesserer seg for, og som kun en håndfull land har forutsetninger for å konkurrere i. Og det er ingen andre land i hele verden som bruker så mye ressurser på langrenn som det Norge gjør, så at Norge hevder seg der er nesten å forvente. Uten at det nødvendigvis tar noe fra f.eks. Dæhli sine prestasjoner, men jeg vil mene at suksess i idretter hvor forutsetningene for suksess er lavere, teller proporsjonalt mer. Det er uansett veldig vanskelig å sammenligne vidt forskjellige idretter.


User avatar

Leif
Belieber
Belieber
Posts: 29
Joined: 24 May 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leif »

Magnus Carlsen og Carl Yngvar Christensen er begge 1990-modeller, de to utgjør en j****g imponerende ny generasjon.


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

World's Most Popular Sports

  1. 1. Volleyball - 998 Million

  1. 2. Basketball - 400 Million

  1. 3. Table Tennis - 300 Million

  1. 4. Soccer - 242 Million

  1. 5. Badminton - 200 Million

  1. 6. Tennis - 60 Million

  1. 7. Baseball - 60 Million

  1. 8. Dragon Boat Racing - 50 Million

  1. 9. Team Handball - 18 Million

  1. 10. Field Hockey - 3 Million

Har vi gjort noe stort i noen av disse?

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Morten.
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 06 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morten. »

Tidenes må vel ha vært de gangene vi har slått brasil i Fotball. Karlsen er høyt der oppe, helt klart, men sjakk er vel ikke massene sin idrett. Men j****g imponerene er det lell. Vintersport, vel er det noen andre som bryr seg like mye om det som man gjør her oppe i nord?


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Å slå Brasil i en tellende kamp i VM '98 er det største for meg. Riktig nok var Brasil allerede klar vinner av gruppen før kampen, men det er ikke snakk om at de tok lett på det. Jeg har selv merket hvor dypt tapet mot Norge stikker hos brassene. Det holder å nevne det, så krymper de seg.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Doping-Dæhlie Definitivt Den Dominerende

Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Det eneste som kan måle seg med Magnus Carlsens prestasjon er Vebjørn Rodals OL-gull på 800 m. Jeg tør ikke å rangere de to prestasjonene. Det er noen millioner mennesker som driver med løping på verdensbasis også.

Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Helt enig med Torjo. Carlsen og Rodal er de største i nyere tid. Dette er konkurransegrener hvor man presterer på noenlunde like forutsetninger uavhengig av nasjonalitet. Som Doh påpeker over er vinteridretter, håndball og slik for spesielt interesserte.

Av topp-10 idrettene som Tomas lister opp har vi en kar som er en jævel i rullestolbordtennis, men det er det nærmeste vi kommer.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Jeg synes faktisk ikke Rodal er noe å bli imponert over. Han løp fortere enn noen andre i 800 meter. Og om jeg ikke husker feil var ikke verdens beste 800-meterløper på den tiden med. Det norske landslaget sto imot Brasil i 90 minutter. Dét er imponerende.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

thorel
Belieber
Belieber
Posts: 85
Joined: 27 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by thorel »

Tomas wrote:

Jeg synes faktisk ikke Rodal er noe å bli imponert over. Han løp fortere enn noen andre i 800 meter. Og om jeg ikke husker feil var ikke verdens beste 800-meterløper på den tiden med. Det norske landslaget sto imot Brasil i 90 minutter. Dét er imponerende.

Hill malaria?


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Nah, det var vel seinere Kipketer pådro seg malaria.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

gnombob
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gnombob »

Hva med Piasecki som vant OL sølv i fekting. Det er ikke akkurat en norsk idrett. Eller hva med Alexander Dale Oen? Svømming. Heller ikke urnorsk.

Image

User avatar

KalleKlovn
Belieber
Belieber
Posts: 17
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by KalleKlovn »

Thor Hushovds vm-gull


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Habib m/Ulf Thoresen - vm i trav 86.


User avatar

slakt
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 25 Sep 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by slakt »

Petter Solberg - Verdensmester i rally (2003) er vel ganske imponerende.
Suzann Pettersen som herjer i toppen i en verdensidrett som golf likeså.
Cecilie Brækhus kan vel også nevnes i samme slengen.

"A census taker once tried to test me. I ate his liver with some fava beans and a nice Chianti."

User avatar

brodie
Belieber
Belieber
Posts: 70
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by brodie »

Uansett hvordan man ser på det er fotball verdens største sport, og John Arne Riise har vunnet Champions League.
(Steinar Pedersen får være unnskyldt, han har medalje men spilte i Molde)

Vebjørn Rodal lider litt av at Kipketer ikke hadde statsborgerskap, men Carlsen stiller sterkt.

Petter Solberg?
edit: Solberg var altså seriøst forslag før jeg så posten over.


User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Solskjær, Johnsen og Berg har vel også vunnet CL i 1999? Carlsen er største prestasjon i mine øyne. Men det var mongofett da Norge slo Brasil i 1998.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Ved nærmere ettertanke rangerer jeg Brann sitt seriegull fra 2007 som tidenes største norske idrettsprestasjon!

Ellers er jeg enig i at Alexander Dale Oen også er en het kandidat.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

Topic author
DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

Tomas wrote:

Jeg synes faktisk ikke Rodal er noe å bli imponert over. Han løp fortere enn noen andre i 800 meter. Og om jeg ikke husker feil var ikke verdens beste 800-meterløper på den tiden med. Det norske landslaget sto imot Brasil i 90 minutter. Dét er imponerende.

Enig i at Rodals gull blir litt stussligere når man vet at verdens desidert beste på den distansen ikke var med i det løpet.
Selv om det selvsagt er en stor prestasjon uansett.


User avatar

Topic author
DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

fantomas wrote:

Solskjær, Johnsen og Berg har vel også vunnet CL i 1999? Carlsen er største prestasjon i mine øyne. Men det var mongofett da Norge slo Brasil i 1998.

Solskjær, Johnsen, Berg og Riise, er det noen flere? Carew spilte en finale uten å vinne.

Dette er uansett folk som "bare" var deler av internasjonale lag, og de lagene hadde bedre/større stjerner enn dem selv, selv om de alle var veldig gode på sitt beste. Disse andre spillerne var også en gjeng med gode spillere samlet fra hele verden, så det å kalle det Norges største idrettsprestasjon er kanskje å dra det litt langt. For å sette det litt i perspektiv, Djimi Traoré har også vunnet Champions League...


Locked Previous topicNext topic