Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Biltråden

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Re: Biltråden

Post by Vorax »

Tenebres wrote:Står den ute kan du glemme å få den ladet tilstrekkelig ila natten/arbeidsdagen.
Det har jeg aldri hørt før. Mener du at du ikke får ladet den max?

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Hachon wrote:
Vorax wrote:
Hachon wrote:
Vorax wrote:Jeg vet det er gay, men jeg vurderer faktisk elbil. Kjører gjennom bom to ganger hver dag og har ca 35 km til og fra jobb hver dag så det er absolutt penger å spare. I tillegg er det snakk om å heve bomsatsene betraktlig i området her. Det er e-golf, Kia Soul eller eventuelt Mercedes b-klasse som er aktuelle. Sistnevnte er relativt romslig, men har ikke mulighet for hurtilading. Noen som har en av disse bilene og erfaring med el-bil?
Vi har 7-9 måneders leveringstid på Kia Soul, så den får du nok ikke før på slutten av året om du skal bytte bil, men Kia Soul er fetere enn e-Golf.
Soul har også veldig god rekkevidde, og det virker som at det er noen som klarer å tyne ut teoretisk rekkevidde (eller veldig nære).

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid ... Nyhetsbrev
Svigers har Soul og den er både velutstyrt, småtøff og god å kjøre, men den kan tidligst leveres ved årsskiftet. Golfen har derimot levering i starten av september. Ser rekkevidden på golf og Soul er tilnærmet lik under tester, men Golfen har ett år lengre garanti på batteripakken. Jeg har fått tilbud på Kiaen til 266000kr og Golfen til 270000kr med en del utstyr.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du planer om å kjøre bilen i 7-8 år?
Det er jo vanskelig å si, men iom at det er vanskelig å forutse verdifall på en elbil så ser jeg for meg at det er gunstigere å beholde den lengst mulig fremfor å selge den etter for eksempel 5 år. Nå har jo Kia vesentlig bedre garanti enn VW på resten av bilen så det veier jo en del det også, men det er jo først og fremst batteripakken som er det usikkerhetsmomentet ved en el-bil. Det er vel fare for at det ikke vil svare seg å bytte batteripakke på en 8-10 år gammel bil...

Selger ikke dere Mercedes også? Har du noen formening om B-klassen? Dette er jo nesten en fullverdig familiebil.

User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

Konsernet vårt selger Mercedes-Benz, Citroen og Peugeot.
B-klassen er i følge de jeg kjenner som har kjørt den en knallbil, og de fleste bryr seg ikke om at den ikke kan hurtiglades.

Når det gjelder levetid på batteripakken tror jeg ikke det er noe problem, jeg snakket med en av ingeniørene hos Kia og han mente at kapasiteten på batteripakken burde ihvertfall være på 70% etter 10 år / 150.000 km.
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Vorax wrote:
Tenebres wrote:Står den ute kan du glemme å få den ladet tilstrekkelig ila natten/arbeidsdagen.
Det har jeg aldri hørt før. Mener du at du ikke får ladet den max?
Temperaturen hindrer skikkelig lading, eller så ta det evigheter.

Min sjef bor ganske langt fra jobben og har fått seg en helt ny Nissan Leaf. Parkeringsanlegget vi hadde var dekket (undergrunnsparkering) men likevel ganske åpent slik at vintertemperaturen fortsatt var til stedet i garasjen. Etter 8 timer på jobb var den bare ladet 40% og hun ble nødt til å ta en taxi hjem. Jeg tror hun har nå solgt bilen.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Knullet du henne i den i det minste?
Min signatur er elendig.

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Jeg kaldsvetter hvert år når hun klemmer meg for min bursdag og hadde selv ikke tatt på henne med ildstang engang.

Andre ting du lurte på?

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Tenebres wrote:
Vorax wrote:
Tenebres wrote:Står den ute kan du glemme å få den ladet tilstrekkelig ila natten/arbeidsdagen.
Det har jeg aldri hørt før. Mener du at du ikke får ladet den max?
Temperaturen hindrer skikkelig lading, eller så ta det evigheter.

