Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Jag Panzer

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Best?

Ample Destruction (1984)
13
57%
Dissident Alliance (1994)
0
No votes
The Fourth Judgement (1997)
2
9%
The Age of Mastery (1998)
2
9%
Thane to the Throne (2000)
3
13%
Mechanized Warfare (2001)
2
9%
Chain of Command (2004)
1
4%
Casting the Stones (2004)
0
No votes
 
Total votes: 23
User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

LeifK wrote:Nesten utelukkende godsaker fra dette bandet ja, og et par skivene er omtrent like gode som "Ample Destruction".
Ikke enig. Stort sett alt JP har gitt ut seinere har hatt ganske kraftige dÞdpunkter som senker det generelle nivÄet pÄ skivene en del. Dessuten er det til dels uten kraft sammenligna med AD. OM man tar det beste og samler det i en livesituasjon blir det j****g bra, men ingen av de andre skivene er noe mer enn sterke firere.
"Even s***n wears leather"

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Dritfett cover til den nye skiva som slippes i februar:

Image

LÄtene pÄ skiva er som fÞlgende:

Condemned to Fight
The Setting of the Sun
Bringing on the End
Call to Arms
Cycles
Overlord
Let It Out
Union
Burn
The Book of Kells

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

d***n! Den mÄ man jo ha om sÄ bare for coveret...men tipper JP holder kvaliteten, sÄ det er vel ingen kjemperisk Ä kjÞpe den uhÞrt.
Image

User avatar

Topic author
Øl
Belieber
Belieber
Posts: 98
Joined: 10 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Øl »

knuthulhu wrote:
LeifK wrote:Nesten utelukkende godsaker fra dette bandet ja, og et par skivene er omtrent like gode som "Ample Destruction".
Ikke enig. Stort sett alt JP har gitt ut seinere har hatt ganske kraftige dÞdpunkter som senker det generelle nivÄet pÄ skivene en del. Dessuten er det til dels uten kraft sammenligna med AD.
StÞtter siste talar. Det er ein del fyllmateriale pÄ alle skivene eg har hÞrt utover AD, og lydmessig vert alt litt meir tannlaust utover. AD er og blir bandets beste, og ei av dei beste heavy-skivene nokonsinne.



Om coveret er nokon indikator vert nok nyeskiva vel verd ein lytt.
You treat your step-mother with respect, Pantera!

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

http://www.metal-rules.com/bb/viewtopic ... sc&start=0

I denne trÄden fra metal rules-forumet dukker Mark Briody opp med en del info om skiva, reutgivelse av Ample Destruction, diverse andre ting folka der lurer pÄ, og ei ny lÄt som hÞres meget lovende ut. Har trua!

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Trailer + smakebit fra nye skiva:



Image

User avatar

PsychoDad
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PsychoDad »

Har Jag Panzer blitt shred-metal? HĂžyres ut som fartskonkurranse i alternate-picking det her. Er Christian Lasegue eit pseudonym for Michael Angelo Batio?

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Nye skiva hÞres bra ut den. To litt svakere lÄter, men resten holdt bra nivÄ. Ikke helt pÄ hÞyde med det beste fra 90-tallet, men det hadde jeg heller ikke forventa.


User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Litt reklame: To siders intervju med Mark Briody i februar-utgaven av Scream.


User avatar

TheUnborn
Rocker
Rocker
Posts: 1182
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by TheUnborn »

Skulle da bare mangle om Scream ikke reklamerte litt pÄ sitt eget forum. Dere har sÄ og si "hele" metalnorge i deres hule hÄnd.


User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Liker du Ample Destruction, Unborn? Skulle vĂŠre noe for deg det vel?


