Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Symphony X

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.

Beste album heter?

Symphony X
2
8%
The Damnation Game
1
4%
The Divine Wings Of Tragedy
3
12%
Twilight In Olympus
1
4%
V: The New Mythology Suite
10
40%
The Odyssey
3
12%
Paradise Lost
4
16%
Iconoclast
1
4%
 
Total votes: 25
User avatar

PsychoDad
Belieber
Belieber
Posts: 72
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Symphony X

Post by PsychoDad »

The Odyssey har éin bra sang, og den er egentlig frå The Divine Wings of Tragedy.


User avatar

Judas
Belieber
Belieber
Posts: 87
Joined: 18 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Judas »

Synes Iconoclast er litt bedre enn Paradise Lost. Begge skivene er nok litt for "harde" i forhold til hva jeg synes kler bandet. Låter som Iconoclast og Reign in Madness er jo kolossale, mens Heretic og Lords of Chaos er B-vare. Ellers er jeg veldig svak for V og Twilight in Olympus. Sistnevnte er jo tragisk nok veldig undervurdert i diskografien. Knallplate! Divine Wings er dessverre litt ihjelspilt her i gården, men er allikevel veldig god! The Odyssey er også bra, men falt for min del litt i skyggen av V når den kom ut. The Damnation Game har jeg faktik aldri hørt. Shame on me!

V - 10/10
TiO - 8,5/10
tDwoT - 8,5/10
tO - 8/10
Iconoclast - 8/10
Paradise Lost - 7/10


User avatar

Islandstone
Belieber
Belieber
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 34

Post by Islandstone »

Flott å se en aktiv tråd for mitt desiderte favorittband. Oppdaget SX i 2009, og vært blodfan siden. Som de fleste andre synest jeg dessverre de har tapt seg med de 2 siste utgivelsene, mens de eldre skivene er omtrent det beste som har blitt laget noensinne. Vi vil ha mer Pinnella, mer dynamiske komposisjoner, og mer særpreg i låtene, slik SX hadde back in the days.

Har selvsagt alle albumene. Min rangering.....

1. V - 10/10

Som Udunpute sier; tidenes beste skive, noensinne. Hele albumet flyter perfekt, alle medlemmene har sine øyeblikk, og utrolige komposisjoner. Communion and the Oracle er kanskje tidenes beste sang. Rediscovery er også høyt, høyt oppe.

2. The Divine Wings of Tragedy - 9/10

Sto mellom denne og The Odyssey. Begge har ett par fantastiske låter, noen bra, og noen middelmådige. Falt på DWoT, da jeg har Accolade og tittelsporet ett lite hakk fremfor tilsvarende på The Odyssey.

3. The Odyssey - 8,5/10

Accolade II, Awakenings og tittelsporet er helt fantastiske. Inferno, Wicked og King of Terrors er gode sanger, men ett stykke unna de 3 førstnevnte. The Turning og Incantations of the Apprentice er brukbare.

4. Twilight in Olympus - 8/10

Enig i at det er ei undervurdert skive. Church of the Machine og Through the Looking Glass er begge topp 10-materiale, og Orion the Hunter er en skjult perle. Lider av en litt forhastet produksjon; selv hører jeg alltid på live-versjonene av Church, Smoke, og Looking Glass.

5. The Damnation Game - 7,5/10

Merker at bandet enda er litt i startfasen, men slettes ikke en dårlig skive. A Winter's Dream I+II og The Edge of Forever er glimrende. Har også sansen for Whispers og Dressed to Kill.

6. Paradise Lost - 7/10

Fortsatt en solid plate i metal-sammenheng, men sammenlignet med de andre SX-albumene rekker den ikke helt opp. Dessverre litt for gitar-basert; SX har alltid handlet om samspillet mellom gitar OG keyboard. Og hvor blir det av synth-soloene? Bare ett par sanger innehar de klassiske "solo-duellene" mellom gitar og synth...

Tittelsporet var sangen som ledet meg til SX dog, og sistelåta "Revelation" er også solide saker. På andre enden av skalaen har vi "Serpent's Kiss" og "Seven".

7. Iconoclast - 7/10

Omtrent på samme nivå som PL. Fortsatt for mye gitar i forhold til synthen, smålabre tekster, og for generelt for lite variert. Tittelsporet (ser vi ett mønster?), Reign in Madness og When All is Lost er de 3 beste imo. Digger "Kansas"- delen i sistnevnte 8)

Iconoclast har dessverre også ett par sanger som ikke er mye å skryte av. Ja, jeg ser på dere, "Light up the Night" og "Lords of Chaos"...

8. Symphony X - 6,5/10

For å være ærlig har jeg ikke hørt særlig mye på debutskiva. Men den må nok ta til takke med sisteplass likevel. Flere interessange melodier, men Rod Tyler er rett og slett ikke en god vokalist. Anskaffelsen av Sir Russell må være det klokeste det bandet har gjort.



Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

V
Divine
Damnation game.

Resten har jeg ikke hørt så mye på.

Affen wrote:Det går faktisk an å bare holde helt kjeft.

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Om du liker dem fins det ingen grunn til ikke å sjekke ut Twilight in Olympus og The Odyssey.

I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Forrige skiva vokste seg stor til slutt, selv om den var et hakk ned fra PL. Ryktes at ny skive er innspilt og kommer iløpet av året. No-brainer, såklart. Glær mæ
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image


Opeth82
Poser
Poser
Posts: 322
Joined: 19 Feb 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 41

Post by Opeth82 »

Udunpute wrote:Om du liker dem fins det ingen grunn til ikke å sjekke ut Twilight in Olympus og The Odyssey.
Nå har jeg fått hørt grundig på Twilight, og den er også veldig bra.
Affen wrote:Det går faktisk an å bare holde helt kjeft.

