Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Din "alternative" topp 10

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din "alternative" topp 10

Post by Rakov »

Finske Fantasia, ja. Jeg spiller den overraskende mye. Er forresten med pÄ ikke Ä ta med skiver som er tidligere nevnt, er i humÞr til Ä utforske ny prog for tiden. Revidert liste kommer muligens i morgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Ukjent band for meg, sÄ like greit Ä vÊre sikker pÄ at jeg fant frem til rett album, hehe... Ligger pÄ Spotify, sÄ jeg har lagt den til pÄ "Rakov"-lista i en folder som jeg har dÞpt "Scream - prog edition". Har gjort sÄnn med de andre ogsÄ som har kommet med sine lister. Planen er Ä hÞre et nytt album hver kveld og rable ned inntrykk etterhvert som musikken skrider frem.

Herlig! Ser frem til din reviderte liste.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Fantastisk beskrivelse av Still Life, Munchhausen! Knall at den ogsÄ falt i smak. MÄtte hÞre gjennom skiva igjen sjÞl og den har noe unikt ved seg. Tidvis sinnssyk energi. Favorittpartiet mÄ vÊre "refrenget" i October Witches hvor de bygger opp dynamikken. For en vibb! Orgelsoundet er hinsides fett.

ForÞvrig helt enig at vi kan utelate titler som er nevnt tidligere, da fÄr vi enda flere forhÄpentligvis glemte og ukjente godbiter fra Progens rike univers. Vurderer Ä lage en liste til sjÞl.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Hmm, i stedet for Ă„ endre den gamle listen kan jeg jo like gjerne komme med noen nye forslag.

Hölderlin - Hölderlins Traum Deilig folk/prog fra Tyskland med kvinnelig vokal og mye flÞyte.

Memoriance - Et Apres Fransk band som muligens kan falle i smak hos fans av Novalis (soundet gir hvertfall meg assosiasjoner til Sommerabend). Er i utgangspunktet ingen fan av franske tekster, men jeg synes det fungerer her.

Spirogyra - St. Radigund's Folk, mer i acid folk-gata.

Diabolus - High Tones Hadde denne i progstafetten for en stund tilbake. Ser en anmelder pÄ progarchives trekker paralleller til Jethro Tull, Cressida og Gravy Train. Kanskje litt mer jazza enn disse. Mye kult flÞytespill hvertfall.

Haikara - Haikara Finsk band med finske tekster. Litt merkelig og ganske blÄserorientert, og ligner ikke sÄ mye annet jeg kommer pÄ i farten.

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Flere artige ting der, Rakov. SÊrlig fornÞyd med at du nevner Hölderlin - de var veldig fornÞyelige. Musikken er kul, men lytt sÊrlig til teksten pÄ "Peter" for Ä fÄ en utrolig tidstypisk tekst.
"Even s***n wears leather"

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

1. ÄNGLAGÅRD - HYBRIS (1992)
2. BIGELF - HEX (2003)
3. STEVEN WILSON - THE RAVEN THAT REFUSED TO SING (AND OTHER STORIES) (2013)
4. MASTODON - CRACK THE SKYE (2009)
5. POPOL VUH (ace) - S.T. (1972)
6. THE MARS VOLTA - DE-LOUSED IN THE COMATORIUM (2003)
7. ROGER GLOVER - ELEMENTS (1978)
8. MYRATH - TALES OF THE SANDS (2011)
9. APHRODITE'S CHILD - 666 (1972)
10. CAPTAIN BEYOND - S.T. (1972)


fjesing
Poser
Poser
Posts: 278
Joined: 25 Feb 2014, 17:50
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fjesing »

Thunderbear wrote:1. ÄNGLAGÅRD - HYBRIS (1992)
Sinnsyk plate

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Thunderbear wrote:1. ÄNGLAGÅRD - HYBRIS (1992)
2. BIGELF - HEX (2003)
3. STEVEN WILSON - THE RAVEN THAT REFUSED TO SING (AND OTHER STORIES) (2013)
4. MASTODON - CRACK THE SKYE (2009)
5. POPOL VUH (ace) - S.T. (1972)
6. THE MARS VOLTA - DE-LOUSED IN THE COMATORIUM (2003)
7. ROGER GLOVER - ELEMENTS (1978)
8. MYRATH - TALES OF THE SANDS (2011)
9. APHRODITE'S CHILD - 666 (1972)
10. CAPTAIN BEYOND - S.T. (1972)
Artig at du nevner Popol Vuh, nettopp handlet inn reutgivelsen av vinylen! Feit skive. Ellers er ÄnglagĂ„rd fantastisk... Captain Beyond er ogsĂ„ beintĂžft. Resten har jeg faktisk ikke hĂžrt! Det mĂ„ gjĂžres noe med!

