Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - før var det Scream Magazine

Login Register

Din "alternative" topp 10

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din "alternative" topp 10

Post by dauinghorn »

quote="VonMünchhausen" KHAN – Space Shanty (1972)
--- Khan ja. Har fått de anbefalt opp og ned og i mente oppigjennom, og jeg har hatt gode intensjoner om å sjekke dem ut, men av ulike grunner har de alltid havnet i skyggen av andre prioriteringer. Og skal jeg være ærlig, så må nok Caravan ta skylden for akkurat det. Ikke for at Caravan er så j****g bra, men fordi at den skiva jeg hørte med Caravan (in the land of grey and pink) var så !»#¤#» kjedelig. Og da jeg fikk høre at den skiva var kanskje noe av det ypperste Canterbury hadde å by på, ja da avskrev jeg hele «genren». Og det har jeg egentlig gjort helt frem til nå, eller dvs; det har vært så ekstremt mye annen hinsides bra musikk å fokusere på etc...
Åtte minutt og tyve sekund inn i plata, hører jeg jo at jeg nok hadde tjent på å ikke være fullt så kategorisk tidlig i tyveårene, menmen... Jeg liker godt den småtørre og polerte lyden de har, samtidig som soundet er åpent og jazza og laidback. Og så er det jo stilig når de trøkker litt på med atmosfæriske og rocka partier med litt mer vreng på gitaren. Vokalisten slår meg ikke som «flink», men jeg liker klangen og toneregisteret hans. At bassen ligger såpass sentralt i lydbildet og tidvis bærer mye av groovet for egen maskin gjør heller ingenting. Og vekslingen deres mellom spastiske instrumentale partier og mer iørefallende vers syns jeg fungerer bra. For ikke å nevne den diverse og kreative overfloden skiva musikalsk sett bugner over av. Skjønte ca 32 minutt inn i skiva at dette her kom til å bli kjøp. Da ser det ut til at «innkjøpstørken» kommer til å ta slutt. Er jo oppe i fire album alt som må handles inn.

PS. Så GONG live på Folken i 2001. Så da antar jeg at jeg har sett Steve Hillage live.[/quote]
For å være ærlig synes jeg ikke Khan låter spesielt "Canterbury". Tror skiva har fått den merkelappen mye pga. utøverne heller enn det musikalske. Mye mindre vimsete og jazza enn f.eks. Soft Machine og Caravan. Jeg for min del får assosiasjoner til Camels første, Cressida og Still Life. Selv om den tidvis er laidback og "jazzy", har den mye røffe og hardere partier som gjør at den skiller seg vesentlig fra det jeg har hørt av Canterbury-prog.


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Har omtrent nada erfaring med canterbury, men her har altså feilaktig kategorisering skremt meg vekk fra å sjekke ut et album som allerede kunne vært en favoritt i mange år (i trespann med Camels første, Cressidas andre (og etterhvert Still Life sin debut, antar jeg)). Skiva er iallfall bestilt nå! :D


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Noen som har sjekka ut The Enid egentlig? Jeg hørte et par kutt fra deres nyeste album "Invicta" på Proglogg, det var veldig, veldig bra! Symfonisk, og da snakker vi SYMFONISK med orkester og det hele, og vokalist i verdensklasse med et vanvittig register. Må vel sjekke ut skiva fra 1976 som har en helt vill rating på ProgArchives (4.20/5 fra 178 stemmer).


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Tror jeg skal bevilge meg en lytt etter at jeg har sjekka ut Mellow Candle. Ble også temmelig nyfiken da jeg så den ratingen.
Og som jeg nevnte på forrige side har det kommet en ny remaster med utgangspunkt i originalinnspillingen og ikke den revampa utgaven fra 1984 (som jeg ikke har hørt, men mistenker har fått litt åttitallslyd).


User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Begge de to første skivene til the Enid er ganske bra slik jeg husker dem, men det har ikke blitt til at jeg har kjøpt flere, så de to er de eneste jeg har hørt. Mener å huske at den første er mer egentlig progressiv enn den andre, men at det til dels er ganske vakkert og melodisk.

"Even s***n wears leather"

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Jeg har også sansen for the Enid, men har kun plate nummer 2&3 - får vel sjekke ut mer etterhvert.

De har vel forøvrig både begynt å spille live igjen og produserer nytt materiale.

