Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Blue Öyster Cult - beste album

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Ladies, fish and gentlemen, cast your votes!

Blue Öyster Cult
1
3%
Tyranny and Mutation
3
8%
Secret Treaties
12
32%
On Your Feet or on Your Knees
1
3%
Agents of Fortune
2
5%
Spectres
1
3%
Some Enchanted Evening
1
3%
Mirrors
0
No votes
Cultösaurus Erectus
0
No votes
Fire of Unknown Origin
13
34%
E.T.L. (Extraterrestrial Live)
0
No votes
The Revölution by Night
0
No votes
Club Ninja
0
No votes
Imaginos
4
11%
Live 1976
0
No votes
Cult Classic
0
No votes
Heaven Forbid
0
No votes
Curse of the Hidden Mirror
0
No votes
A Long Day's Night
0
No votes
 
Total votes: 38
User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Blue Öyster Cult - beste album

Post by torjo »

Som garvede forumbrukere vet er Blue Öyster Cult mitt andre store favorittband og det bandet jeg utvilsomt er mest assosiert med her pĂ„ boardet. Bandet hadde sin artistiske storhetstid da originalbesetninga med Eric Bloom, Buck Dharma, Allen Lanier (RIP) og brĂždrene Albert og Joe Bouchard var aktive (1972-81)*. Det kommersielle gjennombruddet kom i 1976 med hiten "(Don't Fear) The Reaper" og de ble kjent for sine pĂ„kostede lasershow. Etter 1981 har de ikke sett de store salgstallene og de har heller ikke gitt ut noen ny studioplate siden 2001, om vi ser bort fra den omfattende boksen som kom i 2012 med diverse rariteter i tillegg til alle Columbia-platene fra perioden 1972-88. Jeg har hĂžrt at de har nok materiale til Ă„ gi ut en ny plate men noen kilder sier at de venter pĂ„ det riktige plateselskapet til Ă„ utgi den, mens andre sier at de vurderer Ă„ utgi musikken kun digitalt. Uansett har de en meget sterk back-katalog som forumets brukere nĂ„ fĂ„r sjansen til Ă„ stemme over. Og ja, bandet holder det fortsatt gĂ„ende "On tour forever", med Donald "Buck Dharma" Roeser og Eric Bloom som de eneste originalmedlemmene. BrĂždrene Bouchard spiller i bandet Blue Coupe sammen med Dennis Dunaway fra Alices Coopers originale band.

Mine valg er Tyranny and Mutation og Secret Treaties, med sistnevnte et Ăžrlite hakk sterkere.

*Den klassiske besetninga kom sammen allerede i 1970, mens de kalte seg Stalk-Forrest Group. Bandet hadde imidlertid eksistert siden 1967, opprinnelig under navnet Soft White Underbelly som Albert Bouchard og Buck Dharma startet pÄ Stony Brook-universitetet i New York.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Ikke et enkelt valg, men i dag lander jeg pÄ "Fire of unknown origin". Fantastisk flott plate!

Edit!
Siden det er mulig Ä velge to plater fÄr "On your feet...." den andre stemmen.

Terror_mit_uns wrote: M-77 kunne jeg aldri tenkt meg Ä gÄ langtur med.

User avatar

manimal
Poser
Poser
Posts: 307
Joined: 14 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by manimal »

Det blir Tyranny and mutation og secret treaties. Sistnevnte er et av tidenes beste album! Har ikke hÞrt alle skivene, men tviler pÄ at noen tukter disse to.


User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Stemte her som jeg har gjort i andre poller, Imaginos og andrevalget falt lett pÄ Fire Of Unknown Origin. Mens Mirrors, Spectres, Tyranny & Mutation og Revolution By Night fÄr honorable mentions

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Freeze
Belieber
Belieber
Posts: 77
Joined: 07 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Freeze »

"Secret Treaties" fÄr min stemme. En annen favoritt er "Cultosaurus Erectus".


User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Freeze wrote:

"Secret Treaties" fÄr min stemme. En annen favoritt er "Cultosaurus Erectus".

