Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Hva slags app savner du?

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Hva slags app savner du?

Post by MikkelRev »

Det er kun tid som skiller fantasi og teknologi.

Jeg har i åresvis tenkt på en luktopptaker, og nå er Google allerede på vei med Nose, som kan både "spille inn" lukter og kjenne igjen lukter.

En annen grei app hadde vært ansiktsgjenkjenner. Scan en tilfeldig persons ansikt, og du får opp profilen hans/hennes.


User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Du vet at google nose var aprilsnarr?


User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

BlueGrot wrote:

Du vet at google nose var aprilsnarr?

Nei :oops:
Jeg tenkte på det siden jeg så reklamen dagen før (eller etter?) 1.april. Men det er nok ikke så altfor usannsynlig at det faktisk blir realitet en dag, på linje med f.eks. Google Glasses. Er kun snakk om tid.


User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

Tviler sterkt på at det har noe bruksfelt innenfor dagens teknologi.

Edit: I tillegg er det svært vanskelig å få til. Greit nok å gjenkjenne lukter, men for å skape lukter må det ganske heftig syntetisering av stoffer til.


User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

BlueGrot wrote:

Tviler sterkt på at det har noe bruksfelt innenfor dagens teknologi.

Ingen bruksfelt liksom? Kanskje hvis du ikke har luktesans. Finnes mange bruksfelt: digital parfmye, munnspray og deo (bare å laste ned påfyll). Luktgjenkjenning ("lukter det det jeg tror?"). Smell SMS-prank (digital stankbombe). Og bare tenk hvordan det vil tilføre forskjellige filmer en helt ny dimensjon! Mulighetene er mange.

Edit: I tillegg er det svært vanskelig å få til. Greit nok å gjenkjenne lukter, men for å skape lukter må det ganske heftig syntetisering av stoffer til.

Vanskelig i 2013, hverdag om noen år.
Vet ikke selv hvordan det burde gjøres best. Den originale Google Nose-idéen var jo å indeksere millioner av lukter, men tenker det kanskje ville vært bedre å kunne produsere/gjenkjenne via luktens oppbygging? Tror det å "spille inn" lukter er minst komplisert. Men jeg har for liten peiling på lukt og kjemi til å uttalle meg for mye om akkurat det.


User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

Nå jeg logga inn på mobilen fikk jeg forslag på en app (husker ikke navnet), et tips kan jo være å foreslå en gratis-app...har ikke tenkt å legge ut 12 kroner engang på en app.

THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

Topic author
MikkelRev
Rocker
Rocker
Posts: 795
Joined: 20 Apr 2008, 00:00
Favourite genre: Heavy Metal
Location: แบร์เกน
Mood:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0
Norway

Post by MikkelRev »

Veadtuck wrote:

Nå jeg logga inn på mobilen fikk jeg forslag på en app (husker ikke navnet), et tips kan jo være å foreslå en gratis-app...har ikke tenkt å legge ut 12 kroner engang på en app.

Det er en sak for denne tråden: http://screammagazine.com/scream2013/fo ... 11&t=70815
Det er Tapatalk som kommer med forslaget, og den forslag-funksjonen er også default når man installerer Tapatalk i phpBB. Men hvis du finner en god gratisapp, må du gjerne tipse om den i den nevnte tråden.

Edit: Så mye arbeid det er å lage en slik app, og så bra den appen er, så synes jeg den prisen er ganske fair i vårt favør.


User avatar

BlueGrot
Rocker
Rocker
Posts: 549
Joined: 20 Mar 2008, 00:00
Favourite genre: It's complicated
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Norway

Post by BlueGrot »

MikkelRev wrote:
BlueGrot wrote:

Tviler sterkt på at det har noe bruksfelt innenfor dagens teknologi.

Ingen bruksfelt liksom? Kanskje hvis du ikke har luktesans. Finnes mange bruksfelt: digital parfmye, munnspray og deo (bare å laste ned påfyll). Luktgjenkjenning ("lukter det det jeg tror?"). Smell SMS-prank (digital stankbombe). Og bare tenk hvordan det vil tilføre forskjellige filmer en helt ny dimensjon! Mulighetene er mange.

Edit: I tillegg er det svært vanskelig å få til. Greit nok å gjenkjenne lukter, men for å skape lukter må det ganske heftig syntetisering av stoffer til.

Vanskelig i 2013, hverdag om noen år.
Vet ikke selv hvordan det burde gjøres best. Den originale Google Nose-idéen var jo å indeksere millioner av lukter, men tenker det kanskje ville vært bedre å kunne produsere/gjenkjenne via luktens oppbygging? Tror det å "spille inn" lukter er minst komplisert. Men jeg har for liten peiling på lukt og kjemi til å uttalle meg for mye om akkurat det.

Å syntetisere lukter innebærer at mobilen enten skal kunne dra atomer ut av lufta og gjenbygge dem til estere eller ha et såpass stort lager med stoffer på lager til å kunne lage alle lukter. Det er i tillegg mye mer komplisert enn som så og, fordi det er ikke bare ett ester som får jordbær til å lukte jordbær. En lukt har ikke en simpel oppbygning, det å for eksempel skulle syntetisere dimetylsulfid som gir kokt kål den markante lukten er ikke bare å slenge 2 karbonatom, 6 hydrogenatom og 2 svovelatom sammen.

http://faculty.eicc.edu/kjohnson/labboo ... esters.pdf

Jordbær er i tillegg én ting, men tenk om man skulle f.eks syntetisere lukten av en guinness eller et glass vin som kan ha tusenvis av smakstoffer(strengt tatt luktstoffer) i samspill.

Å "spille inn" kan man allerede gjennom spektrometer, men det er en komplisert prosess som garantert ikke presses ned til mobilstørrelse i vår levetid. Greit nok at teknologien tar nye retninger, men å investere milliarder i en avansert stinkbombe og teite quizzer er ikke en prioritet.


Locked Previous topicNext topic