Welcome to %s forums

De beste forumene for rock og metall - fĂžr var det Scream Magazine

Login Register

Din "alternative" topp 10

Archive on Scream Magazine from 2019 and older.
User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Din "alternative" topp 10

Post by VonMĂŒnchhausen »

Hehe, det ante meg at det ligger potensial i det ukjente. Det skal dog tilstÄs at det bandets utgivelse jeg er mest spent pÄ der, er denne: http://www.progarchives.com/album.asp?id=4079

THE ENID - In the Region of the Summer Stars (1976)
4.21/5 (173 ratinger, 45% av dem er 5/5)

Og i 2012 kom det en remaster pÄ cd som har utgangpunkt i originalutgivelsen. Skal ogsÄ hÞre cd-versjonen fra 1984, men first thing first.

User avatar

Antonzen
Rocker
Rocker
Posts: 928
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 39

Post by Antonzen »

Syns ogsÄ platen som kom etter var veldig bra, "Aerie Faerie Nonsense". Spilte den mye for noen Är siden, In the region plata har ikke snurret like mye her.

User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

Har fĂ„tt hĂžrt igjennom: NOVALIS – Sommerabend (1976)

Utrolig trivelig skive og rett opp min gate. Det fÞrste som slo meg da vokalisten begynte Ä synge var at jeg egentlig har hÞrt og har utrolig lite/ingenting tysksprÄklig musikk i samlinga (med ren vokal that is). Faktisk litt rart Ä hÞre prog med tysk tekst, haha! Ellers var musikken sÄnn "sÞndagsbehagelig". De overrasket sjeldent, men sÄ unngikk de helt Ä snuble ogsÄ da. Blir innkjÞp.

User avatar

Thunderbear
Belieber
Belieber
Posts: 91
Joined: 23 Jul 2007, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Thunderbear »

dauinghorn wrote:
Thunderbear wrote:1. ÄNGLAGÅRD - HYBRIS (1992)
2. BIGELF - HEX (2003)
3. STEVEN WILSON - THE RAVEN THAT REFUSED TO SING (AND OTHER STORIES) (2013)
4. MASTODON - CRACK THE SKYE (2009)
5. POPOL VUH (ace) - S.T. (1972)
6. THE MARS VOLTA - DE-LOUSED IN THE COMATORIUM (2003)
7. ROGER GLOVER - ELEMENTS (1978)
8. MYRATH - TALES OF THE SANDS (2011)
9. APHRODITE'S CHILD - 666 (1972)
10. CAPTAIN BEYOND - S.T. (1972)
Artig at du nevner Popol Vuh, nettopp handlet inn reutgivelsen av vinylen! Feit skive. Ellers er ÄnglagĂ„rd fantastisk... Captain Beyond er ogsĂ„ beintĂžft. Resten har jeg faktisk ikke hĂžrt! Det mĂ„ gjĂžres noe med!

Virkelig?! Da har du mye godt i vente! :-)

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

Veldig mye bra som er nevnt i denne trÄden.
Blant ting som hittil ikke er nevnt etter det jeg kan se er:

Can - Tago Mago, Ege Bamyasi og Future Days
Ash Ra Tempel - S/T
Hinn Íslenski Þursaflokkur - S/T og Þursabit
SvanfrĂ­Ă°ur - What's Hidden There?
Tasavallan Presidentti - Lambertland
Ruphus - New Born Day
Banco del Mutuo Soccorso - S/T og Io Sono Nato Libero (R.I.P. Francesco di Giacomo) [Rakov nevner Darwin, bra!]
Premiata Forneria Marconi - Storia di un Minuto, Per un Amico og L'Isola di Niente
Locanda delle Fate - Forse le Lucciole non si Amano PiĂč
Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Har en sĂŠrdeles hyggelig Sommerabend her! For ei skive!!! B-siden er magisk. Tips til mer prog med tilsvarende "lush" lydbilde mottas med takk.
Attachments
image.jpg

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Har laget en liste over titler fra trÄden som skal sjekkes ut denne uka. Tilbakemeldinger dukker plutselig opp.

