Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Friluftslivtråden 3. 0

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
fjesing
Poser
Poser
Posts: 278
Joined: 25 Feb 2014, 17:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Friluftslivtråden 3. 0

Post by fjesing »

Turtips og erfaring fra skog og fjell, myr og kratt.
Fortsettelse av tråden på det gamle forumet.

Rett på sak..

Onsdag: Kolsåstoppen (ved Oslo.) Episk gjensyn med Kolsåstoppen i 33 c. Så ingen øgler eller utdødde dyr dessverre, men vi møtte ekorn og ravn. Ekornet så ut til å stortrives i god gammeldags norsk sommervarme. Kort tur, med mulighet for å variere opp- og nedturen, det er vel 3 hovedmuligheter.

Image


I går: Steinsfjorden- Mørkganga- Krokskogen- Lommedalen (ved Oslo.)
Bratt oppstigning via Mørkganga, deretter sti og grusvei over Krokskogen. Tipper turen endte på rundt 25 km for min del, tok en frivillig omvei rundt Retthellseter.
Møtte: Elg, stålorm+ sauer, kyr, bra med blåbær. Fet tur.

Image


Image


Image
Utsikt fra Mørkganga

Image
Fjellsetra, Krokskogen.

User avatar

Bija
Poser
Poser
Posts: 254
Joined: 23 Mar 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Post by Bija »

Sjekk instagram'en min @ bija666 for noen av Hamarøys beste turopplevelser. Poster mer etterhvert, om bildene blir bra.
Punkebija
Hater staten
Hater snuten
Men mest av alt hater han gluten


TMU 2014

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Gikk Gaustatoppen igjen for et par uker siden. Utsikten var ræva den dagen siden en sky hadde bestemt seg for å sitte fast i toppen. Traff 4 sherpaer. Knuste telefonen på turen. Har 0 bilder men kan slenge inn et par fra turen i fjor da det var litt bedre sikt også :

Image

Image

Image
Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

Hachon
Belieber
Belieber
Posts: 16
Joined: 06 Apr 2004, 00:00
Location: Kruttårnet
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hachon »

Har vært på noen turer i løpet av den 2 ukers lange ferien min.
Startet med Bitihorn i andre uka i juli. Vi skulle egentlig gå Bukkelægret, men det regnet opp i mot 50 mm hver dag da vi var der, så det utgikk.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Optisk illusjon, bildet er tatt nedover mot innsjøen nedenfor.
Image

Etter et par dager på Løtenfjellet så ble det tur til hytta i Vrådal, og da gikk vi først opp Skreefjell. (omtrent like mange høydemeter som Gaustatoppen, men på en vesentlig kortere tur.)
Image
Image
Image
Image
Turen ble avsluttet med en skikkelig middag.
Rådyrstek med viltsaus, fløtegratinerte poteter og kokte grønnsaker.
Image

Dagen etter reiste vil til Gaustatoppen.
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Dagen etter dette så reiste vi på multetur ved familiegården og fikk plukket tre-fire kilo med multer.
Image

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

To tusen bilder gitt. Fine mange av dem. Blitt en del turer i Østmarka, men det knipses lite her.

Fet tur på langs av Finnemarka i vinter var siste ekspedisjon. Iglo anbefales for overnatting. Sjukt digg.

Image
:moon:

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

@M-77

Hvor er fiskebildene?
:moon:

User avatar

FARRIS
Belieber
Belieber
Posts: 53
Joined: 31 Jul 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by FARRIS »

Tok denne og en del mindre ørreter tidligere i uka. Blitt ganske mange turer så langt i år, men jeg har ikke tatt noe særlig bilder.
Image

Image

Hardangervidda

Image

Image
BlueGrot wrote:Kjøft

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

DJGADD wrote:@M-77

Hvor er fiskebildene?

Dårlig med fisking så langt i år. Juni gikk med til to uker i Italia, samt nedpakking og salg av leilighet i Oslo. Juli har vært flytting og 30 grader. Satser på å komme sterkere tilbake i august.

Den årlige Nordfjordturen ser dessverre ut til å ryke :-( Sikreste kortet for store ørreter her i gården.

Var en liten kveldstur i går. Alt for varmt i vannet til at ørreten i lavlandet var interessert i å bite.

Edit: Ble litt furten av Farris sitt ørretbilde. Jeg trenger definitivt å lufte fluestangen!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Er vel kun abbor og mort som duger i finværet nå.
:moon:

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Jepp! Fisker ikke etter sånt ;-)

Burde forresten tatt med fluestangen til Italia. Sånn så det ut i en av elvene ved Gardasjøen:

Image

Image

Største jeg så var vel 3-4 kilo. Og det var mange av de!
Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg å gå langtur med.

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Mort er sært, men abbor er da finfint. Går mest i sjøfiske her og det er rimelig stille og kan bli tur ut med båt i kveld. Altfor varmt i vannet selvsagt.
:moon:

User avatar

Hege
Poser
Poser
Posts: 281
Joined: 17 Feb 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hege »

Image


Jeg må bli mer friskus igjen. Fikk avsmak etter en alt for tøff fjelltur i vinter, og har ikke funnet tilbake til iveren enda.

