Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Hip hop

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg har kun hĂžrt et helt album av Simply Red, men det er nok til Ă„ hĂžre at Mick Hucknall er en ypperlig vokalist og melodisnekker.
Vet at det ikke er "true" Ă„ like bandet eller liknende pop, men jeg er svak for gode melodier.


User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Det eneste som er lite true, er Ä holde seg oppdatert pÄ hva som er true og ikke hele tida.


User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Goatfog wrote:

Jeg hÞrer pÄ enormt mye musikk som er milevis unna metall i stil og form, men et sted gÄr grensa. Finner faktisk ingenting sjarmerende med HH over hodet.

Det samma kan sies om 90% av film- og musikksmaken DIN.

BURN

Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!

User avatar

Goatblessed necropenis
Poser
Poser
Posts: 314
Joined: 30 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Goatblessed necropenis »

Goatfog wrote:

Er kanskje den kvalmeste musikksjangeren jeg veit om. Nesten skammelig at trÄden har sÄ mange sider pÄ et metalforum.

SĂ„ j***a sant.

DØDSMARSJ TIL h*****e!

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

UndeadFlowerKing wrote:

Bra musikk er bra musikk...

Vanskelig Ă„ motsi

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

DarthVidar
Poser
Poser
Posts: 338
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by DarthVidar »

Kjellvete wrote:
UndeadFlowerKing wrote:

Bra musikk er bra musikk...

Vanskelig Ă„ motsi

Å motsi dette fĂ„r en til Ă„ fremstĂ„ litt som sutrer'n til Trond Kirkvaag.

Det maa bli slutt paa denne landssvikerpolitikken, og paa jukset i MGP!


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Hip hop er fienden.


User avatar

King_P
Belieber
Belieber
Posts: 133
Joined: 01 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by King_P »

Å sutre over at noen liker en musikktype en selv ikke liker er som Ă„ suge massiv k*k til en spyr.

Duvende bryster.

User avatar

Stian
Rocker
Rocker
Posts: 990
Joined: 30 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Stian »

Av glede?


User avatar

King_P
Belieber
Belieber
Posts: 133
Joined: 01 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by King_P »

Jepp.

Duvende bryster.

User avatar

Goatfog
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 29 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Goatfog »

DarthVidar wrote:

BURN

Tror aldri jeg har blitt mer burna - sÄ nÄ mÄ jeg bare medgi at hip hop er relevant musikk for relevante mennesker. Og true, sjÞlsagt.

"It's still real to me, damn it!"

User avatar

Buttmunch
Belieber
Belieber
Posts: 19
Joined: 05 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buttmunch »

hippedy hoppedy


User avatar

Tomas
Poser
Poser
Posts: 268
Joined: 19 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Tomas »

Flott innlegg av VĂ„gard. Verdt Ă„ lese:
http://nattogdag.no/artikler/5617/i-pos ... rer-fett-1

Oi oi oi! I formiddag satt jeg troskyldig jobbende foran Mac’en da min gode venninne Anne sendte meg en link til en artikkel av nisjebladet FETT, hvor jeg – etter Ă„ ha uttalt meg kritisk om en av deres debatter, som jeg ogsĂ„ deltok i – blir stemplet som en lĂžgner. De fjernet etter massiv negativ oppmerksomhet selve ordet “lĂžgn” fra artikkelen, men uten Ă„ pĂ„peke, eller grunngi, redigeringen av teksten. Innholdet er fremdeles det samme, selv om det mest stĂžtende ordet er fjernet. Jeg anser derfor fremdeles meg sjĂžl for Ă„ vĂŠre urettmessig uthengt som lĂžgner. Teksten er atpĂ„til kun signert “FETT”, sĂ„ jeg vet ikke en gang hvem jeg krangler med. I tillegg er tekstens overskrift “Det koster Ă„ vĂŠre kar i Natt&Dag”. JassĂ„. Dere impliserer at jeg, for Ă„ fĂžle meg KAR i N&D-konteksten, mĂ„ lyge. Om jeg skulle brukt samme kjĂžnnsbaserte hersketeknikk til Ă„ lage en overskrift pĂ„ dette tilsvaret, mĂ„tte det vel blitt noe ĂĄ la “Sutrete damer ble lei seg i blad ingen leser”. Vent litt! Der har vi jo overskriften.