Lurer på om jeg hadde de i progstaffeten min også..?


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

MELLOW CANDLE - Swaddling Songs (1972)

Joda, absolutt blant det bedre av den originale progfolk-en jeg har hørt, men ikke noe jeg blir å kjøpe. Utvilsomt bedre enn de skivene av Steeleye Span, Renaissance, Folque, Kong Lavring, Hedningarna etc.. som jeg har kvittet meg med, men "Swaddling Songs" hadde nok endt opp i støvsamleravdelingen temmelig kjapt kjenner jeg meg selv rett. Jeg har noen få artister innen prog/folkrock-aspektet jeg har sansen for (Gåte, Valravn (!), Instinkt, Den Fule, Fliflet/Hamre, Trio vid lampan, ), men de er alle nyere artister som har en mer moderne og rocka/elektronisk tilnærming til folk-genren. Av 70-tallsbandene er det i grunn bare Kebnekajse som står igjen i hylla av alle folk-skiver jeg har kjøpt. Når jeg tenker meg om har jeg vel også kvitta meg med JT sine mest folkete skiver. Vet ikke helt hvorfor det ikke funker i mine ører, da jeg liker mye folkemusikk og har hatt noen av mine flotteste konsertøyeblikk på Nordsjøfestivalen (lokal folkemusikkfestival som samler musikere fra hele området rundt Nordsjøen).

Bonus: Vår versjon av Tuss-Ola fra konserten vi gjorde på festivalen i 2012:

Vegar (fele) er litt sur til å begynne med, men henter seg inn. Hadde ca ei halv øving med han så hadde han alt på stell. Drivende dyktig kar. For å si det mildt.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

j****g fett klipp! Kult arrangement. Siste partiet ble dog litt "ballete" for min smak, i mangel av et bedre uttrykk... :)


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Takk! Når jeg sa vår versjon mente jeg egentlig vår "tolkning" av Den Fule sin versjon fra skiva Lugumleik (som jeg hadde i stafetten min). Iallfall bass, struktur og noe trommer. Balle-partiet med full vreng var mitt ønske. :p


User avatar

VonMünchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMünchhausen »

Oi, merker at hverdagen er tilbake for fullt ja, men har endelig kommet meg i gang med anbefalingene til Knuthulhu.

GROBSCHNITT - Solar music live (1978)
*Finnes i en ueditert utgave på YT:
Og på Spotify (i en 55min versjon). Jeg har hørt YT-versjonen

Jeg er ikke spesielt glad i liveskiver og jeg er litt skeptisk til å begynne med da de bruker litt for mye tid på "dilling" og utenommusikalske ting. Jeg syns sånt er lite interessant. Pipa får dog en helt annen lyd i det jeg er tolv minutter inni konserten (som det kanskje blir riktig å si?). Da er jeg på vei inn i deres hypnotiske og transcenderende musikk. Utrolig deilig atmosfære å koble ut i. Mitt musikalske intellekt høres seff at det er rimelig standard ting de jammer på og som utgjør fundamentet deres, men så lenge de holder drivet og flyten gående, og gjør at man "slipper" og lar seg rive med = tommel opp. Jeg savner fylde og bunnfrekvenser i bassen, men det er ikke noe som ødelegger lytteropplevelsen. Skiva er ikke noe som jeg blir å kjøpe inn umiddelbart, men jeg har lyst til å høre den igjen og hvis den klarer å rive meg med enda en gang, da må det vurderes om ikke et kjøp kan være aktuelt.

Alt i alt: Positiv overrasket.

Neste skive ut: Far East Family Band - Nipponjin


User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Det tar meg mye kortere tid å "komme inn" i den skiva, og det gjorde det første gangen jeg hørte den også. Til og med jeg hører at det ikke akkurat er avanserte ting de spiller, men den skiva funker ekstremt bra for min del. Chiller veldig bra til den

Edit: Og det blir veldig interessant å høre hva du synes om Nipponjin.

"Even s***n wears leather"

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fikk den første skiva til Amenophis på cd i går. Et særdeles trivelig album. Om ikke et mesterverk, så er det jammen mange flotte partier. Deilig lush prog for seine høstkvelder.

Next: Nipponjin.


