Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Prog-stafetten juli: BjornNorsterud

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

VonMĂŒnchhausen wrote:
Prog-Archives wrote:

PALLAS is, after MARILLION, and along with IQ and PENDRAGON, one of the most important acts of the Eighties Progressive rebirth.

Kommentar overflÞdig. Gidder ikke starte lÄta ei gang.

Du ser ikke ironien i hva du nettopp beskyldte meg for? Pallas er finfint forresten.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Udunpute wrote:
VonMĂŒnchhausen wrote:
Prog-Archives wrote:

PALLAS is, after MARILLION, and along with IQ and PENDRAGON, one of the most important acts of the Eighties Progressive rebirth.

Kommentar overflÞdig. Gidder ikke starte lÄta ei gang.

Du ser ikke ironien i hva du nettopp beskyldte meg for? Pallas er finfint forresten.

Nei, egentlig ikke.


User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

Udun har vel like mye rett til Ă„ avfeie ting, som det du har... :grin:

Det stĂ„r at det er NEO-PROG... ÆSJ... Gidder ikke sjekke ut :roll:

"The Product Is Sold, The Memory Fades"


Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

IQ "The Wake" 1985

Vi avslutter trilogien fra England med nok et sterkt album, denne gangen fra bandet med intelligens, nemlig IQ.

"Outer Limits"

Image

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Bandets beste!

Image

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Flere kommentarer:

Banco Del Mutuo Soccorso - L'evoluzione
Dritbra lÄt fra et mesterverk av et album.

Gentle Giant - Experience
In A Glass House er min GG-favoritt, og du kunne egentlig plukket hvilken som helst lÄt derfra. Tittelkuttet er muligens min favoritt, men Experience er ogsÄ en fantastisk lÄt. Herlig!

Supertramp - Crime Of The Century
Mitt kjennskap til Supertramp begrenser seg til de stÞrste hitene, og selv om jeg liker f eks The Logical Song sÄ er det jo ikke akkurat sÄ veldig proggete. Denne lÄta derimot, den var veldig bra. Overraskende heavy og intens, flott arrangement og fin melodi. Denne plata skal jeg sette pÄ min evig ekspanderende innkjÞpsliste.

Carmen - I've Been Crying
Helt grei lÄt, ganske original, men ikke noe jeg ville brukt penger pÄ med det fÞrste.

Kansas
Det er flaut Ä si det, men jeg har bare Point Of Know Return i samlinga. Den plata er veldig bra, selv om den er litt popete pÄ enkelte lÄter. Det gjÞr egentlig ikke meg noe, jeg er jo fan av Toto hehe, for melodiene er veldig bra. Denne lÄta hadde jeg ikke hÞrt fÞr, syns den var kjempebra rett og slett. Ser ut som jeg er nÞdt til Ä investere i denne plata.

Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

IQ "The Wake" 1985

Hadde ei gang i tiden to skiver av dette bandet. Bortkasta tid og penger. Skulle visst pÄ forhÄnd den gang da at det var NEO-PROG det var snakk om. For en vemmelig sjanger.

BjÞrn: HÄper du kommer med noen riktige progressive perler for resten av tiÄret som motbeviser min pÄstand om at Ättitallet, generelt sett, var en fÊl tid for den "vanlige" proggen. Eloy er best sÄ langt.



Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

Emerson, Lake & Powell "Emerson, Lake & Powell" 1986

Alldeles herlig skive fra 1986, der gutta med Cozy pÄ laget virkelig vendte tilbake til proggen!

"The Score"

Image

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

En tanke jeg har hatt de siste dagene; det sies jo ofte at om musikken er god, spiller det liten rolle hvordan den er produsert. Her pÄ forumet snakkes det jo ofte om Black Metal og at denne stilen skal ha den og den type produksjon, necro eller whatever... og at folk digger gammal metal med "dÄrlig" produksjon etc.

Poenget mitt er jeg klarer ikke musikk med tydelig 80-talls lydbilde... SÄ nÄr jeg hÞrer en del prog fra 80-tallet klarer jeg bare ikke like det. Det kan godt hende at det kompositorisk sett kan vÊre pÄ hÞyde med masse annen nydelig prog, men jeg sliter med Ä takle "stor" trommelyd, digital pianolyd og kjipe synthesizere.. SkjÞnner dere hva jeg mener? Kanskje har det noe med progens posisjon pÄ den tida ogsÄ, det var ikke akkurat "hipt" lenger.

Bare sÄ det er sagt, sÄ er jeg stor Prog-fan... Men de siste Ära har smaken helt mer mot Larks' Tounges in Aspic-type prog og vekk fra den symfoniske. Mer eksperimentelle saker a la Henry Cow og slikt. Et stykke unna Marillion og IQ for Ä si det mildt. Men plutselig fÄr jeg kick pÄ Rock Progressivo Italiano..

Selv om 80-tallseksemplene sÄ langt ikke har gitt meg noe sÊrlig, er det uansett morsomt Ä fÞlge med! Spent pÄ 90-tallet!


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Stortsett enig med mr. dauinghorn - er produksjonen og sounden (spesielt synth) jeg syns er er verst med 80-tallet. Men liker dog noen av bandene alikevel.

Dette gjelder forĂžvrig ikke kun prog.


User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

En liten kommentar til lÄtene ogsÄ!