Okey, men hva er egentlig sakens kjerne her? En eller annen gang i fjor hĂžst deltok jeg i en debatt pĂ„ Litteraturhuset i Oslo. Her skulle kvinnesynet i rap diskuteres. For meg har kjĂžnn alltid vĂŠrt et spennende tema jeg har et halvengasjert forhold til, og gangstarap har jeg spisskompetanse pĂ„. SĂ„ jeg konkluderte i all ydmykhet med at om noen skulle kunne yte gangstarappen rettferd i en sĂ„nn setting sĂ„ mĂ„tte det vel bli meg. Det neste jeg sier nĂ„ hĂ„per jeg dere ogsĂ„ forstĂ„r er skrevet i all ydmykhet. Jeg er en av Norges beste rappere. Om man liker sjangeren meg og gjengen min opererer innenfor, er en smakssak, men spĂžr folk med peiling og de vil si at jo, A-laget er dritbra. Grunnen til at jeg sier dette i denne sammenhengen er for Ă„ pĂ„peke at jeg kan faget mitt, ergo jeg hadde noe pĂ„ det debattpanelet Ă„ gjĂžre - som representant for utĂžverne av sjangeren som skulle settes under lupen. For Ă„ opprettholde kjĂžnnsbalansen (sukk) i panelet hadde FETT invitert en kvinnelig rapper. BRANFAKKELALARM: Det var krampeaktig gjort, da det ikke finnes noen norske, kvinnelige rappere som virkelig kan faget sitt. Det er nok en ung jente der ute akkurat nĂ„ som kommer til Ă„ sette mange skap pĂ„ plass en gang i framtiden. Men ikke nĂ„, virkelig ikke nĂ„. FETT dro inn en ung dame ved navn Mari RĂžsjĂž. Hvem? Ja, akkurat. Mari, om du leser dette; det var stygt gjort av disse damene Ă„ sette deg i et panel du ikke hadde noen forutsetninger til Ă„ fungere i. Ikke ta noe av dette personlig. Men Mari, Mari, Mari
 Hun er et totalt ubeskrevet blad i norsk rapsammenheng. Hennes CV bestĂ„r av et par lĂ„ter laget med de kommunistiske propagandabandene Hank & Mari og RĂžde Sauer. I dag er hun mest aktiv som medlem i den nok sĂ„ radikale ungdomsbanden RĂžd Ungdom. Hun har ogsĂ„ dreadlocks.Det er nesten som hun er spesialdesignet i et laboratorium kun for Ă„ irritere meg. Alt jeg trengte Ă„ gjĂžre for Ă„ kĂždde med henne i N&D-intervjuet var Ă„ kalle henne en “kommunist-rappedame med dreadlocks”. Dette synes FETT var ufint. NĂ„ja, hun er en jo faktisk en rappende dame med dreadlocks og medlemskap i RĂžd Ungdom. Av og til er sannheten vond, litt morsom ogoverraskende klisjĂ©.

Men hvorfor angripe stakkars Mari da, VĂ„gard? Vel, la meg fĂžrst fĂ„ pĂ„peke hvor frekt det er av FETT Ă„ invitere henne som en representant for utĂžvende norske rappere. Hun kan ikke rappe, har ingen musikalsk forstĂ„else og ingen anerkjennelse innad i noe som helst musikkmiljĂž eller bransje. Å invitere noen til Ă„ sitte i et debattpanel fordi de har riktig kjĂžnn er f**n meg ikke riktig gjort. Det er som Ă„ invitere en erfaren kunstner til debatt i samme panel som tanten din, fordi hun maler akvareller av utsikten pĂ„ hytten. Maris manglende anerkjennelse har ingenting med kjĂžnn Ă„ gjĂžre. Det handler utelukkende om mangel pĂ„ talent. Hun er voksen, og i fĂžlge Google har hun rappet lenge. Uten Ă„ bli bedre. For Ă„ si det pĂ„ hiphopsk; eyo, FÅKK det dritet der.

