Jeg har kun hĂžrt et helt album av Simply Red, men det er nok til Ă„ hĂžre at Mick Hucknall er en ypperlig vokalist og melodisnekker.
Vet at det ikke er "true" Ă„ like bandet eller liknende pop, men jeg er svak for gode melodier.
Hip hop
-
- Poser
- Posts: 256
- Joined: 05 Apr 2004, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
-
- Poser
- Posts: 338
- Joined: 29 Jul 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Goatfog wrote:Jeg hÞrer pÄ enormt mye musikk som er milevis unna metall i stil og form, men et sted gÄr grensa. Finner faktisk ingenting sjarmerende med HH over hodet.
Det samma kan sies om 90% av film- og musikksmaken DIN.
BURN
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!
-
- Poser
- Posts: 314
- Joined: 30 Mar 2004, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Goatfog wrote:Er kanskje den kvalmeste musikksjangeren jeg veit om. Nesten skammelig at trÄden har sÄ mange sider pÄ et metalforum.
SĂ„ j***a sant.
-
- Poser
- Posts: 338
- Joined: 29 Jul 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Kjellvete wrote:UndeadFlowerKing wrote:Bra musikk er bra musikk...
Vanskelig Ă„ motsi
à motsi dette fÄr en til Ä fremstÄ litt som sutrer'n til Trond Kirkvaag.
Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!
Flott innlegg av VĂ„gard. Verdt Ă„ lese:
http://nattogdag.no/artikler/5617/i-pos ... rer-fett-1
Oi oi oi! I formiddag satt jeg troskyldig jobbende foran Macâen da min gode venninne Anne sendte meg en link til en artikkel av nisjebladet FETT, hvor jeg â etter Ă„ ha uttalt meg kritisk om en av deres debatter, som jeg ogsĂ„ deltok i â blir stemplet som en lĂžgner. De fjernet etter massiv negativ oppmerksomhet selve ordet âlĂžgnâ fra artikkelen, men uten Ă„ pĂ„peke, eller grunngi, redigeringen av teksten. Innholdet er fremdeles det samme, selv om det mest stĂžtende ordet er fjernet. Jeg anser derfor fremdeles meg sjĂžl for Ă„ vĂŠre urettmessig uthengt som lĂžgner. Teksten er atpĂ„til kun signert âFETTâ, sĂ„ jeg vet ikke en gang hvem jeg krangler med. I tillegg er tekstens overskrift âDet koster Ă„ vĂŠre kar i Natt&Dagâ. JassĂ„. Dere impliserer at jeg, for Ă„ fĂžle meg KAR i N&D-konteksten, mĂ„ lyge. Om jeg skulle brukt samme kjĂžnnsbaserte hersketeknikk til Ă„ lage en overskrift pĂ„ dette tilsvaret, mĂ„tte det vel blitt noe ĂĄ la âSutrete damer ble lei seg i blad ingen leserâ. Vent litt! Der har vi jo overskriften.
Okey, men hva er egentlig sakens kjerne her? En eller annen gang i fjor hĂžst deltok jeg i en debatt pĂ„ Litteraturhuset i Oslo. Her skulle kvinnesynet i rap diskuteres. For meg har kjĂžnn alltid vĂŠrt et spennende tema jeg har et halvengasjert forhold til, og gangstarap har jeg spisskompetanse pĂ„. SĂ„ jeg konkluderte i all ydmykhet med at om noen skulle kunne yte gangstarappen rettferd i en sĂ„nn setting sĂ„ mĂ„tte det vel bli meg. Det neste jeg sier nĂ„ hĂ„per jeg dere ogsĂ„ forstĂ„r er skrevet i all ydmykhet. Jeg er en av Norges beste rappere. Om man liker sjangeren meg og gjengen min opererer innenfor, er en smakssak, men spĂžr folk med peiling og de vil si at jo, A-laget er dritbra. Grunnen til at jeg sier dette i denne sammenhengen er for Ă„ pĂ„peke at jeg kan faget mitt, ergo jeg hadde noe pĂ„ det debattpanelet Ă„ gjĂžre - som representant for utĂžverne av sjangeren som skulle settes under lupen. For Ă„ opprettholde kjĂžnnsbalansen (sukk) i panelet hadde FETT invitert en kvinnelig rapper. BRANFAKKELALARM: Det var krampeaktig gjort, da det ikke finnes noen norske, kvinnelige rappere som virkelig kan faget sitt. Det er nok en ung jente der ute akkurat nĂ„ som kommer til Ă„ sette mange skap pĂ„ plass en gang i framtiden. Men ikke nĂ„, virkelig ikke nĂ„. FETT dro inn en ung dame ved navn Mari RĂžsjĂž. Hvem? Ja, akkurat. Mari, om du leser dette; det var stygt gjort av disse damene Ă„ sette deg i et panel du ikke hadde noen forutsetninger til Ă„ fungere i. Ikke ta noe av dette personlig. Men Mari, Mari, Mari⊠Hun er et totalt ubeskrevet blad i norsk rapsammenheng. Hennes CV bestĂ„r av et par lĂ„ter laget med de kommunistiske propagandabandene Hank & Mari og RĂžde Sauer. I dag er hun mest aktiv som medlem i den nok sĂ„ radikale ungdomsbanden RĂžd Ungdom. Hun har ogsĂ„ dreadlocks.Det er nesten som hun er spesialdesignet i et laboratorium kun for Ă„ irritere meg. Alt jeg trengte Ă„ gjĂžre for Ă„ kĂždde med henne i N&D-intervjuet var Ă„ kalle henne en âkommunist-rappedame med dreadlocksâ. Dette synes FETT var ufint. NĂ„ja, hun er en jo faktisk en rappende dame med dreadlocks og medlemskap i RĂžd Ungdom. Av og til er sannheten vond, litt morsom ogoverraskende klisjĂ©.