User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

  1. Harmonium - Si On Avait Besoin D'Une Cinquième Saison (1975 - En av de nydeligste skivene som finnes, OBS: Nesten ikke trommer)
  2. Alan Parsons Project - The Turn of A Friendly Card (1980)
  3. City Boy - The Day The Earth Caught Fire (1979)
  4. Ritual - The Hemulic Voluntary Band (2007)
  5. Happy The Man - Crafty Hands (1978)
  6. Karmakanic - Wheel of Life (2004)
  7. Kevin Gilbert - The Shaming of The True (2000)
  8. Glass Kites - S/T (2012 - Vakkert, melankolsk og med særpreg)
  9. Oniris - L'Homme Voilier (1979)
  10. Finch - Glory of The Inner Force (1975)
"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Mr.Gumble wrote:

1. Harmonium - Si On Avait Besoin D'Une Cinquième Saison (1975 - En av de nydeligste skivene som finnes, OBS: Nesten ikke trommer)

  1. Alan Parsons Project - The Turn of A Friendly Card (1980)
  2. City Boy - The Day The Earth Caught Fire (1979)
  3. Ritual - The Hemulic Voluntary Band (2007)
  4. Happy The Man - Crafty Hands (1978)
  5. Karmakanic - Wheel of Life (2004)
  6. Kevin Gilbert - The Shaming of The True (2000)
  7. Glass Kites - S/T (2012 - Vakkert, melankolsk og med særpreg)
  8. Oniris - L'Homme Voilier (1979)
  9. Finch - Glory of The Inner Force (1975)

Her var det mye spennende! Er vel kun Harmonium jeg har hørt av disse, og da veldig overfladisk... Her må det graves! Mener dog å huske at jeg ikke ble spesielt imponert av Alan Parsons Project da de dukka opp i stafetten.


User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

Alan Parsons kan fort bli kjedelig for dem som digger halsbrekkende og veldig utfordrende prog. Allikevel synes jeg platas gamblingkonsept og gode melodier gjør platen interessant for min del :) Den plata, sammen med Harmonium er vel de mest "nedpå" skivene på listen.

"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Mr.Gumble wrote:

1. Harmonium - Si On Avait Besoin D'Une Cinquième Saison (1975 - En av de nydeligste skivene som finnes, OBS: Nesten ikke trommer)

  1. Alan Parsons Project - The Turn of A Friendly Card (1980)
  2. City Boy - The Day The Earth Caught Fire (1979)
  3. Ritual - The Hemulic Voluntary Band (2007)
  4. Happy The Man - Crafty Hands (1978)
  5. Karmakanic - Wheel of Life (2004)
  6. Kevin Gilbert - The Shaming of The True (2000)
  7. Glass Kites - S/T (2012 - Vakkert, melankolsk og med særpreg)
  8. Oniris - L'Homme Voilier (1979)
  9. Finch - Glory of The Inner Force (1975)

Mye interessant her, men noen saker jeg ikke har kommet overens med i det hele tatt. Kult at Harmonium er tatt med, har du hørt noe annet fra Montreal i samme periode? Det er flere band i samme stil og av nesten samme kvalitet.

"Even s***n wears leather"

User avatar

Mr.Gumble
Belieber
Belieber
Posts: 64
Joined: 05 May 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Mr.Gumble »

Har ikke utforsket så mye hverken Montreal eller Quebec. Kom med tips :D

"The Product Is Sold, The Memory Fades"

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Holdte på å handle Harmonium på vinyl lørdag når jeg fant den på messa i Skien - har hatt den på "lista" lenge. Men prisen på 200 kroner hintet om at plata ikke var særlig pent, noe som stemte.


User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Begynt å sjekke ut litt mer på lista her selv nå som jeg har skaffet meg wimp hifi, og Still Life var jo veldig kult! Tragedie at jeg ikke har sjekket ut dette før...

Noen som vet hvordan kvaliteten på den italienske repress vinylen er? En engelsk original var litt over budsjett...

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Antonzen wrote:Begynt å sjekke ut litt mer på lista her selv nå som jeg har skaffet meg wimp hifi, og Still Life var jo veldig kult! Tragedie at jeg ikke har sjekket ut dette før...

Noen som vet hvordan kvaliteten på den italienske repress vinylen er? En engelsk original var litt over budsjett...
Jeg har Akarma-repressen og synes den låter helt fint. Relativt forseggjort ellers og. Fet skive!

Locked Previous topicNext topic