Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

UFO

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste UFO?

UFO 1 (1970)
1
5%
UFO 2: Flying (1971)
2
11%
Phenomenon (1974)
4
21%
Force It (1975)
2
11%
No Heavy Petting (1976)
1
5%
Lights Out (1977)
3
16%
Obsession (1978)
1
5%
No Place to Run (1980)
0
No votes
The Wild, the Willing and the Innocent (1981)
1
5%
Mechanix (1982)
1
5%
Making Contact (1983)
0
No votes
Misdemeanor (1985)
0
No votes
Ain't Misbehavin' (1988)
0
No votes
High Stakes & Dangerous Men (1992)
0
No votes
Walk on Water (1995)
2
11%
Covenant (2000)
0
No votes
Sharks (2002)
0
No votes
You Are Here (2004)
0
No votes
The Monkey Puzzle (2006)
0
No votes
The Visitor (2009)
0
No votes
Seven Deadly (2012)
0
No votes
A Conspiracy of Stars (2015)
1
5%
 
Total votes: 19
User avatar

Topic author
Nils Barvåg
Poser
Poser
Posts: 321
Joined: 09 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

UFO

Post by Nils Barvåg »

UFO har nettopp gitt ut sitt tjueførste studioalbum, og som vanlig sitter jeg med inntrykket at dette er lite spektakulært, men samtidig gjennomført bra. Vinnie Moore kan gjøre akkurat det han vil med en gitar, og ved gjentatte lyttinger kommer alle de subtile detaljene tydeligere fram. Et flott bluesa hardrock-album.

Jeg synes UFO har gjort ei bra rekke album nå, helt fra Schenker-skivene "Walk on Water" og "Sharks" pluss de fem siste med Vinnie Moore. Jeg digga poppete "Mechanix" da jeg hadde den på kassett på 80-tallet, mens jeg har satt meg mindre inn i syttitalls-platene. Jeg må sette meg ned og høre gjennom diskografien for å finne ut hvilke album jeg skal sette øverst på lista.

Er dette et band som har det minste appell blant dagens Scream-lesere? Sikkert noen oldiser, i alle fall...
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Tror jeg bare har hørt de to første skivene i sin helhet.
De er tidvis fete.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Jeg valgte Force It, Lights Out og The Wild, the Willing and the Innocent, men strengt tatt er vel liveplata Strangers in the Night det beste de noensinne har gjort. Det er antagelig en av tidenes fem beste liveplater.
UFO var et utmerket space rock-band i starten, med Flying som et naturlig høydepunkt. Nå hadde det seg slik at et ungt Scorpions med et blodferskt gitartalent spilte oppvarming for UFO i 1973, og vips så var den klassiske UFO-besetninga med Michael Schenker et faktum, mens Scorpions måtte se seg om etter en ny sologitarist. Dette endret stilen til UFO radikalt. Nå var de blitt et melodiøst hardrock-band av høyt kaliber og ga ut gull helt til Schenker under mystiske omstendigheter bare forsvant ut av bandet rundt årsskiftet 1978-79. Erstatteren Paul "Tonka" Chapman hadde store sko å fylle, men han greide det faktisk til dels. Album som The Wild, the Willing and the Innocent (1981) og Mechanix (1982) er klassisk UFO. Schenker dannet MSG som også ga ut flere meget gode album. I 1995 var en gjenforening av den klassiske besetningen et faktum, dvs. Mogg - Schenker - Way - Raymond - Parker, og resultatet var Walk on Water, som er like bra som 70-tallsklassikerne. Etter dette har kvaliteten variert litt. Etter litt inn og ut forlot Schenker bandet endelig i 2003 og erstatteren var den utmerkede Vinnie Moore. Platene fra 1974 til og med 1982, pluss Walk on Water, er obligatoriske i samlinga til enhver hardrock-fan, og de to første kan tas med om man (som jeg) digger band som Hawkwind.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

Fin oppsummering av torjo rundt et band som av en eller annen merkelig, uforklarlig grunn er lite omtalt.
Gullrekka er selvsagt
Phenomenon (1974), Force It (1975), No Heavy Petting (1976), Lights Out (1977) og Obsession (1978), men som torjo skriver;
Det er live-skiva Strangers in the night som virkelig er juvelen i kronen.
Har egentlig prøvd å sjekke ut alle utgivelser oppigjennom, men må innrømme at de jeg nevner over er i særklasse, katalogen sett under ett.

Schenker utvidet som kjent den strake gullrekka si med (minst!) 4 ytterligere utgivelser som soloartist (3 studio- og en dobbel live).
Etter dette, ble også den godeste Schenker mer ujevn. Men fy f**n for en fantastisk gitarist!

Det er vel store personlige problemer (hovedsakelig drekking) som har gjort at Schenker har prestert ujevnt, og skiftet beite og personell hyppig. Jeg er usikker på hva torjo mener med "mystiske omstendigheter" rundt hans fratreden i UFO? Det var vel så enkelt som at Phil Mogg var et relativt stort rasshøl og en kranglefant av dimensjoner den gangen. Han hadde ry på seg for å starte slåsskamper med alt og alle, og Schenker hadde gitt han klar beskjed om at han kom til å slutte umiddelbart hvis Mogg noensinne dro til ham. Dette måtte selvfølgelig Mogg teste ut, og dett var dett.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Det har vel vært omtalt som "mystiske omstendigheter" med tanke på konserter han ikke han ikke har møtt opp til etterfulgt av at han deretter har vært under radaren, men det kan nok være så enkelt som du sier. Har forresten boka "High Stakes & Dangerous Men: The UFO Story" hjemme, men det er en av flere bøker som (foreløpig) står ulest i hylla. Kanskje den kaster lys over slike ting?
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

UFO var i alle fall kjent for å være et band med kranglefanter (ikke ulikt Thin Lizzy), I'll tell you that!
Mogg var langt i fra den eneste, både Parker og ikke minst Pete Way... Go figure.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Kjent som tørste gutter. Visste du at låta "I Ain't No Baby" fra Obsession er et spark til The Babys, som var labelmates på Chrysalis? UFO mente The Babys fikk altfor mye backing fra plateselskapet.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Denne hadde jeg med i månedsstafetten min i juni 2010.

