Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

My Dying Bride

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Favoritten er...?

Towards the Sinister (demo)
0
No votes
God is Alone (single)
0
No votes
Symphonaire Infernus et Spera Empyrium (EP)
3
7%
As the Flower Withers
0
No votes
The Thrash of Naked Limbs (EP)
1
2%
Unreleased Bitterness (single)
0
No votes
Turn Loose the Swans
15
33%
The Sexuality of Bereavement (single)
0
No votes
I Am the Bloody Earth (EP)
0
No votes
The Angel and the Dark River
8
17%
Like Gods of the Sun
0
No votes
34.788%...Complete
0
No votes
The Light at the End of the World
3
7%
The Dreadful Hours
5
11%
Songs of Darkness, Words of Light
10
22%
Deeper Down (single)
0
No votes
A Line of Deathless Kings
0
No votes
For Lies I Sire
1
2%
Bring me Victory (single)
0
No votes
Evinta
0
No votes
The Barghest o' Whitby (EP)
0
No votes
A Map of All Our Failures
0
No votes
The Manuscript (EP)
0
No votes
 
Total votes: 46
User avatar

Topic author
Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Re: My Dying Bride

Post by Slynt »

Nytutgave av Turn Loose the Swans ble utgitt 11. november. Er pÄ vei i posten for min del. Inneholder bonus disk hvor bandet kommenterer lÄtene mens de spilles i bakgrunnen.

http://www.discogs.com/My-Dying-Bride-T ... se/5093224

Image

Image

User avatar

Hagakure
Belieber
Belieber
Posts: 125
Joined: 24 Feb 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Hagakure »

Slynt wrote:

Inneholder bonus disk hvor bandet kommenterer lÄtene mens de spilles i bakgrunnen

Er dette en ide som kan spores tilbake til Darkthrone, eller ble dette gjort fÞr de ogsÄ? Noen som vet?

Rock over London, Rock on Chicago

User avatar

Morten.
Belieber
Belieber
Posts: 101
Joined: 06 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Morten. »

De to skivene jeg liker best er i rekkefĂžlge:
Songs of Darkness, words of light
Turn loose the swans. Begge er gÄsehudskiver. Resten av katalogen, har jeg ikke satt meg sÄ nÞye inn i, men hvis jeg har forstÄtt riktig, sÄ er disse ofte sett pÄ som de mÞrkeste skivene?


User avatar

hateyou
Belieber
Belieber
Posts: 153
Joined: 21 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by hateyou »

Her er ihvertfall de 3 beste etter min smak, etter det blir det litt vanskelig sÄ jeg stopper der.

1 The Light at the End of the World
2 The Angel and the Dark River
3 Turn Loose the Swans


User avatar

Topic author
Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Morten. wrote:

De to skivene jeg liker best er i rekkefĂžlge:
Songs of Darkness, words of light
Turn loose the swans. Begge er gÄsehudskiver. Resten av katalogen, har jeg ikke satt meg sÄ nÞye inn i, men hvis jeg har forstÄtt riktig, sÄ er disse ofte sett pÄ som de mÞrkeste skivene?

De er vel det, personlig synes jeg "Songs of Darkness" er mÞrkest, den har en sÄnn tÄkete kirkegÄrd-stemning over seg mens "Turn Loose..." er litt mer...tja, middelaldersk i stemningsuttrykket? Men begge disse skivene er jevnt mÞrke mens de andre platene kanskje er litt mildere/lysere innimellom, men de blir da aldri veldig lystige. Tror kanskje sisteplata "A Map of All Our Failures" vil falle i smak hos deg, den er vel kanskje den tredje mÞrkeste skiva, veldig treg og mÞrk og tung. Debutalbumet "As the Flower Withers" er ogsÄ knall. De resterende platene har dystre lÄter blandet med litt andre elementer, kanskje. Men en av deres mÞrkeste lÄter er kanskje "The Dreadful Hours" men det kan vÊre litt pÄ grunn av teksten ogsÄ. Uansett. Og selv om et album som "The Angel and the Dark River" kun har cleanvokal og et pent hvitt cover er den egentlig ganske tungsindig den ogsÄ (for eksempel fantastiske "From Darkest Skies").

For et band! :rockingbanana:
(Er dette nyforumets fĂžrste rocking banana?!)

Image

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

M-77 wrote:

For min del blir det "The angel and the dark river", men "Turn loose the swans" og "As the flowers withers" er ikke langt bak.

Enig med denne herren!

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Voidhanger
Poser
Poser
Posts: 273
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Voidhanger »

hateyou wrote:

Her er ihvertfall de 3 beste etter min smak, etter det blir det litt vanskelig sÄ jeg stopper der.