User avatar

LeifK
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by LeifK »

Fra Sentimetal-spalten i Scream:

JAG PANZER
“Ample Destruction”
Azra - 1984

”Detta er no’ j****g heavy greier”. Jeg erindrer fortsatt kommentaren fra selgeren pĂ„ platemessa pĂ„ Hamar som med vantro Ăžyne gransket meg da jeg forhĂžrte meg om prisen pĂ„ en noe sliten kopi av Jag Panzers debut-EP, ”Tyrants”. Og jo da, en viss forstĂ„else for utsagnet er jeg tilbĂžyelig til Ă„ innrĂžmme. Jag Panzer var, pĂ„ fĂžrste halvdel av Ă„ttitallet, temmelig tĂžffe saker. Her skal det handle om amerikanernes fĂžrste fullengder, ”Ample Destruction”. Skiva er av heavy metal-fanatikere anerkjent som en av Ă„ttitallets aller fremste utgivelser, og min pĂ„stand er at den er det nĂŠrmeste vi kommer en allmenngyldig definisjon av begrepet power metal. Jeg refererer selvsagt til uttrykket, slik det opprinnelig ble brukt, om band som Metal Church, Powerlord, Jag Panzer og andre som spilte musikk som var for hard og kraftfull til Ă„ bli kalt heavy metal, men samtidig mer melodisk enn thrashen. Gitaristen Joey Tafolla har dessverre satt foten ned og stoppet en mulig reutgivelse av ”Ample Destruction” i nyere tid. Noen av lĂ„tene herfra ble derfor spilt inn pĂ„ nytt til ”Decade Of The Nail-Spiked Bat” som ble utgitt i 2003. Disse versjonene er imidlertid ikke i nĂŠrheten av de opprinnelige pĂ„ ”Ample Destruction”, og det er derfor like greit Ă„ styre unna. Har du hĂžrt andre utgivelser fra Jag Panzer, kan det slĂ„s fast at uttrykket pĂ„ ”Ample Destruction” har heller lite til felles med det bandet har levert pĂ„ sine siste skiver, men siden en del av materialet pĂ„ ”The Forth Judgement” og ”The Age Of Mastery” er av eldre dato, gĂ„r det her an Ă„ hĂžre at vi har med samme band Ă„ gjĂžre. Og det til tross for at soundet pĂ„ disse to sennittitallsutgivelsene er langt mer polert enn tilsvarende pĂ„ ”Ample Destruction”. Ellers er ”Chain Of Command”, innspilt i 1987, men ikke gitt ut offisielt fĂžr 17 Ă„r etter, den skiva som har flest likhetstrekk med ”Ample Destruction”. NĂ„r det er sagt, er det en rĂ„ kraft og eksplosivitet her, som er enestĂ„ende i bandets karriere. Harry Conklin, veksler mellom dramatisk, dyp og autoritĂŠr vokal samt mer aggressiv og pĂ„gĂ„ende sang som ofte ender i falsett. The Tyrant har en av metalens aller beste og ikke minst presise stemmer og gjĂžr sin beste sanginnsats pĂ„ dette albumet. Alt dette hadde selvsagt vĂŠrt fĂ„nyttes om lĂ„tene ikke holdt mĂ„l, men det er faktisk lĂ„tmaterialet som er det mest geniale pĂ„ denne utgivelsen. Sjelden har knallhard power metal fremstĂ„tt sĂ„ catchy som her. ”Licensed To Kill” er en super Ă„pningslĂ„t (hĂžr Conklins skrik i refrenget), ”Warfare” har suverent gitararbeid, ”Symphony Of Terror” er en hymne for evigheten, mens ”Harder Than Steel” en mer aggressiv godbit. Det stopper imidlertid ikke her. ”Reign Of Tyrants” ervrett og slett er en av de beste metallĂ„tene som noensinne er laget, og nĂ„r du har hĂžrt Conklin synge ”Gonna break ya/ shake ya/ slide you on your back/Use all my metal power to give you a heart attack” i refrenget i pĂ„fĂžlgende ”Cardiac Arrest”, glemmer du det aldri. Den avsluttende ”The Crucifix” er en tung sak og mektig sak der starten kan minne om det bandet senere gjorde i en lĂ„t som ”The Moors”. Albumet ble i sin tid kun utgitt pĂ„ vinyl, i flere ulike utgaver, men felles for disse er at de koster fra noen hundrelapper og oppover. Flere forskjellige CD-utgaver eksisterer ogsĂ„. Mange av disse er imidlertid bootlegs, og da er andre muligheter (les blogger) verken bedre eller verre. Uansett, prĂžv deg fram, bli frelst og skaff deg gjerne originalen pĂ„ vinyl nĂ„r de verste symptomene har roet seg. Husk bare: ”Detta er no’ j****g heavy greier”. Du er herved advart!
-Leif Kringen-


