Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Friluftslivtråden 3. 0

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Friluftslivtråden 3. 0

Post by Johnny Tombthrasher »

Gikk opp og ned stien ved Fjeldstadbakken 10 ganger her om dagen. Sekken veide bare 5 kg, men det var tungt likevel. Planen er å blitze meg i form til fjelltur med
Skal prøve meg på et par timers gåtur med 20 kgs sekk denne helgen (alt i denne posten er direkte inspirert av Till Fjälls del II).
Min signatur er elendig.

User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »

Har som vanlig tilbrakt sommeren i Bøfjorden og gått Bølia, Skreå og Hjelmen i sommer. De to første på 6-700 meter, Hjelmen er rett under en km. Fantastisk utsikt, de er flinke på fjell på vestlandet. Plukka masse multer og lagde syltetøy. Tok en annen løperunde på ca 16 km som de lokale folka sa var en fin oppgått sti-ende opp med å tråkke de to første kilometerne i myr i oppoverbakke, helt gjengrodd. Så et par kilometer langs riksvei uten fortau. Fikk til svar etterpå at jeg selvsagt burde teipa poser rundt bena osv. og at den egentlig er j****g kjedelig. Men har vel gjennomgått en slags ildprøve for locals og skal representere i blåfjell løpet neste år.

Løper til vanlig mye rundt i Østmarka, utgangspunkt på Bøler. Noen som har kule løyper å anbefale?


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Fra Bøler skole eller hva det heter? Østmarksetra? Starter alltid fra Skullerudstua, så det blir gal del av marka for min del.
Min signatur er elendig.

User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »

Enten Nøklevann skole eller Haraløkka. Det er ikke langt til Skullerudstua forsåvidt, 10 minutters jogging unna tenker jeg.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Jeg går alltid øst- og nordover; Østmarkskapellet er jeg ofte innom, rundt Langvann er det fint; Spinneren-naturreservatet er en fin rygg vest for Langvann med umerket sti.
Min signatur er elendig.

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Da vart det en Jotunheimen-tur med tre 2K-topper. Store Smrøstabbtinden (2208), Storbreatinden (2016) og Veslbreatinden (2092). Alle med primærfaktor over 50 så ingen kan kverrulere!

Fulgte stien langs elva fra Krossbu og kom etter en time frem til vannet ved Leirbrean som hadde små og store "isfjell". Lå også et lite tynt islag siden det hadde vært en temmelig kjøig natt. Store Smørstabbtinden i midten bak.
Image

Utsikt til samme vann fra 1723-toppen ved Leirvatnet. Hurrungane, Fannaråki og Store Steindalsnosi stikker opp i bakgrunnen.
Image

Utsikten fra toppen av Store Smørstabbtinden er blant Norges råeste. Her stikker de andre smørstabbtindene opp på rekke og rad med Storebjørn hvilende i bakgrunnen.
Image

Hurrungane med en imponerende tinderekke bestående av fire av landets ti høyeste fjell. De fleste toppene krever klatring eller utfordrende klyving.
Image

På vei mot de neste toppene. Veslbreatinden til venstre og Storbreatinden til høyre.
Image

På toppen av Storbreatinden med Skardstinden, Veslepiggen og Galdhøpiggen i bakgrunnen til venstre for varden. Alle med et lag av nysnø.
Image

Veslbreatinden med Veslbrean klatrende bratt oppover fjellsida.
Image

Tilbakeblikk til Store Smørstabbtinden (til høyre) fra Veslbreatinden. Storebjørn stikker opp til venstre i bakgrunnen.
Image

Mot Skardstinden og Galdhøpiggen fra Veslbreatinden.
Image

Mot Store Smørstabbtinden og breene fra nedstigningen av Veslbreatinden. Kjekt å kunne gå på snøen i stedet for steinura.
Image

Snart tilbake ved Krossbu, hvor jeg gikk fra.
Image

Flere bilder her:
Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst


Turid
Belieber
Belieber
Posts: 59
Joined: 31 Jul 2014, 21:57
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Turid »

[quote="Gorgar"]

Hurrungane med en imponerende tinderekke bestående av fire av landets ti høyeste fjell. De fleste toppene krever klatring eller utfordrende klyving.
Image


Tilbakeblikk til Store Smørstabbtinden (til høyre) fra Veslbreatinden. Storebjørn stikker opp til venstre i bakgrunnen.
Image

Fethet.
En av mine feteste skiturer ever var til topps på Storebjørn.
(Akkurat som det har noe med saken å gjøre)

Og en av mine feteste gåturer ever var opp på Nordre Skagastølstind, med god utsikt opp på nærmeste nabo, sjølvaste Storen.
a series of movements that match the speed and rhythm of cake

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Satser på at det blir skitur til bamsen neste vår.