Mulig Ä stemme pÄ begge.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Stemte pÄ Secret Treaties og Fire of Unknown Origin, men har sansen for det meste fra debuten og opp til og med Club Ninja. Imaginos har en kanonlÄt i The Siege and Investiture of Baron von Frankenstein's Castle at Weisseria, men ellers er det ei temmelig svak plate. Det jeg har hÞrt fra de nyere, har vÊrt uengasjerende.

Agents of Fortune og Spectres er de svakeste av de klassiske skivene, og selv om de er bra, er de en smule oppskrytt.

Before the Kiss, A Redcap er forresten en av favorittlĂ„tene mine med BÖC.

Image

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

Imaginos og Some Enchanted Evening (gjerne remastret dobbeltalbum av sistnevnte).


User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Jeg er selv blitt litt usikker hvilket livealbum med BÖC jeg liker best. Tradisjonelt har det vért Some Enchanted Evening, men etter at jeg fikk vinylversjonen av On Your Feet or On Your Knees i hus, samt remasteren, har den plata vokst seg veldig stor. Den opprinnelige CD-versjonen var stusselig.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

TheUnborn
Rocker
Rocker
Posts: 1182
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by TheUnborn »

Pandis kjĂžpte "Imaginos" pĂ„ lp her for en tid tilbake, overraskende hvor bra den er. BÖC goes metal. Tommel opp.

http://www.UnbornProductions.com
http://www.facebook.com/UnbornProductions
HAUNT, NOCTURNAL GRAVES, ABIGOR, GHOST, FUNERAL MIST, SARGEIST, VOID EATER, ELLORSITH, SIGN OF THE JACKAL m.m.

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Klarer fortsatt ikke helt Ă„ omfavne Blue Öyster Cult. ALT tyder pĂ„ at jeg burde like det, og da jeg setter pĂ„ de fĂ„ platene jeg har, sĂ„ synes jeg det er ganske trivelig. SĂ„ gĂ„r det Ă„revis fĂžr jeg fĂ„r lyst til Ă„ hĂžre det igjen. Irriterer meg litt, faktisk.


User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

HÞrt gjennom Secret Treaties i dag. Ganske sÄ bra! Skal sjekke ut Fire... ogsÄ.


User avatar

Pandora
Poser
Poser
Posts: 205
Joined: 09 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Pandora »

Stemte Fire of Unknown Origin, men har ikke sÄ godt sammenligningsgrunnlag. Har kun hÞrt den, Imaginos, Spectres og Agents of Fortune. Liker Imaginos veldig godt, og synes Agents of Fortune og Spectres er grei, men de slÄr ikke Fire of Unknown Origin. Kremplate. Synes faktisk ingen av lÄtene er dÄrlige. Liker at de er litt mer heavy metal i enkelte lÄter enn pÄ tidligere skiver. Skal fÄ sjekket ut mer ogsÄ, men forelÞpig stemmer jeg Fire of Unknown Origin.

: Synes det er litt rart at du ikke liker det. Hvilke skiver er det du har?


User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

dauinghorn wrote:

HÞrt gjennom Secret Treaties i dag. Ganske sÄ bra! Skal sjekke ut Fire... ogsÄ.