Rakov: Bestilte Fantasia pÄ vinyl i stad etter Ä ha hÞrt gjennom skiva i bilen tidligere i dag! Blitt ganske svak for Progsound anno 1975, med Arp-synth og phaser pÄ gitaren. Masse kule harmonier og komposisjoner. Fikk litt Moonmadness-vibber, noe som er veldig positivt!

Bestilte ogsÄ Scapa Flow, en annen finsk godbit. Ganske sein utgivelse i Progsammenheng; 1980, men lÄter 1974. Ganske "lush", mye flÞyte og ganske folkete, sÊrdeles knall.

https://m.youtube.com/watch?v=d6wqpwNf3Cs

Wimp: http://wimp.no/track/20840461

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Da har jeg fÄtt hÞrt igjennom:
BEGGARS OPERA - Waters of Change

Denne skiva har jeg fÄtt anbefalt bÄde fra Tarkus og Prog-sida til BjÞrn i Scream i sin tid. Tror jeg hÞrte igjennom skiva (eller iallfall et par av lÄtene) i den aktuelle perioden, men det var ikke noe jeg kicka pÄ der og da, og siden har jeg aldri brydd meg med skiva igjen. FÞr nÄ. Jeg fikk ikke now wow-opplevelse, men jeg liker soundet og instrumenteringen, og musikken har absolutt noe for seg. Jeg liker at de lÄter litt skranglete, smÄpsykedelisk og ROCK, sjÞl om de progger som ville h*****e hist og her. FÄr vibber til tidlig JT og Edgar B. Band innimellom, ikke noe pÄtagelig bare sÄ det var nevnt. Vokalen kan jeg dog ikke ubetinget si at jeg liker. Den er ikke dÄrlig, sÄ her kan det nok vÊre snakk om tilvenning. Ellers er materialet bra, men noe ujevnt og innimellom syns jeg det kompositoriske halter litt. Jeg liker veldig godt veksling og dynamikk i ei lÄt, men jeg liker ogsÄ at illusjonen om at det har en "indre logikk" opprettholdes. Det gjÞr det ikke alltid her. Og sÄnne korte instrumentaler og snakkeintroer blir jeg aldri helt venn med, sjÞl om et par av instrumentalene er mer enn godkjent. Det er et digert skjÊr i sjÞen her og det er "Silver Peacock". Hadde det ikke vÊrt for den tror jeg at skive kunne blitt bestilt uten forbehold, men nÄ avventer jeg litt til jeg har fÄtt et stÞrre overblikk over de obskure og potensielt fantastiske, progutgivelsene som har blitt nevnt her.

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Thunderbear: Captain Beyond-plata er sÄ j****g fet!

dauinghorn: Fett at Fantasia falt i smak! Skulle gjerne hatt den pÄ vinyl selv, hvor kjÞpte du den fra? Scapa Flow var ogsÄ noe for meg. Digger soundet, link til hvor den kan handles mottas ogsÄ med takk! Kan ellers nevne at jeg kom over en repress av Still Life pÄ RingstrÞms Antikvariat i gÄr, som ble med hjem. Ser frem til Ä gi den en skikkelig gjennomhÞring.

OgsĂ„ morsomt Ă„ lese de grundige gjennomgangene til VonMĂŒnchhausen! Selv liker jeg godt vokalen i Beggar's Opera og synes "Silver Peacock" er fantastisk 8) Sjekk ogsĂ„ ut Pathfinder, plata er ikke helhetlig like bra som Waterd of Change, men hĂžydepunktene ("McArthur's Park" f. eks) er veldig sterke.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Rakov wrote:Thunderbear: Captain Beyond-plata er sÄ j****g fet!

dauinghorn: Fett at Fantasia falt i smak! Skulle gjerne hatt den pÄ vinyl selv, hvor kjÞpte du den fra? Scapa Flow var ogsÄ noe for meg. Digger soundet, link til hvor den kan handles mottas ogsÄ med takk! Kan ellers nevne at jeg kom over en repress av Still Life pÄ RingstrÞms Antikvariat i gÄr, som ble med hjem. Ser frem til Ä gi den en skikkelig gjennomhÞring.

