Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

The Purple Album

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

The Purple Album

Post by yngve »

Noen som har tanker rundt denne?

http://heavymetal.no/blog/posts/the-purple-album

Liker godt Coverdale, og selv om ikke Purple med ham er favorittbesetningen, kan det fort bli en koselig skive.
SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

Det som nok er problemet med en slik utgivelse er nettopp det at veldig mange har "tanker" om plata lenge før de har hørt den.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

Topic author
yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

Post by yngve »

Det er jo strengt tatt ikke noe stort problem ;) Jeg liker godt å sitte og plotte i forkant, har ikke fått promo ennå, men jeg liker godt greia, og smakebiten som lå på nett var ok. Ikke veldig stort poeng å spille inn slikt på nytt spør du meg, men når det først kommer, hvorfor ikke? Det som slo meg som litt odd var at selskapet fronter det som et studioalbum, som et på ett plan er, men etter min mening ikke heeeelt.
SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

steinman
Poser
Poser
Posts: 245
Joined: 15 Jun 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by steinman »

yngve wrote:Det som slo meg som litt odd var at selskapet fronter det som et studioalbum, som et på ett plan er, men etter min mening ikke heeeelt.
Det er jo sånn sett en litt "unormal" utgivelse. Ja, det er et studioalbum, men med kun gammelt materiale. Sånn sett faller plata litt inn i samme kategori som ei liveskive. Foretningsmessig sett er det vel uansett best å promotere som et studioalbum, da det normalt vil skape størst interesse.

I dette tilfellet kan jo skiva for øvrig også puttes både i kategorien tributeplate og nyinnspillinger, så det er teoretisk sett flere måter å markedsføre albumet på, men sikkert er det uansett at skiva kommer til å skape debatt. Nettopp det vil vel til syvende og sist også være med på å skape nysgjerrighet hos mange, og sånn sett generere salg.
The beating of my heart is a drum and it's lost
And it's looking for a rhythm like you
You can take the darkness from the pit of the night
And turn it into a beacon burning endlessly

http://www.rockandrolldreams.com
http://www.facebook.com/rockandrolldreams

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Har trua på at vi kan få noen trivelige versjoner av gamle schlägere.
Ta tårnet, Ebralidze!

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Selv som stor Whitesnake og Coverdale-fan må jeg innrømme at jeg hadde et ambivalent forhold til denne plata så fort jeg leste at den skulle bli en realitet. Ambivalent fordi at jeg alltid er spent og forventningsfull mens jeg ser frem til ny skive med bandet, men også mer enn en smule skeptisk med tanke på at re-innspillinger av klassisk materie sjeldent er en god ide.

Så så jeg intervjuet med Coverdale hvor han dro opp grunnene til at plata/prosjektet ble til, hvor han forklarte hvordan og ikke minst hvorfor plata ble til - hvor han belyste flere valide grunner;

Jon Lord jobbet i sine siste år med å få til en DP Mark III reunion, noe som er kjent for de av oss som har fulgt med på bandet. Som alle vet så ble dette aldri noe av pga. Blackmore's standhaftighet/motvilje og etter hvert Jon Lord's død.

"Ingen" (sett bort i fra covers og at Coverdale og Hughes selv spiller noen av låtene live) spiller disse låtene lengre, noe som han betraket som beklagelig

Coverdale ønsket å gjøre stas på arven og en hyllest og ikke minst stor takk til gutta i Purple, som gav en 19-åring sjansen til å tre inn i det som på den tiden (tidlig 70-tall) var et av verdens største band. Men det måtte gjøres på Whitesnake manér, mao. noe som passet i en WS-setting - samtidig som de bragte noe nytt til låtene

Så kan man selvfølgelig si (som også enkelte onde tunger/kynikerene vil ha det til) at for Coverdale og Whitesnake er det selvfølgelig veldig mye enklere å re-innspille gammelt materiale enn å skrive nytt for å holde navnet til slangen varmt. Et valid poeng det også kanskje, men intervjuet endret alikevel noe av min skepsis da Cov virket oppriktig i sitt ønske å gjøre stas på Purple hvor han for alvor trådde inn i rampelyset.

Etter å ha hørt 3 låter, alle tilgjengelig på youtube - så må jeg si meg noe beroliget ihht hva jeg opprinnelig hadde forventet, og må si meg godt fornøyd (om enn kanskje ikke ekstatisk) med hva jeg har hørt så langt. Men at de har valgt å han en gjestekeyboardist og ikke et permanent medlem, overrasket noe - ut i fra de låtene jeg har hørt tar han langt mindre plass i lydbilde enn hva jeg hadde forventet ettersom Lord's hammond er en såpass stor del av klassikerenes lydlandskap. For som Cov sa så kan man ikke spille disse låtene uten orgel/synth....

