Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Symphony X

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste album heter?

Symphony X
2
8%
The Damnation Game
1
4%
The Divine Wings Of Tragedy
3
12%
Twilight In Olympus
1
4%
V: The New Mythology Suite
10
40%
The Odyssey
3
12%
Paradise Lost
4
16%
Iconoclast
1
4%
 
Total votes: 25
User avatar

Topic author
Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Symphony X

Post by Gorgar »

Verdens beste prog metal-band fortjener nesten en tråd.

Når det gjelder beste album så klarer jeg ikke å bestemme meg. En dag er det V, mens en annen er det Paradise Lost, og nå som jeg hørte gjennom Iconoclast et par ganger har jeg nesten lyst til å stemme på den. The Divine Wings Of Tragedy er selvsagt også en kandidat. Debuten er klart svakest og det er temmelig lenge siden jeg har hørt den.

Ligger an til at jeg får skikkelig kick på bandet igjen nå, så da skal jeg ta en grundigere gjennomgang av alle skivene etter hvert.

Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Svaret er i dag som dengang da den kom i 2000 V The New Mythology Suite, på de påfølgende plassene er det derimot noe jevnere;

  1. Iconoclast
  2. The Odyssey
  3. The Divine Wings Of Tragedy

Paradise Lost faller ikke helt på plass for meg.....

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

  1. V- The New Mythology Suite: 15/10
  2. Paradise Lost: 9/10
  3. The Divine Wings of Tragedy: 9/10
  4. The Odyssey: 8,5/10
  5. Twilight In Olympus: 8/10
  6. Iconoclast: 7/10
  7. The Damnation Game: 7/10

V er tidenes beste skive, noe jeg vel har gjentatt i snart ti år. Det er den eneste skiva jeg veit om hvor jeg ikke ville bytta ut ett eneste sekund. Rein perfeksjon til fingerspissene.
Debuten velger jeg ikke å rangere, ettersom bandet selv alltid har ansett den som en demo. Synd de skrinla planene om å spille den inn på nytt, for det er mye bra materiale der som blir ødelagt av vokalist og produksjon.

Jeg er en av de som ikke er særlig happy for retningen bandet har tatt, spesielt at Pinnellas rolle i bandet er blitt så marginalisert. Jeg vil ha mer piano og fløyelsvokal fra Russel fremfor Pantera-riff og raspevokal.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Topic author
Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Jeg liker godt den musikalske retningen på de to siste skivene, men er enig når det gjelder vokalen. Sista skiva kunne trengt med snill vokal.

Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst

User avatar

stramvaier
Poser
Poser
Posts: 362
Joined: 03 Mar 2009, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by stramvaier »

V er best, men det er generelt et jævli høyt nivå på platene til disse karene. Iconoclast, The Divine Wings... Og Odyssey er alle krem.


User avatar

ohma
Beli
Beli
Posts: 6
Joined: 17 Nov 2013, 12:27
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ohma »

Udunpute wrote:

Jeg er en av de som ikke er særlig happy for retningen bandet har tatt, spesielt at Pinnellas rolle i bandet er blitt så marginalisert. Jeg vil ha mer piano og fløyelsvokal fra Russel fremfor Pantera-riff og raspevokal.

Word!! Kunne ikke sagt det bedre selv..

Men er enig med Gorgar i at det er umulig å rangere skivene. Da er det lettere å plukke ut et par favorittlåter (edit: trodde jeg...). Revelation, Iconoclast, Reign in Madness og Paradise Lost fra de to siste, Divine Wings, Rediscovery pt II, Awakenings (awesome instrumentaldel), Death of Balance, Through the Looking Glass, and the list goes on.

Apropos sistnevnte så vurderte jeg å stemme Twilight in Olympus bare fordi den er heftig undervurdert og fortjener bedre.


User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

Elsker V, som er ei sekserskive den og, men går for The Divine Wings Of Tragedy. Fantastisk album!

Image


Soliloquy
Embryo
Embryo
Posts: 1
Joined: 18 Jun 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Soliloquy »

V er bra, Divine Wings enda mer, men "The Edge of Forever", "Whispers" (fordi den er så fiiin) og "In a Winter's Dream I+II" fra The Damnation Game, slår dem alle. Alt etter V (kanskje med unntak av deler av Odyssey) er uinteressant rett frem og laangt ifra de gode progmetal-tendensene de var inne på, på nevnte plater.

Få tilbake Thomas Miller på bass, sier jeg.


User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Odyssey er klart fetest plate. Og sang.

Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den bløde Ordklang og de Laaneord divine, er for os Vællykkede og Smukke en vælplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Invictus
Rocker
Rocker
Posts: 527
Joined: 30 Dec 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Invictus »

Stemte The Odyssey av den grunn at det er den jeg nok har hørt mest på, og pga tittelsporet og Accolade II. For noen låter det er!



Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

Knallband! V er favoritten, etterfulgt av The divine wings of tragedy.