User avatar

TheUnborn
Rocker
Rocker
Posts: 1182
Joined: 10 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by TheUnborn »

Å jada, den er krem! Har'n i samlinga.
Har vel "The Age Of Mastery" ogsÄ nÄr jeg tenker etter, den fÄr ikke like mye spilletid gitt.

http://www.UnbornProductions.com
http://www.facebook.com/UnbornProductions
HAUNT, NOCTURNAL GRAVES, ABIGOR, GHOST, FUNERAL MIST, SARGEIST, VOID EATER, ELLORSITH, SIGN OF THE JACKAL m.m.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

TheUnborn wrote:

Har vel "The Age Of Mastery" ogsÄ nÄr jeg tenker etter, den fÄr ikke like mye spilletid gitt.

Hvorfor ikke? Fantastisk album!

Image

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Affen wrote:
TheUnborn wrote:

Har vel "The Age Of Mastery" ogsÄ nÄr jeg tenker etter, den fÄr ikke like mye spilletid gitt.

Hvorfor ikke? Fantastisk album!

Om "Age of Mastery" er "fantastisk" fÄr jeg problemer med hvilket adjektiv jeg skal bruke om "Ample Destruction". Age... er bra, men AD er i en helt annen klasse. Conklin gjÞr en av sine aller beste studioinnsatser, kanskje den aller beste, og hele bandet er sÄ hardt i fjeset pÄ lytteren at du kjenner trÞkket fysisk.

"Even s***n wears leather"

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

De to skivene lÄter jo helt forskjellig. The Age Of Mastery er suveren, Ample Destruction er bra.


User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Marken wrote:

De to skivene lÄter jo helt forskjellig. The Age Of Mastery er suveren, Ample Destruction er bra.

NÄ har ikke jeg Ample Destruction, men har jo hÞrt de fleste lÄtene pÄ Decade of the Nail Spiked Bat, og syns pÄ ingen mÄte det kan mÄle seg med skiver som The Fourth Judgement eller The Age of Mastery, til tross for at det er flere gamle lÄter pÄ disse to ogsÄ.

Thane to the Throne, Mechanized Warfare, Chain of Command og Casting the Stones er forresten og svĂŠrt gode skiver. TĂ„pelig Ă„ avskrive disse bare fordi man liker debuten.

Image

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Affen wrote:

NÄ har ikke jeg Ample Destruction, men har jo hÞrt de fleste lÄtene pÄ Decade of the Nail Spiked Bat, og syns pÄ ingen mÄte det kan mÄle seg med skiver som The Fourth Judgement eller The Age of Mastery, til tross for at det er flere gamle lÄter pÄ disse to ogsÄ.

Versjonene pÄ Decade...er milevis svakere enn pÄ originalen, bare sÄ det er sagt.
Men joda, jeg ogsÄ liker Fourth, Age og Thane bedre enn AD.
Chain Of Command er den eneste skiva jeg ikke har.


User avatar

norseman
Belieber
Belieber
Posts: 11
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by norseman »

LeifK wrote:

Fra Sentimetal-spalten i Scream:

JAG PANZER
“Ample Destruction”
Azra - 1984

DÞr litt av at The Watching ikke er nevnt :( Definitivt favorittlÄten min fra platen sammen med Symphony of Terror... Ellers selvfÞlgelig en suveren anmeldelse av en suveren plate.

'Till, in Time's stayless stealthy swing,
Uncompromising rude reality
Mangled the Monarch of our fashioning,
Who quavered, sank; and now has ceased to be.

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Marken wrote:
Affen wrote:

NÄ har ikke jeg Ample Destruction, men har jo hÞrt de fleste lÄtene pÄ Decade of the Nail Spiked Bat, og syns pÄ ingen mÄte det kan mÄle seg med skiver som The Fourth Judgement eller The Age of Mastery, til tross for at det er flere gamle lÄter pÄ disse to ogsÄ.

Versjonene pÄ Decade...er milevis svakere enn pÄ originalen, bare sÄ det er sagt.
Men joda, jeg ogsÄ liker Fourth, Age og Thane bedre enn AD.
Chain Of Command er den eneste skiva jeg ikke har.

Den burde du jo egentlig skaffe, du som har flĂžrta med Bob Parduba og greier...

Image

Locked Previous topicNext topic