Grobschnitt - Solar music live
Renaissance - Scheherazahde
Yezda Urfa - Boris
Ange - Au dela du delire
Focus - Hamburger Concerto
Univers zéro - Heresie
Corte Dei Miracoli - s/t
Eloy - Silent Cries And Mighty Echoes
Cathedral - Stained Glass Stories
Memoriance - Et Apres
Spirogyra - St. Radigund's
Diabolus - High Tones
STEVEN WILSON - THE RAVEN THAT REFUSED TO SING (AND OTHER STORIES)
APHRODITE'S CHILD - 666
Ash Ra Tempel - S/T
Locanda delle Fate - Forse le Lucciole non si Amano PiĂč

Puh. Blir ei travel uke.

User avatar

Veadtuck
Rocker
Rocker
Posts: 1629
Joined: 25 Feb 2012, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 93

Post by Veadtuck »

Goblin - "Roller" fÄr ikke glemmes. Vilt bra, og faktisk ikke soundtrack.

[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=nr_UypVzvXw#t=113[/BBvideo]

Best er lÄta Goblin, 10 minutter av progrock fra the 70*s pÄ sitt absolutt beste.

edit: bytta link til kun tittelsangen
THANKS to the Brazilian Deathsquads! Keep up the Maliciousness!!

User avatar

fantomas
Poser
Poser
Posts: 203
Joined: 13 Nov 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by fantomas »

dauinghorn wrote:Har laget en liste over titler fra trÄden som skal sjekkes ut denne uka. Tilbakemeldinger dukker plutselig opp.

Grobschnitt - Solar music live
Renaissance - Scheherazahde
Yezda Urfa - Boris
Ange - Au dela du delire
Focus - Hamburger Concerto
Univers zéro - Heresie
Corte Dei Miracoli - s/t
Eloy - Silent Cries And Mighty Echoes
Cathedral - Stained Glass Stories
Memoriance - Et Apres
Spirogyra - St. Radigund's
Diabolus - High Tones
STEVEN WILSON - THE RAVEN THAT REFUSED TO SING (AND OTHER STORIES)
APHRODITE'S CHILD - 666
Ash Ra Tempel - S/T
Locanda delle Fate - Forse le Lucciole non si Amano PiĂč

Puh. Blir ei travel uke.

Overrasket over at du, @dauinghorn, ikke har hÞrt pÄ disse. Flere var i min stafett (eller to stk, Cathedral og Yezda Urfa), og Locandas, Anges, Renaissances og iallfall Steven Wilsons er jo rimelig kjente bra progplater.
Acrid wrote:Det aristocratisque Sprog, med den blÞde Ordklang og de Laaneord divine, er for os VÊllykkede og Smukke en vÊlplassered Øx mot den snafsede Proletarknold.

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

fantomas wrote:
dauinghorn wrote:Har laget en liste over titler fra trÄden som skal sjekkes ut denne uka. Tilbakemeldinger dukker plutselig opp.

Grobschnitt - Solar music live
Renaissance - Scheherazahde
Yezda Urfa - Boris
Ange - Au dela du delire
Focus - Hamburger Concerto
Univers zéro - Heresie
Corte Dei Miracoli - s/t
Eloy - Silent Cries And Mighty Echoes
Cathedral - Stained Glass Stories
Memoriance - Et Apres
Spirogyra - St. Radigund's
Diabolus - High Tones
STEVEN WILSON - THE RAVEN THAT REFUSED TO SING (AND OTHER STORIES)
APHRODITE'S CHILD - 666
Ash Ra Tempel - S/T
Locanda delle Fate - Forse le Lucciole non si Amano PiĂč

Puh. Blir ei travel uke.

Overrasket over at du, @dauinghorn, ikke har hÞrt pÄ disse. Flere var i min stafett (eller to stk, Cathedral og Yezda Urfa), og Locandas, Anges, Renaissances og iallfall Steven Wilsons er jo rimelig kjente bra progplater.
Jepp, har endel mangler i forhold til Ä hÞre gjennom hele plater. HÞrte grundig pÄ lÄtene i stafetten din, sÄ har en formening om hvordan det lÄter, men mangler helheten. Det gjelder forsÄvidt flesteparten av titlene pÄ listene. Noen av bandene har jeg flere skiver av i samlinga, men et par hull.