Affen wrote:Det går faktisk an å bare holde helt kjeft.

User avatar

Topic author
Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Prøver meg på en rangering:

  1. Paradise Lost (9,5/10)
  2. V (9,5/10)
  3. The Divine Wings Of Tragedy (9/10)
  4. Iconoclast (9/10)
  5. The Odyssey (8,5/10)
  6. Twilight In Olympus (8,5/10)
  7. The Damnation Game (8/10)
  8. Symphony X (???)

Det er egentlig helt umulig å velge mellom de to øverste, men jeg stemte Paradise Lost i dag. Rett og slett et gjennomført dritbra band.

Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Tror jeg liker The Oddysey best, etterfulgt av V og Divine Wings Of Tragedy. Men alt de har gitt ut er bra, selv om ikke de to første er mesterverk. Men både debuten og Damnation Game er undervurderte, mye bra der også, selv om de ikke er like fantastiske som SX ble fra og med Wings. Herlig band!

Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

V er min klare favoritt!

Platene etter "The Odyssey" har jeg ikke så veldig sansen for.

"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Udunpute wrote:
  1. Paradise Lost: 9/10

Jeg er en av de som ikke er særlig happy for retningen bandet har tatt, spesielt at Pinnellas rolle i bandet er blitt så marginalisert. Jeg vil ha mer piano og fløyelsvokal fra Russel fremfor Pantera-riff og raspevokal.

Beklager Udun, ser ikke hvordan da at platene (Paradise Lost og Odyssey) som sementerer det du selv uncderstreker av "problemer" kan havne så høyt i ei rangering fra deg - da spesielt førstnevte :!: :?:

Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Jeg er enig i at det er en prinsipiell selvmotsigelse i det utsagnet når det gjelder Paradise Lost. På The Odyssey har du fortsatt låter som tittelsporet, Accolade II og Awakenings som er med på å balansere skiva i riktig retning.

Likevel er Paradise Lost så intens, så velkomponert og så vanvittig fengende at det kompenserer for mangelen på Kansas-inspirasjonen. I tillegg har PL en episk og storslagen tilnærming jeg liker veldig godt, med store kor (The Walls of Babylon) og en progressivitet (Revelation) som gir den en riktig sammensetning.

Et av de viktigste stikkordene her er variasjon, som jeg mener Iconoclast har svært lite av, i alle fall om du bare regner med cd 1-versjonen. Det er riff etter riff etter riff, og låter som Bastards of The Machine, Electric Messiah og Dehumanized er så godt som melodiløse. De tre låtene er faktisk såpass svake at jeg ikke klarer å høre på dem, og det har aldri hendt meg med ei SX-skive siden Savage Curtain på The Damnation Game.

Når det er sagt har Iconoclast fantastiske låter som tittelsporet, When All Is Lost, Prometheus, The End of Innocence og Reign In Madness, så helt krise er det ikke.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Har fulgt bandet siden The Damnation Game ble utgitt. Det meste er bra, men de mangler en gjennomført knallbra utgivelse. Tror jeg liker de to siste best. Stemmen går til Paradise Lost.


User avatar

CocaineChrist
Poser
Poser
Posts: 223
Joined: 24 May 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by CocaineChrist »

Udunpute wrote:

V er tidenes beste skive, noe jeg vel har gjentatt i snart ti år. Det er den eneste skiva jeg veit om hvor jeg ikke ville bytta ut ett eneste sekund. Rein perfeksjon til fingerspissene.

Udunpute wrote:

Jeg vil ha mer piano og fløyelsvokal fra Russel fremfor Pantera-riff og raspevokal.

Dette. Liker ikke helt utviklingen som startet på The Odyssey da alt plutselig skulle bli så mye hardere og tøffere. Men bevares, bandet holder fortsatt et høyt nivå og Romeo er kanskje bedre en noensinne. For en gitarist!


User avatar

Affen
Rocker
Rocker
Posts: 1328
Joined: 22 Nov 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 48

Post by Affen »

1.The Divine Wings Of Tragedy/V (10/10)
3.Twilight In Olympus (8,5/10)
4.The Odyssey (8/10)
5.The Damnation Game (7,5/10)
6.Paradise Lost/Iconoclast (7/10)
8.Symphony X (5/10)

De to siste trekkes litt ned fordi de er for harde, Russell brøler for mye, og keyboardet havner for mye i bakgrunnen. Liker bedre neoklassisk Symphony X enn Pantera-Symphony X. Nå er det heldigvis masse flotte melodier, harmonier og instrumentering fortsatt, så de kommer ikke dårligere ut enn 7/10, men de 5 skivene før er helt klart best.

Image

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

V, Paradise Lost og The Odyssey er alle tre vanvittig bra. Resten står jeg over. Synd med sisteskiva, men den er som folk sier litt for hard. Bandet kler det rett og slett ikke.

MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

Locked Previous topicNext topic