Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Prog-stafetten juli: BjornNorsterud

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Prog-stafetten juli: BjornNorsterud

Post by BjornNorsterud »

THE MOODY BLUES "Legend Of A Mind" IN SEARC OF THE LOST CHORD (1968)

Da er jeg i gang, og Äret er 1968. The Moody Blues var et av de tidlige progbanda, og "Legend Of A Mind" var et soleklart hÞydepunkt pÄ albumet "In Search Of The Lost Chord".

Jeg tar fire til i dag, sÄ vi kommer oss ajour. AngÄende progmetal, sÄ vil dere ikke fÄ noe slikt av meg, men skjÞnner hvis andre gjÞr det. Men ikke noe "prog-related" stoff nei 8)

[BBvideo 425,350][/BBvideo]

Image

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Bra valg. Denne plata var den fĂžrste jeg kjĂžpte med The Moody Blues, tilbake i 2004. Late-starter med andre ord. Jeg setter vel Days of Future Passed litt hĂžyere, men denne er absolutt trivelig nok. Akter Ă„ skaffe alt av dette bandet fra perioden 1967-72. ForelĂžpig har jeg bare de to nevnte pluss To Our Children's Children's Children.

Ta tÄrnet, Ebralidze!


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

torjo wrote:

Bra valg. Denne plata var den fĂžrste jeg kjĂžpte med The Moody Blues, tilbake i 2004. Late-starter med andre ord. Jeg setter vel Days of Future Passed litt hĂžyere, men denne er absolutt trivelig nok. Akter Ă„ skaffe alt av dette bandet fra perioden 1967-72. ForelĂžpig har jeg bare de to nevnte pluss To Our Children's Children's Children.

Jeg pleier Ä si det sÄnn: de sju fÞrste er like bra, eller like fantastiske!

Jeg har av en eller annen grunn alltid vÊrt fascinert av Ray Thomas' lÄter, de inneholder enkle, fengende, men samtidig dype melodier og tekster. Av og til er de nesten som barnesanger, dette forklarte Ray til meg i et intervju (som aldri kom pÄ trykk, han er den eneste jeg har intervjuet) med at han alltid har likt barn og deres syn pÄ verden, derfor de litt enkle "nursery rhyme"-temaene han alltid kom tilbake til.

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Har skivene, men jeg fÄr meg ikke helt til Ä ta av pÄ Moody Blues. Det blir ikke helt riktig for min del. Det er litt for mye typisk 60-tall i vokalmelodiene og kanskje ikke helt nok rock i uttrykket ellers?

"Even s***n wears leather"

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

BjornNorsterud wrote:
torjo wrote:

Bra valg. Denne plata var den fĂžrste jeg kjĂžpte med The Moody Blues, tilbake i 2004. Late-starter med andre ord. Jeg setter vel Days of Future Passed litt hĂžyere, men denne er absolutt trivelig nok. Akter Ă„ skaffe alt av dette bandet fra perioden 1967-72. ForelĂžpig har jeg bare de to nevnte pluss To Our Children's Children's Children.

Jeg pleier Ä si det sÄnn: de sju fÞrste er like bra, eller like fantastiske!

Debuten fra 1965 kan man vel passere i stillhet, men de sju neste er vel sett pÄ som ganske essensielle hvis man vil ha symfonisk rock med "sannhetssÞkende" tekster. :grin:

Kan skjĂžnne knuthulhus 60-tallsinnvendinger, men det funker fint for meg det.

Ta tÄrnet, Ebralidze!


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

knuthulhu wrote:

Har skivene, men jeg fÄr meg ikke helt til Ä ta av pÄ Moody Blues. Det blir ikke helt riktig for min del. Det er litt for mye typisk 60-tall i vokalmelodiene og kanskje ikke helt nok rock i uttrykket ellers?

Det var vel spesielt John Lodge som var opphengt i 60-tallet pÄ de fÞrste skivene, tenker da pÄ for eksempel "Ride My See-Saw" og "Send Me No Wine/To Share Our Love". Resten av bandet synes jeg tok skrittet fra seksti- til syttitall helt suverent.

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

JETHRO TULL "For A Thousand Mothers" STAND UP (1969)

Da er jeg allerede over pÄ 1969, og som blodfan kommer jeg jo selvsagt ikke utenom Jethro Tull. Mitt fÞrste mÞte var riktignok "Benefit", men "Stand Up" har i ettertid stÄtt frem som en real favoritt. "Bouree" er her, sammen med et drÞss av andre klassikere, og flÞyta suger tak i deg, sammen med Ian Andersons meget varierte vokalbruk. "For A Thousand Mothers" er et band pÄ hÞyden. Ikke deres mest kjente lÄt, men absolutt helt der oppe!

Image

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Bourée er ALLTID god Ä hÞre :D

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Dette er favorittplata mi med Jethro Tull ved siden av den Ă„penbare Aqualung. Naturligvis applauderes ditt valg, men min personlige favoritt er nok "Reasons for Waiting".

