Det har jeg aldri hørt før. Mener du at du ikke får ladet den max?Tenebres wrote:Står den ute kan du glemme å få den ladet tilstrekkelig ila natten/arbeidsdagen.
Biltråden
-
Topic author - Rocker
- Posts: 1178
- Joined: 12 Oct 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Age: 43
Det er jo vanskelig å si, men iom at det er vanskelig å forutse verdifall på en elbil så ser jeg for meg at det er gunstigere å beholde den lengst mulig fremfor å selge den etter for eksempel 5 år. Nå har jo Kia vesentlig bedre garanti enn VW på resten av bilen så det veier jo en del det også, men det er jo først og fremst batteripakken som er det usikkerhetsmomentet ved en el-bil. Det er vel fare for at det ikke vil svare seg å bytte batteripakke på en 8-10 år gammel bil...Hachon wrote:Har du planer om å kjøre bilen i 7-8 år?Vorax wrote:Svigers har Soul og den er både velutstyrt, småtøff og god å kjøre, men den kan tidligst leveres ved årsskiftet. Golfen har derimot levering i starten av september. Ser rekkevidden på golf og Soul er tilnærmet lik under tester, men Golfen har ett år lengre garanti på batteripakken. Jeg har fått tilbud på Kiaen til 266000kr og Golfen til 270000kr med en del utstyr.Hachon wrote:Vi har 7-9 måneders leveringstid på Kia Soul, så den får du nok ikke før på slutten av året om du skal bytte bil, men Kia Soul er fetere enn e-Golf.Vorax wrote:Jeg vet det er gay, men jeg vurderer faktisk elbil. Kjører gjennom bom to ganger hver dag og har ca 35 km til og fra jobb hver dag så det er absolutt penger å spare. I tillegg er det snakk om å heve bomsatsene betraktlig i området her. Det er e-golf, Kia Soul eller eventuelt Mercedes b-klasse som er aktuelle. Sistnevnte er relativt romslig, men har ikke mulighet for hurtilading. Noen som har en av disse bilene og erfaring med el-bil?
Soul har også veldig god rekkevidde, og det virker som at det er noen som klarer å tyne ut teoretisk rekkevidde (eller veldig nære).
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid ... Nyhetsbrev
Sent from my iPhone using Tapatalk
Selger ikke dere Mercedes også? Har du noen formening om B-klassen? Dette er jo nesten en fullverdig familiebil.
-
- Belieber
- Posts: 16
- Joined: 06 Apr 2004, 00:00
- Location: Kruttårnet
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Konsernet vårt selger Mercedes-Benz, Citroen og Peugeot.
B-klassen er i følge de jeg kjenner som har kjørt den en knallbil, og de fleste bryr seg ikke om at den ikke kan hurtiglades.
Når det gjelder levetid på batteripakken tror jeg ikke det er noe problem, jeg snakket med en av ingeniørene hos Kia og han mente at kapasiteten på batteripakken burde ihvertfall være på 70% etter 10 år / 150.000 km.
B-klassen er i følge de jeg kjenner som har kjørt den en knallbil, og de fleste bryr seg ikke om at den ikke kan hurtiglades.
Når det gjelder levetid på batteripakken tror jeg ikke det er noe problem, jeg snakket med en av ingeniørene hos Kia og han mente at kapasiteten på batteripakken burde ihvertfall være på 70% etter 10 år / 150.000 km.
Temperaturen hindrer skikkelig lading, eller så ta det evigheter.Vorax wrote:Det har jeg aldri hørt før. Mener du at du ikke får ladet den max?Tenebres wrote:Står den ute kan du glemme å få den ladet tilstrekkelig ila natten/arbeidsdagen.
Min sjef bor ganske langt fra jobben og har fått seg en helt ny Nissan Leaf. Parkeringsanlegget vi hadde var dekket (undergrunnsparkering) men likevel ganske åpent slik at vintertemperaturen fortsatt var til stedet i garasjen. Etter 8 timer på jobb var den bare ladet 40% og hun ble nødt til å ta en taxi hjem. Jeg tror hun har nå solgt bilen.