Du har etter det jeg har fĂ„tt med meg stor sans for 70-tallet. Tror du kan finne mye du kan like i BÖC-katalogen fra det tiĂ„ret. Kanskje aller helst fra de fĂžrste tre platene, samt liveskivene. Men bevares, Fire... er helt knall den ogsĂ„. Debuten gjenspeiler bandets psykedeliske rĂžtter samt inspirasjoner fra Yardbirds, Black Sabbath, en god dose blues og et snev av jazz. Tyranny and Mutation en del av det samme, men litt mindre av psykedeliaen, og den er kanskje noe mer striglet. En dose proto-punk kan man finne i de raske gitarriffene pĂ„ f.eks. "The Red and the Black". Til Ă„ ha kommet i 1973 vil jeg si at den er ganske hard. Secret Treaties markerte avslutningen av fase 1 i bandets karriere, som jeg vedder en Ăžsters pĂ„ er mest i din gate. Agents of Fortune og Spectres er mer kommersielle og stilmessig sprikende, men med noe av den mĂžrke mystikken som var bandets signatur i flere av lĂ„tene. Mirrors er ren AOR og mislikt av mange (jeg liker den godt). Sjekk ut "The Vigil", som er en enorm lĂ„t med en fantastisk dynamikk. Den fantasy- og scifi-inspirerte Cultosaurus Erectus markerte en retur til hardere rock med en crisp produksjon av Martin Birch. Fire of Unknown Origin er melodiĂžs hardrock av hĂžyt kaliber, ogsĂ„ produsert av Birch. Bandet prĂžvde Ă„ sementere dens suksess pĂ„ de to neste albumene, men de regnes ikke som de bedre i katalogen, og salgstallene dalte ogsĂ„. SĂŠrlig Club Ninja har fĂ„tt mye pepper, men ser man forbi et lydbilde typisk for midten av 80-tallet (synth og effekter) er det noen flotte lĂ„ter pĂ„ den ogsĂ„ (ikke minst "Perfect Water"), men ogsĂ„ et par pinlige. Verst er de to lĂ„tene som Bob Halligan Jr. skrev. De markerer BÖCs nadir og her er BÖC redusert til et ordinĂŠrt puddelrock-band. Imaginos er et kapittel for seg, som egentlig fortjener en egen trĂ„d. Den har en kompleks forhistorie, et intrikat konsept og er ganske kontroversiell. Noen regner den som et av hĂžydepunktene i karrieren, andre som et overprodusert monster. Jeg heller mot det fĂžrste. Den er i hvert fall noe av det tyngste de gjorde, f.eks. lĂ„ten "The Siege and Investiture of Baron von Frankenstein's Castle at Weisseria". Ellers var BÖC kjent for Ă„ vĂŠre tyngre live enn i studio. Alle tre livealbumene som kom ut i perioden 1975-82 representerer godt hva de sto for.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Leper Lord
Poser
Poser
Posts: 263
Joined: 18 Nov 2013, 11:24
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Leper Lord »

Stemte Fire of Unknown Origin, men dette er ogsÄ den eneste plata jeg eier av bandet. Plukket den opp pÄ en platemesse pga jeg kjente igjen artworken og hadde lest mye bra om bandet. Riktig sÄ koselig album nÄr jeg tenker meg om. Er Secret Treaties neste jeg burde sjekke ut?


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Pandora wrote:

@Stian : Synes det er litt rart at du ikke liker det. Hvilke skiver er det du har?

Agents of Fortune, Secret Treaties og Tyranny and Mutation. Og helt enig i at det er rart. Skal prĂžve igjen.


User avatar

Topic author
torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Leper Lord wrote:

Stemte Fire of Unknown Origin, men dette er ogsÄ den eneste plata jeg eier av bandet. Plukket den opp pÄ en platemesse pga jeg kjente igjen artworken og hadde lest mye bra om bandet. Riktig sÄ koselig album nÄr jeg tenker meg om. Er Secret Treaties neste jeg burde sjekke ut?

Ut i fra kvalitet: Ja!
Ut i fra stilmessig likhet med FoUO: Ikke nĂždvendigvis. Da kan du like gjerne teste ut ei eller flere av platene fra perioden 1976-83 (dvs. Agents of Fortune til Revolution by Night). Cultosaurus Erectus er kanskje mest lik.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

GullbrĂžd
Belieber
Belieber
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2013, 13:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by GullbrĂžd »

Skummelt bra band. Stemte Tyranny & Mutation og Secret Treaties.

Alt fram t.o.m Fire of Unknown Origin er gull, med unntak av Mirrors som er ein liten nedtur.

Signatur

User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Takk for grundig gjennomgang, ! Fikk lytta litt til Fire... og det var kanskje hakket mer lettbeint enn jeg forventa. Skal dog sies at det ble overfladisk lyttet til under en Tolkien-lesestund i morges fÞr arbeid. Fikk mer umiddelbart kick av Tyranny & Mutation (vilt fet coverart!), og du treffer nok ganske sÄ riktig i forhold til smaken min. Jeg skal definitivt fÄ sjekka ut "fase 1" grundigere. At det er litt smÄkomplekst skader heller ikke. Knall!


User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Ikke overbegeistret over alt jeg har hĂžrt av bandet, men Imaginos og Fire of Unknown Origin er fantastiske plater.

333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!

Locked Previous topicNext topic