Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Rush - The Studio Albums 1989-2007

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

THE Studio Album 1989-2007

Presto
2
14%
Roll The Bones
1
7%
Counterparts
7
50%
Test For Echo
1
7%
Vapor Trails
0
No votes
Feedback
0
No votes
Snakes & Arrows
3
21%
 
Total votes: 14
User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Rush - The Studio Albums 1989-2007

Post by MikkelRev »

Image

Fikk denne til jul og holder nå på å høre meg opp på disse CD'ene her. Foreløpig liker jeg de tre første best. Test For Echo er den eneste jeg har hørt i sin helhet før. Den er noe svakere enn de tre første, men har alltid vært svak for The Color Of Right. Dog Years, Virtuality, Resist og Limbo er også gode greier. Vapor Trails er remixet versjon. Feedback er et coveralbum. Rush har i det hele tatt ingenting som er dårlig, bare noe som er mer intetsigende enn andre ting.

Innpakkningen på boksen kunne godt vært gjort mer spennende. Alle CD'ene er i enkle cardboard covers, og hefte som følger med består av ingenting annet enn sangtekster. Ikke et eneste bilde eller kommentar. Men uansett veldig greit å få disse albumene samlet i en jafs når man ikke har de fra før. Da gjenstår det å skaffe seg Sector 1, 2 og 3, så har man dekket hele karrieren frem til 2007.

Intervju med remaster-masteren: http://www.themasterdiskrecord.com/2013 ... 1989-2007/


User avatar

DOH
Poser
Poser
Posts: 247
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DOH »

Counterparts tar en relativt klar førsteplass her for min del. Den har de sterkeste låtene av disse, selv om den som skive sklir ut litt i andre halvdel.

Dette er perioden hvor Rush heldigvis returnerte til et mer gitarbasert sound, men det er samtidig perioden hvor Rush ble et gubberock-band som ikke lenger brakte noe nytt til bordet. Jeg synes de to første er temmelig bra og med noen virkelige perler av noen låter, men de lider dessverre av en litt for stusslig og "tynn" produksjon. Counterparts derimot, er fet og tung samtidig som den har de gode låtene. De tre siste skivene er litt for ujevne kvalitetsmessig, selv om de også har en del bra. Som kjent, Rush har aldri gitt ut en direkte dårlig skive.


User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Snakes & Arrows uten snev av tvil, Rush's beste siden Moving Pictures - er svak for Presto også - mens Vapor Trails før remiksen er noe av bandets mest intetsigende...
Har stor tro på at remiksen har noe for seg da låtene kommer langt bedre til sin rett live enn på den originale miksen, tror remiksen kan få den skiva til å høres ut som det bandet jeg digger

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Synes faktisk "Counterparts" er blant bandets aller beste utgivelser, så den vinner her. "Roll The Bones" er også veldig bra.


User avatar

Freeze
Belieber
Belieber
Posts: 77
Joined: 07 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Freeze »

Har et veldig nostalgisk forhold til "Counterparts". Husker godt "sjokket" jeg fikk når jeg satt på cdèn for første gang da den var helt ny. Plutselig var Rush et ordentlig rockeband igjen. Feedbacken på riffet til "Stick It Out" satte meg helt ut husker jeg, og en låt som "Double Agent" var heller ikke til å spøke med. Den dag idag setter jeg låter som "Animate" og "Cut To The Chase" veldig høyt opp på listen over favorittlåter med Rush. Utover dette vil jeg rangere skivene i pollen slik:

1.Counterparts
2.Vapor Trails
3.Presto
4.Snakes & Arrows
5.Roll The Bones
6.Test For Echo
7.Feedback


User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Lynchomaniac wrote:

Har stor tro på at remiksen har noe for seg da låtene kommer langt bedre til sin rett live enn på den originale miksen, tror remiksen kan få den skiva til å høres ut som det bandet jeg digger

Kan ikke snakke ut fra egen erfaring, men folk som er kjent med begge versjonene sier at det er som å høre et nytt album, så remiksen skal visst være veldig mye bedre ja.

Alle CD'ene i boksen her er nylig remastret noe de to første visstnok har hatt spesielt godt av.

np Rush - Superconductor


User avatar

Freeze
Belieber
Belieber
Posts: 77
Joined: 07 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Freeze »

Remiksen av "Vapor Trails" er veldig bra. Nå har jeg alltid digget originalen også, men ingen tvil om at remiksen er ryddigere å høre på. Enkelte nye ting og annet snacks i miksen også for de som eventuelt kjenner originalen ut og inn.


User avatar

Gullbrød
Belieber
Belieber
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2013, 13:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by Gullbrød »

Ikkje så veldig glad i nokre av desse platene, men har alltid vore litt svak for Roll the Bones.

j****g bra den rappen på tittellåta. Eller kanskje ikkje.

Signatur

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

"Dreamline" er den beste låta Rush har laget etter 1984 så den kan være en utmerket grunn til at Roll the Bones får rangen hårfint foran Presto og Counterparts.

Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Utvilsomt Snakes and Arrows. Kjempeskive, selv om de også der henfaller til en litt for gjentagende låtstruktur.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Yatzy
Belieber
Belieber
Posts: 13
Joined: 22 Jul 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Yatzy »

Counterparts her også. Veldig bra skive, helt på høyde med det beste de gjorde i løpet av storhetstida (sent syttitall til tidlig åttitall.) Snakes & Arrows en god nummer to. Ellers så blir det for meg en del likt og intetsigende til Rush å være i denne perioden.


User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Yatzy wrote:

Ellers så blir det for meg en del likt og intetsigende til Rush å være i denne perioden.

Tja.., ....jo tilbøyelig til å være tildels enig - i den grad Rush kan bli "en del likt og intetsigende" har man i hvertfall 2 av bandets mest anonyme og mindre gode øyeblikk i denne perioden, og det i form av Test for Echo og Vapor Trails i original miks

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Fikk også denne til jul. Liker 90-tallsskivene overraskende godt, særlig Roll the Bones og Counterparts, samtidig som jeg ikke klager over Presto og Test for Echo heller.

Vapor Trails og Snakes & Arrows får jeg ikke helt tak på. Hører at Clockwork Angels, som jeg sjekka ut da den kom, bygger videre på disse, men der synes jeg faktisk CA fungerer bedre. Disse nye skivene låter mer produsert enn selv Rush har godt av og det blir for mange låter for ett album. Men jeg skal gi Vapor og Snakes mer tid selvsagt.

Feedback var en koselig liten sak da. Fett at Neil tar det helt ned og kun gjør perkusjon på enkelte låter og partier.

Forøvrig kjekt med en slik boks da dette er album jeg trolig ville drøyet lenge med å sjekke ut enkeltvis.

ROCK!

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Fikk lyst til å lese en rockebiografi igjen. Regner med det er skrevet en del om Rush, men hvilke bøker er evt å anbefale?

@DOH, @Lynchomaniac, @torjo, @Affen - noen tips?
ROCK!

User avatar

Gullbrød
Belieber
Belieber
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2013, 13:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by Gullbrød »

Chemistry av Jon Collins og Contents Under Pressure av Martin Popoff er ikkje så verst. Las også den offisielle biografien Rush Visions av Bill Banasiewicz for tusen år sidan, men hugsar ikkje om eg likte den eller ei.
Signatur

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Doomination wrote:Fikk lyst til å lese en rockebiografi igjen. Regner med det er skrevet en del om Rush, men hvilke bøker er evt å anbefale?

@DOH, @Lynchomaniac, @torjo, @Affen - noen tips?
Har faktisk ikke noe Rush-biografi sjøl, så det må jeg vel gjøre noe med. Regner med du har sett Beyond The Lighted Stage?
Image

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Anbefaler absolutt DVD-en Beyond the Lighted Stage, som Affen nevner.
Av Rush-biografier er nok Chemistry av Jon Collins den jeg vil anbefale mest av de jeg har lest. Den daterer seg fra 2005. Den viser karriereforløpet i kronologisk rekkefølge, samt at den inneholder mange pussige anekdoter, og hele persongalleriet rundt Rush og hvilken rolle de hadde. Boken til Bill Banasiewicz, titulert Visions, er OK den også, men den er fra 1988. Den er en grei oppsummering t.o.m. Hold Your Fire, mye mer illustrert med fotografier enn Chemistry, men ellers en ganske tynn paperback i et litt upraktisk stort format. Jeg er nokså uenig i en del av det Banasiewicz skriver angående vurderinger av platene.

Jeg har en bok som omhandler Rush i et filosofisk lys, enkelt og greit titulert Rush and Philosophy. Den går veldig i dybden og er ganske tunglest, men kan være grei å lese i bruddstykker.

Martin Popoffs bok er sikkert bra den også. Jeg har likt de biografiene jeg har lest av ham (om Blue Öyster Cult og Black Sabbath), pluss metalguidene fra forskjellige tiår.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Doomination wrote:Fikk lyst til å lese en rockebiografi igjen. Regner med det er skrevet en del om Rush, men hvilke bøker er evt å anbefale?

@DOH, @Lynchomaniac, @torjo, @Affen - noen tips?
Hmm, skulle gjerne ha bidratt med noe her, men må pent innrømme at jeg er alt for dårlig til å lese bøker - men som Affen og Torjo kan jeg glatt anbefale Beyond The Lighted Stage iallefall....
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Freeze
Belieber
Belieber
Posts: 77
Joined: 07 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Freeze »

Av Rush biografier er det nok "Chemistry" som er mest leseverdig av de som finnes , selv om også en bok som "Visions" kan være verdt å lese hvis man kommer over den. Utover dette vil jeg på det varmeste anbefale å lese "Ghost Rider" boka til Neil Peart. Leser man den , forstår man straks mer av hvorfor Peart har den private stilen han har i Rush sammenheng. En sterk og gripende bok verdt å lese.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Interessant historie om forfatteren av Visions her.

Han bæsja tydeligvis på leggen, ikke bare én, men to ganger!
Jeg synes Visions er informativ nok og har mange gode bilder, men jeg er også enig med dem som kommenterer at forfatteren fremhever sitt forhold til bandet litt i overkant.

Men å misbruke bandets tillit på den måten da!? Fysjom!

(Med forbehold om at forumbrukeren snakker sant)
Ta tårnet, Ebralidze!

Locked Previous topicNext topic