-
- Rocker
- Posts: 717
- Joined: 28 Jul 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
-
Topic author - Rocker
- Posts: 1178
- Joined: 12 Oct 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Age: 43
Nå kjører jeg svært skjeldent lengre enn at jeg kommer meg tur/retur på en lading, men det er klart at vær og temperaturer her på vestlandet ikke er ideelt for el bil.Tenebres wrote:Temperaturen hindrer skikkelig lading, eller så ta det evigheter.Vorax wrote:Det har jeg aldri hørt før. Mener du at du ikke får ladet den max?Tenebres wrote:Står den ute kan du glemme å få den ladet tilstrekkelig ila natten/arbeidsdagen.
Min sjef bor ganske langt fra jobben og har fått seg en helt ny Nissan Leaf. Parkeringsanlegget vi hadde var dekket (undergrunnsparkering) men likevel ganske åpent slik at vintertemperaturen fortsatt var til stedet i garasjen. Etter 8 timer på jobb var den bare ladet 40% og hun ble nødt til å ta en taxi hjem. Jeg tror hun har nå solgt bilen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Temperaturen er strengt tatt høyere på Vestlandet enn de fleste andre stedene i Noreg men generelt sett bør el-biler forbli typiske "bybiler" som har tilgang til ordentlig garasje både hjemme og på jobb for å kunne lades riktig.
-
- Belieber
- Posts: 16
- Joined: 06 Apr 2004, 00:00
- Location: Kruttårnet
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Tipper ikke bilen hennes hadde batterivarmer, alle Soul som blir levert av oss har batterivarmer som skrur seg på for at batteriet skal bli tilstrekkelig ladet. Husker ikke nøyaktig temperaturgrensene, men tror ikke det vil være noe problem på vestlandet ihvertfall.
-
- Rocker
- Posts: 717
- Joined: 28 Jul 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Nei, når jeg vet at du ikke engang brukte din egen ildstang på henne, vet jeg det jeg ville vite.Tenebres wrote:Jeg kaldsvetter hvert år når hun klemmer meg for min bursdag og hadde selv ikke tatt på henne med ildstang engang.
Andre ting du lurte på?
Min signatur er elendig.
-
- Poser
- Posts: 338
- Joined: 29 Jul 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Det er jo Peugeot, knapt egnet til å kjøre når temperaturen nærmer seg 0.
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!
-
Topic author - Rocker
- Posts: 1178
- Joined: 12 Oct 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Age: 43
Jeg har 508sw., foreldrene mine har 407 sw og hadde tidligere 405 og ingen av disse har vært vanskelige å starte i kaldt vær. Det eneste problemet jeg har hatt er at jeg har styrt litt med at keyless åpning av dørene ikke funker optimalt på -10-15 grader.DarthVidar wrote:Det er jo Peugeot, knapt egnet til å kjøre når temperaturen nærmer seg 0.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke hør på siklende idioter.Vorax wrote:Jeg har 508sw., foreldrene mine har 407 sw og hadde tidligere 405 og ingen av disse har vært vanskelige å starte i kaldt vær. Det eneste problemet jeg har hatt er at jeg har styrt litt med at keyless åpning av dørene ikke funker optimalt på -10-15 grader.DarthVidar wrote:Det er jo Peugeot, knapt egnet til å kjøre når temperaturen nærmer seg 0.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har eid latterlig mange Peugeot uten noe som helst problem (det samme kan man ikke si med de andre merkene jeg har prøvd meg på som f.e. Renault og Opel) og alle har startet ved første forsøk uansett temperatur.
Unntaket er at jeg fikk kjøleproblemer med en 306 som hadde tidligere frontkollidert uten at jeg fikk beskjed om det. Det viste seg at kjøleanlegget var FUBAR og motoren nådde 100 grader etter 5 minutter. Koselig.
SW. Men hai er nok dekkende for utseendet på fronten ja selv om det sikkert finnes tøffere versjoner der ute. Skal ikke skryte på meg å ha spesielt peiling eller oversiktTenebres wrote:Den fete coupé-versjonen som ser ut som en hvithai?Kjellvete wrote:Har plutselig kjøpt meg Peugeot 407. "Noe" mer komfortabel enn freelanderen
Knugende knyttnever av negativ energi
-
- Poser
- Posts: 239
- Joined: 04 Sep 2004, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Age: 47