Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Ayreon

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

De tre beste platene?

The Final Experiment
3
7%
Actual Fantasy
0
No votes
Into the Electric Castle
12
29%
The Universal Migrator Part I: The Dream Sequencer
6
14%
The Universal Migrator Part II: Flight Of The Migrator
5
12%
The Human Equation
9
21%
01011001
2
5%
The Theory of everything
5
12%
 
Total votes: 42
User avatar

Topic author
Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Ayreon

Post by Antonzen »

Siden den gamle tråden er borte er det greit å starte en ny her. Hva syns folket om nye skiva? Begynner å nærme seg hans beste nå i mine ører, rett bak Dream sequencer.


User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Jeg har bestemt meg for at The Theory of Everything er den beste. Har hørt den daglig i tre uker, og for hver gjennomhøring klaffer enda en liten detalj. Jeg var først litt redd for at den brokete måten å dele opp skiva på ville ødelegge flyten og dynamikken, men når temaene blir kjente og gjentar seg utover på skiva funker alt som det skal. Det eneste denne skiva mangler er Russel Allen.

Ellers er The Human Equation og Into The Electric Castle helt fantastiske skiver, som jeg aldri trodde han ville klare å overgå. Jeg er visst en av få som syns Y er glimrende også. Det er vel Actual Fantasy som ikke fortjener en femmer eller mer av det han har gitt ut. Temmelig unik låtskriver og musiker med andre ord.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Dream Sequencer er det beste som er gjort i sjangeren.

Image

User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Liker det meste mannen er involvert i så denne er vrang.
Har ikke hørt nok på den seneste enda til å kunne gi den en plassering i rekken. Men så langt så virker den hakket friskere enn 01011001.
Frem til nå er det i alle fall The Human Equation som har stått sterkest her i huset med The Universal Migrator halsende rett bak

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

ohma
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 17 Nov 2013, 12:27
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ohma »

Skiva har fått en haug gjennomganger nå, og imponerer meg stadig. Dog er det for tidlig å gi det favorittstatus. Ligger ekstremt friskt i minnet at både DT og Hakens siste album allerede er lagt totalt vekk.

Jeg kan forøvrig nevne at produksjonen på TToE irriterer meg. Det meste av vokalen drukner i virvaret av midtfrekvenser, noe som spesielt merkes hos Tommy Karevik. Det er litt kjipt da han er hovedpersonen, og dessuten en knallbra sanger. I tillegg er jeg ingen fan av masteringen. Hør f.eks på overgangen fra The Argument 1 til The Rival's Dilemma. Høres ut som de bare har smelt på en multiband og sett seg ferdige med det... Men men. Kall meg viktigper. Skiva er strålende!


User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

The Final Experiment er best, men skal innrømme at jeg med de to siste skivene helt har falt av Ayreon-lasset.


User avatar

Analfeber
Belieber
Belieber
Posts: 44
Joined: 04 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Analfeber »

1.Electric Castle
2.Dream Sequencer
3.Human Equation

Ikke fått hørt meg opp på den nye enda, så dette er med forbehold.


User avatar

Kjellvete
Rocker
Rocker
Posts: 533
Joined: 29 Aug 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Kjellvete »

Udunpute wrote:

Jeg har bestemt meg for at The Theory of Everything er den beste. Har hørt den daglig i tre uker, og for hver gjennomhøring klaffer enda en liten detalj. Jeg var først litt redd for at den brokete måten å dele opp skiva på ville ødelegge flyten og dynamikken, men når temaene blir kjente og gjentar seg utover på skiva funker alt som det skal.

Jeg tror jammen du har rett!
Ligger an til å bli årets utgivelse her

Knugende knyttnever av negativ energi

User avatar

DHG666
B
B
Posts: 3
Joined: 17 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 35

Post by DHG666 »

Kjellvete wrote:
Udunpute wrote:

Jeg har bestemt meg for at The Theory of Everything er den beste. Har hørt den daglig i tre uker, og for hver gjennomhøring klaffer enda en liten detalj. Jeg var først litt redd for at den brokete måten å dele opp skiva på ville ødelegge flyten og dynamikken, men når temaene blir kjente og gjentar seg utover på skiva funker alt som det skal.