OgsĂ„ morsomt Ă„ lese de grundige gjennomgangene til VonMĂŒnchhausen! Selv liker jeg godt vokalen i Beggar's Opera og synes "Silver Peacock" er fantastisk 8) Sjekk ogsĂ„ ut Pathfinder, plata er ikke helhetlig like bra som Waterd of Change, men hĂžydepunktene ("McArthur's Park" f. eks) er veldig sterke.
KjÞpte fantasia pÄ recordshopx, en finsk butikk som har mye bra finsk prog pÄ vinyl og cd. Scapa Flow kjÞpte jeg fra nettbutikken til Svart Records.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

dauinghorn wrote:
Rakov wrote:Thunderbear: Captain Beyond-plata er sÄ j****g fet!

dauinghorn: Fett at Fantasia falt i smak! Skulle gjerne hatt den pÄ vinyl selv, hvor kjÞpte du den fra? Scapa Flow var ogsÄ noe for meg. Digger soundet, link til hvor den kan handles mottas ogsÄ med takk! Kan ellers nevne at jeg kom over en repress av Still Life pÄ RingstrÞms Antikvariat i gÄr, som ble med hjem. Ser frem til Ä gi den en skikkelig gjennomhÞring.

OgsĂ„ morsomt Ă„ lese de grundige gjennomgangene til VonMĂŒnchhausen! Selv liker jeg godt vokalen i Beggar's Opera og synes "Silver Peacock" er fantastisk 8) Sjekk ogsĂ„ ut Pathfinder, plata er ikke helhetlig like bra som Waterd of Change, men hĂžydepunktene ("McArthur's Park" f. eks) er veldig sterke.
KjÞpte fantasia pÄ recordshopx, en finsk butikk som har mye bra finsk prog pÄ vinyl og cd. Scapa Flow kjÞpte jeg fra nettbutikken til Svart Records.
NÄ ble jeg plutselig litt usikker pÄ Fantasia. Siden den er bestillingsvare, kommer det sikkert til Ä vise seg at den er utsolgt fra leverandÞren. FÄr hÄpe den dukker opp. Ellers fÄr jeg handle inn cd i stedet.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

OoÊÊÊh, planen var jo Ä gi Gravy Train en grundig lytt ikveld, men plutselig virket det mer brennaktuelt Ä hoppe rett pÄ Fantasia.
Har barne- og kjerringfri i kveld, sÄ kanskje jeg rekker begge! :D

Takk, Rakov. Hyggelig Ä hÞre. Da fortsetter jeg med synseriet mitt enn sÄ lenge. Det er jo en skikkelig luksus Ä kunne stenge ute alt annet enn musikken og gi den 100% oppmerksomhet. Utbyttet blir jo generelt mye hÞyere ogsÄ pÄ den mÄten.
AngÄende "Silver Peacock": jeg har tidligere endt opp med Ä elske lÄter jeg i utgangspunktet nÊrte en oppriktig uvilje mot, sÄ her er ingenting hugget i stein for evigheten.

Ikke at det er sÄ interessant, men jeg tilhÞrer den (marginale?) gruppen med musikknÞrder som skriver notater til hver skive jeg eier markert med dato. GÄr det lang tid til neste gang jeg hÞrer skiva, sÄ pleier jeg alltid hÞre igjennom skiva og gjÞre meg noen nye korte notater, fÞr jeg sammenligner med de gamle. Det hender titt og ofte at dagens VonM er uenig med fortidens VonM, for Ä si det sÄnn, haha! Jo, mer detaljert, jo gÞyere som oftest!

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Hadde visst lagt GRAVY TRAIN i kĂž i spotify allerede, og det viste seg Ă„ vĂŠre et smart trekk!