Min sjef bor ganske langt fra jobben og har fått seg en helt ny Nissan Leaf. Parkeringsanlegget vi hadde var dekket (undergrunnsparkering) men likevel ganske åpent slik at vintertemperaturen fortsatt var til stedet i garasjen. Etter 8 timer på jobb var den bare ladet 40% og hun ble nødt til å ta en taxi hjem. Jeg tror hun har nå solgt bilen.
Nå kjører jeg svært skjeldent lengre enn at jeg kommer meg tur/retur på en lading, men det er klart at vær og temperaturer her på vestlandet ikke er ideelt for el bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Temperaturen er strengt tatt høyere på Vestlandet enn de fleste andre stedene i Noreg men generelt sett bør el-biler forbli typiske "bybiler" som har tilgang til ordentlig garasje både hjemme og på jobb for å kunne lades riktig.

User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

Tipper ikke bilen hennes hadde batterivarmer, alle Soul som blir levert av oss har batterivarmer som skrur seg på for at batteriet skal bli tilstrekkelig ladet. Husker ikke nøyaktig temperaturgrensene, men tror ikke det vil være noe problem på vestlandet ihvertfall.
Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Hachon, a Soul Warmer


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Tenebres wrote:Jeg kaldsvetter hvert år når hun klemmer meg for min bursdag og hadde selv ikke tatt på henne med ildstang engang.

Andre ting du lurte på?
Nei, når jeg vet at du ikke engang brukte din egen ildstang på henne, vet jeg det jeg ville vite.
Min signatur er elendig.

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Har plutselig kjøpt meg Peugeot 407. "Noe" mer komfortabel enn freelanderen
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Kjellvete wrote:Har plutselig kjøpt meg Peugeot 407. "Noe" mer komfortabel enn freelanderen
Den fete coupé-versjonen som ser ut som en hvithai?

User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

j****g mange som synes den var fet husker jeg, en av de største floppene i Norge de siste 15 årene.
Image

User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Det er jo Peugeot, knapt egnet til å kjøre når temperaturen nærmer seg 0.
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

DarthVidar wrote:Det er jo Peugeot, knapt egnet til å kjøre når temperaturen nærmer seg 0.
Jeg har 508sw., foreldrene mine har 407 sw og hadde tidligere 405 og ingen av disse har vært vanskelige å starte i kaldt vær. Det eneste problemet jeg har hatt er at jeg har styrt litt med at keyless åpning av dørene ikke funker optimalt på -10-15 grader.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Vorax wrote:
DarthVidar wrote:Det er jo Peugeot, knapt egnet til å kjøre når temperaturen nærmer seg 0.
Jeg har 508sw., foreldrene mine har 407 sw og hadde tidligere 405 og ingen av disse har vært vanskelige å starte i kaldt vær. Det eneste problemet jeg har hatt er at jeg har styrt litt med at keyless åpning av dørene ikke funker optimalt på -10-15 grader.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke hør på siklende idioter.

Jeg har eid latterlig mange Peugeot uten noe som helst problem (det samme kan man ikke si med de andre merkene jeg har prøvd meg på som f.e. Renault og Opel) og alle har startet ved første forsøk uansett temperatur.
Unntaket er at jeg fikk kjøleproblemer med en 306 som hadde tidligere frontkollidert uten at jeg fikk beskjed om det. Det viste seg at kjøleanlegget var FUBAR og motoren nådde 100 grader etter 5 minutter. Koselig.

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Tenebres wrote:
Kjellvete wrote:Har plutselig kjøpt meg Peugeot 407. "Noe" mer komfortabel enn freelanderen
Den fete coupé-versjonen som ser ut som en hvithai?
SW. Men hai er nok dekkende for utseendet på fronten ja selv om det sikkert finnes tøffere versjoner der ute. Skal ikke skryte på meg å ha spesielt peiling eller oversikt
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Image

User avatar

Topic author
Vorax
Rocker
Rocker
Posts: 1178
Joined: 12 Oct 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 43

Post by Vorax »

Haha

Locked Previous topicNext topic