Jeg tror jammen du har rett!
Ligger an til å bli årets utgivelse her

Jeg er så enig! Årets utgivelse uten tvil!

Image

User avatar

Welhaven
Poser
Poser
Posts: 457
Joined: 08 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Welhaven »

Prøvde meg på den nye, men nei. Itte no for meg.

<b>Exeloume på Facebook-></b> http://listn.to/exeloume (news, bio, musikk, reviews osv)
Wimp: http://wimp.no/album/6182208
Bandcamp: http://exeloume.bandcamp.com/
Myspace: www.myspace.com/exeloumethrash

User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

The Final Experiment, The Dream Sequencer og 01011001 er mine Ayreon-favoritter, men den nye er og god i massevis. Eneste Ayreon-skiva som er under femmeren er Actual Fantasy.

Image

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Har hørt nyeskiva endel ganger nå (utvilsomt ei knallbra skive, men...) og den rangeres iallefall ikke på topp 3 lista mi, som lyder;

  1. The Universal Migrator Part II. Flight Of The Migrator

  2. Into The Electric Castle

  3. 01011001

  4. The Theory Of Everything

  5. Unversal Migrator Part I. The Dream Sequencer

Litt usikker på rangeringa på de 3 siste- dog helt klart at Human Equation har vært, er og forblir en nedtur her i heimen selv om den isolert sett målt opp i mot alt annet er ei styggende god skive. Det er bare det at Lucassen er nær guddommelig, men der på HE er han bare ikke like guddommelig som man er vant til fra den kanten.... så lenge platene bærer Ayreon eller Star One navnene

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Dick Hardy
Poser
Poser
Posts: 251
Joined: 11 Dec 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 35

Post by Dick Hardy »

Har fått veldig Ayreon-kick i det siste. Etter å ikke ha hørt det på veldig lenge, handla jeg (omsider) inn The Human Equation. Hadde ikke hørt den siden den kom, men den satt som et skudd! Etter det måtte jeg selvsagt ha debuten og The Theory Of Everything (kan ikke fatte at den gikk meg hus forbi i fjor!). Begge er mesterverker! Nå må jeg vel ha Into The Electric Castle og Universal Migrator-skivene også. De sistnevnte er vel nå stort sett bare å få tak i som dobbeltskive, men tror ikke det skal ha noe å si?
Actual Fantasy har jeg hørt mye rart om, så den tør jeg ikke å kjøpe uten å høre den først.

Image

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Actual Fantasy er utvilsomt den svakeste Ayreon-skiva.

Begge Universal Migrator-skivene er knallbra på hver sin måte, så det er bare å handle. Debuten og nevnte Actual Fantasy er en del bak resten i min bok, men jøje meg så mye fantastisk Arjen har gjort.

Etter en million gjennomhøringer er fortsatt The Theory of Everything det beste han har gjort.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Into the Electric Castle og The Universal Migrator Part I og II er favorittene, etterfulgt av The Final Experiment. The Human Equation er også bra, men den sitter ikke like godt i dag som for noen år siden, og blir derfor aldri spilt. Setter heller på de tre første jeg nevnte.


User avatar

Topic author
Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Kjøpte den nye blu-rayen - dette var elendige greier. Dårlig lyd og bilde, dessverre. Sjeldent nye utgivelser er dårlig rent teknisk. Orket bare å se i 10-15 minutter men fikk følelsen av å se ett skoleteater med playback og James la Brie i hovedrollen... På VHS.

User avatar

Topic author
Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Noen som har trua på nye plata, eller blir det Arjen på autopilot?


sumostig
Rocker
Rocker
Posts: 1136
Joined: 11 Dec 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by sumostig »

Ayreons desidert beste skive siden The Universal Migrator.

User avatar

Topic author
Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Såpass ja. Ser jeg må moderere mine synspunkt om forrige plata litt, selv om den er fortsatt ganske god går den litt i glemmeboken. Rangere Castle og migrator skivene som best. Kjøper såklart den nye uhørt.

User avatar

stramvaier
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 03 Mar 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by stramvaier »

The Source er faktisk min første Ayreon skive. Har jo hørt litt hos venner før, så helt blindt var ikke kjøpet. Synes foreløbig dette er knallbra!

Locked Previous topicNext topic