Men hvorfor angripe stakkars Mari da, VÄgard? Vel, la meg fÞrst fÄ pÄpeke hvor frekt det er av FETT Ä invitere henne som en representant for utÞvende norske rappere. Hun kan ikke rappe, har ingen musikalsk forstÄelse og ingen anerkjennelse innad i noe som helst musikkmiljÞ eller bransje. à invitere noen til Ä sitte i et debattpanel fordi de har riktig kjÞnn er f**n meg ikke riktig gjort. Det er som Ä invitere en erfaren kunstner til debatt i samme panel som tanten din, fordi hun maler akvareller av utsikten pÄ hytten. Maris manglende anerkjennelse har ingenting med kjÞnn Ä gjÞre. Det handler utelukkende om mangel pÄ talent. Hun er voksen, og i fÞlge Google har hun rappet lenge. Uten Ä bli bedre. For Ä si det pÄ hiphopsk; eyo, Fà KK det dritet der.
Men, VĂ„gard, du kan da ikke angripe henne fordi FETT-damene inviterte henne? Nei, sĂ„ klart ikke. Men jeg kan angripe henne (riktig nok mildt, saklig og humoristisk â som i N&D) fordi hun prĂžvde Ă„ dra navnet mitt ned i den mannsjĂ„vinistiske sĂžlen ved Ă„ fare med hvite lĂžgner. âMen jeg mĂ„ fĂ„ si at A-laget-videoene er ganske drĂžye daâ, sa hun lett leende, delvis henvist til publikum, delvis henvist til meg. Hun var tydelig fornĂžyd med Ă„ ha satt meg pĂ„ plass. âJassĂ„? Da vil jeg gjerne spĂžrre hvor mange videoer du har sett med oss?â, spurte jeg nysgjerrig. âEh, er ikke helt sikker, men det mĂ„ minst vĂŠre treâ, svarte hun. PĂ„ denne tiden hadde A-laget ĂN musikkvideo, hvor den eneste med lite klĂŠr var mannen Sexy Ass Girson Felix dos Santos Dias PRIKK PRIKK PRIKK. Er det smĂ„lig av meg Ă„ henge meg opp i sĂ„nt? Nei, for den slags lĂžgnbasert retorikk Ăždelegger enhver debatt, og er tyyyyyypisk for folk som bekjenner seg til totalitĂŠre ideologier. For Ă„ si det sĂ„nn, JEG anstrengte meg hardt for Ă„ vĂŠre saklig den dagen, og nĂ„r jeg ble mĂžtt av lĂžgner og anklager ble jeg sur.
Men hun var jo bare en forvirret jente. Resten av panelet bestod av hiphop-journalist Ăyvind Holen. Et klokt valg. Ăyvind representerte den kunskapsrike hiphopnerden som kunne berike debatten med gode perspektiver og fakta. Siste mann, Jo Morten, the artist formerly known as Whims, var en trivelig kar som jo faktisk har hatt en slags rapkarriere. Vi snakket og koste oss, og det er vel her FETT finner grunnlag for Ă„ kalle meg lĂžgner. Jo Morten uttalte noe om at damer som liker BDSM har blitt programmert av samfunnet til Ă„ like nedverdigende sex. Han har i lĂžpet av dagen i dag gjort meg oppmerksom pĂ„ at han ikke mente dette, og at det han har prĂžvd Ă„ si er at stĂžrre, mer generelle seksuelle mĂžnstre kan vĂŠre samfunnsprogrammert. Ergo er det to folk som har snakket forbi hverandre pĂ„ tampen av en debatt. Dette er ikke grunnlag nok for Ă„ gĂ„ ut offentlig og kalle meg lĂžgner, FETT! Jeg personlig mener folk ikke bĂžr tenke sĂ„ mye pĂ„ hvorfor de liker det de liker, og heller bare bĂžr p**e. Men det er jo ikke et veldig bra utgangspunkt for debatt.