Ta tÄrnet, Ebralidze!


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

GUESS WHO "Talisman/No Time" AMERICAN WOMAN (1970)

Da er vi i 1970, og The Guess Who slapp sitt banebrytende album "American Woman". Ja den ble en hit, men hÞrte egentlig noen pÄ resten av albumet? Som tiÄring var jeg stolt av Ä be brodern om Ä kjÞpe dette albumet, og vi har ikke angret et sekund. Vi spilte det senest for et par uker siden faktisk, pÄ ei hytte i Ringebu. Oh, the memories, the nostalgia!

Nok om det, bortsett fra tittelsporet og tildels "Humpty's Blues", var dette pur prog, noe du hĂžrer godt i denne sekvensen, som starter med magiske "Talisman", som senere flyter over i "No Time". Dette var bandets desidert beste album, resten er mer eller mindre blues/kĂžntri/rock, og en smule unna den suverene progen som ble presentert her.

Image

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

M-77
Rocker
Rocker
Posts: 716
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by M-77 »

Artig tiltak med progmÄnedsstafett. Trygge og fine valg sÄ langt, men det er jo fordelen med Ä vÊre fÞrstemann ut. Kan gÄ for hva man vil.



Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

TRAFFIC "Rainmaker" THE LOW SPARK OF HIGH HEELED BOYS (1971)

1971 kaller, og personlig ble jeg bergtatt av Traffic og deres "The Low Spark Of High Heeled Boys". Ikke pÄ grunn av tittelen, jeg var ikke transe da heller, men musikken. TiÄringer i 1970 var ikke som tiÄringer i dag, hehe. Uansett, dette er et av deres fremste verk, melodien, flÞyta, det meste...

P.S. Coveret pÄ dette kuttet er feil, det tilhÞrer "Shoot Out At The Fantasy Factory" av en eller annen mystisk grunn...

Image

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Traffic-plata er glimrende, men du kunne like gjerne valgt noe fra John Barleycorn Must Die (1970). Ikke det at jeg klager pÄ 1970-valget ditt. Overhodet ikke.

Tittelsporet pÄ "The Low Spark of High-heeled Boys" er episk, men det er hÞy kvalitet tvers gjennom, noe "Rainmaker" er et utmerket eksempel pÄ.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Her er det riktige coveret:

Image

Ta tÄrnet, Ebralidze!


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

torjo wrote:

Her er det riktige coveret:

Image

Nemlig, hadde denne pÄ vinyl, med avkuttede hjÞrner og det hele 8)

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

Quella Vecchia Locanda " Verso La Locanda" Quella Vecchia Locanda" (1972)

Vidunderlig band, som jeg (selvsagt) oppdaget i senere Är, men lÄtene, flÞyta, fiolinen, vokalen og musikken generelt er intet mindre enn fantastisk.

Her er hva Proggy skrev: Excellent Italian group who released two classic albums of progressive rock. Their first album mixes elements of classic music with some Jethro Tull sounding progressive. VERY good, and with a sound of its own. The sound is strongly dominated by a lot of excellent violin and flute. The songwriting is flawless. From energetic progressive rock like "Prologo", "Un Villaggio, UnIllusione" and "Il Cieco" to beautiful and lyric tracks like "RealtĂĄ" and "Verso la Locanda". The groups sound is awesome, and this is with no doubt among the many classic albums from the 70's progressive rock scene of Italy.

SĂ„nn, ajour, kommer en ny en i morra 8)

Image[/b]

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?


Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

The moody blues - HÞrt om, men ikke sÄ mye pÄ. Fin sang som gav meg et godt grunnlag til Ä sjekke ut mer.
Jethro Tull kjenner jeg selvfÞlgelig til, men hadde ikke hÞrt den lÄten fÞr. Fin lÄt!
The Guess Who - Aldri hÞrt om og et trivelig bekjentskap. Den fÞrste lÄten var fin, men litt kjedelig. Likte den andre lÄten mye bedre. :-D MÄ sjekkes ut mer.

Affen wrote:Det gÄr faktisk an Ä bare holde helt kjeft.

User avatar

PsychoDad
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by PsychoDad »

Gidder du legge ved cover i postane dine Hr. NÞrsterud, slik at dei blir lettare Ä skille frÄ kommentarane? SÄnn ala mÄnedsstafetten i general metal.



Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

PsychoDad wrote:

Gidder du legge ved cover i postane dine Hr. NÞrsterud, slik at dei blir lettare Ä skille frÄ kommentarane? SÄnn ala mÄnedsstafetten i general metal.

Will do, bra du sa fra!

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

BjornNorsterud wrote:
PsychoDad wrote:

Gidder du legge ved cover i postane dine Hr. NÞrsterud, slik at dei blir lettare Ä skille frÄ kommentarane? SÄnn ala mÄnedsstafetten i general metal.

Will do, bra du sa fra!

Forresten, hvordan legger man til covere ? Ikke bare Ă„ lime inn skjĂžnner jeg? 8)

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

Locked Previous topicNext topic