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

Ny plate snart. Er det lov å håpe på en retur til det eldre sundet eller blir det nok et Heavy rifforama med lite markante melodier som Iconoclast? Har folk trua? Blir litt skeptisk til at SX skal på turné med Overkill i år. Jada jeg vet de er fra samme sted, men allikevel....
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Jeg har dessverre svært lite trua, mye fordi Russels stemme låter mer og mer rasert. Fyren må slutte å røyke hasj.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Judas
Belieber
Belieber
Posts: 87
Joined: 18 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Judas »

Har trua! Siste var super, selv om et par-tre låter på 2CD-versjonen var overflødige rifforama-sanger.

User avatar

Udunpute
Poser
Poser
Posts: 411
Joined: 29 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Udunpute »

Det er jo helt krise at Dehumanized og Bastards of The Machine fikk være med på hovedskiva. Skrekkelig uinteressante låter.
I never looked around, never second-guessed
Then I read some Howard Zinn now I'm always depressed
And now I can't sleep from years of apathy
All because I read a little Noam Chomsky

User avatar

Invictus
Rocker
Rocker
Posts: 527
Joined: 30 Dec 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Invictus »

Kan ikke si jeg har særlig trua på ny skive. Siste skiva jeg satte pris på var The Odyssey, og det begynner jo å bli ei stund siden. Enig med de som mener bandet burde gå mer tilbake til røttene. Mer melodi kler bandet.

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Syns de har blitt tøffere for hver utgivelse, så jeg tar gjerne mer barsk rifforama med grrrr-vokal fra Russell. Jeg lot være å sjekke ut de to nyeste skivene i lang tid pga skitsnakket om skivene her på forumet. Heldigvis fikk en kompis meg på bedre tanker. Litt cheesy her og der, men i hovedsak knall progmetal.

User avatar

Marken
Rocker
Rocker
Posts: 1108
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Marken »

Enig med VonMünchhausen. Håper og tror de kjører på med stilen fra de tre siste skivene.

User avatar

Topic author
Gorgar
Poser
Poser
Posts: 480
Joined: 22 Apr 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40

Post by Gorgar »

Er klar for ny skive uansett stil.

Ser forresten at jeg har gitt Iconoclast 9/10 tidligere her og det kan jeg ikke helt skjønne. For all del bra skive, men maks 8/10.
Hvilken Judas Priest-låt er mest populær i Lofoten?

Diamonds And Røst

User avatar

CocaineChrist
Poser
Poser
Posts: 223
Joined: 24 May 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by CocaineChrist »

Syns ikke den der barske rifforama stilen de har hatt mye av på de siste platene kler de så veldig. Bevares, SX leverer fortsatt, men de er best når de ikke prøver å være så j****g heavy.

User avatar

Lynchomaniac
Poser
Poser
Posts: 354
Joined: 23 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Lynchomaniac »

Har hørt mye på Symphony X de siste ukene, og jeg må si meg svært enig med de som sier at Twilight In Olympus er undervurdert. Såpass staselig er skiva at den melder seg inn i SX topp 3-4 for meg, denne var langt bedre enn jeg husket!
Med tanke på rifforama og skrikhals - syndromet på de senere skivene, så sliter jeg langt mer med Russel's vokal enn at bandet har blitt hardere. Som udun sier går det tildels på bekostning av det progressive, og det mer melodiøse som synth/piano, men at Allen skriker av full hals til "enhver tid" plager meg langt mer enn at det har blitt mer Heavy og mindre progressive. Værste eksponent for overnevnte er Paradise Lost, skiva er for meg slitsom å høre på, ikke at den er dårlig men at han til de grader overdriver å presse vokalen skiva igjennom gjør det slitsomt.....
Utsagn fra Brumunddal:Han: "Je må innrømme att je er litt på sjekker'n"
Hun: "Det kommer du ikke langt med her"
Han:"Je kjæm helt i fra Åsbygda je"!

Being a Klopp-timist YNWA <3

User avatar

MARDVK
Rocker
Rocker
Posts: 1871
Joined: 28 Mar 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by MARDVK »

Marken wrote:Enig med VonMünchhausen. Håper og tror de kjører på med stilen fra de tre siste skivene.
Hør hør! Når det er sagt var det en god del middels på den siste skiva, iallefall sammenlignet med tidligere skiver. Hadde de droppet å gi ut en 2xCD og heller fokusert på å holde det rundt/under 1 time tror jeg den hadde fått bedre omtale der ute. Less is more.
MALVM QVOD HOMINES FACIVNT
Image

User avatar

Judas
Belieber
Belieber
Posts: 87
Joined: 18 Jan 2006, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Judas »

MARDVK wrote:
Marken wrote:Enig med VonMünchhausen. Håper og tror de kjører på med stilen fra de tre siste skivene.
Hør hør! Når det er sagt var det en god del middels på den siste skiva, iallefall sammenlignet med tidligere skiver. Hadde de droppet å gi ut en 2xCD og heller fokusert på å holde det rundt/under 1 time tror jeg den hadde fått bedre omtale der ute. Less is more.
De gav jo ut en 1CD-versjon av Iconoclast, men problemet der igjen var feil låtvalg.

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Det beste er å brenne sine egne versjoner.

Locked Previous topicNext topic