User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Diabolus og Memoriance hadde ikke jeg hÞrt fÞr heller. Skal gi begge en god sjanse, sÄ fÄr vi se om det kan bli varige forhold ut av det


Edit: jeg har hÞrt alle de andre franske gruppene som Memoriance sammenlignes med pÄ Progarchives - burde nok visst om dette bandet. Mener Ä huske navnet, men det er godt mulig jeg tar feil. Det mÄ vÊre alderen...
"Even s***n wears leather"

User avatar

Shrinebuilder
Rocker
Rocker
Posts: 778
Joined: 04 Sep 2006, 00:00
Favourite genre: Hard Rock
Location: PĂžle by
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 40
Korea North

Post by Shrinebuilder »

Hmm, hvorfor har jeg ikke hÞrt pÄ Soft Machines "Bundle" fÞr?

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Grobschnitt - Solar Music

Image

Oj oj. Har hÞrt litt pÄ Rockpommel's Land, men ikke noen stor kjennskap til bandet. Dette var jo beinhard Spacerock! Kanskje musikk for senere kvelder heller enn lÞrdags morgen, men allikevel. Denne skal handles inn. Digger soundet. Feite synther, dritbra gitarlyd og konkrete lydsamplinger. Fikk litt Pink Floyd anno Ummagumma-vibber. Deilig og jammete uten at det blir uinteressant. Tommel opp herfra!


User avatar

knuthulhu
Poser
Poser
Posts: 274
Joined: 09 Oct 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by knuthulhu »

Det er ganske stor forskjell pÄ denne skiva og Rockpommels's Land. Sistnevnte er vel ganske nÊr britisk symfonisk prog. Jeg er glad i begge skivene, men det er nok mange som bare vil kunne like den ene av dem.

"Even s***n wears leather"

User avatar

Rakov
Belieber
Belieber
Posts: 103
Joined: 31 Dec 2005, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by Rakov »

Jeg kjenner meg litt igjen i det du sier der, knuthulhu. Har gitt Rockpommel's Land noen sjanser og endt opp med Ä miste interessen ganske kjapt. Har dermed ikke giddet Ä sjekke ut mer av bandet, noe som tydeligvis var et feiltrinn, for Solar Music lÄt jo helt knall.

Soft Machine er jeg litt overrasket over at ingen har nevnt fÞr (kanskje for velkjent?). Selv har jeg hÞrt mest pÄ Third og Bundles, som begge er meget bra. "Hazard Profile" fra Bundles er vel delvis en reinspilling av "Song for the Bearded Lady" av Nucleus fra plata We'll Talk About it Later, da medlemmer fra Nucleus ble med i Soft Machine. Den plata kan muligens vÊre et godt tips dersom man liker Bundles. Ganske trivelig skive.


User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

Ange - Au-DelĂ  du DĂ©lire

Image

Fikk denne i posten i dag (CD) og lytter gjennom i skrivende stund. Ah, sÄ utrolig mye deilig Mellotron, fabelaktig teatralsk vokal og herlige melodilinjer og akkordprogresjoner. God dynamikk og variasjon. Gleder meg til Ä bli bedre kjent med denne! Symfonisk og digg. MÄ fÄ starta eget progband snart... Blir j****g inspirert av all denne gode musikken.

En annen skive som har snurret veldig mange ganger de siste ukene er Lambertland som torjo nevnte. Fyrverkeri av ei skive! Jukka Tolonen er min nye favorittgitarist.