1 The Light at the End of the World
2 The Angel and the Dark River
3 Turn Loose the Swans

Enig med denne karen. Er nok ikkje mange som set "The Light.." Þvst pÄ lista, men i mine Þyre er den bortimot komplett. Einaste eg har Ä utsetje pÄ plata er at den er i lengste laget.


User avatar

Wraith
Rocker
Rocker
Posts: 874
Joined: 03 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Wraith »

Hagakure wrote:
Slynt wrote:

Inneholder bonus disk hvor bandet kommenterer lÄtene mens de spilles i bakgrunnen

Er dette en ide som kan spores tilbake til Darkthrone, eller ble dette gjort fÞr de ogsÄ? Noen som vet?

SÄ vidt jeg har skjÞnt er dette noe Peaceville har funnet pÄ for Ä fÄ folk til Ä kjÞpe reutgivelser av plater de allerede har.

Vi dĂžde ikke... Vi har aldri levd.


Æsel
Belieber
Belieber
Posts: 159
Joined: 01 Mar 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Æsel »

Har langt i fra hÞrt alt av MDB, men av de jeg har hÞrt er "The Dreadful Hours" definitivt favoritten. Ganske uhyggelig bÄde tekstmessig og musikalsk de to fÞrste sporene, og det passet veldig godt at jeg sÄ dem pÄ Inferno i '03 eller '04 eller nÄr det var, da spilte de i hvert fall en god del fra denne skiva.

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

La oss banne litt i katedralen. Jeg synes %-skiven er den siste virkelig gode platen av dette bandet, som fĂžr i tiden var muligvis ett av de beste metallbandene der ute.

Etter det har det bare gÄtt nedover. En stor del av skylden mÄ dessverre legges pÄ vokalen som gradvis har blitt verre og verre. Godeste Aaron insisterer siden "The Light..." pÄ Ä fÞlge slavisk gitarmelodien nÄr han synger. Det hÞres utrolig tafatt og amatÞrmessig ut og gjÞr meg flau hver gang jeg setter pÄ skivene. Det skurrer noe helt j****g og jeg er overrasket at det er sÄ fÄ som reagerer pÄ det.

Det er selvsagt veldig mange gode lÄter i alle de siste skivene men platene i sin helhet kan aldri konkurrere med "Turn Loose..." eller "The Angel...". Flammen er for lengst borte og det er veldig synd.


User avatar

Topic author
Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Tenebres wrote:

La oss banne litt i katedralen. Jeg synes %-skiven er den siste virkelig gode platen av dette bandet, som fĂžr i tiden var muligvis ett av de beste metallbandene der ute.

Etter det har det bare gÄtt nedover. En stor del av skylden mÄ dessverre legges pÄ vokalen som gradvis har blitt verre og verre. Godeste Aaron insisterer siden "The Light..." pÄ Ä fÞlge slavisk gitarmelodien nÄr han synger. Det hÞres utrolig tafatt og amatÞrmessig ut og gjÞr meg flau hver gang jeg setter pÄ skivene. Det skurrer noe helt j****g og jeg er overrasket at det er sÄ fÄ som reagerer pÄ det.

Det er selvsagt veldig mange gode lÄter i alle de siste skivene men platene i sin helhet kan aldri konkurrere med "Turn Loose..." eller "The Angel...". Flammen er for lengst borte og det er veldig synd.

Det er interessant at du nevner det, dette er det eneste jeg har Ä utsette pÄ The Light at the End of the World (som da er det fÞrste albumet de ga ut etter nevnte 34.788%...Complete). PÄ The Light... fÞlger vokalen melodilinjene sÄ slavisk at det faktisk blir litt irriterende nÄr man fÞrst henger seg opp i det.
~ Men jeg er ikke enig i at denne 'trenden' har fortsatt slavisk lÄt for lÄt fremover, da hadde jeg falt av selv tror jeg (men nÄ er jeg fanb0i da, sÄ det spÞrs om jeg er dÞv for eventuelle feilgrep fra My Dying Bride-leiren). Noen ganger tenker jeg at det er bevisst for Ä bevare et dystert, monotont preg (eksempelvis "The Dreadful Hours" hvor vokalen ligger tett opptil melodien bortsett fra siste akkord i hver linje), men det er en god del lekre lÄter hvor Aaron synger sine egne greier oppÄ riff/melodier, eksempelvis fantastiske "The Child of Eternity", "The Prize of Beauty" (hvor Aarons vokalmelodi i midtpartiet gjÞr hele greia spÞr du meg), "My Body, a Funeral", eller lÄter fra sisteskiva.. men jeg ser poenget ditt, det blir noen litt kjedelige lÞsninger vokalmessig innimellom, men... for en vokal <3

Edit: Noen flere eksempler, jeg kan ikke la vÊre Ä nevne "To Remain Tombless" hvor vokallinjene lÞfter lÄta sÄ lekkert, "And I Walk With Them" hvor riffet bare ligger og durer bak vokalen, "Catherine Blake" (monotont fÞrsteparti riktignok, men sÄ kommer en vakker vokalmelodi som gÄr over en annen gitarmelodi), "Hail Odysseus" hvor Aaron benytter samtlige av "stilene" sine i samme lÄta osv osv osv...

Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Nei, det er heller ikke slik at Aaron fÞlger melodilinjen hele tiden siden den platen... men det er tydeligvis blitt noe han bruker ganske ofte pÄ sÄ Ä si alle "nyere" plater og det er et sterkt tegn pÄ middelmÄdighet. Som jeg ogsÄ har sagt er det mange, mange lÄter som fortsatt gjÞr bandet til fullt brukbart men kvalitetsnivÄet i sin helhet har sunket betraktelig.

Jeg var veldig entusiastisk da den siste skiven kom ut f.e., fordi jeg syntes den hadde en stemning som kunne sammenlignes med eldre plater. Men nÄ synes jeg det er kun de to fÞrste lÄtene som er gode mens resten er bare fylling. Trist. Paradise Lost har klart seg mye bedre i det siste selv om de har holdt seg langt unna ren tung doom-metal i over lang tid. Imens er MDB bare en skygge av seg selv.


User avatar

Topic author
Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Vi fÄr bare vÊre enige om Ä vÊre uenige. Ser ikke pÄ vokallinjer som fÞlger melodilinjer som nÞdvendigvis en svakhet dersom det er kunstneriske grunner til dette (og det kan man jo ikke vite, bare velge Ä godta eller ikke); dÞdsmetall er jo ogsÄ bare grynting og brÞling uten egne melodilinjer, men det er jo fett lell.

Anyway:
Bandet skal spille inn nytt album allerede i sommer :violin: :dance:
http://www.steelforbrains.com/post/7790 ... ying-bride

We are indeed writing new material – in fact we rarely stop! But we will record a new LP this summer and so are honing our talents into focus and readying ourselves for a long spat in the studio.

Image

User avatar

Topic author
Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Hamish Glencross ute av bandet, Calvin er tilbake!
:shock: :-D
http://www.decibelmagazine.com/featured ... obertshaw/

Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Det er nesten lov Ä hÄpe at Robertshaw lÞfter bandet igjen siden MDB ble katastrofalt fÞrst etter hans bortgang. Men det kan vÊre en tilfeldighet.

Me fÄr sjÄ!


User avatar

Buman
Belieber
Belieber
Posts: 108
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buman »

JĂžss. Comeback av bandmedlemmer slik som dette ser man ikke ofte. Det blir spennende Ă„ se hva slags innflytelse fyren fĂ„r pĂ„ lĂ„tskrivinga. Han stĂ„r jo bak gamle topplĂ„ter som “Your River” and “The Cry of Mankind” (etter hva jeg kunne se i det intervjuet som var linka). Je har trua.


User avatar

Topic author
Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Kan slÄ alle veier det her...men Andrew har skrevet mye av materialet til det kommende albumet, sÄ det spÞrs om ikke Calvins innflytelse blir minimal i hvert fall pÄ neste album. Jeg synes Hamish har vÊrt med pÄ gull hele veien, og tror at Andrew hadde lyst Ä gÄ litt mer brutale veier mens Hamish ville gÄ andre veien. Neste album blir visstnok mer dÞdmetall igjen sÄ... DET er lovende uansett.

Image

User avatar

Tenebres
Poser
Poser
Posts: 460
Joined: 25 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Tenebres »

Det eneste som var fett med Hamish var hvor j****g fet (nettopp) han ble for hver ny plate. PÄ tide at han ga seg fÞr han ble fraktet rundt pÄ et golf-vogn.
Hans fittetryne og fittete klesstil kan muligvis delvis forklare at MDB er blitt et sub-par band siden han dukket opp. Bare en teori fra min side. MDB ble jo i utgangspunktet skapt av ordentlige death-metallere, ikke av gothere i flĂžyel. HĂ„per de skjerper seg endelig.



fjesing
Poser
Poser
Posts: 278
Joined: 25 Feb 2014, 17:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fjesing »

Syns nedturen kom med Like Gods of the Sun, fĂžr de overraska positivt igjen med %-plata. Har bare hĂžrt litt tilfeldig her og der fra seineste skivene.
Edit: Stemte Turn Loose The Swans


User avatar

Buman
Belieber
Belieber
Posts: 108
Joined: 12 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Buman »

Skal vÊre enige i at MDB ble i overkant fjonge de seinere Ära, Kom til Ä tenke pÄ denne:
Image
Herre Jebus.

Men om det er Hamish Glencross som skal ha skylda veit jeg ikke helt, men vi kan alltids hÄpe at de toner litt ned....


Locked Previous topicNext topic