Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Thin Lizzy-trÄden

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
Lugubriel
Rocker
Rocker
Posts: 642
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Thin Lizzy-trÄden

Post by Lugubriel »

Et band jeg regner med mange her inne har et mye nÊrmere forhold til enn meg, men begynner for alvor Ä bli smÄfrelst. PrÞver Ä fÄ litt oversikt over diskografien deres, derav trÄden. ForelÞpig seiler Johnny The Fox opp som en liten favoritt, men Fighting, Black Rose, Jailbreak og Bad Reputation har og mye fett. Sikkert noe jeg har oversett, men har som sagt ikke full oversikt. DrÞft, utred og kom med tips!

Digg:

Image

User avatar

Topic author
Lugubriel
Rocker
Rocker
Posts: 642
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lugubriel »

Glemte jo Chinatown fĂžirr heillvett...!

Image

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

BÄde Renegade og Thunder and Lightning bÞr legges til om du liker Chinatown (begge de to fÞrste er bedre enn sistnevnte IMO). Ellers har du nok fÄtt med deg det beste der. Vagabonds of the Western World har noen veldig bra lÄter, men er ujevn.

"Even s***n wears leather"

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Renegade og Thunder and Lightning er de to beste Lizzy-skivene etter min mening.

Image

User avatar

Topic author
Lugubriel
Rocker
Rocker
Posts: 642
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lugubriel »

knuthulhu wrote:

BÄde Renegade og Thunder and Lightning bÞr legges til om du liker Chinatown (begge de to fÞrste er bedre enn sistnevnte IMO). Ellers har du nok fÄtt med deg det beste der. Vagabonds of the Western World har noen veldig bra lÄter, men er ujevn.

Riktig, baserer meg pÄ lÄta Chinatown som er knaillert, men bandet har jo mye fillers pÄ de fleste skivene virker det som.

Image

User avatar

Nils BarvÄg
Poser
Poser
Posts: 321
Joined: 09 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by Nils BarvĂ„g »

Det gÄr knapt an Ä skryte for mye av Thin Lizzy. Diskografien oppleves som gjennomfÞrt frisk og vital hver gang jeg fÄr et kick pÄ bandet. "Renegade" er et mesterverk, med en musikalsk variasjon fÄ andre hardrock-band kan framvise.

Ellers er det "Bad Reputation" og "Johnny the Fox" som fÄr seg noen flere avspillinger enn de andre.

"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

User avatar

manimal
Poser
Poser
Posts: 307
Joined: 14 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by manimal »

Et av mine favorittband. Johnny the Fox den aller stÞrste favoritten. Med bad reputation, jailbreak, fighting og thunder and lightning pÄ de neste plassene.
Live and dangerous er dessuten et tidenes beste live album.


User avatar

Eon
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 19 Sep 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 36

Post by Eon »

Ganske sÄ traurig band, med unntak av 3-4 lÄter pÄ Thunder and Lightning. Og trommesoloen pÄ Live and Dangerous.

333+333 wrote:Yupp that`s right, jeg digger f**n meg metal!

User avatar

GullbrĂžd
Belieber
Belieber
Posts: 177
Joined: 17 Nov 2013, 13:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 111

Post by GullbrĂžd »

Sjukt bra band. Johhny the Fox og Bad Reputation er aller best.

Signatur

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Glimrende band som lenge har vÊrt inne pÄ min topp 10-liste over tidenes beste hardrock/metal-band. Karakterer fra 1 til 10 for hver utgivelse:

Thin Lizzy 6
Shades of a Blue Orphanage 4
Vagabonds of the Western World 7
Nightlife 7
Fighting 9
Jailbreak 10
Johnny the Fox 9
Bad Reputation 8
Live and Dangerous 10
Black Rose 9
Chinatown 7
Renegade 7
Thunder and Lightning 9
Life 8
One Night Only 7

Eric Bell-perioden (de tre fÞrste) er en miks av keltisk folk, blues og hardrock og kvalitetsmessig meget ujevn, men nÄdde sin topp i 1973 med Vagabonds of the Western World. Nightlife, den fÞrste med den klassiske besetningen (Lynott - Gorham - Robertson - Downey) viste potensialet, men virker litt dau i forhold til gullrekka som kom i perioden 1975-79. Jailbreak var gjennombruddet i USA og det er lett Ä skjÞnne hvorfor, selv om en del av suksessen mÄ tilskrives hiten "The Boys Are Back in Town". Albumet inneholder ellers gull som den heftige "Emerald" (muligens Lizzys hÞydepunkt ved siden av det episke tittelsporet pÄ "Black Rose"), "Cowboy Song", "Running Back", "Warriors" og tittelsporet. De andre platene fra denne perioden stiller ikke langt bak, og Live and Dangerous er en av tidenes beste liveplater. Det er sagt av andre tusenvis av ganger fÞr og det er fullstendig korrekt. Chinatown og Renegade har noen flotte lÄter (f.eks. "Killer on the Loose" og "Angel of Death"), men har enkelte fillers. John Sykes' inntreden sprita opp Thunder and Lightning, som er den tyngste plata Lizzy ga ut. Resultatet var meget vellykket, men dessverre bandets svanesang i studio. Konsertplata fra samme Är er meget sterk om enn ikke helt i klasse med den enorme Live and Dangerous. One Night Only er en konsertplate fra 2000, hvor Sykes gjÞr en hederlig jobb som "Phil Lynott".

Phil Lynott var en gudebenÄdet frontmann og lÄtskriver som ytterst fÄ har klart Ä matche.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Lizzy er et band som ble stadig mer viktig for meg utover 90-tallet da jeg for alvor satte meg inn i diskografien, et band hvis influens og relevanse selv i dag er helt udiskutabel - sÄpass at jeg ikke er i tvil om Ä putte pÄ dem merkelappen et av 70- og tidlig 80-tallets viktigste band.