Men, VĂ„gard, du kan da ikke angripe henne fordi FETT-damene inviterte henne? Nei, sĂ„ klart ikke. Men jeg kan angripe henne (riktig nok mildt, saklig og humoristisk – som i N&D) fordi hun prĂžvde Ă„ dra navnet mitt ned i den mannsjĂ„vinistiske sĂžlen ved Ă„ fare med hvite lĂžgner. “Men jeg mĂ„ fĂ„ si at A-laget-videoene er ganske drĂžye da”, sa hun lett leende, delvis henvist til publikum, delvis henvist til meg. Hun var tydelig fornĂžyd med Ă„ ha satt meg pĂ„ plass. “JassĂ„? Da vil jeg gjerne spĂžrre hvor mange videoer du har sett med oss?”, spurte jeg nysgjerrig. “Eh, er ikke helt sikker, men det mĂ„ minst vĂŠre tre”, svarte hun. PĂ„ denne tiden hadde A-laget ÉN musikkvideo, hvor den eneste med lite klĂŠr var mannen Sexy Ass Girson Felix dos Santos Dias PRIKK PRIKK PRIKK. Er det smĂ„lig av meg Ă„ henge meg opp i sĂ„nt? Nei, for den slags lĂžgnbasert retorikk Ăždelegger enhver debatt, og er tyyyyyypisk for folk som bekjenner seg til totalitĂŠre ideologier. For Ă„ si det sĂ„nn, JEG anstrengte meg hardt for Ă„ vĂŠre saklig den dagen, og nĂ„r jeg ble mĂžtt av lĂžgner og anklager ble jeg sur.

Men hun var jo bare en forvirret jente. Resten av panelet bestod av hiphop-journalist Øyvind Holen. Et klokt valg. Øyvind representerte den kunskapsrike hiphopnerden som kunne berike debatten med gode perspektiver og fakta. Siste mann, Jo Morten, the artist formerly known as Whims, var en trivelig kar som jo faktisk har hatt en slags rapkarriere. Vi snakket og koste oss, og det er vel her FETT finner grunnlag for Ä kalle meg lÞgner. Jo Morten uttalte noe om at damer som liker BDSM har blitt programmert av samfunnet til Ä like nedverdigende sex. Han har i lÞpet av dagen i dag gjort meg oppmerksom pÄ at han ikke mente dette, og at det han har prÞvd Ä si er at stÞrre, mer generelle seksuelle mÞnstre kan vÊre samfunnsprogrammert. Ergo er det to folk som har snakket forbi hverandre pÄ tampen av en debatt. Dette er ikke grunnlag nok for Ä gÄ ut offentlig og kalle meg lÞgner, FETT! Jeg personlig mener folk ikke bÞr tenke sÄ mye pÄ hvorfor de liker det de liker, og heller bare bÞr p**e. Men det er jo ikke et veldig bra utgangspunkt for debatt.

SĂ„ var det disse kulturimperialistene da.Kulturimperialisme er, i fĂžlge Wikipedia, en kulturs dominans over en annen. SĂ„, ja, det er kanskje feil begrep Ă„ bruke pĂ„ disse menneskene. KulturprosjektĂžrer skal jeg kalle de fra nĂ„ av. De er folk som ser pĂ„ en annen kultur og prosisjerer sin kulturs holdninger over pĂ„ denne fremmede kulturen, uten Ă„ vise den respekt nok til Ă„ virkelig sette seg inn i den. PĂ„ denne mĂ„ten vil alt i den fremmede kulturen som bryter med kulturprosjektĂžrens kulturs gjeldende normer framstĂ„ som mye mer svart/hvitt-problematisk enn det er. Fattigdom, rasisme og kjĂžnn. Til og med en flĂ„sete kar som meg ser at dette er vanskelige tema. NĂ„r premissene i debatten i tillegg var det problematiske synet pĂ„ kvinner innen mainstreamhiphoppen ble jeg oppgitt. Mainstreamrap domineres i dag av ballelĂžse, unge menn som snakker om joggesko og grining over lett fordĂžyelige beats.Problemstillingen er ikke lenger relevant for mainstreamrap. Den er derimot relevant for mitt kompetansefelt – beinhard gangstashit. NĂ„r jeg prĂžvde Ă„ dra debatten i den retningen ble jeg mĂžtt med en halvspydig kommentar om at man ikke var her for Ă„ diskutere nisjene innenfor rap. Åkej, fĂ„kk deg, ikke inviter meg da! Chirag kan sikkert fortelle dere masse om hva poprapperne i USA driver med om dagen. I tillegg er han brun, sĂ„ da scorer dere noen PK-poeng der. WUHU!