En ting er skråsikkert, plata skal i hus og et visst sett av forventninger har jeg alltids til ny plate med Whitesnake
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

Ser faktisk ikke en eneste fornuftig grunn for dette prosjektet.
Kanskje, hvis han hadde spilt inn låtene live. Men bare kanskje.

Coverdale fyller opp pengesekken, ingenting annet. At Jon Lord og Blackmore skal trekkes inn for å rettferdiggjøre dette prosjektet, er bare sprøyt. Dette er Coverdale, dette er Whitesnake. Eller (Purplesnake).

Har hørt de 3 låtene som er tilgjengelig, og hva vitsen skal være med å lage American style HM av et klassisk, britisk hardrockband, er beyond me.

User avatar

Freeze
Belieber
Belieber
Posts: 77
Joined: 07 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Freeze »

Thunderbear wrote:Ser faktisk ikke en eneste fornuftig grunn for dette prosjektet.
Kanskje, hvis han hadde spilt inn låtene live. Men bare kanskje.

Coverdale fyller opp pengesekken, ingenting annet. At Jon Lord og Blackmore skal trekkes inn for å rettferdiggjøre dette prosjektet, er bare sprøyt. Dette er Coverdale, dette er Whitesnake. Eller (Purplesnake).

Har hørt de 3 låtene som er tilgjengelig, og hva vitsen skal være med å lage American style HM av et klassisk, britisk hardrockband, er beyond me.
Støtter dette innlegget er jeg redd.

User avatar

Topic author
yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

Post by yngve »

Har vel ikke store betydningen uansett om man liker det eller ei, skiva kommer, så får den som digger det gjør det :) Når vi snakker om nyinnspillinger, hva synes folket om denne Uli John Roth-greia hvor han spiller inn gamle Scorpions-saker på nytt, med denne knallgode vokalisten?
SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

marsu
Belieber
Belieber
Posts: 44
Joined: 14 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by marsu »

Jeg er skuffa over at han velger å bruke tid på dette i stedet for et nytt ordentlig album. Purplesnake er noe han kunne gjort live, hvis han absolutt må. Jeg hører gjerne noen andre Purple-låter enn bare det vanlige Burn/Stormbringer-medley'et på en vanlig Whitesnake-turné, for all del! Men et helt studioalbum med dette tributeprosjektet blir bare irriterende. Burde ikke vært gitt ut som Whitesnake, men som "Coverdale sings Purple oldies" eller noe sånt. Kjims!

Selges snart på Samvirkelaget sammen med denne:
Image

User avatar

Welhaven
Poser
Poser
Posts: 457
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Welhaven »

Synes dette er koselig skive, ingen grunn til å irritere seg. *tar seg en slurk øl til*
yngve wrote:Når vi snakker om nyinnspillinger, hva synes folket om denne Uli John Roth-greia hvor han spiller inn gamle Scorpions-saker på nytt, med denne knallgode vokalisten?
Uli Jon Roth-skiva var knallbra, forresten.

Edit: må dog sies at UJR-plata er i en helt annen klasse enn Purple-skiva.
<b>Exeloume på Facebook-></b> http://listn.to/exeloume (news, bio, musikk, reviews osv)
Wimp: http://wimp.no/album/6182208
Bandcamp: http://exeloume.bandcamp.com/
Myspace: www.myspace.com/exeloumethrash

User avatar

marsu
Belieber
Belieber
Posts: 44
Joined: 14 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by marsu »

Fantastisk flott anmeldelse :-D
Image

User avatar

TheUnborn
Rocker
Rocker
Posts: 1182
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by TheUnborn »

He he, slettes ingen dum anmeldelse.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

...og han hadde ingen fortinntatte meninger på forhånd, neida. Han hørte på den med et åpent sinn, og ingen fordommer mot "that dude from Winger" eller lignende. Helt klart. Sikkert artig å lese sånt, for dem som syns det er humoristisk, men det er en temmelig usaklig anmeldelse. Personlig syns jeg trommelyden suger, men arrangementene er kule, og det er j****g mye fett gitarspill. Ville gitt den 4/6 sjøl.
Image

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Hørte Soldier Of Fortuna på radio for et par dager siden. Uff da :cry:
Heavy Metal
Loud as it can be

Locked Previous topicNext topic