Eloy - Mysterious monolith:

Ikke et band jeg har kjennskap til fra fĂžr, men denne lĂ„ta likte jeg i grunn ganske godt! Enig i VonMĂŒnchhausens beskrivelse, at det er akkurat "innafor" cheesy-skalaen. Jeg fĂ„r ĂžrsmĂ„ Topographic Oceans-vibber av denne lĂ„ta hvertfall, og jeg er en av de som liker den Yes-skiva ganske godt!

Faithful Breath - Judgement Day:

Intro bestÄende av naturlyder med pÄfÞlgende mellotron er jo gull! Husker fÞrste gang jeg hÞrte Close To The Edge fra start, med det fantastiske gatefoldbildet fra vinylutgaven, da var jeg frelst. Synes dog resten av lÄta var helt standard... Litt kul stemning (utrolig svak for mellotron), men det tar litt tid fÞr en 17-minutters lÄt fester seg helt.

Bi Kyo Ran

OgsÄ et nytt bekjentskap (en av progens store gleder; det er alltid noe Ä sjekke ut!). Har vel egentlig bare hÞrt pÄ Flower Travellin' Band, og det er vel mer psykedelisk rock enn prog i mine Þrer... Dette var interessant, kult at de synger pÄ japansk, det gir lÄta et snev av mystikk (prog og mystikk passer godt i lag!). LÄta var fin den, likte godt vokalharmoniene. Det instrumentale minner VELDIG om Genesis, spesielt gitarlyden gir assosiasjoner til sustaintonen til Hackett, mens kompinga er veldig Rutherford (nÄr han spiller gitar). Outroen var VELDIG Fripp-ish, og forsÄvidt stilig. Men fÄr ikke noe umiddelbart kick. Riffet fra 8:15 mÄ jo vÊre en Äpenbar referanse til hr. Fripps vanvittige spill pÄ Larks' Tounges Pt. I ??!

Finnes det noe prog pÄ asiatisk med flÞyte og mellotron, som i tillegg er inspirert av Þstens mystikk?? Det hadde vÊrt no'!

Marillion
Jeg har ogsÄ prÞvd Ä gi dette bandet noen sjanser, men klarer det ikke helt. Det kan ha noe med problemet jeg delte i posten over. Gitar- og trommelyden er et produkt av sin samtid, for Ä si det mildt. Jeg tror faktisk jeg kunne rÄdigga det dersom skiva kom ti Är tidligere, med instrumentene og soundet det innebar...



Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

Takk for kommentarer, kult, rett og slett! :grin:

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

BjornNorsterud wrote:

Takk for kommentarer, kult, rett og slett! :grin:

Men d***n, den Crack-lÄta ga absolutt mersmak! Intens, rÄ prog akkurat som jeg liker det! Ikke noe minus at det fremfÞres pÄ et annet sprÄk heller!! Denne skiva mÄ absolutt sjekkes ut!

Til den som lurte pÄ lyden; hÞres ut som en middelmÄdig vinyl-rip, ville vÊre rart om lyden var fullt sÄ forvrengt pÄ skive...?



Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

Ingen kommentarer til ELPowell?

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

dauinghorn wrote:

Til den som lurte pÄ lyden; hÞres ut som en middelmÄdig vinyl-rip, ville vÊre rart om lyden var fullt sÄ forvrengt pÄ skive...?

Var meg. Svarte forsovet pÄ mitt eget spm siden jeg fant ut at Belle har reutgitt den. SÊrlig aktuelt at en jpn-press kommer med noe annet enn suveren lydgjengivelse.


User avatar

Uggebugg
Spermatozoon
Posts: 0
Joined: 27 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Uggebugg »

IQ - "The Wake" er helt enorm.
Skal selvfĂžlgelig til London for Ă„ se Christmas Bashen deres i Ă„r som i fjor

Kos dere med dette flotte "liveopptaket" av "Widow's Peak" fra '85!
http://www.youtube.com/watch?v=Z231rTP38fg



Topic author
BjornNorsterud
Belieber
Belieber
Posts: 73
Joined: 27 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by BjornNorsterud »

Mike Oldfield "Islands" 1987

"Wind Chimes"

Mike Oldfield klarte Ä lage god musikk pÄ Ättitallet ogsÄ, noe denne lange instrumentalen er et godt bevis pÄ.

Image

Er det lov Ă„ si at NĂžrsterud er KONGEN AV SCREAM?

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Mye rart her, men Kansas, Barclay James Harvest, Eloy og Marillion er suverene valg. Jethro Tull, Pallas og IQ er ogsÄ gode greier, selv om jeg ikke kicker like mye pÄ de som pÄ de ovennevnte. Kansas og Marillion er jo to av de aller beste prog-bandene noensinne. Du mÄ jo trekke fram noe med Neal Morse og etterhvert, kan ikke ha en progstafett uten mesteren sjÞl!

Image

User avatar

yngve
Poser
Poser
Posts: 252
Joined: 26 Jan 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Contact:
Norway

Post by yngve »

BjornNorsterud wrote:

Ingen kommentarer til ELPowell?

Slenger meg pÄ Ä fÞre denne pÄ plussiden :) Er en del tÞft fra ELP(almer), og selv om kanskje kombinasjonen med Powell ikke er helt i trÄd med det jeg liker best med Emerson og co's tidligere greier, er det isolert en fin greie. Digger ogsÄ Cozy og det meste han gjorde, det hjelper :) Og dette samarbeidet viser en litt ny side av fyren.

SE OPP!!! ikke ned...

Min framtid er lys og lang
og rekker bakom tidens tvang

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Liker du ikke italioprog Affen? :o

Heavy Metal
Loud as it can be

Locked Previous topicNext topic