[media]https://www.youtube.com/watch?v=8zTIYB1CcJI[/media]
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Topic author
Nils Barvåg
Poser
Poser
Posts: 321
Joined: 09 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by Nils Barvåg »

Mangler både "Force It", "No Heavy Petting" og "Lights Out". Det går selvsagt ikke...

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00G ... d_i=468294
"Only those who keep the faith shall escape the wrath of the Metallian..."

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Et skikkelig bra og undervurdert band - ikke minst med besetningene som har vært siden Schenker's siste exit, hvor Vinnie Moore mer enn bare overbeviser "i rollen etter" Schenker (som for alltid vil være milepælen bandet's gitarister måles opp i mot). You Are Here og Monkey Puzzle er i så måte sterke prov på hva Ufo er i stand til i senere dager, da kanskje spesielt førstnevnte. Live så leverer de fortsatt, noe jeg bevitnet på SRF 2009 - og som livedokument kan Showtime fra 2005 anbefales på det varmeste. Rett og slett et knallbra Live-slipp som glatt glir inn på topp 10 lista mi over DVD/BluRay fra de siste 10 åra.

Hva stemmegivning og rangering angår må jeg nok komme tilbake til det siden endel av platene ikke har blitt spilt på en god stund, men at det blir innslag av såvel Schenker-era som You Are Here er vel neppe et dårlig tips....
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Nils Barvåg wrote:Mangler både "Force It", "No Heavy Petting" og "Lights Out". Det går selvsagt ikke...

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00G ... d_i=468294
Det er ingen grunn til å nøle! :-D
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Fantastisk bra band, og nye skiva er intet unntak. Gikk for No Heavy Petting, Lights Out og Walk On Water i pollen, men det er som sagt mye bra i diskografien. Har ikke alt sjøl, mengler de to første + Ain't Misbehavin', High Stakes & Dangerous Men og den nyeste (har den bare på promo). HS&DM husker jeg som temmelig anonym fra jeg hadde den på kassett, men må jo i hus når det skal kompletteres. Ain't Misbehavin' er rimelig vrien å finne på CD forresten.
Image

User avatar

Doomination
Poser
Poser
Posts: 433
Joined: 02 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Doomination »

Kjenner kun til den opprinnelige Schenker-perioden, men der er det veldig mye bra. Planen har alltid vært å sjekke ut noe fra 80-tallet og senere etter hvert, men har ikke kommet så langt. Må gjøres.

Favorittskive er jeg usikker på, men tror kanskje Lights Out er jevnest av studioplatene jeg har hørt. Er jeg i rett humør synes jeg også Phenomenon er helt fantastisk. Den inneholder et par av bandets mest kjente hårdrocklåter, men som album er den egentlig veldig laidback og stemningsfull.

I tillegg rocker både Force It og No Heavy Petting som bare det, jeg liker igrunnen Obsession godt også.
ROCK!

User avatar

Terrorsatan
Belieber
Belieber
Posts: 102
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Terrorsatan »

Har kun Covenant og dette er et band jeg aldri har satt meg noe inn i. Prøver å gjøre noe med det da jeg kjøpte en boks med 5 (de 5 første?) skiver for 99 på CDON.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Terrorsatan wrote:Har kun Covenant og dette er et band jeg aldri har satt meg noe inn i. Prøver å gjøre noe med det da jeg kjøpte en boks med 5 (de 5 første?) skiver for 99 på CDON.
Covenant er grei, men ingen klassiker.

Den her du har bestilt?
http://cdon.no/musikk/ufo/original_albu ... )-25759642
Bandets mest klassiske album, men nr 3-7 i rekka. De to første er helt annerledes, mer psykedelia.
Image

User avatar

Terrorsatan
Belieber
Belieber
Posts: 102
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Terrorsatan »

Affen wrote:
Terrorsatan wrote:Har kun Covenant og dette er et band jeg aldri har satt meg noe inn i. Prøver å gjøre noe med det da jeg kjøpte en boks med 5 (de 5 første?) skiver for 99 på CDON.
Covenant er grei, men ingen klassiker.

Den her du har bestilt?
http://cdon.no/musikk/ufo/original_albu ... )-25759642
Bandets mest klassiske album, men nr 3-7 i rekka. De to første er helt annerledes, mer psykedelia.
Stemmer Affowicz, det er den der ja. Fått den nå og kun hørt Phenomenon sålangt. Og det høres da ut som en trivelig skive.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Terrorsatan wrote:
Affen wrote:
Terrorsatan wrote:Har kun Covenant og dette er et band jeg aldri har satt meg noe inn i. Prøver å gjøre noe med det da jeg kjøpte en boks med 5 (de 5 første?) skiver for 99 på CDON.
Covenant er grei, men ingen klassiker.

Den her du har bestilt?
http://cdon.no/musikk/ufo/original_albu ... )-25759642
Bandets mest klassiske album, men nr 3-7 i rekka. De to første er helt annerledes, mer psykedelia.
Stemmer Affowicz, det er den der ja. Fått den nå og kun hørt Phenomenon sålangt. Og det høres da ut som en trivelig skive.
Gled deg til de neste da. Det er 5 knallgode skiver, og Lights Out er en sekser i mi bok.
Image

Locked Previous topicNext topic