Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Tusmørke - Riset bak speilet

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Nhork
Belieber
Belieber
Posts: 39
Joined: 09 Jan 2011, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tusmørke - Riset bak speilet

Post by Nhork »

Omfavnet ikke umiddelbart skiva, slik jeg har gjort med tidligere Tusmørke-utgivelser; virket rett og slett ikke like tungt og tøft - spesielt sammenlignet med "Den Internasjonale Bronsealderen", men jeg synes skiva bare blir bedre og bedre etterhvert som den får tid på øret. Pluss for kul bassing og at tittelsporet svinger på rett måte.


User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

krizla wrote:

Kom og se oss dra ei låt i galleriet Fineart på Tjuvholmen i anledning presentasjon av Sverre Mallings grafiske verk The Piper's Call. Kunstprat med Didrik Søderlind, Thomas Seltzer (!) og Sverre Malling. Dette blir av biologiske årsaker siste sjanse til å se Tusmørke live på en god stund:

Dette var en fin greie. Interessant samtale, kul konsert og flott trykk.
Pluss at skjenket meg med prosecco.


User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Ligger på både Spotify og Wimp nå, ser jeg.

edit: Ble litt usikker på Spotify, kan ha vært mine lokale filer som snek seg inn der. Men den ligger hvertfall på Wimp.


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Lpen har fått sitt første snur nå, lover absolutt bra dette. Tror den vil vokse seg ganske stor etterhvert. Kult med booklet og alt sammen. :smackbottom:


User avatar

Aspergers Inc.
Poser
Poser
Posts: 302
Joined: 26 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Aspergers Inc. »

Kommer plata på Spotify etter hvert? Vil gjerne lytte til den OTG (On The Go (TM))!

Mvh. Aspergers "Presterer å rote det til slik at han "bruker opp" nedlastingskoden som følger med vinylen uten å få tak i musikken" Inc.


User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

"Our album is now available for streaming at Progstreaming! Ideal for when you haven't got a record player nearby."
http://www.progstreaming.com/_wb/pages/ ... ak+Speilet

User avatar

Copacadaver
Be
Be
Posts: 4
Joined: 05 May 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Copacadaver »

Fikk vinylen i posten i går og snurra den med en gang. Jeg må si jeg ble virkelig blåst av banen her. Fysj å fy for ei fantastisk skive.
Minstejenta på tre mente man ble riktig så spretten av å høre på den. Trur hun mente at den var perfekt til å "syredanse" til.

User avatar

Patto
Hitchhiker
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Patto »

Rett og slett strålende...igjen. "Riset bak speilet" følger opp "Underjordisk...", EPer og singler med bravur. Kanskje ikke like umiddelbar som forgjengerne, men pokker heller, skiva vokser for hver gjennomlytting(som det etter hvert har blitt mange av). Når kommer neste utgivelse?

User avatar

Topic author
krizla
Poser
Poser
Posts: 216
Joined: 16 Nov 2013, 12:14
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 45

Post by krizla »

Splitt-LP med Spectral Haze kommer til høsten!

User avatar

Slynt
Poser
Poser
Posts: 361
Joined: 06 Jul 2008, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 49

Post by Slynt »

Flott musikk, spesielt "Black Swift" er en låt som falt i smak med en gang.
Image

User avatar

Patto
Hitchhiker
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Patto »

krizla wrote:Splitt-LP med Spectral Haze kommer til høsten!

Snadder :applause: Hvilken label skal stå for denne utgivelsen?

User avatar

Topic author
krizla
Poser
Poser
Posts: 216
Joined: 16 Nov 2013, 12:14
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 45

Post by krizla »


User avatar

ghazten
Poser
Poser
Posts: 285
Joined: 29 Jan 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by ghazten »

Låta "Black swift" er og blir pur MAGI.
EKO EKO AZARAK

User avatar

Terrorsatan
Belieber
Belieber
Posts: 102
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Terrorsatan »

Denne skiva har fått noen runder og jeg synes det er en veldig vakker skive. Nå er jeg veldig lite bevandret i den gamle progen og min samling begrenser seg vel til et par Camelskiver og Aqualong av Jethro Tull. Derfor er jeg litt nysgjerrig på hva jeg bør sjekke ut av gutta fra gamle dager dersom jeg liker Tussmørke?


User avatar

Topic author
krizla
Poser
Poser
Posts: 216
Joined: 16 Nov 2013, 12:14
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 45

Post by krizla »

Ikke så mye prog på denne lista, mest psych og folk: Black Widow - "Sacrifice". Comus - "First Utterance". PFM - "Per un Amico". Incredible String Band - "Wee Tam and the Big Huge" og "5000 Spirits or Layers of the Onion". Donovan - "Open Road". Kong Lavring, begge de første skivene. Folque - "Vardøger". Div. artister - "Lukk opp kirkens dører".


User avatar

dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Jeg har gått og grublet på det i noen dager og prøvd å finne lignende artister/band/stemninger, men har kommet fram til at Tusmørke har skapt sitt helt eget nydelige brygg. De kan tidvis minne litt om Høst - Hardt mot Hardt, men det er bare "litt", da de var veldig gitarbasert.

Ellers er det jo en eklektisk miks av litt funky ting. Tror kanskje et par låter fra Dr. Zs eneste album kan ha litt av den samme okkulte funkheten (er det et ord?). Det er i tillegg veldig keyboardbasert og smått barokk i utrykket.

Dersom "Gamle aker kirke" falt i smak, kan noe av musikken til det renessanse/barokk-inspirerte bandet Gryphon treffe ganske så blink:

Ash Ra Tempel har også litt av kombinasjonen "gamle imaginære tider møter smått futuristisk musikk". Dette er dog mye mer dronete og psykedelisk enn Tusmørke, som er ganske riffbasert.

Jeg tror sikkert Bo Hansson - "Sagan om Ringen" også vil falle i smak dersom du liker litt nordisk folk/psykedeliske stemninger. Krizla er også veldig fan av denne, jmf. Bo Hansson-tråden litt lenger ned!

Det som også er ganske deilig er at Tusmørke er nesten fri for blues-inspirasjoner man ofte finner i band som henter inspirasjon fra 70-talls rock.


User avatar

Topic author
krizla
Poser
Poser
Posts: 216
Joined: 16 Nov 2013, 12:14
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 45

Post by krizla »

Ei skive Tusmørke er veldig inspirert av, er Aphrodite's Child - "666". Og seff alt av Bo Hansson, Van Der Graaf Generator, Magma, Can og Amon Düül II. Sjekka miksteiper jeg har lagt ut på Mixcloud, med mye tverrfløyte og internasjonale toner:


User avatar

Patto
Hitchhiker
Posts: 42
Joined: 18 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Patto »

krizla wrote:

Ikke så mye prog på denne lista, mest psych og folk: Black Widow - "Sacrifice". Comus - "First Utterance". PFM - "Per un Amico". Incredible String Band - "Wee Tam and the Big Huge" og "5000 Spirits or Layers of the Onion". Donovan - "Open Road". Kong Lavring, begge de første skivene. Folque - "Vardøger". Div. artister - "Lukk opp kirkens dører".

Ikke rart jeg er storbegeistret for Tusmørke. Vi deler visst platesamling... (For øvrig: Folque på John Dee i oktober. Gleder meg!).


User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: Pøle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Plata er endelig tilgjengelig på Spotify:


Locked Previous topicNext topic