Gangstarapen er den moderne bluesen. Den beskriver den undetrykte, sinte svarte amerikanske mannens liv. Mannen som i mange tilfeller ikke har begreper til Ă„ forklare eller analysere sin situasjon pĂ„ en mĂ„te som gjĂžr at norske kvinner som vanker pĂ„ Litteraturhuset fĂ„r en forstĂ„else for hans syn pĂ„ verdien av menneskeliv generelt (sitt eget og andres), kvinner, autoriteter, rase, penger og masse andre viktige faktorer i hans liv. NĂ„r man debatterer han, og hans musikk, ut i fra en forutsetning om at vĂ„re fine, norske sosialdemokratiske verdier kan brukes til Ă„ forstĂ„ marginalisert ungdom i New Orleans viser man ingen respekt for hans virkelighet, og viktigst av alt – null respekt for hans kreative uttrykk. ArrangĂžrer, og i stor grad publikum, som ikke har noen sĂŠrlig kjennskap til amerikansk rap, eller svart amerikansk kultur og historie, burde fĂ„r en innfĂžring i dette. Ellers blir det fort “Å nei, han omtaler damer som eiendeler”. Ja, det er fĂŠlt, det. Han omtaler ogsĂ„ penger som det endelig mĂ„let med livet, og alle som er i mot ham som legitime mĂ„l for grov vold. Det er vel heller et generelt problem med menneskesynet innenfor sjangeren gangstarap, enn det er et kjĂžnnsproblem. Problemstillingen kjĂžnn blir i denne sammenhengen kun en del av et stĂžrre problem. Og dette stĂžrre problemet kan ikke diskuteres uten bakgrunnskunnskap.

SĂ„ nĂ„r en liten klikk damer, for tilfellet uten relevant kunnskap, uttaler seg bastant om en fremmed kultur, uten Ă„ sette seg inn i den, ja, da vil jeg si at de sitter Ă„ akker seg over “de dumme negrene i USA”. SĂ„ klart med noen kjempestilige ord. Og DET er faktisk skikkelig kjipt gjort, det!

  • VĂ„gard Unstad

Sandviken, Bergen

  1. april 2012

PS. Jeg kalte dere verken OTTAR-feminister eller 1500 kronersvibrator-feminister. Det var dere som tolket det som rettet mot dere. Jeg er en beskriver, og de to typene feminister jeg beskriver der er reelle. Det vet dere, for fþrstnevnte þdelegger for dere, og sistnevnte
 vel. Om dildoen passer


Antar at rap passer inn i en hip-hop-trÄd.

perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
:boobs:

User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Aldri hÞrt om kisen fÞr denne minifarsotten. FÄr poeng for Ä ha holdt seg sÄpass saklig mot de vrangfittene der.


User avatar

Vassago
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 01 Oct 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Vassago »

Streaming av nye El-P.

Er tre lÄtar uti. Var smÄskeptisk nÄr albumet starta med Prodigy-aktige beatz, men det gjekk seg til. No hÞyres det fett ut. (Edit: Drones Over BKLYN!)

Og apropos El-P, sÄ hÞyrdes ogsÄ nye Killer Mike-albumet (som er produsert av El-P) ganske kult ut.

This ain't no party
This ain't no disco
This ain't no fooling around.

User avatar

gasskammer
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 18 Aug 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by gasskammer »

massiv lÄt


User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Jeg har fÄtt j****g sans for den fÞrste Jurassic 5 skiva. Den kan vel muligens kalles for mini-album, men den er uansett grisefet.


User avatar

master_k
Belieber
Belieber
Posts: 99
Joined: 14 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by master_k »

J. Dilla masher hip hop beats med fragmenter fra Pet Sounds:


User avatar

Terror_mit_uns
Poser
Poser
Posts: 418
Joined: 22 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0
Contact:
Afghanistan

Post by Terror_mit_uns »

hadde aldri trodd jeg skulle like a-laget eller bergensk hiphop i det hele tatt!

drĂžy ep!

Image
Choke! choke! choke! the devil we evoke!

User avatar

ZNDN
Belieber
Belieber
Posts: 25
Joined: 27 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ZNDN »

gasskammer wrote:

massiv lÄt

Whoa, noteres lett i "sjekk ut" lista mi.


Locked Previous topicNext topic