Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Din "alternative" topp 10

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Re: Din "alternative" topp 10

Post by Antonzen »

Kult - takk. Da skal den kjøpes.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Jobber meg videre, ble noen plater med Ange i går, sabla bra det også - jeg har kun en engelsk versjon av sons of mandrin, men helt klarl at det blir noen vinyler av de etterhvert.

Spiller Banco Del Mutuo Soccorso nå, med platen Io Sono Nato Libero - dette er en plate som har stått på handlelista sikkert i seks-sju år, men som jeg aldri har hørt. Den rykker opp noen hakk nå for å si det slik. Desverre er vinylen ganske dyr her også, så mulig jeg kryper til oppned korset og handler cd-en.

Dette streaming greiene var slettes ikke den dårligste ideen jeg har hatt i 2015 ;)

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Jeg har voldsomt kick på Novalis om dagen. Ikke den mest originale eller heftige progen, men du verden hvor flott det er å høre på. Hadde kun Sommerabend i samlingen, så alt til og med Augenblicke er handlet inn. Spesielt "Novalis" og "Brandung" er knall. Akk, så deilig musikk.

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Irgendwo, irgendwann!
Image

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

"Wer schmetterlinge lachen hört"! Forstår helt ut at det går an å ha kick på Novalis. Det er utrolig vakkert om man bare tåler føleriet i tekstene
"Even s***n wears leather"

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

knuthulhu wrote:"Wer schmetterlinge lachen hört"! Forstår helt ut at det går an å ha kick på Novalis. Det er utrolig vakkert om man bare tåler føleriet i tekstene
Kan ikke noe særlig tysk, så det går jeg dessverre glipp av, hehe...

Noen som har behov for å oppdatere listene sine?

Noen "alternative" favoritter dette året:

Thule - Graks
Spriguns - Time will pass
Spirogyra - St. Radigunds
Carol of Harvest - s/t
Kalevala - People no names

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Finnes det et mer sidrompa og traustere blad enn Prog Magazine?

User avatar

UndeadFlowerKing
Poser
Poser
Posts: 256
Joined: 05 Apr 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by UndeadFlowerKing »

VonMünchhausen wrote:Finnes det et mer sidrompa og traustere blad enn Prog Magazine?
Jeg syns bladet er herlig, selv om det til tider kan bli litt mye retro-stoff. Savner også litt mer skriverier om avantrock, men det må sies at Prog mag har blitt bedre på det enn de var i starten i 2009.
Men Tarkus mag står fortsatt uberørt som tidenes beste prog-blekke. Savner det bladet.
Heavy Metal
Loud as it can be

User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Retro-stoff gjør ingenting, så lenge de hadde skrevet om noe annet enn Genesis, Rush, Marillion og Pink Floyd, for å sette det litt på spissen. Den "The Official Top 30 Progressive Artists of the 21st Century"-lista er symptomatisk for hva jeg mener. Og uten at jeg har telt etter: er ikke lista i overkant dominert av britiske artister?

OBS. Jeg gjør meg ingen illusjoner om at jeg sitter med den "riktige smaken" og vil ha et blad skreddersydd etter mi pipe. Poenget mitt er at de synes for opptatt av de artistene som har størst kommersiell appell og sjeldent gir mindre band noe oppmerksomhet (før de har blitt "store"). Disclaimer: dette er basert på blader fra tre-fire år tilbake, sånn cirka. Det kan godt være at ting har endret seg siden da. Skal kjøpe et nytt blad og sjekke ut.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

VonMünchhausen wrote:Retro-stoff gjør ingenting, så lenge de hadde skrevet om noe annet enn Genesis, Rush, Marillion og Pink Floyd, for å sette det litt på spissen. Den "The Official Top 30 Progressive Artists of the 21st Century"-lista er symptomatisk for hva jeg mener. Og uten at jeg har telt etter: er ikke lista i overkant dominert av britiske artister?.
Den lista er fantastisk skivebom i mine ører hvertfall og vitner om utrolig lite bredde innen proggen annet enn de kommersielt suksessfulle britiske artister.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Artig å lese gjennom denne tråden igjen! Hører på Memoriance nå, faller godt i smak. Så er jeg jo svak for lyden av 1975-78... String synther for alltid!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Jeg leser igjennom alle mine gamle Tarkus blader kronologisk og fant en fin artikkel om Novalis der, ett band jeg liker godt. Har riktig nok ikke den selvtitulerte plata men etter å ha gitt den en runde på tidal nå gikk den rett inn på wantlista på discogs.. :) Meget digg musikk. Måtte bla igjennom tråden her på nytt i den sammenheng og oppdager at jeg har handlet inn endel plater som jeg har fått tips om her, samtidig som det er masse som fortsatt ligger i wantlist....


Noen som har oppdaget noen fler spennende, skjulte klassikere?

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Da var den selvtitulerte Novalis plata og Flossenengel bestil på vinyl, fant to near mint fra samme selger på discogs. Da mangler jeg kun første plata så er samlingen komplett opp til 79.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:Da var den selvtitulerte Novalis plata og Flossenengel bestil på vinyl, fant to near mint fra samme selger på discogs. Da mangler jeg kun første plata så er samlingen komplett opp til 79.
Nice! Novalis er et undervurdert band, digger det som F. Har alt fra Banished Bridge til Augenblicke. Spesielt Novalis t.o.m. Flossenengel er utrolig bra, men Sommerabend står som en av mine absolutte progfavoritter. For en døsig og sval stemning, magisk!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Spilt den selvtitulerte plata endel ganger, fantastisk plate. Ikke like overbevist over flossenengel men en fin fin stemning er det jo.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Antonzen wrote:Spilt den selvtitulerte plata endel ganger, fantastisk plate. Ikke like overbevist over flossenengel men en fin fin stemning er det jo.
Det er klart at "Novalis" og "Sommerabend" er de definitive høydepunktene. Men jeg synes resten har sin sjarm, digger det ganske så hardt faktisk, selv om det bærer preg av seint 70-talls prog på vei "nedover". Fine melodier, kul vokal og god instrumentering. Innimellom glimter de til med noen skikkelig gode proglåter også. Tøft orkester!

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Ja, tenker å kjøpe første plata og den som kom etter flossenengel også. Blir vel sikkert fler etterhvert, har jo litt samlergen...

Locked Previous topicNext topic