SĂ„ var det disse kulturimperialistene da.Kulturimperialisme er, i fĂžlge Wikipedia, en kulturs dominans over en annen. SĂ„, ja, det er kanskje feil begrep Ă„ bruke pĂ„ disse menneskene. KulturprosjektĂžrer skal jeg kalle de fra nĂ„ av. De er folk som ser pĂ„ en annen kultur og prosisjerer sin kulturs holdninger over pĂ„ denne fremmede kulturen, uten Ă„ vise den respekt nok til Ă„ virkelig sette seg inn i den. PĂ„ denne mĂ„ten vil alt i den fremmede kulturen som bryter med kulturprosjektĂžrens kulturs gjeldende normer framstĂ„ som mye mer svart/hvitt-problematisk enn det er. Fattigdom, rasisme og kjĂžnn. Til og med en flĂ„sete kar som meg ser at dette er vanskelige tema. NĂ„r premissene i debatten i tillegg var det problematiske synet pĂ„ kvinner innen mainstreamhiphoppen ble jeg oppgitt. Mainstreamrap domineres i dag av ballelĂžse, unge menn som snakker om joggesko og grining over lett fordĂžyelige beats.Problemstillingen er ikke lenger relevant for mainstreamrap. Den er derimot relevant for mitt kompetansefelt â beinhard gangstashit. NĂ„r jeg prĂžvde Ă„ dra debatten i den retningen ble jeg mĂžtt med en halvspydig kommentar om at man ikke var her for Ă„ diskutere nisjene innenfor rap. Ă kej, fĂ„kk deg, ikke inviter meg da! Chirag kan sikkert fortelle dere masse om hva poprapperne i USA driver med om dagen. I tillegg er han brun, sĂ„ da scorer dere noen PK-poeng der. WUHU!
Gangstarapen er den moderne bluesen. Den beskriver den undetrykte, sinte svarte amerikanske mannens liv. Mannen som i mange tilfeller ikke har begreper til Ă„ forklare eller analysere sin situasjon pĂ„ en mĂ„te som gjĂžr at norske kvinner som vanker pĂ„ Litteraturhuset fĂ„r en forstĂ„else for hans syn pĂ„ verdien av menneskeliv generelt (sitt eget og andres), kvinner, autoriteter, rase, penger og masse andre viktige faktorer i hans liv. NĂ„r man debatterer han, og hans musikk, ut i fra en forutsetning om at vĂ„re fine, norske sosialdemokratiske verdier kan brukes til Ă„ forstĂ„ marginalisert ungdom i New Orleans viser man ingen respekt for hans virkelighet, og viktigst av alt â null respekt for hans kreative uttrykk. ArrangĂžrer, og i stor grad publikum, som ikke har noen sĂŠrlig kjennskap til amerikansk rap, eller svart amerikansk kultur og historie, burde fĂ„r en innfĂžring i dette. Ellers blir det fort âĂ nei, han omtaler damer som eiendelerâ. Ja, det er fĂŠlt, det. Han omtaler ogsĂ„ penger som det endelig mĂ„let med livet, og alle som er i mot ham som legitime mĂ„l for grov vold. Det er vel heller et generelt problem med menneskesynet innenfor sjangeren gangstarap, enn det er et kjĂžnnsproblem. Problemstillingen kjĂžnn blir i denne sammenhengen kun en del av et stĂžrre problem. Og dette stĂžrre problemet kan ikke diskuteres uten bakgrunnskunnskap.
SĂ„ nĂ„r en liten klikk damer, for tilfellet uten relevant kunnskap, uttaler seg bastant om en fremmed kultur, uten Ă„ sette seg inn i den, ja, da vil jeg si at de sitter Ă„ akker seg over âde dumme negrene i USAâ. SĂ„ klart med noen kjempestilige ord. Og DET er faktisk skikkelig kjipt gjort, det!
- VĂ„gard Unstad
Sandviken, Bergen
- april 2012
PS. Jeg kalte dere verken OTTAR-feminister eller 1500 kronersvibrator-feminister. Det var dere som tolket det som rettet mot dere. Jeg er en beskriver, og de to typene feminister jeg beskriver der er reelle. Det vet dere, for fĂžrstnevnte Ăždelegger for dere, og sistnevnte⊠vel. Om dildoen passerâŠ
Antar at rap passer inn i en hip-hop-trÄd.
Er tre lÄtar uti. Var smÄskeptisk nÄr albumet starta med Prodigy-aktige beatz, men det gjekk seg til. No hÞyres det fett ut. (Edit: Drones Over BKLYN!)
Og apropos El-P, sÄ hÞyrdes ogsÄ nye Killer Mike-albumet (som er produsert av El-P) ganske kult ut.
This ain't no disco
This ain't no fooling around.
-
- Spermatozoon
- Posts: 0
- Joined: 18 Aug 2008, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
-
- Poser
- Posts: 256
- Joined: 05 Apr 2004, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Jeg har fÄtt j****g sans for den fÞrste Jurassic 5 skiva. Den kan vel muligens kalles for mini-album, men den er uansett grisefet.
-
- Poser
- Posts: 418
- Joined: 22 Sep 2003, 00:00
- Mood:
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 0
- Contact:
hadde aldri trodd jeg skulle like a-laget eller bergensk hiphop i det hele tatt!
drĂžy ep!
Choke! choke! choke! the devil we evoke!