For meg er dog det aller meste fÞr Robertson/Gorham era'n relativt uinteressant, pÄ tross av at de med Bell skapte enkelte perler som f.eks The Rocker - et frampek pÄ hva Thin Lizzy var i ferd meg Ä bli.
Ikke direkte ubetydelig var det heller at de fikk en av sine stĂžrste hits, som selv massene som ikke er Rockefrelste kjenner i form av sin versjon av Trad'n; Whiskey In The Jar.

Men som sagt blir det hele langt mer interessant i Ärene 74-83, og for meg er det fra Johnny The Fox det virkelig sitter godt, mens andre gudebenÄder forgjengeren og det kommersielle gjennombruddet Jailbreak - synes jeg den er (om enn bra) mer ujevn enn det som kommer etter den.

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Et band jeg kun likte enkeltlÄter av frem til i fjor da det plutselig lÞsna. Jeg synes faktisk "Fighting" er det suverent beste studioalbumet, fult av Bad Rep og Johnny the Fox. Jailbreak er litt opp og ned, men inneholder en av tidenes heavylÄter i form av Emerald. Live & Dangerous-anbefalingene kan ogsÄ bifalles. Ellers er det noen skiver fra begynnelsen og slutten av karrieren jeg ikke har satt meg inn i enda, det skal gjÞres ved neste kick.

Night Life kan ved fÞrste lytt virke som en samling klinelÄter, men hÞrer man etter finner man ogsÄ en av bandets klart tÞffeste lÄter her. Barskere enn tittelen kan gi inntrykk av:

Lynchomaniac wrote:

Ikke direkte ubetydelig var det heller at de fikk en av sine stĂžrste hits, som selv massene som ikke er Rockefrelste kjenner i form av sin versjon av Trad'n; Whiskey In The Jar.

Interessant. Jeg tror faktisk massene per i dag kjenner denne best som en Metallica-lÄt.

ROCK!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Thin Lizzy 4/10
Shades of a Blue Orphanage 3/10
Vagabonds of the Western World 4/10
Nightlife 4/10
Fighting 6/10
Jailbreak 7/10
Johnny the Fox 7/10
Bad Reputation 7/10
Live and Dangerous 7/10
Black Rose 7/10
Chinatown 6/10
Renegade 9/10
Thunder and Lightning 9/10
Life 8/10
One Night Only 7/10

Noe oppskrytt band, og spesielt 70-tallskatalogen er langt i fra sÄ bra som alle skal ha det til. Noen kanonlÄter pÄ de fleste skivene fra og med Fighting, men ingen helt gjennomfÞrt gode album fÞr Renegade.

Live and Dangerous er og veldig oppskrytt, og til tross for at videomateriale fra samme tid viser at skiva er like fiksa pÄ i studio som Alive II og Unleashed In The East, virker det likevel som flesteparten av fansen faktisk innbiller seg at det er 100% live. Men for all del, Alive-skivene til Kiss er kanonbra, sÄ jeg kritiserer ikke studio overdubs av liveskiver, jeg syns bare det er litt rart at ingen pÄpeker det om L&D.

Image

User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

Synes Black Rose er klart best! Bare kongelÄter :D

"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Doomination wrote:
Lynchomaniac wrote:

Ikke direkte ubetydelig var det heller at de fikk en av sine stĂžrste hits, som selv massene som ikke er Rockefrelste kjenner i form av sin versjon av Trad'n; Whiskey In The Jar.

Interessant. Jeg tror faktisk massene per i dag kjenner denne best som en Metallica-lÄt.

Tja, skal vel tildels vÊre tilbÞyelig Ä si meg delvis enig i det - men det kommer vel alt ann pÄ hvem man spÞr, hva vedkommendes alder og om de kan sin musikkhistorie. Vet f.eks om mange som fra tiden fÞr Metallica's versjon trodde det var bÄde Smokie, The Dubliners og Lizzy som hadde originalen, men den yngre garde kjenner nok Metallica's versjon klart best

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je mÄ innrÞmme att je er litt pÄ sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjém helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Stressminister
Rocker
Rocker
Posts: 606
Joined: 28 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stressminister »

Har ikke dyptgÄende kjennskap til bandet, men noen av lÄtene er sÄ sykt bra. SÊrlig Emerald fra BBC sessions, Toughest street in town osv.


User avatar

Sonic Titan
Belieber
Belieber
Posts: 115
Joined: 13 Dec 2013, 12:53
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Sonic Titan »

Cowboy Song vinner for min del. Blir alltid glad av den. OgsÄ sÄ trivelig lÄta er a gitt.

[BBvideo 560,340][/BBvideo]


User avatar

LjosÄk
Belieber
Belieber
Posts: 74
Joined: 23 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LjosĂ„k »

Det nest mest plagsomme og kjedelige av alle virkelig store band, faktisk. Kun "slÄtt" av U2.


User avatar

Wraith
Rocker
Rocker
Posts: 874
Joined: 03 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Wraith »

Jeg har kun "Wild One"-samlisen, men den er bortimot perfekt.

Vi dĂžde ikke... Vi har aldri levd.


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Fikk en hÄndfull Thin Lizzy-plater tidligere i Är og bestemte meg da for at jeg mÄtte sjekke ut bandet nÊrmere. Aldri falt for bandet fÞr, men det falt plutselig veldig godt i smal. Jailbreak, Johnny the Fox, Bad Reputation og Fighting, i den rekkefÞlgen, er alle j****g solide. DÞdskult band.


Locked Previous topicNext topic