Helt ukjent band for min del, sÄ jeg kjÞrer jeg pÄ med uediterte lÄtnotater. Like rÄ og upolerte som musikken pÄ denne skiva! Knegg. ;)
1: Litt mer lo-fi enn hva jeg forventer av 70-talls prog, men begynnelsen lover godt for musiseringen. Og nÄr vokalen kommer inn blir det rett og slett magisk! Fabelaktig vokalist med den riktige komboen av innlevelse, belting (nÄr stemmen vrenger litt), toneleie og melodi. Liker koringen ogsÄ. Utrolig behagelig den sakrale avslutningen, men jeg kunne godt hatt mer av fyr og flamme!
2: Flott begynnelse og sÄ over til noe helt annet. Hahaha, hva f**n!? Kakemonsteret OG smurfene som kor-vokalister!? Litt overkill, men jeg liker det, utrolig nok. SelvfÞlgelig er det klasseskille nÄr vokalisten fÄr rÄde grunnen alene og for en rekkevidde han har. Nesten Heavy Metal her, eller? Kjenner jeg blir forventningsfull nÄr kompet tas heeelt ned pÄ 4:16. Noe jeg fÞrst tror er gitarfeedback viser seg Ä vÊre flÞyte (?). PÄ 6:00 er de fortsatt i det eksperimentelle og psykedeliske hjÞrnet og jeg skulle nok Þnske at lÄta ble mer «rasende» enn hva den blir nÄr bandet jobber sammen fra cirka 6:36. En anelse mikroskuffa, men likefullt ei flott lÄt.
3: Prog Blues. Utrolig standard komp, men alltid digg med flÞyte. Og jeg kan ikke noe for det, men jeg er ekstremt svak for sÄnn blues-solo som de fyrer i gang. Og selvfÞlgelig blir den avlÞst av saksofon, haha! VM i mangel pÄ oppfinnsomhet, men tommel opp. Som ei seig lÄt av Cactus det her. LÄta hadde tÄlt litt mer vokal, uten at jeg trekker for det. Tipper at denne helhetlig sett ikke passer inn pÄ skiva i det hele tatt, men fÄkk it.
Skikkelig progga og kreativ sak, med en del sÊre lÞsninger (partiet pÄ ca 2:30 f.eks), men jeg liker det. De ender riktignok opp med Ä holde litt for lenge pÄ samme kompet, men henter seg fint inn igjen det siste halvannet minuttet.
5: Groovy Heavy Prog. Det er en av tingene jeg liker godt med den tidlige proggen; at det forsatt var masse Rock i den! Hovedriffet er jo tungt som effen. Herlig kontrast at lÄta blir mer uptempo midtveis og mer «livsbejaende».
6: Jammete, rÄtt og rocka! Nesten for mye Ä ta inn med 16 intense og hektiske minutt, men jeg har kost rÊva av meg fra start til slutt og nÄ er jeg seriÞst svett i Þrene!

PS. Det er pÄ grensen til misbruk Ä ikke benytte seg mer av den fantastiske stemmen til vokalisten.
PPS. Jeg skal gÄ skive 2 og 4 nÊrmere i sÞmmene asap (innimellom de andre skivene).
PPPS. PÄ rent fÞrsteinntrykk tror jeg denne ogsÄ kommer til Ä pryde samlinga relativt fort.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Gravy Train og Beggars Opera er to artister som ofte er nevnt, som jeg ikke har kicka helt pÄ. Kanskje pÄ tide Ä gi en ny snurr igjen..

Ellers vanskelig Ă„ komme opp med ti artiser som ikke er nevnt enda, syns jeg - men begynner forsiktig med en artist her. Har tenkt til Ă„ utvide listen etterhvert ;)

Fantasy - Pain a Picture

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Ja, det er jo bare sÄ sÄ mye man rekker Ä ha oversikt over og personlig har jeg vel aldri hatt som mÄl Ä hÞre "alt" innen prog (sjÞl om det kunne vÊrt artig nok), men jeg har et lite lass med mer "obskure" band som jeg enda ikke har fÄtt sjekka ut og som enda ikke har blitt nevnt her (tror jeg). Kan jo nevne Triumvirat, Gnidrolog, Fruupp, Gryphon, Jade Warrior, Greenslade, Atomic Rooster, Birth Control, Quatermass, Julians Treatment, National Health, The Enid, Hatfield and the North, Pavlov's Dog, UK, Aardvark, Matching Mole, Ekseption, Groundhogs osv...

User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Triumvirat, Jade Warrior og Greenslade er utrolig bra.
Image

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Det samme vil jeg si om Gryphon og Atomic Rooster! Hatfield and the North, Matching Mole og Gnidrolog er ogsÄ bra saker.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Ja, spesielt Gryphon - Red Queen er ei plate som man mÄ ha i samlinga.

Triumvirant er ogsÄ bra syns jeg, men kanskje ikke det mest originale av bandene.

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

Gryphon vinner enhver trĂ„d som ikke skal nevne de store. Runners up er Cathedral, ÄnglagĂ„rd, Wobbler, Samla Mammas Manna, Thule, Yezda Urfa, Gordian Knot iallfall.
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

Locked Previous topicNext topic