DET ER JO SÅ MYE FIN NATUR!

User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

Skjønner ikke helt hvorfor man skal ut i naturen støtt. Mygg, klegg, flått, fluer, igler, våt vegetasjon, stikkete vegetasjon, tett vegetasjon. Æsj.

Skjærgård og fjord er ok da.
hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

IDKFA
Belieber
Belieber
Posts: 174
Joined: 17 Nov 2013, 11:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by IDKFA »

Snakk om perfekt søndagstråd.

Ikke blitt så mye skau og fjell i år som ønsket, men no har det da blitt. Var en tur i kano helt nord i Femunden for et par-tre uker siden. Det var meldt kjipt vær, men det var sol og 1000 varmegrader; lite fisk, men mye øl og generell digghet. Kommer tilbake med noen bilder senere.

edit:
Femunden, tidlig juli i år:
Image

Blir en tur til Jotunheimen neste helg. Her er et bilde fra samme sted noen år tilbake (can you dig it?):
Image


Topic author
fjesing
Poser
Poser
Posts: 278
Joined: 25 Feb 2014, 17:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fjesing »

evilbanana wrote:Skjønner ikke helt hvorfor man skal ut i naturen støtt. Mygg, klegg, flått, fluer, igler, våt vegetasjon, stikkete vegetasjon, tett vegetasjon. Æsj.

Skjærgård og fjord er ok da.
Bra det er helt frivillig da;) Og ikke så mye å diskutere kanskje. Har vært masse på tur fra før jeg kunne gå, og ikke opplevd noe verre enn et par vepsestikk, noen mygghøl og litt klegg. TOTALLY WORTH IT

"Friluftslivtråden" ble kanskje litt daft forresten, skifte?

Image
Lutvann (Østmarka, Oslo) for noen dager siden.

User avatar

DJGADD
Poser
Poser
Posts: 450
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DJGADD »

Østmarka eier. Litt høy hipsterfaktor med metallfolka fra Kolbotn som vaker i gammelskogen, men helt verdt det.

Trådnavnet blir vel lamt uansett.

Du kan jo gå maks patetisk å døpe den "ut på tur aldri sur"....
:moon:

User avatar

evilbanana
Belieber
Belieber
Posts: 142
Joined: 13 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by evilbanana »

fjesing wrote:
evilbanana wrote:Skjønner ikke helt hvorfor man skal ut i naturen støtt. Mygg, klegg, flått, fluer, igler, våt vegetasjon, stikkete vegetasjon, tett vegetasjon. Æsj.

Skjærgård og fjord er ok da.
Bra det er helt frivillig da.
Må gjøre det på jobb iblant.

Har prøvd meg litt på Tyrkisk villmark da, det er ganske fett!
hehe, blunk blunk, hehe

Image

User avatar

Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Blir dårlig med fjellturer i år på grunn av en kneskade, men i fjor ble det noen ålreite turer. Har et par bilder.

Begynte sesongen med en lett topptur til Muen den 7. juli. Toppen er på 1424 moh. og er høyeste punkt i Ringebu Kommune. Fjellet er helt gult fra den ene siden og har en fantastisk utsikt.

Image
Image
Image

Neste tur ble i tøffeste laget for min form på den tida. Den gikk til Rondeslottet, 2178 moh. og høyeste punkt i Hedmark. Var ikke på toppen før i halv ti-tida, men fikk da med meg en ganske fet solnedgang. Fikk også temmelig vondt i beina etter hvert, men det var absolutt verdt det.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Så ble det en tur til Snøhetta og den gikk mye lettere takket være bedre form, kortere distanse og færre høydemeter. Mitt tips til alle som har tenkt seg dit er å stikke bortom midttoppen, for der er det bedre utsikt enn på hovedtoppen. Tror jeg nevnte dette på det gamle forumet også.

Image
Image
Image
Image

Årets siste fjelltur gikk til Synnfjell den 27. september i strålende høstvær. Flotte farger på denne tida av året, og på toppen var det helt oransj. Siden dette er et frittstående fjell er det god utsikt i alle kanter, og man ser blant annet helt til Rondane, Jotunheimen og Sognefjell. På det siste bildet kan du se Store Skagastølsting helt til venstre.

Image
Image
Image
Image

Ble en del bilder, gitt, men det er nå mye fin natur i detta landet.
Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Ettersom det ble nevnt fossiler i startposten, kan jeg kanskje se mitt snitt til å legge ut bilde av et trilobittavtrykk (dvs. negativen av dyret) jeg fant på tur til i et skiferbrudd i skogen mellom Hokksund og Kongsberg. Alltid moro å finne dyr som levde mellom 540 og 250 millioner år siden. Skulle egentlig prøve min nye fiskestang i Fiskumvannet. Fikk lite.

Image
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.


notafan
Belieber
Belieber
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2013, 21:48
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by notafan »

Bilde av Hurrungane tatt med zoomobjektiv i fjor. Avstand: Ca. 45 km.

Image

Locked Previous topicNext topic