Nordre Skagastølstind høres også ut som en stilig tur, og jeg ser at det er mulig å gå videre til Skagastølsnebbet, men drømmen er jo naturligvis å ta hele traversen.
Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst


Turid
Belieber
Belieber
Posts: 59
Joined: 31 Jul 2014, 21:57
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Turid »

Kan løpe den på 2t 53 min sånn som han gærningen her https://www.norsk-klatring.no/Impulser/ ... lssprinten.
Skal gåes en gang.
a series of movements that match the speed and rhythm of cake

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Også har vi de gærningene her som tar turen i januar, samt lager bål og sover i telt på toppen av Storen. https://peakbook.org/tour/197114/Vinter ... toren.html
Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

Turid wrote:
Gorgar wrote: Hurrungane med en imponerende tinderekke bestående av fire av landets ti høyeste fjell. De fleste toppene krever klatring eller utfordrende klyving.
Image


Tilbakeblikk til Store Smørstabbtinden (til høyre) fra Veslbreatinden. Storebjørn stikker opp til venstre i bakgrunnen.
Image

Fethet.
En av mine feteste skiturer ever var til topps på Storebjørn.
(Akkurat som det har noe med saken å gjøre)

Og en av mine feteste gåturer ever var opp på Nordre Skagastølstind, med god utsikt opp på nærmeste nabo, sjølvaste Storen.
Storebjørn til fots fra Leirvassbu husker jeg som en tung, men nydelig tur.
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

User avatar

Morkenstubbe
Rocker
Rocker
Posts: 1320
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morkenstubbe »

Gorgar wrote:Også har vi de gærningene her som tar turen i januar, samt lager bål og sover i telt på toppen av Storen. https://peakbook.org/tour/197114/Vinter ... toren.html
Haha..for en gjeng. Høres unektelig fett ut.
"I lyden av ett hundre manns fortvilelse(over nok et år og leve) skriver vi her på screamforumet, i kulde og hat -og sinne!!!".
Image

User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Er jaggu noen tullinger der ute når det gjelder løping i fjellet. Har fått sansen for det selv, og har deltatt på Meråker Mountain Challenge de siste 2 årene. I maraton-klassen, da ultra er litt for ambisiøst foreløpig. Her er en nesten lokal helt, som forøvrig er ildsjelen bak Meråker Mountain Challenge:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/loep ... /10131686/
333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!

User avatar

Foss
Poser
Poser
Posts: 336
Joined: 17 Nov 2013, 12:33
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 79

Post by Foss »

Er det noen som har bra lysløyper til høst og vinterløping i Oslomarka som anbefales? Løper mest rundt nøklevann osv, så hvis noen har gode innspill er det fett. Blir fort litt monotont med den løypa. Bl.mrk Piggsko og hat.


Turid
Belieber
Belieber
Posts: 59
Joined: 31 Jul 2014, 21:57
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Turid »

31-buss fra sentrum til Tonsenhagen, og lysløypa som begynner bak skolen (t/r Lilloseter =14 km. M avstikker til Linderudkollen = 2mil lyløype). Et hælvetes nettverk av stier i området som er perfekt for piggsko + noen veldig bra utsiktspunkter (Glassberget, Storkollen++). Når det blir mørkt er det bare å komme seg ut på en av de isbelagte lysløypene, og fortsette til Lilloseter e.l. Har hatt mang en taakeferd opp dit.
Ikke så mye folk = perfekt for hat. Revlikollen naturreservat er bajsfett for ekstremgrønn Løpemarsj Gjennom Grangrunn før nattesmørket tar over, med både Helvet og Angstkleiva i nærhet.

https://www.openstreetmap.org/#map=14/59.9609/10.8524

h*****e sørvest for Lilloseter:
Helvete.JPG
gran.jpeg
grunn.jpeg
a series of movements that match the speed and rhythm of cake


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Jeg sekunderer. Lillomarka er knall. Paa Blaasti faren vild........
Min signatur er elendig.

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Nå er det knallvær på Valdresflya. Var på Bitihorn i går og skulle egentlig gå Besseggen i dag, men kroppen var ikke klar for en såpass utfordrende tur til, så da ble det lokaltur til Målia i stedet.

Utsikt i retning Kalvehøgdene:

Image
Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst


gimpmolestor
Belieber
Belieber
Posts: 15
Joined: 31 Mar 2014, 22:19
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by gimpmolestor »

Blir med, Foss. Må skaffe meg nye sko, bare.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Uff vil joine the superjog ritual sjæl...
Min signatur er elendig.


Johnny Tombthrasher
Rocker
Rocker
Posts: 717
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Post by Johnny Tombthrasher »

Og etter løpeturen, skriver vi Til Skogs (pt. Ener).
Min signatur er elendig.

Locked Previous topicNext topic