User avatar

Conroy Bumpus
Poser
Poser
Posts: 239
Joined: 04 Sep 2004, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 47

Post by Conroy Bumpus »

Ange pÄ sitt beste er f**n meg bra.
Disse kan ogsÄ trygt skaffes:

Image
Image

Image

User avatar

torjo
Rocker
Rocker
Posts: 840
Joined: 28 Jul 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Age: 55

Post by torjo »

dauinghorn wrote:

En annen skive som har snurret veldig mange ganger de siste ukene er Lambertland som torjo nevnte. Fyrverkeri av ei skive! Jukka Tolonen er min nye favorittgitarist.

Ange-skiva du (og knuthulhu) nevner er meget bra ja! AngÄende Tasavallan Presidentti tror jeg ogsÄ Milky Way Moses er noe for deg. PÄ den beveget de seg enda lenger i fusion-retning enn forgjengeren Lambertland. Fikk den for et par dager siden.

Ta tÄrnet, Ebralidze!

User avatar

Topic author
dauinghorn
Rocker
Rocker
Posts: 1329
Joined: 04 Sep 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by dauinghorn »

torjo wrote:
dauinghorn wrote:

En annen skive som har snurret veldig mange ganger de siste ukene er Lambertland som torjo nevnte. Fyrverkeri av ei skive! Jukka Tolonen er min nye favorittgitarist.

Ange-skiva du (og knuthulhu) nevner er meget bra ja! AngÄende Tasavallan Presidentti tror jeg ogsÄ Milky Way Moses er noe for deg. PÄ den beveget de seg enda lenger i fusion-retning enn forgjengeren Lambertland. Fikk den for et par dager siden.

Den er faktisk pÄ vei i posten allerede fra Svart Records! :-D


User avatar

VonMĂŒnchhausen
Rocker
Rocker
Posts: 932
Joined: 21 Aug 2003, 00:00
Mood:
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Post by VonMĂŒnchhausen »

(YT) KHAN – Space Shanty (1972)
--- Khan ja. Har fÄtt de anbefalt opp og ned og i mente oppigjennom, og jeg har hatt gode intensjoner om Ä sjekke dem ut, men av ulike grunner har de alltid havnet i skyggen av andre prioriteringer. Og skal jeg vÊre Êrlig, sÄ mÄ nok Caravan ta skylden for akkurat det. Ikke for at Caravan er sÄ j****g bra, men fordi at den skiva jeg hÞrte med Caravan (in the land of grey and pink) var sÄ !»#€#» kjedelig. Og da jeg fikk hÞre at den skiva var kanskje noe av det ypperste Canterbury hadde Ä by pÄ, ja da avskrev jeg hele «genren». Og det har jeg egentlig gjort helt frem til nÄ, eller dvs; det har vÊrt sÄ ekstremt mye annen hinsides bra musikk Ä fokusere pÄ etc...
Åtte minutt og tyve sekund inn i plata, hĂžrer jeg jo at jeg nok hadde tjent pĂ„ Ă„ ikke vĂŠre fullt sĂ„ kategorisk tidlig i tyveĂ„rene, menmen... Jeg liker godt den smĂ„tĂžrre og polerte lyden de har, samtidig som soundet er Ă„pent og jazza og laidback. Og sĂ„ er det jo stilig nĂ„r de trĂžkker litt pĂ„ med atmosfĂŠriske og rocka partier med litt mer vreng pĂ„ gitaren. Vokalisten slĂ„r meg ikke som «flink», men jeg liker klangen og toneregisteret hans. At bassen ligger sĂ„pass sentralt i lydbildet og tidvis bĂŠrer mye av groovet for egen maskin gjĂžr heller ingenting. Og vekslingen deres mellom spastiske instrumentale partier og mer iĂžrefallende vers syns jeg fungerer bra. For ikke Ă„ nevne den diverse og kreative overfloden skiva musikalsk sett bugner over av. SkjĂžnte ca 32 minutt inn i skiva at dette her kom til Ă„ bli kjĂžp. Da ser det ut til at «innkjĂžpstĂžrken» kommer til Ă„ ta slutt. Er jo oppe i fire album alt som mĂ„ handles inn.

PS. SÄ GONG live pÄ Folken i 2001. SÄ da antar jeg at jeg har sett Steve Hillage live.


Locked Previous topicNext topic